Οδηγήσαμε το Toyota bZ4X στην Κοπεγχάγη

Οδηγήσαμε το Toyota bZ4X στην Κοπεγχάγη

Κώστας Παστρίμας
Οδηγήσαμε το Toyota bZ4X στην Κοπεγχάγη
Το πολυαναμενόμενο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της Toyota «πάτησε» δρόμο για πρώτη φορά - Αποστολή στη Δανία Κώστας Παστρίμας

Το bΖ4X είναι κάτι παραπάνω από απλώς ένα νέο μοντέλο για την Toyota. Για τον ιαπωνικό κολοσσό αντιπροσωπεύει τη δυναμική είσοδο στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με στόχο να κάνει αυτό που ξέρει καλά: να γίνει το σημείο αναφοράς. Η στρατηγική της Toyota που για αυτήν τη νέα εποχή ονομάζεται «beyond Zero» δεν είναι απλώς η πορεία της ιαπωνικής εταιρείας προς την επίτευξη μηδενικών ρύπων αλλά εκφράζει το μετασχηματισμό της αυτοκίνησης σε μια συνολική εμπειρία που θα επιδρά και θετικά στο περιβάλλον, δεν θα γνωρίζει περιορισμούς, δεν θα συναντά εμπόδια και θα ξεπερνά κάθε προσδοκία.

bz4x

Έτσι, η παρουσίαση του πρώτου μέλους αυτής της οικογένειας, του bZ4X, πριν από λίγο καιρό ήταν από μόνη της μεγάλο γεγονός. Πλέον το πρώτο αυτοκίνητο της Toyota που σχεδιάστηκε εξαρχής ως ηλεκτρικό είναι εδώ, με «σάρκα και οστά» και μπορούμε να το αξιολογήσουμε ως πραγματικό προϊόν, μαζί με -αλλά πέρα από- τη φιλοσοφία που συνοδεύει τη σύλληψη και το σχεδιασμό του.

Τόπος εκδήλωσης: Κόπενχιλ, Κοπεγχάγη

Προτού όμως μιλήσουμε για το ίδιο το αυτοκίνητο, επιτρέψτε μου μια μικρή αναφορά στην πόλη που η Toyota Europe επέλεξε να το παρουσιάσει στον κόσμο – μια επιλογή που δεν είναι διόλου τυχαία. Πρόκειται για το Κόπενχιλ (CopenHill) -επισήμως πιο γνωστό ως Amager Bakke-, που είναι ένα νέο τοπόσημο στον ορίζοντα της Κοπεγχάγης: μία μονάδα η οποία μετατρέπει τα απόβλητα της πόλης για την παραγωγή ενέργειας που προορίζεται για θέρμανση και ηλεκτροδότηση 150.000 νοικοκυριών στην περιοχή. Πρόκειται για μια από τις πιο αποτελεσματικές μονάδες παραγωγής ενέργειας από απόβλητα στον κόσμο, με το σύστημά αποθήκευσης άνθρακα που διαθέτει να αποτελεί βασικό στοιχείο στην αποστολή της Κοπεγχάγης να καταστεί μία πόλη ουδέτερη ως προς τον άνθρακα.

 

bz4x

Το CopenHill είναι ένα παράδειγμα που αντανακλά τη φιλοσοφία beyond Zero. Πέραν του λειτουργικού ρόλου του, αποτελεί επίσης και κέντρο αναψυχής για το κοινό διαθέτοντας μια πίστα σκι παντός καιρού, καθώς και ένα καταπράσινο πάρκο.

