Test drive BMW i4 eDrive40: Stress Free
Μετά από 1.000 περίπου χιλιόμετρα πίσω από το τιμόνι της νέας BMW i4, τα πάντα είναι απόλυτα ξεκάθαρα. Τόσο ξεκάθαρα, που δεν θα δίσταζα -αν είχα τα 59.900 ευρώ που μου λείπουν έως τα 60.000 ευρώ που κοστίζει περίπου η έκδοση της δοκιμής- να το αγοράσω χωρίς περιστροφές. Ναι, η i4 είναι ηλεκτρική. Χωρίς όμως να την αγγίζει διόλου η φιλολογία περί εμβέλειας με μια πλήρη φόρτιση, με κρύο ή ζέστη, με ταχύτητες χελώνας ή στο ταξίδι. Εξηγούμαι, για να λύσουμε αρχικά το θέμα αυτό και να προχωρήσουμε απρόσκοπτα στο τι κάνει το αυτοκίνητο.
Με χρήση 60% σε αυτοκινητόδρομο και με ταχύτητες από 120 – 140 χλμ./ώρα, η μέση κατανάλωση σε όλη τη διάρκεια των 8 ημερών που οδήγησα την BMW i4 ήταν 16,5 kWh/100 χλμ. Για να μην ανατρέχετε σε δοκιμές άλλων ηλεκτρικών, είναι η χαμηλότερη που μετρήσαμε ποτέ σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο αυτής της ισχύος. Με καθαρή χωρητικότητα μπαταριών στα 80,7 kWh, μια απλή διαίρεση μας αποκαλύπτει εμβέλεια κίνησης μετά από μια πλήρη φόρτιση 484 χιλιομέτρων, σε πραγματικές συνθήκες μικτής κίνησης -με συνεχή χρήση του κλιματισμού. Ο οποίος χρησιμοποιεί την πολύ αποδοτική αντλία θερμότητας, που με τη σειρά της ανήκει στο βασικό εξοπλισμό.
Φυσικά επειδή κανείς δεν θα φτάσει στο 0% την μπαταρία πριν αναζητήσει σταθμό φόρτισης, ας συμφωνήσουμε ότι τα 400 χιλιόμετρα αποτελούν ένα καλό όριο ασφάλειας. Σε φορτιστές εναλλασσόμενου ρεύματος AC μπορεί να ανακτά ενέργεια έως 11 kW, ενώ σε φορτιστές συνεχούς ρεύματος, έως 205 kW. Αν λοιπόν βρεθεί τέτοιος, μέσα σε 10 λεπτά η i4 μπορεί να ανακτήσει εμβέλεια περίπου 160 χιλιομέτρων.
Ηλεκτρική αλλά όντως GT
Καθώς η BMW i4 τηρεί στο ακέραιο τις εξαγγελίες του κατασκευαστή για την εμβέλεια της κίνησής της, ξεκίνησα χωρίς άγχος τα ταξίδια μαζί της. Εκατοντάδες χιλιόμετρα καθημερινά, τα οποία μπορεί ο οδηγός και οι επιβάτες να απολαμβάνουν κυριολεκτικά ατσαλάκωτοι. Το αυτοκίνητο είναι εντυπωσιακά άνετο -με την επιλογή του προγράμματος οδήγησης comfort, η οποία ειρήσθω εν παρόδω είναι η πιο αποδοτική στο ταξίδι- εντυπωσιακά ταχύ, με τις προσπεράσεις να γίνονται σχεδόν με τη σκέψη και την έλλειψη θορύβων και κραδασμών να προσθέτουν μια πρωτόγνωρη αίσθηση σε κάθε διαδρομή.
Η θέση οδήγησης αγγίζει το τέλειο, υπό την αρωγή του πολλαπλώς και ηλεκτρικά ρυθμιζόμενου καθίσματος, ενώ η παραδοσιακή κλίση του ταμπλό της BMW προς τον οδηγό και οι κυρτές οθόνες για τον πίνακα οργάνων και το σύστημα multimedia, συνθέτουν ένα περιβάλλον απόλυτου και άμεσου ελέγχου. Στις απεικονίσεις προσθέστε και ένα ευρύτατο head up display, το οποίο παρέχει όλες τις βασικές πληροφορίες και φυσικά αυτές του συστήματος πλοήγησης. Το τελευταίο είναι online δίνοντας τη δυνατότητα πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο.
