Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Το πάτωμα είναι η «Αχίλλειος πτέρνα» τους (vid)

Κώστας Μπιτσικώκος
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Το πάτωμα είναι η «Αχίλλειος πτέρνα» τους (vid)
Από τα crash test που πραγματοποίησε η ασφαλιστική εταιρεία AXA στη Ζυρίχη βγήκαν πολύ ενδιαφέροντα συμπεράσματα.

Η τάση δεν αλλάζει: το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους δρόμους θα αυξάνεται συνεχώς τα επόμενα χρόνια. Στη νέα πραγματικότητα θα προσαρμοστούν όλοι οι παράγοντες της αγοράς, ανάμεσά τους και οι ασφαλιστικές εταιρείες. Η ΑΧΑ, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, πραγματοποίησε δοκιμές πρόσκρουσης (crash test) κοντά στη Ζυρίχη της Ελβετίας.

Παρουσία κοινού, έγιναν στα τέλη Αυγούστου crash test τόσο συμβατικών αυτοκινήτων (με κινητήρα εσωτερικής καύσης) όσο και αμιγώς ηλεκτρικών. Και σύμφωνα με τους ερευνητές της ΑΧΑ, τα συμπεράσματα που εξήχθησαν είναι άκρως ενδιαφέροντα. Καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αποτελέσουν σταδιακά την πλειοψηφία των νέων επιβατικών οχημάτων, οι ερευνητές ατυχημάτων της ΑΧΑ προβλέπουν ότι σε λίγα χρόνια ο μέσος όρος βάρους θα φθάσει τους δύο τόνους.

«Ο θρίαμβος της ηλεκτροκίνησης δεν μπορεί πλέον να διακοπεί. Κάτι που δεν είναι μόνο καλό για το περιβάλλον, αλλά και για την οδηγική απόλαυση», δήλωσε ο Νιλς Ριχ, Διευθυντής Ασφάλισης Περιουσίας στην ΑΧΑ Γερμανίας.
«Εντούτοις, τόσο εμείς οι ασφαλιστές όσο και οι πελάτες μας, καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε νέους κινδύνους: Αν και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν προκαλούν περισσότερα ατυχήματα στη Γερμανία, μπορούν να οδηγήσουν σε υψηλότερες απαιτήσεις αποζημιώσεων», εξήγησε ο Ριχ.

Όσο πιο δυνατό ένα αυτοκίνητο, τόσο υψηλότερος ο κίνδυνος ατυχήματος

Οι παλαιότεροι οδηγοί θα θυμούνται ότι στις θεωρητικές εξετάσεις ερωτήθηκαν για την απόσταση φρεναρίσματος ενός αυτοκινήτου, ανάλογα με την ταχύτητα που έχει αναπτύξει. Οι ερευνητές της ΑΧΑ θεωρούν ότι ο κίνδυνος στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προκύπτει από το ρυθμό επιτάχυνσης.

 

«Τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ειδικά τα ισχυρά, διαθέτουν πολύ μεγάλη ροπή. Η οποία γίνεται άμεσα αντιληπτή, με το πάτημα του πεντάλ του γκαζιού. Αυτό μπορεί να προκαλέσει μία ανεπιθύμητη, άτσαλη επιτάχυνση, την οποία ο οδηγός δεν μπορεί πλέον να ελέγξει», ανέφερε ο Μίκαελ Πφέφλι, επικεφαλής του τμήματος Έρευνας Ατυχημάτων, της ΑΧΑ Ελβετίας.

Αυτό το φαινόμενο θεωρείται ως η πιθανή αιτία για την αυξημένη συχνότητα αξιώσεων αποζημίωσης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων. Τα στατιστικά στοιχεία της ΑΧΑ Ελβετίας δείχνουν ότι οι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων προκαλούν κατά 50% περισσότερα ατυχήματα με ζημιές στα δικά τους οχήματα, σε σχέση με αυτούς που έχουν διαθέτουν συμβατικά οχήματα.

Το σενάριο με το ατύχημα ενός Tesla

Το πρώτο crash test που διεξήχθη στις εγκαταστάσεις στη Ζυρίχη, περιελάμβανε ένα Tesla Model S. Το σενάριο προέβλεπε ότι ο οδηγός επιτάχυνε απότομα και έχανε τον έλεγχο του οχήματός του, το οποίο περνούσε με μεγάλη ταχύτητα πάνω από έναν κυκλικό κόμβο (roundabout) και απογειωνόταν.

Το όχημα ανατράπηκε και υπέστη σημαντικές ζημιές στο πάτωμά του, καθώς πέρασε πάνω από ανώμαλο έδαφος. Η καμπίνα παρέμεινε ανέπαφη, ενώ οι ζώνες ασφαλείας και οι αερόσακοι προστάτευσαν τους επιβάτες από σοβαρό τραυματισμό.

Το πάτωμα είναι η… Αχίλλειος πτέρνα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Το crash test ανέδειξε το αδύνατο σημείο των ηλεκτρικών οχημάτων, που είναι το κάτω μέρος τους. Σύμφωνα με τις έρευνες που έχουν κάνει οι ειδικοί ατυχημάτων της ΑΧΑ, μπορούν να προκληθούν σημαντικές ζημιές στο πάτωμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε περίπτωση που περάσουν πάνω από διαβάσεις, μεγάλες πέτρες ή roundabout.

Αν και η μπαταρία είναι καλά προστατευμένη μέσω ενισχύσεων, στο εμπρός, το πίσω και το πλάι του αυτοκινήτου, έχει ένα… ευαίσθητο σημείο. «Το πάτωμα δείχνει να αποτελεί την Αχίλλειο πτέρνα των ηλεκτρικών οχημάτων, διότι η μπαταρία δεν είναι επαρκώς προστατευμένη σε εκείνο το σημείο. Οι οδηγοί πρέπει να το γνωρίζουν», τόνισε ο Πφέφλι.

Η ΑΧΑ καλεί τους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων να μην υποτιμούν αυτόν τον κίνδυνο και να εξασφαλίσουν επαρκή προστασία, για παράδειγμα μέσω πλάκας τιτανίου. Οι ερευνητές ατυχημάτων της ασφαλιστικής εταιρείας προτείνουν επίσης στον οργανισμό Euro NCAP να συμπεριλάβει ένα τέτοιο σενάριο στις δοκιμές που πραγματοποιεί.

Αν η μπαταρία υποστεί ζημιά σε μία τέτοια περίπτωση, μπορεί να προκληθεί πυρκαγιά (στο crash test η πυρκαγιά δεν εκδηλώθηκε πραγματικά από την μπαταρία, αλλά έγινε αναπαράσταση). «Αν μετά από ατύχημα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου υπάρχει κίνδυνος εκδήλωσης πυρκαγιάς στην μπαταρία, το όχημα διατηρείται για μέρες μέσα σε ειδικό κοντέινερ με υγρό. Καθώς όμως δεν υπάρχουν αρκετά τέτοια κοντέινερ, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διατηρούνται σε περιφραγμένους χώρους στάθμευσης», ανέφερε ο Ριχ.

Πάντως η πιθανότητα εκδήλωσης πυρκαγιάς σε ένα αυτοκίνητο (συμβατικό ή ηλεκτρικό) είναι αρκετά μικρή, σε αντίθεση με όσα βλέπουμε στις… ταινίες. Στατιστικά – αναφέρει η ΑΧΑ – μόλις στα 5 από τα 10.000 αυτοκίνητα εκδηλώνεται φωτιά.

AXA crash test

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!