Test drive Tesla Model Y Performance: Οικογενειακή ηλεκτρική καταιγίδα
Όσο κι αν τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα έχουν αρχίσει να γίνονται για τα καλά μέρος της αυτοκινητικής μας καθημερινότητας, υπάρχουν ανάμεσά τους κάποια που διατηρούν ξεχωριστή θέση. Και παρά την επιτυχία της Tesla στις πωλήσεις, τόσο παγκόσμια όσο και στη χώρα μας- η ευκαιρία να οδηγήσουμε ένα από τα μοντέλα της είναι πάντα μια ιδιαίτερη περίσταση.
Και τι περίσταση, αφού αυτήν τη φορά είχαμε στα χέρια μας την άρτι αφιχθείσα έκδοση Performance του Tesla Model Y. Δεν έχει περάσει δα και πάρα πολύς καιρός από τότε που πήραμε την πρώτη γεύση από το μεσαία SUV της αμερικανικής εταιρείας, οδηγώντας το Tesla Model Y Lorng Range, αλλά αυτήν τη φορά η προσμονή ήταν μεγαλύτερη.
Οι «πινελιές» που κάνουν τη διαφορά
Εξωτερικά, ελάχιστα πράγματα διαφοροποιούν το Model Υ Performance από το Long Range. Το πιο εμφανές είναι η μικρή ανθακονημάτινη αεροτομή στο πάνω μέρος του πορτ μπαγκάζ. Οι πιο παρατηρητικοί θα προσέξουν τις ζάντες των 21 ίντσών και οι ακόμα πιο παρατηρητικοί θα δουν την κόκκινη υπογράμμιση στις λέξεις «Dual Motor» στο πίσω μέρος, κάτω δεξιά στην πόρτα του χώρου αποσκευών. Κατά τα άλλα, είναι πανομοιότυπο με τα υπόλοιπα Tesla Model Υ που κυκλοφορούν στους δρόμους.
Στο εσωτερικό δεν υπάρχει καμία αλλαγή και αμέσως αναγνωρίζεις την «αφαιρετική» φιλοσοφία της Tesla. Ο οδηγός έχει μπροστά του ένα τιμόνι, που πάνω του έχει δύο διακόπτες και πίσω του δύο μοχλούς, και λίγο δεξιά του μια μεγάλη οθόνη 16” και αυτό είναι όλο. Η οθόνη αυτή είναι ταυτόχρονα πίνακας οργάνων και κέντρο ελέγχου όλων των υπόλοιπων λειτουργιών, όπως το ραδιόφωνο, ο κλιματισμός, η συνδεσιμότητα κλπ.
Στην αριστερή πλευρά της οθόνης εμφανίζονται όλες οι ενδείξεις που θα έβλεπες σε έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων πίσω από το τιμόνι. Η ταχύτητα, η λειτουργία των φώτων, το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας και τα ομοιώματα των οχημάτων που κινούνται περιμετρικά, χάρη τις κάμερες του Tesla! Στο δεξί μέρος της οθόνης απεικονίζονται οι λειτουργίες του infotainment, όπως ο χάρτης πλοήγησης, το ηχοσύστημα, πληροφορίες για την μέση κατανάλωση ενέργειας κ.α. Και όταν το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο, τα παιδιά μπορούν να παίξουν ηλεκτρονικά παιχνίδια στην οθόνη! Σε όσους ρωτούν για το σύστημα πλήρους αυτόνομης οδήγησης Autopilot – σήμα κατατεθέν της Tesla – θα πρέπει να πούμε ότι στην Ελλάδα δεν είναι ακόμη ενεργοποιημένο, καθώς αφενός οι υποδομές της χώρας και αφετέρου η κουλτούρα των οδηγών δεν υποστηρίζουν την ασφαλή λειτουργία του.
Καταιγιστική ισχύς
Για να αντιληφθεί όμως κάποιος την ουσία της έκδοσης Performance πρέπει να μπει λίγο πιο «βαθιά». Αυτό το ξεχωριστό Model Y είναι εφοδιασμένο με δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν σε κάθε άξονα, δηλαδή είναι τετρακίνητο. Συνδυαστικά η ισχύς που αποδίδεται από αυτούς είναι 450 ίπποι και η ροπή είναι 639 Nm. Τα νούμερα των επιδόσεων εντυπωσιάζουν: 3,7 δευτερόλεπτα για το 0-100 χλμ/ώρα και 250 χλμ/ώρα μέγιστης ταχύτητας. Η μπαταρία έχει χωρητικότητα 75 kWh και η αυτονομία, κατά WLTP και με τους τροχούς των 21”, φτάνει μέχρι τα 514 χιλιόμετρα.