Το bZ4X

Ας επιστρέψουμε όμως στην ουσία της παρουσίας μας στην Κοπεγχάγη, που ήταν φυσικά η οδήγηση του bZ4X. Αρκετά από τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου τα γνωρίζουμε από την παρουσιάσή του. Βασίζεται στη νέα ειδική πλατφόρμα για τα ηλεκτρικά μοντέλα BEV της εταιρείας, που βασίζεται στη φιλοσοφία e-TNGA και αποτελεί προϊόν συνεργασίας με τη Subaru. Ενσωματώνει την εμπειρία των 25 ετών της Toyota πάνω στην τεχνολογία των μπαταριών και των εξηλεκτρισμένων συστημάτων κίνησης και φυσικά φέρει το βάρος του ονόματος της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο.

bz4x

Η Toyota επέλεξε το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο να είναι ένα μεσαίο SUV. Με μήκος 4,69 μέτρα, πλάτος 1,86 μ. και ύψος 1,65 μ., το bZ4X συγκρίνεται με το RAV4 σε εξωτερικές διαστάσεις. Είναι όμως χαμηλότερο κατά 85 χιλιοστά, έχει πιο κοντούς προβόλους και μεταξόνιο που είναι κατά 160 χλστ. μακρύτερο από του RAV4, κάτι που προσφέρει ακόμα μεγαλύτερη ευρυχωρία. Αυτό αποτυπώνεται στους χώρους για τους επιβάτες, που όντως έχουν άπλετο χώρο για τα πόδια και τα κεφάλια τους, ιδιαίτερα όσοι κάθονται στο πίσω κάθισμα. Έχουν επίσης 452 λίτρα χώρου αποσκευών για τα πράγματά τους.

bz4x

Στο εσωτερικό η εικόνα είναι Toyota – αλλά και δεν είναι. Όπως αναμενόταν δεν μπορεί να γίνει κριτική στην ποιότητα της κατασκευής και των υλικών, που είναι υποδειγματική. Μια μικρή έκπληξη είναι η θέση οδήγησης, με την Toyota να επιλέγει ένα μικρό τιμόνι και έναν πίνακα οργάνων -ψηφιακό, φυσικά- τον οποίο ο οδηγός βλέπει πάνω από τη στεφάνη του τιμονιού. Για να μην επηρεαστεί η ορατότητα προς τον πίνακα οργάνων το τιμόνι χρειάζεται να ρυθμιστεί σε σχετικά χαμηλή θέση, που όμως και πάλι έρχεται σχεδόν φυσικά στα χέρια του οδηγού και συνηθίζεται πολύ εύκολα.

bz4x

Αυτό που δεσπόζει στο εσωτερικό είναι η τεράστια κονσόλα που στην κορυφή της έχει τη μεγάλη οθόνη των 13 ιντσών (θα είναι 8” στις βασικές εκδόσεις) του συστήματος Τoyota Smart Connect, που προσφέρει πλήθος συνδεδεμένων και απομακρυσμένων λειτουργιών. Το σύστημα είναι γρήγορο και εύχρηστο ενώ παραμένει πάντα ενημερωμένο μέσω της τεχνολογίας over-the-air. Η εφαρμογή MyT στο smartphone, βοηθά τον οδηγό να ελέγχει το επίπεδο της μπαταρίας, να προγραμματίζει τη φόρτιση, να ελέγχει τα δεδομένα ταξιδιού ή ακόμα και να ελέγχει εξ αποστάσεως το όχημα – από τον κλιματισμό έως το ξεκλείδωμα και το κλείδωμα των θυρών.

Υποδειγματική ηλεκτρική λειτουργία

Το bZ4X διατίθεται σε δικίνητες και τετρακίνητες εκδόσεις. Στην Κοπεγχάγη είχαμε στη διάθεσή μας μόνο τα τετρακίνητα bZ4X, αυτά δηλαδή με τους δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν σε κάθε άξονα. Κάθε ένας από αυτούς αποδίδει 80 kW (109 ίππους), κάτι που σημαίνει ότι η συνδυαστική απόδοση του συστήματος είναι 218 ίπποι και 337 Nm ροπής. Αυτή η δύναμη επιτρέπει στο bZ4X να φτάνει από στάση στα 100 χλμ/ώρα μέσα σε 7,7 δευτερόλεπτα ενώ η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται στα 160 χλμ/ώρα.

