Test drive Cupra Born 204 PS: Αυτοκίνητο υψηλής (έν)τασης
Πρόσφατα η Cupra γιόρτασε τα 4α γενέθλιά της, από τη στιγμή που έπαψε να συμβολίζει τις σπορ εκδόσεις της Seat και μεταμορφώθηκε σε ανεξάρτητη μάρκα εντός του Volkswagen Group. Η κίνηση αυτή αποδείχθηκε στην πορεία ότι δεν ήταν συμβολική αλλά ουσιαστική, καθώς η Cupra απέκτησε τη δική της διοίκηση και - κυρίως - ξεχωριστά προϊόντα.
Η αρχή έγινε με το Formentor, ένα compact SUV, όμως το μεγάλο βήμα της Cupra προς το «αύριο της αυτοκίνησης», το οποίο είναι ψηφιακό και βιώσιμο, συμβολίζεται από το Born. Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της σπορ μάρκας, το οποίο βασίζεται στην πλατφόρμα ΜΕΒ του Ομίλου Volkswagen, αποκλειστική για μηδενικών ρύπων αυτοκίνητα.
Το πόσο μεγάλη σημασία δίνει η μητρική εταιρεία στην Cupra φαίνεται από το γεγονός ότι παρόμοιο μοντέλο δεν κυκλοφόρησε από τη Seat. Μάλιστα από το 2025 θα κατασκευάζεται στο Μαρτορέλ της Ισπανίας ένα ακόμη ηλεκτρικό μοντέλο της Cupra, ένα αστικό crossover, βασισμένο στο πρωτότυπο UrbanRebel.
Μοντέλο με χαρακτήρα
Για να επιστρέψουμε στο Born, ο χαρακτήρας της Cupra ως μία μάρκα που υπερασπίζεται την οδηγική απόλαυση και τη δυναμική συμπεριφορά στο δρόμο, έθεσε κάποια προαπαιτούμενα. Καταρχάς να εκμεταλλεύεται όλη την τεχνολογία ηλεκτροκίνησης που έχει εξελίξει ο Όμιλος Volkswagen πάνω στην πλατφόρμα ΜΕΒ και δεύτερον να έχει το δικό του χαρακτήρα. Το Cupra Born μοιράζεται με το Volkswagen ID.3 τη γραμμή παραγωγής στο Τσβικάου της Γερμανίας και τα βασικά μέρη (ηλεκτρικά μοτέρ και μπαταρίες), όμως διαφοροποιείται σε τομείς όπως η σχεδίαση και το στήσιμο, ώστε να εξασφαλίζεται η δική του προσωπικότητα και ο δυναμικός του χαρακτήρας.
Το Born διατίθεται σε πληθώρα επιλογών όσον αφορά τους ηλεκτροκινητήρες και τις μπαταρίες από τις οποίες τα μοτέρ λαμβάνουν ενέργεια. Βασική έκδοση είναι αυτή με τους 150 ίππους και την μπαταρία των 45 kWh, με το αυτοκίνητο της δοκιμής μας να έχει 204 ίππους (με κίνηση φυσικά στους πίσω τροχούς) και μπαταρία 58 kW. Ο συνδυασμός αυτός ταιριάζει περισσότερο στο χαρακτήρα του Born, διότι εξασφαλίζονται αφενός οι δυναμικές επιδόσεις και αφετέρου επαρκής αυτονομία, ώστε να μην περιορίζεται η χρήση του εντός αστικού ιστού. Για όσους αναζητούν το κάτι… παραπάνω, διατίθεται η κορυφαία έκδοση 231 ίππων με το πακέτο e-Boost και μπαταρία είτε αυτή των 58 kWh είτε την μεγάλη των 77 kWh.
Παρά το γεγονός ότι το... σουλούπι του ηλεκτρικού hatchback της Cupra θυμίζει αρκετά το Volkswagen ID.3, οι σχεδιαστές της μάρκας κατάφεραν να πετύχουν μέσω λεπτομερειών το σκοπό τους: το Born να ξεχωρίζει στο δρόμο, να τραβά τα βλέμματα και να σου δημιουργεί την επιθυμία να το οδηγήσεις. Το σήμα της Cupra καθώς και άλλα σημεία του αυτοκινήτου είναι βαμμένα στο χρώμα του χαλκού, κάτι που δεν συναντάται συχνά. Τα τριγωνικά εμπρός LED φωτιστικά σώματα δημιουργούν ένα όμορφο σύνολο με την λεπτή μάσκα, ενώ ο μεγάλος αεραγωγός στον προφυλακτήρα παραπέμπει σε αυτοκίνητο με θερμικό κινητήρα. Η συνολικά θετική εικόνα ολοκληρώνεται από τις ιδιαίτερες ζάντες αλουμινίου των 19 τροχών, την αεροτομή που αποτελεί συνέχεια της οροφής και την λωρίδα LED που συνδέει τα πίσω φώτα.
Άνεση και πρακτικότητα
Τα προτερήματα του Born δεν σταματούν στο αισθητικό κομμάτι, αλλά συνεχίζονται και στον τομέα της άνεσης και πρακτικότητας, κάτι βέβαια που δεν αποτελεί κανόνα σε σπορ συμβατικά μοντέλα, με κινητήρα δηλαδή εσωτερικής καύσης. Το επίπεδο πάτωμα προσφέρει ευρυχωρία στους εμπρός και τους πίσω επιβάτες, ενώ με όγκο στα 385 λίτρα, ο χώρος αποσκευών καλύπτει οριακά τις ανάγκες μίας οικογένειας.
