Test drive Citroen Ami: Ένα παιχνίδι που πρέπει να πάρεις στα σοβαρά
- Αλήθεια, πόσο μικρό είναι;
- Μέσα πώς είναι;
- Πώς είναι στην οδήγηση και μέχρι πού μπορώ να φθάσω;
- Και η τιμή του;
Μαγνητίζει τα βλέμματα αν και δεν είναι ένα πανάκριβο supercar. Προκαλεί καταιγισμό ερωτήσεων από πεζούς ή άλλους οδηγούς. Και συγκεντρώνει περισσότερα θετικά παρά αρνητικά σχόλια από όσους μπουν στον κόπο να συγκρίνουν τα χαρακτηριστικά με την τιμή του. Το Citroen Ami είναι «the new kid in town», φέρνοντας ευρωπαϊκό… αέρα μικροκινητικότητας στην Αθήνα και τις υπόλοιπες μεγάλες πόλεις της Ελλάδας.
Για να βγάλουμε ένα ασφαλές συμπέρασμα που δεν θα αδικεί την προσπάθεια της Citroen να εισέλθει στην κατηγορία των ηλεκτρικών μικρο-οχημάτων, περάσαμε μαζί του μια ολόκληρη εβδομάδα. Κατά την οποία του ζητήσαμε να ακολουθήσει το πρόγραμμά μας και όχι εμείς το δικό του. Άλλωστε αυτό είναι το ζητούμενο για κάθε επιβατικό όχημα, να δίνει λύσεις και όχι να δημιουργεί προβλήματα στον ιδιοκτήτη του.
Αλήθεια, πόσο μικρό είναι;
Το Citroen Ami είναι στην πραγματικότητα τόσο μικρό όσο… φαίνεται. Με μήκος στα 2,41 μέτρα, είναι κατά περίπου 30 εκατ. μικρότερο από το smart fortwo. Δεν ανήκουν όμως στην ίδια κατηγορία, καθώς το Ami δεν είναι ένα τυπικό αυτοκίνητο αλλά τετράκυκλο της κατηγορίας ΑΜ. Τι σημαίνει αυτό; Ουσιαστικά ότι είναι ένα ηλεκτρικό scooter (βάρους 471 κιλών), αλλά με τέσσερις αντί για δύο ρόδες, το οποίο μπορούν να οδηγούν ακόμα και 16χρονοι με δίπλωμα μοτοποδηλάτου.
Υπάρχουν τα αρνητικά και τα θετικά. Στην πρώτη κατηγορία, το Ami δεν πληροί τα στάνταρ ασφαλείας (κυρίως παθητικής αλλά και ενεργητικής) ενός αυτοκινήτου, καθώς δεν υπάρχουν ζώνες παραμόρφωσης, αερόσακοι κλπ. Τα πλαστικά του πάνελ και η γυάλινη οροφή (που αυξάνει την αίσθηση ευρυχωρίας στην μικρή διθέσια καμπίνα) ουσιαστικά προστατεύουν από μικροσυγκρούσεις, το κρύο και τη βροχή. Μέχρι εκεί.
Τα θετικά είναι αρκετά: αντί για ένα ηλεκτρικό μηχανάκι, μπορείς να αποκτήσεις ένα ηλεκτρικό microcar, με κόστος αγοράς σε λογικό επίπεδο λόγω της κρατικής επιδότησης, και κόστος χρήσης εξαιρετικά χαμηλό. Ουσιαστικά μόνο το ρεύμα για την καθημερινή (ή κάθε δύο μέρες) φόρτισή του. Επίσης κινείσαι ευέλικτα στο ασφυκτικό αστικό περιβάλλον, μειώνοντας τους χρόνους για ανεύρεση θέσης πάρκινγκ και κυρίως το καθημερινό άγχος. Μπορείς να το παραχωρείς σε εφήβους (που έχουν δίπλωμα κατηγορίας ΑΜ), νιώθοντας ότι κινδυνεύουν λιγότερο απ’ ό,τι πάνω σε ένα «παπάκι» ή σε ένα ηλεκτρικό πατίνι και ότι δεν μπορούν να κινηθούν με περισσότερα από 45 χλμ/ώρα.