bz4x

Στο δρόμο το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης δείχνει να λειτουργεί υποδειγματικά. Η διαδρομή στην οποία οδηγήσαμε το αυτοκίνητο δεν ήταν πολύ μεγάλη, αλλά περιείχε πολλά διαφορετικά ήδη δρόμων. Έστω και για λίγο οδηγήσαμε το bZ4X μέσα στην πόλη, στον αυτοκινητόδρομο και σε στενούς επαρχιακούς δρόμους γύρω από την πόλη. Σε κάθε περίπτωση η συμπεριφορά του ήταν αυτό ακριβώς που θα περίμενες από ένα καλό ηλεκτρικό αυτοκίνητο: αποκρινόταν άμεσα στις εντολές του γκαζιού και ήταν αρκετά ευέλικτο και ευκολοδήγητο για να μην προβληματίζει σε κανένα είδος διαδρομής.

bz4x

Πολύ καλή δείχνει να είναι και η λειτουργία της ανάρτησης, που όμως δεν αντιμετώπισε ιδιαίτερα δύσκολες καταστάσεις στο οδικό δίκτυο της Δανίας. Ωστόσο, η ρύθμισή της είναι φανερά ισορροπημένη για να μπορεί να διαχειριστεί το αυξημένο βάρος του ηλεκτρικού οχήματος και να μην έχει απότομες αντιδράσεις στις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Αυτό που ονομάζουμε «ποιότητα κύλισης» βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο, ο αεροδυναμικός θόρυβος απουσιάζει και μόνο ο θόρυβος κύλισης των ελαστικών περνάει ελαφρά στην καμπίνα.

bz4x

Όσο για την κατανάλωση ενέργειας, η μέση τιμή που καταγράφηκε στη μεικτή διαδρομή της σύντομης γνωριμίας μας με το bZ4X ήταν αρκετά κοντά σε αυτήν που ανακοινώνει η Toyota. Το αυτοκίνητο «έγραψε» περίπου 17 kW/100 χλμ, ενώ η κατά WLTP εργοστασιακή τιμή για το τετρακίνητο μοντέλο είναι 15,9 kW/100 χλμ. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να φτάσει πολύ κοντά στη θεωρητική αυτονομία, που είναι 470 χλμ. για το 4κίνητο μοντέλο, με τροχούς 18”, ή 411 χλμ με τροχούς 20”, όπως αυτά που οδηγήσαμε στη Δανία. Θυμίζουμε ότι η αυτονομία του δικίνητου μοντέλου φτάνει στα 516 χιλιόμετρα.

bz4x

Τα bZ4X που θα έρθουν στην Ελλάδα θα μπορούν να φορτίσουν σε ταχύτητα 11 kW σε φορτιστές με εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) ενώ υποστηρίζουν ταχύτητα έως 150 kW σε ταχυφορτιστές συνεχούς ρεύματος (DC). Αυτό σημαίνει ότι η φόρτιση μέχρι το 80% της χωρητικότητας της μπαταρίας μπορεί να ολοκληρωθεί σε μόλις 30 λεπτά της ώρας. Όσο για τη μακροβιότητα της μπαταρίας, που έχει συνολική χωρητικότητα 71,4 kWh, η Toyota εγγυάται ότι η μονάδα θα διατηρήσει τουλάχιστον το 70% της αρχικής της χωρητικότητας και μετά από 10 χρόνια χρήσης ή μετά από οδήγηση 1.000.000 χιλιομέτρων, υπό την προϋπόθεση ότι ο πελάτης θα επισκέπτεται ένα εξουσιοδοτημένο κέντρο σέρβις Toyota για ετήσιο έλεγχο (EV health check).

