Test drive Ford Mustang Mach-E: 1.132 Mustangs on the road
- Απολαύστε υπεύθυνα
- Άγρια ηλεκτρικά άλογα
- Δικίνητη, τετρακίνητη ή GT
- Η πρακτικότητα στο προσκήνιο
- Τεχνολογία αιχμής
Δεν έχεις συχνά τη δυνατότητα να οδηγήσεις ταυτόχρονα και σε ιδανικές συνθήκες τρία αυτοκίνητα συνολικής ισχύος 1.132 ίππων. Αλλά και αν την έχεις, με αυτοκίνητα που διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης, κινδυνεύεις από ενδεχόμενο εγκεφαλικό όταν φτάσεις στο ταμείο του σημείου ανεφοδιασμού καυσίμου.
Ευτυχώς στην περίπτωση αυτής της δοκιμής έχουμε να κάνουμε με ένα πολύ δυναμικό και εμβληματικό στον κόσμο των σπορ αυτοκινήτων μοντέλο, το Ford Mustang, αλλά στην σύγχρονη, ηλεκτρική εκδοχή του, που ονομάζεται Mach-E. Όχι μάλιστα με ένα, αλλά με τρία, σε όλες τις διαθέσιμες εκδόσεις με τη μεγάλη συστοιχία μπαταριών των 98,7 kWh: Τα Premium RWD, Premium AWD και GT.
Απολαύστε υπεύθυνα
Στην περίπτωσή μας, η μέση κατανάλωση ταξιδιού με μεγάλες δόσεις «κυνηγητού» στις ελικοειδείς διαδρομές του όρους Δίρφη, στην Εύβοια, μετρήθηκε από 21 – 25 kWh/100 χλμ. Υπολογίζοντας λοιπόν την ταχύτερη και ακριβότερη περίπτωση της DC φόρτισης με τιμή περίπου 0,6 ευρώ για κάθε κιλοβατώρα, το κόστος κίνησης κυμάνθηκε από 12,6 έως και 15 ευρώ ανά 100 χλμ.
Με οποιοδήποτε άλλο SUV αυτής της ισχύος που διαθέτει κινητήρα βενζίνης, θα είχαμε να αντιμετωπίσουμε κατανάλωση καυσίμου από 15 έως και 20 λίτρα/100 χλμ. στις ίδιες συνθήκες, οπότε το κόστος θα εκτινασσόταν στα 30 και 40 ευρώ/100 χλμ. αντίστοιχα. Δηλαδή, πάνω από το διπλάσιο.
Να λοιπόν το πρώτο μεγάλο ατού ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, το οποίο είναι φυσικά και το πλέον οφθαλμοφανές. Μαζί με την απόλυτη ησυχία στο ταξίδι, την ευκολία της οδήγησης και την καταιγιστική απόδοση της ισχύος και της ροπής με το παραμικρό πάτημα του γκαζιού, χωρίς τη «βάστα Τούρκο να γεμίσω» ανάγκη κάθε κινητήρα εσωτερικής καύσης να φτάσει στον ιδανικό αριθμό στροφών λειτουργίας για μέγιστη απόδοση.
Η Εύβοια και το όρος Δίρφη αποτέλεσαν το πεδίο για να απαντηθεί το πάντα επίκαιρο ερώτημα: «Μπορεί η οδήγηση να είναι συναρπαστική και απολαυστική με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο»; Για εμάς, η απάντηση είναι ξεκάθαρη: Εκτός του ήχου του κινητήρα -που ομολογουμένως προσθέτει πολύ δράμα και ένταση στη δυναμική οδήγηση- και του υψηλού βάρους, σε όλα τα υπόλοιπα στοιχεία του ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι απείρως πιο απολαυστικό από ένα συμβατικό με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Αν μάλιστα αυτό το αυτοκίνητο τυχαίνει να προέρχεται από τη Ford και να ονομάζεται Mustang Mach-E, τότε και τα δύο παραπάνω μειονεκτήματα μπορούν σχεδόν να απαλειφθούν από την εξίσωση. Το πρώτο, με την ψηφιακή μεν αλλά σχεδόν ταυτόσημη με την πραγματικότητα αναπαραγωγή του ήχου ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης V8 και μάλιστα με κλιμάκωση ανάλογα με το πάτημα του γκαζιού. Αν το επιθυμεί ο οδηγός, φυσικά. Το δεύτερο, με την προσεκτική ρύθμιση της ανάρτησης και τη διατήρηση του βάρους χαμηλά και ανάμεσα στους δύο άξονες.
