Συνοδήγηση… κορυφής: Δίπλα στον Κάλε Ροβάνπερα, στο δεξί μπάκετ του Toyota GR Yaris Rally1 (vid)

Κώστας Μπιτσικώκος
Συνοδήγηση… κορυφής: Δίπλα στον Κάλε Ροβάνπερα, στο δεξί μπάκετ του Toyota GR Yaris Rally1 (vid)
Ο πρωτοπόρος του φετινού WRC μάς έδειξε στην πράξη το ρυθμό που θα ακολουθήσει στις ειδικές διαδρομές του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις.

Δεν ονομάζονται «Θεοί» χωρίς λόγο. Οι οδηγοί των εργοστασιακών ομάδων του WRC αποτελούν την αφρόκρεμα των αγωνιζομένων στα ράλλυ. Η ικανότητά τους να κινούνται στο όριο πάνω σε κάθε τερέν – πάγο, χιόνι, άσφαλτο, χώμα, λάσπη – τους καθιστά ίσως τους πιο ολοκληρωμένους οδηγούς του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Ακόμα και οι οδηγοί της Formula 1 έχουν δηλώσει επανειλημμένα ότι δεν θα μπορούσαν να περνούν με τέρμα γκάζι δίπλα από δέντρα, βράχια και γκρεμούς. Φανταστείτε λοιπόν πώς μοιάζουν για όλους εμάς που κάνουμε καθημερινά τη διαδρομή σπίτι-γραφείο-σπίτι λίγα χιλιόμετρα από τη θέση του συνοδηγού σε ένα σύγχρονο «θηρίο» της κορυφαίας κατηγορίας του WRC.

Χαρακτηρίζω χωρίς υπερβολή «μαγική» και «μοναδική» την εμπειρία δίπλα στον Κάλε Ροβάνπερα της Toyota Gazoo Racing, παρά το γεγονός ότι προ περίπου 15 ετών είχα βιώσει δις κάτι αντίστοιχο: στο δεξί κάθισμα του Ford Focus WRC, με τον Μίκο Χίρβονεν στα… πηδάλια.

Όχι μόνο γιατί πέρασαν τόσα χρόνια και οι αναμνήσεις έχουν αρχίσει να ξεθωριάζουν (αν και δύσκολα ξεχνάς αυτές τις στιγμές), αλλά διότι έχουν αλλάξει πολλά στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ. Περισσότερο όσον αφορά την τεχνολογία των αγωνιστικών αυτοκινήτων και λιγότερο το στιλ οδήγησης.

 

Κάλε Ροβάνπερα

Θηρία 500+ ίππων, παντός εδάφους

Τα σύγχρονα αυτοκίνητα Rally1 είναι τα πρώτα της υβριδικής εποχής: με 1.6 turbo βενζίνης και ηλεκτροκινητήρα που αποδίδουν συνδυαστικά άνω των 500 ίππων και των 500 Nm ροπής. Το κιβώτιο είναι σειριακό 5 σχέσεων, ενώ η κίνηση περνά βέβαια σε όλους τους τροχούς. Σε συνδυασμό με τις εξελιγμένες αναρτήσεις και το αεροδυναμικό πακέτο, τα Rally1 – όπως το GR Yaris του Κάλε Ροβάνπερα – είναι ταχύτατα και σταθερά σε κάθε έδαφος.

Μπορεί να μην έχει συμπληρώσει καν 22 χρόνια ζωής, όμως ο Κάλε είναι το «next big thing» των ράλλυ. Γιος του παλιού οδηγού Χάρι Ροβάνπερα, έγινε το 2021 ο νεότερος νικητής σε αγώνα του WRC και όλα δείχνουν ότι θα στεφθεί φέτος ο νεότερος παγκόσμιος πρωταθλητής στο θεσμό. Με τέσσερις αγώνες να απομένουν για την ολοκλήρωση της σεζόν, έχει ένα ξεκάθαρο προβάδισμα 72 βαθμών από τον πλησιέστερο διώκτη του.

Η ευκαιρία λοιπόν να βρεθώ δίπλα του κατά τις δοκιμές ενόψει του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις, απλά δεν… χανόταν. Ξεκινώντας νωρίς το πρωί από την Αθήνα, βρέθηκα στην πανέμορφη Παύλιανη Φθιώτιδας, σε υψόμετρο άνω των 1.000 μέτρων, στις νοτιοανατολικές πλαγιές της Οίτης. Εκεί ο Ροβάνπερα μαζί με το συνοδηγό του, Γιόνε Χάλτουνεν, πραγματοποιούσαν δοκιμές για να βρουν το ιδανικό στήσιμο στα σκληρά ελληνικά χώματα.

Κάλε Ροβάνπερα δοκιμές

Σε κλειστή διαδρομή, έκαναν ξανά και ξανά χρονομετρημένα περάσματα. Κάθε λίγο σταματούσαν για να αλλάξουν ρυθμίσεις και να συγκρίνουν τους νέους χρόνους με τους προηγούμενους. Οι ώρες περνούσαν και η ανυπομονησία για να φορέσω την αγωνιστική φόρμα μεγάλωνε.

Τελικά, αργά το απόγευμα ντύθηκα στα… χρώματα του πολέμου, έβαλα μπαλακλάβα-κράνος και σφήνωσα στο δεξί μπάκετ κάθισμα. Το κάθισμα του συνοδηγού δεν είναι τόσο χαμηλά όσο παλιά, οπότε μπορούσα να έχω μία καλή θέα προς τα εμπρός. Οι ζώνες 6 σημείων έσφιξαν και το Toyota GR Yaris Rally1 ξεκίνησε για το σημείο εκκίνησης της «ειδικής» μήκους περίπου 5 χιλιομέτρων.