Μαζί με τις θέσεις για μικροαντικείμενα, ο οδηγός έχει στη διάθεσή σου ένα περιβάλλον εργονομικό και αγχολυτικό, παρότι σε πρώτο χρόνο οι οθόνες των 12,3 ιντσών για τον πίνακα οργάνων και 14,9 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων δημιουργούν ένα άγχος. Έχουν όμως πολύ καλό interface και ιδιαίτερα λογική οργάνωση, ώστε χωρίς να ανοίξεις το maual και με μια μικρή εξοικείωση, να μπορείς να πραγματοποιήσεις όλες τις λειτουργίες. Εννοείται, ότι με την εφαρμογή MyBMW, μπορεί ο οδηγός να έχει πλήρως απομακρυσμένη πρόσβαση στο αυτοκίνητο μέσω του κινητού του και πολλές ακόμα δυνατότητες όπως τακτικές αναβαθμίσεις και ενημερώσεις, επικοινωνία με το επίσημο δίκτυο της μάρκας και πολλές ακόμα ψηφιακές ευκολίες.
Αυτό ωστόσο που οφείλει να κλέβει την παράσταση σε ένα αυτοκίνητο -ακόμα- είναι η απόδοσή του. Και εδώ η BMW i4 δύσκολα θα βρει αντίπαλο. Κατ' αρχάς, η παροχή της ισχύος των 340 ίππων και κυρίως των 430 Nm της ροπής είναι τόσο άμεση, όσο και η ταχύτητα πίεσης του γκαζιού. Το αυτοκίνητο σε κολλάει στο κάθισμα σε κάθε βαθύ πάτημα και εκτελεί τις προσπεράσεις εν ριπή οφθαλμού. Υπό αυτή την έννοια, το αίσθημα της ασφάλειας είναι μοναδικό. Ενισχύεται δε ιδιαίτερα από την άψογη λειτουργία των ηλεκτρονικών βοηθημάτων, τα οποία παρά την περίσσεια δύναμης στους πίσω μόνο τροχούς, δεν επιτρέπουν παρεκτροπές.
Η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 5,7 δλ. και η μέγιστη ταχύτητα των 190 χλμ./ώρα είναι υπόθεση μερικών ακόμα. Οπότε και οτιδήποτε ενδιάμεσο είναι πρωτόγνωρα άμεσο και ταχύ σε σχέση με αυτοκίνητα που διαθέτουν συμβατικό κινητήρα. Για τους πιο ανήσυχους, αξίζει να σημειώσουμε ότι το σύστημα ελέγχου της δυναμικής συμπεριφοράς βγαίνει εκτός, με αποτέλεσμα οι πλαγιολισθήσεις ισχύος να βρίσκονται μέσα στις δυνατότητες του αυτοκινήτου. Χρειάζεται όμως και ένας χρόνος τριβής για να έχεις τον απόλυτο έλεγχο, καθώς τα κιλά είναι πολλά -2.125 συγκεκριμένα- και η απόδοση της ροπής τόσο άμεση, που η υπερστροφή ισχύος ξεκινά ταυτόχρονα σχεδόν με το πάτημα του γκαζιού.
Υπό τον έλεγχο του συστήματος πρόσφυσης και με την αρωγή των τεράστιων -προαιρετικών- πίσω τροχών διαμέτρου 19 ιντσών με ελαστικά πλάτους 255 χιλ., το κράτημα είναι εντυπωσιακό ακόμα και σε κλειστές στροφές. Επιπρόσθετα, με λίγο παραπάνω γκάζι το αυτοκίνητο τείνει να κλείσει την τροχιά του, με αποτέλεσμα να τοποθετείται εξαιρετικά. Υποστροφή; Άγνωστη λέξη ευτυχώς, τουλάχιστον σε συνθήκες κίνησης δημόσιου δρόμου. Εδώ να σημειώσουμε ότι η i4 eDrive40 έχει στη βασικό της εξοπλισμό τροχούς διαμέτρου 17'', ενώ προαιρετικά μπορούν να τοποθετηθούν έως και 20'', με διαφορετικό όμως πλάτος εμπρός και πίσω.
Το τιμόνι έχει εξαιρετική αίσθηση και η ανάρτηση καταφέρνει να συνδυάζει τα ασυμβίβαστα: άψογο έλεγχο του αμαξώματος και κορυφαία άνεση. Κοντολογίς, η i4 είναι μια πραγματική BMW στην οδήγηση. Συναρπαστική όταν ο οδηγός πιέζει, αρχοντική όταν χαλαρώνει και ταχύτατη σε όλες τις περιπτώσεις.