Άγρια ηλεκτρικά άλογα
Ας δούμε όμως τι γίνεται στην πράξη. Τα τρία αυτοκίνητα της δοκιμής αποδίδουν 294 ίππους ισχύος και 430 Nm ροπή στους πίσω τροχούς στην περίπτωση του Premium RWD, 351 ίππους και 580 Nm στην περίπτωση του Premium AWD και 487 ίππους και 860 Nm στην περίπτωση του GT. Σε επίπεδο επιδόσεων, αυτά μεταφράζονται αντίστοιχα σε επιτάχυνση από 0 έως και 100 χλμ./ώρα σε 6.2, 5.6 και 3.8 δευτερόλεπτα αντίστοιχα, με μέγιστη ταχύτητα 180 χλμ./ώρα για τις δύο Premium εκδόσεις και 200 χλμ./ώρα για την GT.
Η πρώτη ύλη υπάρχει λοιπόν, αλλά έχει να νικήσει την αδράνεια ενός αμαξώματος 4,71 ή 4,74 (GT) μέτρων μήκους και βάρους 2.085 (2WD), 2.182 (4WD) και 2.273 (GT) κιλών. Στην ευθεία, όπως είδαμε και από τις τιμές των επιδόσεων, ο ένας ή οι δύο ηλεκτρικοί κινητήρες ανάλογα τη μετάδοση της κίνησης στον ένα ή στους δύο άξονες, τα καταφέρνουν εξαιρετικά. Τι γίνεται όμως στις στροφές;
Εκεί λοιπόν, το πλεονέκτημα της ταχύτητας το έχουν οι δύο τετρακίνητες εκδόσεις, με τη GT να «κόβει ρόδα μυρωμένα» γρήγορα και να χαιρετά τις άλλες δύο, χάρη και στην ενεργή ανάρτηση MagneRide. Εδώ να υπενθυμίσουμε ότι όλες οι Mustang Mach-E έχουν γόνατα εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω με την αρωγή αντιστρεπτικών ράβδων ως layout ανάρτησης, με διαφορετικές όμως ρυθμίσεις ανάλογα την έκδοση και την ισχύ.
Δικίνητη, τετρακίνητη ή GT
Η GT είναι η πιο προσαρμόσιμη περίπτωση, αυτή που τα καταφέρνει καλύτερα ανάμεσα στην ανάγκη για ενδοτική απόσβεση στην πόλη και στο ταξίδι και για σφιχτή στις στροφές. Pemium 2WD και 4WD έχουν -μοιραία καθώς η ανάρτησή τους δεν μεταβάλλει τα χαρακτηριστικά απόσβεσης όπως αυτή της GT- σχετικά σφιχτή ρύθμιση για την πόλη.
Σε δρόμο με στροφές, η πιο απολαυστική ωστόσο είναι η δικίνητη. Λόγω της μετάδοσης μόνο στον πίσω άξονα, μπορείς να υπερνικάς κάθε τάση υποστροφής με το γκάζι, ή απλά να την τοποθετείς με αυτό. Αν μάλιστα ο οδηγός γνωρίζει τον έλεγχο της υπερστροφής ισχύος, η δυνατότητα απενεργοποίησης του Traction Control και του ESP αποτελεί το έναυσμα ενός ασταμάτητου παιχνιδιού «πιάσε με αν μπορείς» του πίσω μέρους του αυτοκινήτου. Εννοείται βέβαια πως πριν ο οδηγός ξεκινήσει να βάλει το χέρι στο μέλι όλων των διαθέσιμων ίππων της κάθε έκδοσης, θα πρέπει να έχει επιλέξει από τα τρία διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης -Whisper, Active και Untamed- το τελευταίο. Στην πόλη το Whisper είναι μια χαρά, ενώ το Active κατάλληλο δια πάσαν νόσον και...