Ανταλλάξαμε ένα «thumbs up» με τον Κάλε, έβαλε πρώτη στο κιβώτιο, βύθισε το δεξί πόδι στο γκάζι και… φύγαμε! Η επιτάχυνση του υβριδικού θηρίου είναι εντυπωσιακή. Σε ελάχιστο χρόνο έχει «καταπιεί» τα μέτρα μέχρι την πρώτη στροφή και το πάρτι αρχίζει.

Αν φοβήθηκα; Ειλικρινά, ο ρυθμός από μέσα είναι πραγματικά τρομακτικός. Στα πρώτα 5-10 δευτερόλεπτα όμως σκέφτηκα ότι είμαι μέσα σε ένα απίστευτα ασφαλές αυτοκίνητο, με έναν απίστευτα ικανό οδηγό πίσω από το τιμόνι. Οπότε προτίμησα να απολαύσω τα λίγα λεπτά… υπερχείλισης αδρεναλίνης.

Η διαδρομή ήταν σφιχτή, με λίγες και μικρές ευθείες και αλλεπάλληλες στροφές. Ο Κάλε δεν είναι τυχαία το μεγαλύτερο ταλέντο της γενιάς του και το φαβορί για τον τίτλο. Ελέγχει απίστευτα το αγωνιστικό Yaris, το τοποθετεί ιδανικά στις στροφές και δεν φοβάται να οδηγήσει πέρα από αυτό που πολλοί χαρακτηρίζουν «όριο».

Η μία στροφή διαδέχεται την άλλη και ο νεαρός Φινλανδός ακολουθεί καταιγιστικό ρυθμό. Χειρίζεται μαεστρικά τόσο τα πεντάλ γκαζιού – φρένου όσο και τους δύο λεβιέδες (για τις αλλαγές των σχέσεων και το χειρόφρενο) που βρίσκονται ψηλά, ο ένας δίπλα στον άλλον. Με στιγμιαίο τσίμπημα στο χειρόφρενο, πλασάρει ιδανικά το Yaris σε κλειστές στροφές και σε φουρκέτες.

Κάλε Ροβάνπερα δοκιμές

Ανάρτηση από... άλλον πλανήτη!

Το εντυπωσιακό χαρακτηριστικό των κορυφαίων αγωνιστικών του WRC δεν είναι η δύναμη. Αυτοκίνητα με 500+ ίππους μπορείς να βρεις σε πολλές κατηγορίες του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Αυτή η μαγική ανάρτηση είναι που κάνει τα πάντα. «Σιδερώνει» κάθε εμπόδιο, «εξαφανίζει» πέτρες και νεροφαγώματα, όσο μεγάλα και αν είναι. Ο οδηγός χρειάζεται απλά να τοποθετεί το αυτοκίνητο πριν από κάθε στροφή και η ανάρτηση με τα ελαστικά σκληρής γόμας αναλαμβάνουν τα υπόλοιπα.

Πόσο γρήγορα πήγε ο Κάλε; Αμέσως μετά τη συνοδήγηση, τον ρώτησα σε τι ρυθμό κινήθηκε. «Στο 90-95%», μου απάντησε. Και αν σας φαίνεται υπερβολικό, εξηγείται από το γεγονός ότι είχε κάνει αυτή τη διαδρομή 20-30 φορές μέσα στην μέρα και δε χρειαζόταν πλέον τις σημειώσεις του συνοδηγού του για να κινηθεί στο όριο.

Τα περίπου 5 χιλιόμετρα πέρασαν και έγιναν μία έντονη και όμορφη ανάμνηση που παραμένει καρφωμένη ακόμα και τώρα στο μυαλό.

Οι μικροί και μεγάλοι φίλοι του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις που βρέθηκαν στην Οίτη μου ζήτησαν να περιγράψω την εμπειρία που είχα μόλις βιώσει δίπλα στον Κάλε Ροβάνπερα. Δεν ξέρω αν τα κατάφερα, διέκρινα όμως στα μάτια τους αυτή τη δίψα που έχω και εγώ για τα ράλλυ και το θαυμασμό προς τους κορυφαίους συνδυασμούς πληρωμάτων και αυτοκινήτων.

Σε ευχαριστώ Κάλε, ήταν μαγικά!

Ποιος είναι ο Κάλε Ροβάνπερα

Ο γιος του Χάρι Ροβάνπερα άρχισε την αγωνιστική του καριέρα στην ηλικία των 12 στην Λετονία, καθώς στην Φινλανδία δεν επιτρεπόταν σε ανήλικους να λαμβάνουν μέρος σε αγώνες. Από το 2017 άρχισε να συμμετέχει σε κορυφαίο επίπεδο και το 2021 – σε ηλικία 20 ετών και 290 ημερών – έγινε στην Εσθονία ο νεότερος νικητής σε αγώνα του WRC. Πέρυσι κέρδισε επίσης στο ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις και φέτος η ταχύτητα και η σταθερότητα σε κάθε τερέν τον έχουν φέρει μία ανάσα από τον τίτλο.

Κάλε Ροβάνπερα

Έχοντας κερδίσει στους πέντε από τους εννέα αγώνες της φετινής σεζόν, ο Κάλε έχει συγκεντρώσει 203 βαθμούς, 72 περισσότερους από τον Οτ Τάνακ που ακολουθεί. Με δική του νίκη στο ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις και συνδυασμό αποτελεσμάτων, ενδέχεται να στεφθεί παγκόσμιος πρωταθλητής στην Ελλάδα.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!