Μέσα πώς είναι;
Όσο κουκλίστικο είναι όταν το κοιτάζεις από έξω (με το εμπρός και πίσω μέρος να είναι πανομοιότυπα, με εξαίρεση τα φωτιστικά σώματα), τόσο σου φτιάχνει τη διάθεση με την απλότητά του το εσωτερικό. Το πλάτος 1,39 μ. (τη στιγμή που το smart έχει 1,66 μ.) μεταφράζεται σε στενή καμπίνα.
Οι δύο αντίθετα ανοιγόμενες πόρτες (του συνοδηγού ανοίγει με κανονική φορά, ενώ του οδηγού ανάποδα) σου δίνουν πρόσβαση στο σκουρόχρωμο εσωτερικό. Την μονοτονία σπάνε σημεία σε πορτοκαλί χρώμα στο ταμπλό και τις πόρτες, στην έκδοση My Ami Orange της δοκιμής μας. Το δύο μικρά καθίσματα που θυμίζουν σκαμπό με πλάτη θα φιλοξενήσουν δύο ενήλικες. Δεν θα προλάβουν να σε κουράσουν, καθώς το Ami δεν προορίζεται για πολύωρες μετακινήσεις.
Το τιμόνι θυμίζει συμβατικό Citroen, χωρίς όμως αερόσακο και κουμπιά πάνω του. Υπάρχει μία ασπρόμαυρη ψηφιακή οθόνη που δείχνει την ταχύτητα, τη σχέση στο κιβώτιο (D, N και R) και την αυτονομία από την μπαταρία. Οι μόνοι διακόπτες που θα βρεις στο ταμπλό είναι: ένας για τα φώτα alarm, ένας για ανεμιστήρα (δεν υπάρχει κλιματισμός, οπότε το καλοκαίρι αναμένεται ιδιαίτερα… καυτό) και ένας για να ξεθαμπώνει το πίσω τζάμι. Δίπλα υπάρχει θύρα USB για τη φόρτιση του κινητού τηλεφώνου (υπάρχει βάση για την τοποθέτησή του). Για να αλλάζεις από Drive σε «νεκρά» και όπισθεν υπάρχουν τρεις διακόπτες αριστερά από το κάθισμα του οδηγού, ενώ το χειρόφρενο είναι όπως σε ένα κανονικό αυτοκίνητο.
Τα πάντα στην καμπίνα του Ami έχουν σχεδιαστεί για περιορισμό του κόστους. Δεν υπάρχουν επενδύσεις στις επιφάνειες, ηλεκτρονικές ευκολίες, κεντρικός καθρέπτης, ούτε καν παράθυρα με μανιβέλα. Το κάτω μέρος του παραθύρου στις δύο πόρτες ανοίγει προς τα έξω, θυμίζοντας 2CV. Όσο για αποσκευές, αφού δεν μπορείς να πας μακριά με το Ami, δεν χρειάζεται να μεταφέρεις και πολλά πράγματα. Υπάρχει χώρος πάντως μπροστά από τα πόδια του συνοδηγού για μία μικρή βαλίτσα ή για τα ψώνια του σούπερ μάρκετ. Και δίχτυα για μικροαντικείμενα, στις πόρτες και πίσω από τα δύο καθίσματα.
Πώς είναι στην οδήγηση και μέχρι πού μπορώ να φθάσω;
Παρότι οι τροχοί του δεν είναι πολύ μικρότεροι από αυτούς που συναντάμε σε ένα αυτοκινήτου πόλης (14 ιντσών που πατούν σε ελαστικά διαστάσεων 155/65), η συμπεριφορά του Ami απέχει πολύ από αυτή ενός συμβατικού μοντέλου. Η απόσβεση των ανωμαλιών του οδοστρώματος είναι πολύ μικρή, με αποτέλεσμα να νιώθεις κάθε λακκούβα των ελληνικών δρόμων.