Η τετρακίνητη έκδοση είναι σαφώς πιο ισορροπημένη, αλλά και αυτή είναι rear end biased με την έννοια ότι έχει χαρακτήρα που ρυθμίζεται με το γκάζι. Αν βρεθεί δε σε συνθήκες ελλιπούς πρόσφυσης, θα περάσει πολύ περισσότερη ισχύ στο δρόμο και πολύ πιο εύκολα από τη δικίνητη. Για τη GT τέλος ούτε λόγος. Το «τέρας» μπορεί να κάνει και τα τέσσερα ελαστικά διαμέτρου 19 ιντσών (18 στις άλλες δύο εκδόσεις) να ουρλιάζουν στις στροφές, αν ο οδηγός είναι αμετροεπής με το γκάζι. Επίσης είναι και αυτή που μπορεί να πάει γρηγορότερα με το λιγότερο κόπο, ασχέτως συνθηκών.
Κοινό χαρακτηριστικό και των τριών Mustang Mach-E είναι το εξαιρετικό σύστημα διεύθυνσης, αλλά τα όχι τόσο υποστηρικτικά καθίσματα στις στροφές. Εδώ, ειδικά η GT χρειαζόταν έναν καλύτερο συνδυασμό άνεσης -που είναι εξαιρετική- και πλευρικής στήριξης -που υπολείπεται. Τα φρένα και στις τρεις περιπτώσεις είναι αποτελεσματικά και ανθεκτικά σε συνθήκες δημόσιου δρόμου. Θυμηθείτε όμως ένα σημαντικό tip κατά τη διάρκεια της γρήγορης οδήγησης: Η λειτουργία one pedal που σε όλες τις άλλες περιπτώσεις -ειδικά στην πόλη- αυξάνει την ανάκτηση ενέργειας και μειώνει το φόρτο οδήγησης, πρέπει να αποφεύγεται. Ο συνδυασμός της μέγιστης ανάκτησης ενέργειας με το δυνατό φρενάρισμα πριν τις στροφές δεν εξασφαλίζει σωστή αίσθηση πέδησης αφενός. Αφετέρου, αν παρουσιαστεί κακοτεχνία στο οδόστρωμα τη στιγμή της συνδυαστικής δράσης μέγιστης ανάκτησης και έντονου φρεναρίσματος, μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρη εμπλοκή το ABS και τον οδηγό σε χάσιμο του σωστού σημείου εισόδου στη στροφή.
Η πρακτικότητα στο προσκήνιο
Στα πιο πρακτικά ζητήματα, όλα τα Mustang Mach-E έχουν -και λόγω μεγέθους- μεγάλο χώρο για πέντε επιβάτες, συνολικό όγκο αποσκευών εμπρός και πίσω 502 λίτρων και ένα πολύ υψηλό επίπεδο εξοπλισμού. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η σύνδεση με κινητά που έχουν είτε Android είτε iOS λειτουργικό σύστημα είναι εύκολη και χωρίς προβλήματα, ενώ η τεράστια κεντρική οθόνη αφής των 15.5'' φροντίζει για το χειρισμό όλων σχεδόν των συστημάτων του αυτοκινήτου. Ταυτόχρονα, έχει πολύ καλό interface, άμεση απόκριση στις εντολής και πολύ καλή ποιότητα εικόνας. Μετά από ελάχιστη προσαρμογή, ο τρόπος διαλεκτικής μεταξύ μηχανής και ανθρώπου γίνεται πολύ εύκολα κατανοητός, ο χειρισμός είναι απρόσκοπτος και παρά τις εκατοντάδες παραμέτρους που μπορεί ο οδηγός να ελέγξει μέσω της οθόνης, η συνολική εμπειρία είναι αυτή της τάξης και της ευκολίας, όχι του χάους.
Για τους λάτρεις της αδιατάρακτης σύνδεσής τους με κάθε τι που κατέχουν, να αναφέρουμε ότι η Ford προσφέρει την εφαρμογή FordPass, μέσω της οποίας μπορεί ο οδηγός να επικοινωνεί απομακρυσμένα με τo Mustang Mach-E. Επιπρόσθετα, το σύστημα πολυμέσων SYNC 4A2 έχει τη δυνατότητα online και σε πραγματικό χρόνο πλοήγησης, Over The Air ενημερώσεων και υποστηρίζει το χειρισμό μέσω φωνητικών εντολών.
Όσον με αφορά, αυτή η πολύ καθαρή και μίνιμαλ εικόνα ταμπλό και εσωτερικού με βρίσκει πολύ σύμφωνο, θα ήθελα ωστόσο ένα κάτι τι στην πίσω πόρτα που θα με βοηθά να την ανοίγω -όπως την εμπρός- καθώς και φωτισμό στο πολύ περίεργα τοποθετημένο χειριστήριο ανοίγματος της πόρτας εσωτερικά.