bz4x

Το bZ4X διαθέτει επίσης πληθώρα συστημάτων υποβοήθησης οδηγού. Μεταξύ αυτών ένα σύστημα προειδοποίησης πρόσκρουσης, υποβοήθηση τιμονιού και επιπλέον συστήματα προειδοποίησης πρόσκρουσης. Ένα προηγμένο σύστημα παρκαρίσματος θα είναι επίσης διαθέσιμο, που χρησιμοποιεί τέσσερις κάμερες και 12 υπερηχητικούς αισθητήρες για ακόμα μεγαλύτερη ευκολία στο παρκάρισμα. Η νέα, ακόμα πιο εξελιγμένη γενιά συστημάτων ασφάλειας και υποστήριξης οδηγού Toyota T-Mate ενσωματώνει την τρίτη γενιά Toyota Safety Sense (TSS3).

Τετρακίνηση με ουσία

Μεγάλο βάρος δίνει η Toyota στο σύστημα AWD με το οποίο εφοδιάζει το bZ4X. Η Toyota συνεργάστηκε με τη Subaru για τον σχεδιασμό του νέου συστήματος τετρακίνησης που βασίζεται στην κληρονομιά και των δύο εταιρειών σε συστήματα AWD. Ο οδηγός μπορεί να επιλέγει από διαφορετικές ρυθμίσεις του X-MODE που προσαρμόζουν την απόδοση σε χιόνι/λάσπη, βαθύ χιόνι και λάσπη (κάτω από 20 km/h) και προσφέρουν Grip Control για πιο απαιτητική εκτός δρόμου οδήγηση (κάτω από 10 km/h).

bz4x

Η χρήση του X-MODE με Grip Control επιτρέπει στον οδηγό να συγκεντρώνεται στους ακριβείς ελιγμούς διεύθυνσης, με το σύστημα να φροντίζει για την ταχύτητα του αυτοκινήτου σε ανηφορικές, κατηφορικές ή επίπεδες διαδρομές. Οδηγώντας σε μία κατηφόρα, ο οδηγός μπορεί επίσης να χρησιμοποιήσει το Downhill Assist Control του αυτοκινήτου για παρόμοιο επίπεδο υποβοήθησης.

bz4x

Είχαμε τη δυνατότητα να πάρουμε μια μικρή γεύση από αυτές τις δυνατότητες στην ιδική διαδρομή που οι άνθρωποι της Toyota είχαν ετοιμάσει στο χώρο της παρουσίασης. Το σύστημα λειτουργεί όντως όπως περιγράφεται παραπάνω και ο οδηγός αισθάνεται σίγουρος ότι θα μπορεί να αντιμετωπίσει με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα δυσκολίες που μπορεί να παρουσιαστούν στο δρόμο του.

Τον Ιούλιο στην Ελλάδα

Το bZ4X έχει όλα τα -καλά- χαρακτηριστικά ενός σύγχρονου ηλεκτρικού οχήματος και ταυτόχρονα συνοδεύεται από τη σιγουριά που δίνει το όνομα Toyota. Στην πλήρη και αντιπροσωπευτική δοκιμή επί ελληνικού εδάφους θα διαπιστώσουμε κατά πόσον όλα αυτά επιβεβαιώνονται, αλλά το πρώτο δείγμα είναι σαφές και αναμφίβολα θετικό.

bz4x

Τα πρώτα bZ4X θα κάνουν την εμφάνισή τους στις εκθέσεις στην Ελλάδα τον Ιούλιο και οι πρώτες παραδόσεις θα ξεκινήσουν γύρω στον Νοέμβριο. Δεν έχει ανακοινωθεί ο πλήρης τιμοκατάλογος, αλλά μάθαμε από τους ανθρώπους της Toyota Ελλάδας ότι η βασική δικίνητη έκδοση (Active) θα ξεκινά από τις 49.900 ευρώ. Υπολογίζεται ότι οι τετρακίνητες εκδόσεις θα είναι περίπου 3.000 ευρώ ακριβότερες από τις δικίνητες.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!