«Πόσο αξίζουν οι ζωές μας, αδερφούλη;» (vid)

«Πόσο αξίζουν οι ζωές μας, αδερφούλη;» (vid)
Μια παράσταση σαν στίχος του ΛΕΞ. Το Gazzetta παρακολούθησε το «Disorder» στο θέατρο Καλλιρρόης. Δικαίως πήρε παράταση για 12 και 13 Απριλίου.

Ήταν μια λέξη μονάχα δικαιοσύνη. Ισοδύναμη της ελευθερίας. Δύστροπη, ακριβοθώρητη, απόλυτη και πολύπλοκη. Τίποτα δεν είναι σίγουρο μαζί και τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται. Η αλήθεια είναι η μόνη οδός, αλλά ποιος γνωρίζει τι είναι αληθινό και τι όχι; Μοναδική βεβαιότητα, η αδικία! Το άλλο μισό που ολοκληρώνει τη χαμένα έννοια. Εδώ όλα είναι ξεκάθαρα. Ο αθώος γίνεται ένοχος, ο θύτης απαλλάσσεται και η δημοκρατία στέκει αλαζονική στο πιο ψηλό βουνό, απλησίαστη. Και να η βία που σου χαμογελάει και εσύ είσαι εξορισμένος στη μέση της ερήμου. Καμία όαση, καμία βοήθεια, μόνο ένας αντικατοπτρισμός και σ’ αυτόν μπαίνεις με κάθε σου σκέψη, χωρίς δισταγμό και με μια ελπίδα που ψυχορραγεί. Η αντιβία έχει τη δροσιά, την ενέργεια και την κίνηση αυτού που ψάχνεις. Ακολουθεί, προέρχεται, από την αντίθετη κατεύθυνση και είναι η τελευταία επιλογή των πληγωμένων, των χαμένων, των απελπισμένων. Σε επιστρέφει στον πραγματικό κόσμο και πλέον τη λένε αυτοδικία. Ο πολιτισμός μας δεν την αντέχει, δεν τη θέλει, δεν τη ζητά. Ο αθώος, όμως, βλέπει την καρδιά του στη ζυγαριά της δικαιοσύνης κι ένα κομμάτι του χρυσού στον άλλο δίσκο. Πόσο αξίζουν οι ζωές μας,αδερφούλη; Και τότε ξέρεις. Η αταξία γίνεται η τάξη που έχουμε. Και το «Disorder» του Γιώργου Αδαμαντιάδη είναι η αφήγησή της.

Εκεί που γεννήθηκε και εδραιώθηκε η αδικία


Το κείμενο του Γιώργου Αδαμαντιάδη, καθαρόαιμο πολιτικό, μας μεταφέρει στον τόπο που γεννήθηκε και εδραιώθηκε η αδικία. Μας εξηγεί ποια ήταν η αφορμή για τη δημιουργία ένοπλων ομάδων που δεν δέχθηκαν τη «δικαιοσύνη» του συστήματος εξουσίας. Η περίοδος της δικτατορίας των συνταγματαρχών κράτησε ζωντανά τα ανθρώπινα τέρατα των προηγούμενων ετών. Βασικό ρόλο στη λειτουργία του τυραννικού καθεστώτος έπαιξαν οι βασανιστές. Στα κελιά του ΕΑΤ-ΕΣΑ έχουν μείνει οι κραυγές, τα σφιγμένα δόντια, τα πτώματα, οι σκοτωμένες ψυχές πολλών συνανθρώπων μας. Οι υπάλληλοι, οι εκτελεστές, εκείνης της περιόδου, εκείνης της υπηρεσίας, δεν τιμωρήθηκαν όπως έπρεπε. Η πτώση της χούντας έφερε μια δημοκρατία που έψαχνε τον βηματισμό της, τα δεκανίκια της. Η δικαιοσύνη τότε είδε τα πρόβατα και όχι τους λύκους και αποφάσισε με τα μάτια ορθάνοιχτα και το βλέμμα στο κενό. Οι βασανιστές παραδίδονται καθαροί στην κοινωνία και πριν η λήθη κάνει τα υπόλοιπα, μια κοπέλα αναλαμβάνει δράση και τους εκτελεί. Τρεις απόστρατοι αξιωματικοί της αστυνομίας. Στις αρχές της δεκαετίας του 80’, ένας πράκτορας της ασφάλειας ανακρίνει υπάλληλο τραπέζης ύποπτο για συμμετοχή σε τρομοκρατική οργάνωση. Η πλοκή και η δράση του κειμένου, σε αυτό το σημείο, θα μας δώσει την εξήγηση για την τριπλή δολοφονία και το γιατί η αυτοδικία έγινε νόμος. Αυτό το καλογραμμένο έργο πήρε αυτό που άξιζε από τη σκηνοθεσία των Αλεξάν Σαριγιάν, Ειρήνης Κατσινούλα. Η δισυπόστατη φύση του κειμένου, του ανθρώπου, αποτυπώθηκε στη σκηνή απλά και ουσιαστικά.

