Test Drive BMW i4 M50: Καταιγίδα
Εντός του 2022 γνωρίσαμε τις δύο ηλεκτρικές παραλλαγές των BMW i4. Η πρώτη, με τον κωδικό eDrive 40, πίσω κίνηση και ισχύ 340 ίππων, μας έκλεψε την καρδιά -και περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Η M50 περισσότερο τρομάζει με τις προδιαγραφές της, παρά, σε πρώτη φάση, σου ανοίγει ένα παράθυρο στον κόσμο της απόλαυσης της οδήγησης. Υπάρχει φυσικά η τετρακίνηση, οι τεράστιοι τροχοί 20 ιντσών με ελαστικά πλάτους 255 χιλ. πίσω, ηλεκτρονικά ελεγχόμενες αναρτήσεις και μια ολόκληρη «λίστα του Σίντλερ» σε συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης και της ενεργητικής ασφάλειας.
Υπάρχει όμως και η αμεσότητα των ηλεκτρικών κινητήρων, των οποίων η αίσθηση γίνεται αντιληπτή μόνο αν έχεις υπάρξει πέτρα σε σφεντόνα.
Η δήλωση της BMW ότι η i4 M50 δεν είναι ένα ταχύτατο αυτοκίνητο, που έχει φτιαχτεί μόνο για τις ευθείες, μπορεί να είναι καθησυχαστική, αλλά αναρωτιέσαι πόσο ανταποκρίνεται στην αλήθεια. Με επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 3,9 δλ. και ηλεκτρονικά περιορισμένη μέγιστη ταχύτητα 225 χλμ./ώρα, σε διατρέχει ένα ρίγος.
Για να υποστηρίξει την παραπάνω δήλωσή της, η BMW έχει φροντίσει ώστε να φέρει το κέντρο βάρους του μοντέλου 3,4 εκατοστά πιο χαμηλά από αυτό της σειρά 3 Sedan, ενώ η διάσημη κατανομή 50:50 -που στην περίπτωσή μας είναι 48,1:51,9 εμπρός και πίσω αντίστοιχα- σηματοδοτεί ένα ιδιαίτερα προσεγμένο πλαίσιο. Στην i4 M50 ωστόσο το μεγάλο βάρος των 2.215 κιλών είναι αυστηρά συγκεντρωμένο ανάμεσα στους δύο άξονες, ενώ η ακαμψία του αμαξώματος είναι παροιμιώδης.
Η πρώτη ηλεκτρική M είναι ένα καλειδοσκόπιο τεχνολογίας
Πέραν των ηλεκτρονικά ελεγχόμενων αμορτισέρ και της πνευματικής πίσω ανάρτησης με το αυτόματο σύστημα διατήρησης σταθερού ύψους, το εξαιρετικά άκαμπτο πλαίσιο και τα τεράστια μετατρόχια των 1,589 μέτρων εμπρός και 1,606 πίσω, η BMW βρήκε έναν ακόμα εξαιρετικό τρόπο να τιθασεύσει την κατά ριπάς απόδοση της ισχύος των 544 ίππων και της ροπής των 795 Nm, μέσω του Near Actuator Wheel Slip Limitation. Για να μην φτάσουμε τον όγκο της Πάπυρος – Λαρούς σε επεξηγήσεις, το σύστημα αυτό χρησιμοποιεί τους ηλεκτρικούς κινητήρες για τον έλεγχο της πρόσφυσης των τροχών, επιτυγχάνοντας δέκα φορές ταχύτερη επικοινωνία με αυτούς, συγκριτικά με ένα κλασικό σύστημα Traction Control, που χρησιμοποιεί το σήμα του ABS για να διαγνώσει τη διαφορά περιστροφής και να επέμβει σε περίπτωση απώλειας πρόσφυσης.
Ακόμα και αν σταματούσε εδώ, η BMW θα είχε καταφέρει να δημιουργήσει ένα από τα πλέον συναρπαστικά αυτοκίνητα -και όχι μόνο εντός της οικογενείας των αμιγώς ηλεκτρικών. Ωστόσο θέλησε να περιχαρακώσει όλο το φάσμα της απόλαυσης οδήγησης και μάλιστα έτσι όπως το εννοεί εις εξ υμών και όχι γενικώς και αορίστως.
Έτσι το δράμα των 544 ίππων μπορεί να το νοιώθει κανείς μόνο σαν συνεχή ώθηση, αν αφήσει όλα τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης on ή απλά χρησιμοποιήσει το Launch Control, που εξασφαλίζει την καλύτερη δυνατή επιτάχυνση με τέρμα γκάζι.
