Κακούργημα το θανατηφόρο τροχαίο λόγω υπερβολικής ταχύτητας: Γιατί η αλλαγή στον Ποινικό Κώδικα δεν έφθασε στη Βουλή

Κώστας Μπιτσικώκος
Κακούργημα το θανατηφόρο τροχαίο λόγω υπερβολικής ταχύτητας: Γιατί η αλλαγή στον Ποινικό Κώδικα δεν έφθασε στη Βουλή
Η σχετική προσθήκη στο άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα δεν συμπεριλήφθηκε τελικά στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης που ψηφίστηκε στη Βουλή.

Χωρίς την προσθήκη στο άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα, η οποία προέβλεπε πολυετή κάθειρξη (ή και ισόβια σε ορισμένες περιπτώσεις) σε όσους προκαλέσουν σοβαρούς τραυματισμούς ή θανάτους λόγω υπερβολικής ταχύτητας, ψηφίστηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης.

Το σχετικό άρθρο 56 δεν συμπεριλήφθηκε τελικά στο νομοσχέδιο «Επιλογή, κατάρτιση και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών». Σύμφωνα με πληροφορίες αποφασίστηκε μετά από ορισμένες ενστάσεις οι αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα να συμπεριληφθούν τελικά στο αναθεωρημένο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπου θα υπάρξει εκτενέστερη διαβούλευση για τα όρια ταχύτητας. Όπως αναφέρουν στελέχη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο νέος ΚΟΚ είναι έτοιμος και αναμένεται να τεθεί προς διαβούλευση εντός του Δεκεμβρίου.

Τι προέβλεπε το άρθρο 56

Το σχετικό άρθρο 56 προέβλεπε πολυετή κάθειρξη – έως και ισόβια σε ορισμένες περιπτώσεις – σε όσους προκαλέσουν σοβαρά τροχαία ατυχήματα (ή δυστυχήματα) οδηγώντας με υπερβολική ταχύτητα, που ξεπερνά κατά πολύ το όριο στο συγκεκριμένο σημείο του οδικού δικτύου.

Στον αυτοκινητόδρομο ή σε οδό ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα υψηλότερη κατά τουλάχιστον 60 χλμ/ώρα αν πρόκειται για επιβατικό όχημα και κατά τουλάχιστον 30 χλμ/ώρα αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό.

 

Η περίπτωση αυτή αφορά π.χ. τροχαίο ατύχημα όπου θα διαπιστωθεί ότι το όχημα του οδηγού που είχε την ευθύνη κινείτο με ταχύτητα άνω των 180 χλμ/ώρα σε σημείο με όριο 120 χλμ/ώρα.

Εντός κατοικημένης περιοχής ή σε άλλο οδικό δίκτυο με ταχύτητα υψηλότερη κατά τουλάχιστον 40 χλμ/ώρα αν πρόκειται για επιβατικό όχημα και κατά τουλάχιστον 20 χλμ/ώρα αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό.

Η περίπτωση αυτή αφορά π.χ. τροχαίο ατύχημα όπου θα διαπιστωθεί ότι το όχημα του οδηγού που είχε την ευθύνη κινείτο με ταχύτητα άνω των 90 χλμ/ώρα σε σημείο μέσα σε πόλη με όριο 50 χλμ/ώρα.

Οι ποινές για πρόκληση τροχαίου λόγω υπερβολικής ταχύτητας

Οι ποινές εξαρτώνται από το αποτέλεσμα του τροχαίου ατυχήματος, σε ανθρώπινες ζωές ή υλικές ζημιές.

Συγκεκριμένα, ο οδηγός θα τιμωρείται:

  • Με φυλάκιση έως τρία έτη αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα,
  • Με φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο,
  • Με κάθειρξη έως 10 έτη αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη ή προκάλεσε σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις,
  • Με κάθειρξη τουλάχιστον 10 ετών αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο άλλου.
  • Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.

Υπενθυμίζεται ότι οι ποινές αυτές αφορούν μόνο τροχαία με τραυματισμούς ή θανάτους και όχι απλή παραβίαση του ορίου ταχύτητας. Σε αυτή την περίπτωση επιβάλλονται οι ποινές που ορίζει μέχρι σήμερα ο ΚΟΚ.

Στον Ποινικό Κώδικα παραμένουν πάντως οι αντίστοιχες ποινές για άλλες σοβαρές παραβάσεις που προκαλούν τραυματισμούς ή θανάτους, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια οινοπνεύματος ή ουσιών, η οδήγηση στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, η οδήγηση με επικίνδυνους ελιγμούς και η συμμετοχή σε αυτοσχέδιους αγώνες.

Φωτογραφία: Ελληνική Αστυνομία

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!