Τo ηλεκτρικό μοτέρ των 6 kW (ή 8 ίππων αν προτιμάτε) και η μέγιστη ταχύτητα των 45 χλμ/ώρα, δεν επελέγησαν τυχαία. Είναι απαραίτητες προϋποθέσεις ώστε το Citroen Ami να εξασφαλίσει το δικαίωμα συμμετοχής στην κατηγορία microcars L6e. Η μικρή ταχύτητα περιορίζει μεν τη δυνατότητα ελιγμών σε μία δύσκολη στιγμή, όμως η ενσωμάτωση του Ami στο οδικό δίκτυο πόλεων όπως η Αθήνα δεν θα τρομάξει τον οδηγό του. Αρκεί να προβλέπεις έγκαιρα την κίνηση των άλλων οχημάτων, πριν αλλάξεις λωρίδα ή επιχειρήσεις να προσπεράσεις (κάτι σπάνιο βέβαια) ένα φορτηγό ή λεωφορείο.
Στο φανάρι το λιλιπούτειο Citroen θα… ξεκολλήσει με ικανοποιητικό ρυθμό (ηλεκτρικό γαρ), χωρίς να σου κορνάρουν οι οδηγοί των πίσω αυτοκινήτων. Τα 45 χλμ/ώρα έρχονται από στάση σε 10 δευτερόλεπτα, όμως εκεί σταματά η επιτάχυνση. Το σίγουρο είναι ότι δεν θα μπεις με το Ami στην Αττική Οδό, ούτε καν σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας όπως η Λεωφόρος Συγγρού. Η αποστολή του είναι να το χρησιμοποιείς για τοπικές ή διαδημοτικές μετακινήσεις. Να μεταφέρεις το πρωί το παιδί στο σχολείο, να επισκεφθείς το σούπερ μάρκετ, να πας για ψώνια ή καφέ στο εμπορικό κέντρο της περιοχής σου.
Η θεωρητική του αυτονομία είναι στα 75 χλμ, με την ρεαλιστική σε καθημερινές συνθήκες να μην απέχει πολύ (γύρω στα 65-70 χλμ). Ουσιαστικά μπορείς να μετακινηθείς για 2-3 μέρες στην πόλη, πριν χρειαστεί να το φορτίσεις μέσω οικιακής πρίζας σούκο (το καλώδιο φόρτισης βρίσκεται κρυμμένο στο πλαίσιο της πόρτας του συνοδηγού). Η πλήρης φόρτιση της μπαταρίας χωρητικότητας 5,5 kWh διαρκεί μόλις 3 ώρες, χρόνος αντίστοιχος ή και μικρότερος αυτού ενός ηλεκτρικού πατινιού.
Και η τιμή του;
Οι τιμές του Citroen Ami αρχίζουν από τα 9.900 ευρώ για τη βασική έκδοση One, που δεν περιλαμβάνει τάσια ή τα διακοσμητικά στοιχεία εξωτερικά και εσωτερικά. Με την κρατική επιδότηση του δεύτερου κύκλου του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» η τιμή του υποχωρεί στα 6.900 ευρώ, ενώ για νέους κάτω από 29 ετών, η κρατική επιδότηση αυξάνεται κατά 1.000€ και η τελική τιμή πέφτει στα 5.900€. Η έκδοση My Ami με τα διακοσμητικά στο αμάξωμα, τα δίχτυα αποθήκευσης αντικειμένων στο εσωτερικό και τη δυνατότητα σύνδεσης smartphone κοστίζει επιπλέον 400 ευρώ (10.300€ και 7.300€ με επιδότηση).
Το λιλιπούτειο ηλεκτρικό όχημα διατίθεται και στην μονοθέσια επαγγελματική έκδοση My Ami Cargo, με αποθηκευτικό χώρο δίπλα στον οδηγό. O συνολικός όγκος φόρτωσης ξεπερνά τα 400 λίτρα και το ωφέλιμο φορτίο φθάνει τα 140 κιλά. Η τιμή του ορίζεται στα 10.200 ευρώ, όμως με την κρατική επιδότηση υποχωρεί στα 7.200 ευρώ.
Φωτογραφίες: Χρήστος Λώλος
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!