Πολύ καλές ερμηνείες


Η εκδίκηση απέναντι στην απουσία δικαιοσύνης είναι ο κεντρικός άξονας και οι συντελεστές του «Disorder» μας δείχνουν το πώς δημιουργείται η πρώτη και πού οδηγεί η δεύτερη. Το δίπολο αυτό παρουσιάζεται ξεκάθαρα στη θεατρική σκηνή. Οι σκηνοθέτες εκμεταλλεύτηκαν όπως έπρεπε τον χώρο του θεάτρου Καλιρρόης. Στο προσκήνιο η ανάκριση και στο παρασκήνιο η δίκη της κοπέλας. Ο ένας χώρος συμπληρώνει τον άλλο και η εναλλαγή παρόντος-παρελθόντος λειτουργεί υποδειγματικά. Φυσικά το σκηνοθετικό όραμα δεν θα πετύχαινε χωρίς τις ερμηνείες των Στέλιου Μοίρα, Κατερίνας Κυπραίου, Γιάννη Ζαφείρη, Παύλου Ιορδανόπουλο, Αλεξάνδρας Μαρτίνη, Γιώργου Αδαμαντιάδη. Η εξάδα αυτή «βούτηκε» στη ψυχοσύνθεση των χαρακήρων. Έγινα οι δικαστές, η κατηγορούμενη, ο ανακριτής, ο ανακρινόμενος. Τα λιτά και εύστοχα συμβολικά σκηνικά είναι των Στέλιου Μοίρα, Γιώργου Αδαμαντιάδη. Οι καλοί φωτισμοί ανήκουν στον Δημήτρη Λογοθέτη. Το «Disorder» σημείωσε επιτυχία και γι’ αυτό πήρε παράταση για δύο ακόμη παραστάσεις [Παρασκευή 12/4 και Σάββατο 12/4 στις 21:00]. Αν βρεθείτε στο θέατρο Καλλιρρόης θα καταλάβετε γιατί υπάρχει αδικία, αυτοδικία και μια μικρή ελπίδα για δικαιοσύνη.

Ταυτότητα παράστασης

«Disorder», του Γιώργου Αδαμαντιάδη

Στο θέατρο Καλλιρρόης, μέχρι 13/4

ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ Α & ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΗΧΟΥ: Αλεξάν Σαριγιάν
ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΣ Β & ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: Ειρήνη Κατσινούλα
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΦΩΤΙΣΜΟΥ: Δημήτρης Λογοθέτης
COACHING: Παύλος Ιορδανόπουλος
ΜΟΥΣΙΚΗ: Transistor
ΣΚΗΝΙΚΑ: Στέλιος Μοίρας, Γιώργος Αδαμαντιάδης
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ-TRAILER: Ειρήνη Κατσινούλα
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΑΦΙΣΑΣ : Γιάννης Ζαφείρης
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ FLYER : Γιώτα Ζουμπούλη
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου | Art Ensemble
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: Γιάννης Γκουντάρας
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Η ΠΑΝΔΗΜOΣ ΗΩΣ

ΠΑΙΖΟΥΝ (με σειρά εμφάνισης)
Μοίρας Στέλιος
Κυπραίου Κατερίνα
Ζαφείρης Γιάννης
Ιορδανόπουλος Παύλος
Μαρτίνη Αλεξάνδρα
Αδαμαντιάδης Γιώργος

Ημέρες παραστάσεων: Παρασκευή 12/4, Σάββατο 13/4

Ώρα έναρξης: 21:00

Εισιτήρια: από 12 ευρώ.

@Photo credits: Ειρήνη Κατσινούλα