Οφθαλμαπάτη
Είχα πολύ καιρό σε κείμενό μου για δοκιμή ηλεκτρικού αυτοκινήτου να βάλω σε προτεραιότητα τις εντυπώσεις οδήγησης. Χάρηκα ιδιαίτερα που συνέβη αυτό και δεν σας κρύβω ότι η i4 είναι ένα από τα ελάχιστα αυτοκίνητα ανεξαρτήτως τύπου κινητήρα, που συναρπάζει τον οδηγό της τόσο πολύ. Κρύβει όμως και πρακτικά μυστικά, όπως το... πεντάθυρο αμάξωμα. Έτσι, παρά την οπτική συγγένεια με ένα σπορ σεντάν, αποκαλύπτει με πολύ κομψό τρόπο τη δυναμική ενός οικογενειακού πεντάθυρου. Ως gran coupe, έχει μια επιπλέον, πολύ πρακτική θύρα για το χώρο αποσκευών. Ο οποίος, με όγκο 470 λίτρα και κανονικό σχήμα, είναι άκρως εκμεταλλεύσιμος. Ωστόσο, το μεγάλο κενό στη δικίνητη έκδοση 40 της i4 που υπάρχει εμπρός, κάτω από το πλαστικό κάλυμμα, θα μπορούσε να προσδώσει ένα frunk (front trunk) το οποίο να φιλοξενεί τουλάχιστον τα καλώδια φόρτισης -ώστε να μην χρειάζεται να αδειάσεις τον χώρο αποσκευών σε ένα ταξίδι για να έχεις πρόσβαση σε αυτά.
Αυτό το μειονέκτημα, μαζί με το κεντρικό τούνελ στο πίσω κάθισμα που περιορίζει σημαντικά τη δυνατότητα μεταφοράς ενός τρίτου ενήλικου επιβάτη είναι και τα μοναδικά της i4. Με μήκος 4,783 μέτρα, θα μπορούσε να έχει σημαντικά καλύτερους χώρους για επιβάτες και αποσκευές, παρά την κουπέ απόληξη της οροφής και το συνολικά χαμηλό ύψος. Ωστόσο, το πλαίσιο που δεν σχεδιάστηκε εξαρχής για αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα, θέτει χωροταξικούς περιορισμούς. Ευτυχώς, μόνο τέτοιους.
Η επιτομή της κομψότητας -και της έξυπνης επιλογής
Η i4 eDrive40 δείχνει ελάχιστα ηλεκτρική και πολύ BMW. Αν εξαιρέσει κανείς τις iBlue χρωματικές λεπτομέρειες, την κλειστή εμπρός μάσκα και την έλλειψη απολήξεων του συστήματος εξαγωγής, τίποτα από τις συνήθειες του παρελθόντος, που ήθελαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να ενσωματώνουν φουτουριστικές λεπτομέρειες, δεν υπάρχει εδώ. Ευτυχώς.
Πολύ απλά, η BMW i4 eDrive40είναι από τα πλέον ισορροπημένα, φροντισμένα και εντυπωσιακά σπορ κουπέ πεντάθυρα αμαξώματα που μπορεί να αγοράσει κανείς. Διατηρώντας τις πολλά υποσχόμενες αναλογίες του προτεταμένου καπό και το μεγάλο μεταξόνιο, προσφέρει απλόχερα συγκινήσεις τόσο οδηγικές, όσο και αισθητικές. Καταφέρνει μάλιστα να μην απογοητεύει σε κανένα τομέα. Υπό αυτή την οπτική, τα σχεδόν 60.000 ευρώ (από 54.850 ευρώ η βασική έκδοση) που κοστίζει η i4, είναι μάλλον λίγα. Απόδειξη η τιμή της 430i Gran Coupe, η οποία με μόλις 245 ίππους από τον δίλιτρο τετρακύλινδρο κινητήρα βενζίνης, ξεκινά από τα 66.250 ευρώ.
Όπως λοιπόν σε κάθε premium μοντέλο με πολύ ισχυρό κινητήρα, έτσι και στην i4 το μηδενικό τέλος ταξινόμησης τη θέτει αυτόματα σε πλεονεκτική θέση έναντι κάθε συμβατικού ανταγωνιστή της και στο κόστος αγοράς - όχι μόνο από τη γκάμα της BMW. Προσωπικά θα την αγόραζα με κλειστά μάτια. Επειδή όμως γνωρίζω τη μεγάλη παραφιλολογία που υπάρχει γύρω από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τις αναστολές που αυτή δημιουργεί σε πολλούς οδηγούς, μην ακούτε εμένα. Απλά, πριν επιλέξετε οτιδήποτε άλλο, κάντε ένα test drive με την i4.
Εικόνες: Γιώργος Καραγιωργάκης
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!