Όπως κάθε σύγχρονο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, τo Born είναι προηγμένο και στο κομμάτι της συνδεσιμότητας. Στάνταρ είναι η μεγάλη οθόνη 12 ιντσών του infotainment, ενώ μέσω της εφαρμογής «My CUPRA», ο οδηγός αποκτά στο smartphone πρόσβαση σε μία σειρά από λειτουργίες του οχήματος, όπως πόσο φορτισμένη είναι η μπαταρία. Το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας παρουσιάζει πάντως κάποια καθυστέρηση στην απόκρισή του. Οι απαραίτητες ενδείξεις για το αυτοκίνητο εμφανίζονται στην μικρή οθόνη του πίνακα οργάνων, μεγέθους 5,3 ιντσών.
Χαρακτήρας και στο δρόμο
Η επιτυχής εκτέλεση του σχεδίου της Cupra συνεχίζεται και στο κομμάτι της οδήγησης. Στα γνωστά πλέον προτερήματα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου (ηρεμία στο εσωτερικό, άμεση επιτάχυνση κλπ) προστίθεται η περισσότερη πληροφόρηση από το σύστημα διεύθυνσης και η πιο σφιχτή αίσθηση της ανάρτησης, η οποία έχει χαμηλώσει κατά περίπου 1,5 εκατοστό σε σχέση με το ID.3. Και όλα αυτά χωρίς να γίνονται μεγάλες υποχωρήσεις στον τομέα της άνεσης, με μόνη εξαίρεση τα σημεία όπου υπάρχουν στην άσφαλτο έντονες εγκάρσιες ανωμαλίες ή λακκούβες. Εκεί – λόγω των μεγάλων τροχών 19 ιντσών – χρειάζεται περισσότερη προσοχή.
Το Born με τους 204 ίππους επιταχύνει ταχύτατα είτε από στάση (0-100 χλμ/ώρα σε 7,3 δευτερόλεπτα ανακοινώνει η Cupra) είτε εν κινήσει. Το ευχάριστο είναι ότι επιβραδύνει ικανοποιητικά, χωρίς τα φρένα να έχουν την μέτρια αίσθηση που συναντάμε συνήθως στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, λόγω του συστήματος ανάκτησης ενέργειας. Με τον επιλογέα πίσω από το τιμόνι στη θέση «Β», η ανάκτηση ενέργειας γίνεται πιο έντονη, προσομοιώνοντας σε λειτουργία one pedal.
Στην ηλεκτρική εποχή
Η θεωρητική αυτονομία του Born της δοκιμής μας με την μπαταρία των 58 kWh είναι 420 χλμ. Κινούμενοι σε αστικό περιβάλλον, με μία φόρτιση διανύσαμε περισσότερα από 320 χλμ., με την μέση κατανάλωση ενέργειας να κυμαίνεται από 17 έως 18 kWh ανά 100 χλμ. Και ενώ η αυτονομία δε δείχνει μεγάλη, καλύπτει άνετα τις εβδομαδιαίες μετακινήσεις. Αντίθετα, στον αυτοκινητόδρομο θα πρέπει να μην παρασυρθείς από την αίσθηση που σου δίνει το Born και την άμεση επιτάχυνση. Διαφορετικά θα χρειαστείς φόρτιση ανά λίγες εκατοντάδες χιλιόμετρα. Και μπορεί το δίκτυο ταχυφορτιστών στις εθνικές οδούς να βρίσκεται σε στάδιο ανάπτυξης, παρουσιάζονται ήδη εικόνες... αναμονής στους σταθμούς (η μπαταρία των 58 kWh έχει δυνατότητα ταχυφόρτισης έως 120 kW).
Πέρα από το ταξίδι, διαπιστώσαμε ότι ο αποτελεσματικότερος τρόπος φόρτισης της μπαταρίας του Born είναι με wallbox. Μέσω επιτοίχιου φορτιστή 11 kW, μία πλήρης φόρτιση διαρκεί λίγο περισσότερο από 6 ώρες, χρόνος που δεν είναι απαγορευτικός ούτε κατά τη διάρκεια της νύχτας ούτε κατά την ώρα της εργασίας. Τη στιγμή που οι τιμές σε όλα τα νέα αυτοκίνητα έχουν αυξηθεί σημαντικά, το όφελος μέσω της κρατικής επιδότησης «Κινούμαι Ηλεκτρικά» διατηρεί το κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού οχήματος σε λογικά επίπεδα. Το Cupra Born ξεχωρίζει αισθητικά έναντι των περισσοτέρων ανταγωνιστών του, διατηρώντας τα προτερήματα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Οι τιμές του αρχίζουν από τα 35.500 ευρώ για την έκδοση με τους 150 ίππους. Το Born της δοκιμής μας κοστίζει 39.900 ευρώ, ενώ η κορυφαία έκδοση eBoost των 231 ίππων και της μπαταρίας των 77 kWh φθάνει τα 45.400 ευρώ. Όλες οι εκδόσεις καλύπτονται από το πρόγραμμα επιδότησης «Κινούμαι Ηλεκτρικά», που στο δεύτερο κύκλο του προσφέρει έκπτωση έως 8.000 ευρώ.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!