Τεχνολογία αιχμής
Για τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης αξίζει να σημειώσουμε ότι λειτουργούν εξαιρετικά -ίσως λίγο πιο παρεμβατικά από ότι θα θέλαμε αυτό της αυτόματης πέδησης. Συνολικά, παρεμβαίνουν πολύ πιο λίγο όταν δεν είναι απόλυτα αναγκαίο και σχεδόν ποτέ δεν δίνουν ψεύτικο συναγερμό, σε αντίθεση με αυτά πολλών άλλων αυτοκινήτων και ειδικά ηλεκτρικών.
Η κοινή και στα τρία μοντέλα συστοιχία μπαταριών με τη χωρητικότητα των 98,7 ονομαστικών και 88 πραγματικών kWh, μπορεί να φορτίζει με ισχύ έως και150 kW σε σταθμούς συνεχούς ρεύματος. Στην περίπτωση της φόρτισης με εναλλασσόμενο ρεύμα, η μέγιστη ισχύς δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 11 kW. Στην καλύτερη περίπτωση λοιπόν, τα τρία Mustang μπορούν να ανακτήσουν 70% της συνολικής ενέργειας της μπαταρίας τους -από το 10% στο 80% για παράδειγμα- σε 45 λεπτά.
Παρότι όμως έχουν την ίδια μπαταρία και τις ίδιες δυνατότητες φόρτισης, οι διαφορές σε αυτονομία είναι σημαντικές. Το μεγάλο πλεονέκτημα εδώ το έχει η δικίνητη, η οποία μάλιστα ανακηρύσσεται και σε ένα από τους πρωταθλητές του άτυπου αγώνα «εμβέλεια μια μια πλήρη φόρτιση», ανάμεσα στα διαθέσιμα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της ηλεκτρικής αγοράς. Πιο συγκεκριμένα, η Ford λέει ότι οι τρεις εκδόσεις -από τη μικρότερη σε ισχύ προς τη μεγαλύτερη- έχουν εμβέλεια με μια πλήρη φόρτιση 600, 550 και 490 χλμ. αντίστοιχα.
Αυτό που εμείς είδαμε στην πράξη είναι ότι η δικίνητη PREMIUM RWD μπορεί σε μικτές συνθήκες κίνησης να ξεπεράσει τα 500 χλμ., η τετρακίνητη τα 450 και η GT τα 400. Με μεγάλες όμως ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο και χρήση κλιματισμού, υπολογίστε μείον 100 τουλάχιστον πριν από κάθε στάση για φόρτιση.
Ολοκληρώνοντας ένα Σαββατοκύριακο εκατοντάδων -και συνολικά χιλιάδων- χιλιομέτρων πίσω από το τιμόνι κάθε Ford Mustang Mach-E, το συμπέρασμα δεν θα μπορούσε να είναι άλλο: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν φτάσει πολύ σύντομα σε ένα εξαιρετικό επίπεδο ωριμότητας και ειδικά τα Mustang, στο επίπεδο της κορυφαία απολαυστικής ωριμότητας. Τα σημεία στα οποία θα μπορούσε να επικεντρωθεί μια αρνητική κριτική είναι λιγότερα σε αριθμό από τα δάχτυλα του ενός χεριού, ενώ αυτά που σε κάνουν καθημερινά να απολαμβάνεις κάθε διαδρομή, θα απαιτούσαν τα δάχτυλα των τεσσάρων χεριών της θεάς Κάλι.
Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε ότι σε μια περίοδο όπως η σημερινή όπου η αναμονή για ένα νέο αυτοκίνητο ξεπερνά ακόμα και το ένα έτος, η Ford έχει εξασφαλίσει για τα Mustang Mach-E βελτιωμένη διαθεσιμότητα και απόθεμα σε διάφορες εκδόσεις από μέσα Δεκεμβρίου 2022, δηλαδή με αναμονή περίπου ενός μήνα μόλις. Δείτε στο το διαθέσιμο απόθεμα https://www.ford.gr/shop/next-steps/inventory/showroom#config=Mustang+Mach-E και αν, όπως και εμείς, είστε έτοιμοι για το πέρασμα στη νέα και πιο συναρπαστική εποχή της ηλεκτροκίνησης, μην παραλείψετε να βάλετε ένα Mustang Mach-E στην τελική λίστα των επιλογών σας.
Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!