Μεγαλύτερο κατά 10% σε διαστάσεις από το Model 3, το Model Y χαρίζει τεράστιους χώρους για 5 επιβάτες (μελλοντικά θα διατίθεται και με τρίτη σειρά καθισμάτων) και με αχανή χώρο αποσκευών, στα 850 λίτρα! Άλλος ένας μικρότερος χώρος 117 λίτρων στο εμπρός μέρος μπορεί να καλύψει επιπλέον ανάγκες. Η άνεση στο εσωτερικό είναι το πρώτο όφελος για όσα αυτοκίνητα σχεδιάστηκαν - εξελίχθηκαν - κατασκευάστηκαν ως ηλεκτρικά και δεν δανείζονται απλά μία συμβατική πλατφόρμα.
Όπως κάθε Tesla που σέβεται τον εαυτό του, το Model Y -και ιδιαίτερα στην έκδοση Performance- είναι εξωφρενικά γρήγορο. Βυθίζοντας το πεντάλ του γκαζιού, όχι μόνο το σώμα σου κολλάει στο κάθισμα, αλλά και το στομάχι σου στην πλάτη! Ελάχιστα σπορ αυτοκίνητα μπορούν να σου δώσουν αυτή την αίσθηση. Τα όρια ταχύτητας στον αυτοκινητόδρομο έρχονται σε ελάχιστα δευτερόλεπτα, άρα πρέπει να είσαι σε εγρήγορση για να μην τα ξεπεράσεις, αφού δεν υπάρχει θόρυβος από κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Ένα σπορ SUV
Στο πιο γρήγορο μοντέλο της σειράς Model Y, η Tesla έχει τοποθετήσει διαφορετική, χαμηλωμένη και πιο σφικτή ανάρτηση. Το αποτέλεσμα είναι θετικό γιατί οι κλίσεις του αμαξώματος ελέγχονται λίγο καλύτερα και τα επίπεδα της πρόσφυσης είναι ακόμα μεγαλύτερα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως ότι μιλάμε για ένα βαρύ SUV, που εξαρχής είναι σχεδιασμένο με γνώμονα την άνεση. Το Model Y δεν θα νιώσει άνετα όταν πιεστεί στο όριο. Και η άνεση της ανάρτησης έχει επηρεαστεί λίγο, αλλά πολύ λιγότερο από ότι θα περίμενε κανείς.
Αυτό που κάνει τα μοντέλα της Tesla να ξεχωρίζουν είναι το όλο πακέτο «φόρτιση μπαταρίας – κατανάλωση ενέργειας». Μπορεί τα 500 χιλιόμετρα με μία φόρτιση να είναι φιλόδοξη εκτίμηση, όμως η 75άρα μπαταρία του Model Y επαρκεί και για τις καθημερινές δραστηριότητες (σπίτι-γραφείο-σούπερ μάρκετ-δραστηριότηρες παιδιών) και για την κοντινή εκδρομή του Σαββατοκύριακου.
Για όσους μένουν στην Αθήνα, μία επίσκεψη την εβδομάδα στους superchargers σε εμπορικό κέντρο του Αμαρουσίου αρκεί, αν αναλογιστούμε ότι η μέση κατανάλωση ενέργειας σε μεικτές διαδρομές διατηρείται κοντά στις 20 kWh ανά 100 χλμ. Φορτίζεις (δωρεάν, ακόμα) μία φορά και έχεις την επιπλέον ενέργεια στην μπαταρία του Model Y για την επόμενη εβδομάδα. Η Tesla διαθέτει επίσης ταχυφορτιστές στο ΣΕΑ Ψαθόπυργου (και στις δύο κατευθύνσεις) στην Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου και στα ΣΕΑ Αταλάντης, επίσης και στα δύο ρεύματα, στην Εθνική Οδό Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Βέβαια ο πιο εύκολος τρόπος φόρτισης είναι σε απλή οικιακή πρίζα 220V, διαδικασία την οποία επιλέγουν οι περισσότεροι κάτοχοι Tesla στην Ελλάδα.
Για να αποκτήσει κανείς το Tesla Molel Υ Performance θα χρειαστεί να δαπανήσει 66.990 ευρώ. Ακόμα και με την έκπτωση του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά», δεν πρόκειται για μικρό ποσό, αλλά αν ψάξει κανείς να βρει αυτοκίνητα που έχουν τέτοιες επιδόσεις σε αυτήν την κατηγορία χώρων και τιμής απλώς δεν θα βρει κανένα. Πέρα από τα χρήματα, ωστόσο, η αίσθηση της οδήγησης ενός Tesla αποτελεί ακόμα μια πολύ ξεχωριστή, ανεπανάληπτη εμπειρία.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!