Από εκεί και πέρα, το σύστημα ελέγχου της δυναμικής συμπεριφοράς DSC έχει ένα τεράστιο εύρος δυνατοτήτων και παρέμβασης. Από πλήρως ανενεργό, μέχρι πλήρως προστατευτικό, διαθέτει και τη λειτουργία DTC (Dynamic Traction Control), η οποία επιτρέπει ελεγχόμενη πλαγιολίσθηση μέχρι κάποια γωνία του αμαξώματος.
Για τους λάτρεις της απόλυτης τάξης και ασφάλειας, φροντίζουν 40 συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης. Εδώ, αξίζει να σημειωθεί ότι το Adaptive Cruise Control αναγνωρίζει ακόμα και τους φωτεινούς σηματοδότες, σταματώντας το αυτοκίνητο ακόμα και αν δεν υπάρχει προπορευόμενο όχημα στα φανάρια.
Τι είναι όμως η BMW i4 M50 στην πράξη;
Κρίνοντας από τις προδιαγραφές και τον ατελείωτο κατάλογο προηγμένων συστημάτων, θα περίμενε κανείς ότι παρά τους 544 ίππους η BMW i4 M50 είναι ένα ταχύτατο μεν, αλλά αποστειρωμένο αυτοκίνητο. Η υπόσχεση της γερμανικής μάρκας ωστόσο για τη δημιουργία ενός πραγματικού sport sedan, ξεπερνά ακόμα και την πιο αχαλίνωτη φαντασία.
Κατ' αρχάς, το όριο της πρόσφυσης είναι τέτοιο που, αφού εμπιστευτείς το αυτοκίνητο, τρομάζεις κυριολεκτικά με την ταχύτητα που στρίβει. Σκέφτεσαι ότι αν το «χάσεις» με τόσα χιλιόμετρα, θα μπεις σε τροχιά. Πραγματικά για ένα αμάξωμα με μήκος 4,783 μέτρα και βάρος 2.215 κιλά, είναι ασύλληπτο το πόσο γρήγορα μπορείς να κινηθείς σε δημόσιο δρόμο και μάλιστα στην ελληνική άσφαλτο.
Στοχεύεις με το εξαιρετικό τιμόνι -που διαθέτει όχι μόνο μεταβαλλόμενη υποβοήθηση αλλά και λόγο μετάδοσης στην κρεμαγιέρα- και χωρίς καμία αντίδραση το αυτοκίνητο στρίβει με τα διπλάσια χιλιόμετρα από οτιδήποτε άλλο υπάρχει στο δρόμο. Θεωρείς ότι τα ηλεκτρονικά κάνουν το θαύμα τους και σκέφτεσαι ότι με το DSC εκτός, θα αρχίσεις τις πιρουέτες -544 ίπποι και 795 Nm είναι αυτά.
Ακόμα και με τους ψηφιακούς φύλακες της πρόσφυσης εκτός όμως, το λογισμικό λειτουργίας των δύο κινητήρων και η ποιότητα της ανάρτησης είναι σε τέτοιο επίπεδο, που μεταφέρουν ιδανικά τη διαθέσιμη δύναμη με βάση την πρόσφυση σε κάθε τροχό και το αυτοκίνητο, πάλι, στρίβει όπως έρχεται.
Αν το εκβιάσεις, σε βρεγμένη ή πολύ γλιστερή άσφαλτο, αντιλαμβάνεσαι αμέσως το μεγαλύτερο λόγο μετάδοσης της ισχύος στον πίσω άξονα και την τάση του αυτοκινήτου να ανοίξει ελαφρά την τροχιά του πίσω μέρους -στοιχείο ωστόσο που προσδίδει εντυπωσιακή ευελιξία σε κλειστές στροφές και όχι το άγχος της υπερστροφής.
Η τελευταία για να έρθει χρειάζεται αποφασισμένο, γνώστη και ταχύτατο στις αντιδράσεις οδηγό, ο οποίος με σύμμαχο το εξαιρετικά ακριβές σύστημα διεύθυνσης μπορεί να διαγράφει υπερστροφικά τόξα όλη μέρα, κάθε μέρα.
Με απλά λόγια: Η BMW i4 M50 μπορεί να κινηθεί με παράλογα υψηλές ταχύτητες σε κάθε διαδρομή χωρίς την παραμικρή ένδειξη πίεσης. Τόσο παράλογα υψηλές που θα στοιχημάτιζα ότι ξεπερνούν την comfort zone σχεδόν του 99% των οδηγών. Ακόμα και με όλα τα ηλεκτρονικά on, είναι τόσο συμμετοχικό και συναρπαστικό αυτοκίνητο, που θα ενθουσιάσει με ασφάλεια ακόμα και τον καθημερινό οδηγό.
Για αυτούς που πραγματικά ξέρουν τι θέλουν, τι μπορούν και τι αγόρασαν, η BMW i4 M50 είναι ένα καθημερινό ελιξίριο οδήγησης. Έχοντας οδηγήσει πολύ πρόσφατα και την M4 Competition, αν εξαιρέσεις τον ήχο του κινητήρα η ηλεκτρική εκδοχή υπερέχει παντού και πάντα της θερμικής. Με ένα επιπρόσθετο προσόν: Η ανάρτησή της είναι τόσο μελετημένη και τόσο προσαρμοστική στα διάφορα προγράμματα οδήγησης, που ακόμα και η κίνηση στην πόλη δεν κρύβει την παραμικρή πιθανότητα έντονων αναταράξεων ή χτυπημάτων.
Πρόκειται για ένα πρωτόγνωρα αποτελεσματικό, εκπληκτικά απολαυστικό και μοναδικά ασφαλές sport sedan, το οποίο δεν θα διστάσεις να χρησιμοποιήσεις και να απολαύσεις καθημερινά, πριν πάρεις την απόφαση να κάψεις μια τετράδα ελαστικά στις πίστες στα Μέγαρα ή -ιδανικά- στις Σέρρες. Ενδιάμεσα, καλό θα είναι να έχεις γυρίσει τον κόσμο όλο μαζί της.
Στα πιο πρακτικά της BMW i4 M50
Με δεδομένα τα 4,782 μέτρα του μήκους της και τα 1,852 μέτρα του πλάτους της, η BMW i4 M50 θα μπορούσε να είναι πιο γαλαντόμος σε χώρους. Από την άλλη πλευρά, 4 πόρτες, 4 θέσεις και 470 λίτρα όγκου στο χώρο αποσκευών -συν μια πέμπτη και πολύ πρακτική θύρα με μεγάλο άνοιγμα- δεν τα λες και λίγα. Επιπρόσθετα, ως ηλεκτρικό και με μια ανάρτηση στην κυριολεξία μαγική, το αυτοκίνητο μετατρέπεται σε κάψουλα ηρεμίας στα ταξίδια, τα οποία μπορεί να εκτελεί ακούραστα για εαυτόν και επιβάτες μέχρι το όριο των περίπου 350 χιλιομέτρων της πραγματικής αυτονομίας με μια φόρτιση των μπαταριών, χωρητικότητας 80,7 kWh.
Η κατανάλωση ενέργειας, χάρη και στην απενεργοποίηση του εμπρός κινητήρα σε συνθήκες μειωμένου φορτίου, μπορεί να κινείται σχετικά εύκολα στη σφαίρα των 19 kWh/100 χλμ. στην πόλη, ενώ αν πιεστεί οι 25+ kWh δεν θα αργήσουν να εμφανιστούν στη σχετική ένδειξη. Έτσι, η μεταβολή της εμβέλειας κίνησης του αυτοκινήτου είναι σημαντική, ανάλογα με τις συνθήκες. Από την άλλη πλευρά υπάρχει η δυνατότητα DC φόρτισης (με συνεχές ρεύμα δηλαδή) έως και 205 kW, που σημαίνει ότι σε ανάλογο φορτιστή, η BMW i4 M50 μπορεί να φορτίσει για επιπρόσθετη εμβέλεια 140 χιλιομέτρων, σε μόλις 10 λεπτά, ή από το 10% έως το 80% της χωρητικότητας της μπαταρίας σε 31 λεπτά.
Η φόρτιση σε εναλλασσόμενο ρεύμα γίνεται με μέγιστο τα 11 kW του ενσωματωμένου φορτιστή, με αποτέλεσμα μια πλήρης φόρτιση να είναι εφικτή σε περίπου 8,5 ώρες. Σύμφωνα με το πρότυπο WLTP και τις αιτιάσεις της BMW, μια μέση αυτονομία κίνησης με πλήρως φορτισμένη μπαταρία κυμαίνεται από τα 421 έως τα 521 χιλιόμετρα.
Από άποψη εξοπλισμού η BMW i4 M50 είναι εντυπωσιακά πλήρης και μπορεί να γίνει απίστευτα μαξιμαλιστική, με βάση τα προαιρετικά στοιχεία. Η τιμή της, που ξεκινά από τις 70.000 ευρώ (69.750 για την ακρίβεια), είναι προκλητικά χαμηλή σε σχέση με αντίστοιχου χαρακτήρα προτάσεις και θερμικό κινητήρα ανάλογης ισχύος.
Η BMW i4 M50 αποτελεί την απτή απόδειξη ότι μετά από 137 χρόνια επικράτησης των ρυκτών καυσίμων στην αυτοκίνηση, ήρθε η ώρα του ηλεκτρισμού να αναλάβει τα ηνία σε κάθε επίπεδο.
Image Credit: Χρήστος Παναγόπουλος, Γιώργος Καραγιωργάκης
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!