Suzuki Vitara Strong Hybrid vs Dacia Sandero Stepway: Οι μαχητές της οικονομίας

Κώστας Παστρίμας
Suzuki Vitara Strong Hybrid vs Dacia Sandero Stepway: Οι μαχητές της οικονομίας
Δύο αρκετά διαφορετικές προσεγγίσεις σε ένα κεντρικό θέμα: την οικονομία στην τσέπη του οδηγού.

Το κόστος χρήσης είναι ένας θεμελιώδης παράγοντας που παίζει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο, όταν έρχεται η ώρα επιλογής ενός νέου αυτοκινήτου. Ιδιαίτερα σε μια εποχή, όπως αυτή που διανύουμε, που το κόστος απόκτησης είναι ίσως υψηλότερο από ποτέ, η εξοικονόμηση χρημάτων από τα καύσιμα έρχεται σε πρώτο πλάνο.

Σε αυτήν τη συγκριτική δοκιμή εξετάζουμε δύο διαφορετικούς δρόμους για να επιτευχθεί αυτή η οικονομία, από δύο αυτοκίνητα που δεν φαίνονται εξ αρχής συγκρίσιμα σημείο προς σημείο. Ανήκουν ωστόσο στην ίδια κατηγορία, είναι δηλαδή B-SUV και εστιασμένα στο χαμηλό κόστος.

Οι δύο δρόμοι

Ο ένας δρόμος είναι η υβριδική τεχνολογία, που ακολουθεί η Strong Hybrid έκδοση του Suzuki Vitara 1,5. H ιαπωνική εταιρεία συμπλήρωσε την γκάμα των μοντέλων της και έβαλε δίπλα στις mild hybrid εκδόσεις μια πλήρως υβριδική, για να προσθέσει τα πλεονεκτήματα που προσφέρει αυτή η τεχνολογία.

Ο άλλος δρόμος είναι αυτός που ακολουθεί η Dacia με το Sandero Stepway, το οποίο εφοδιάζεται με το γνωστό κινητήρα διπλού καυσίμου της Renault. Εδώ η οικονομία έρχεται όχι προσπαθώντας να καταναλωθεί μικρότερη ποσότητα καυσίμου αλλά δίνοντας στον οδηγό τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει ένα πολύ πιο φθηνό καύσιμο: το υγραέριο, κοινώς LPG.

 

Dacia Sandero vs Suzuki Vitara

Ας ξεκινήσουμε από την «καρδιά» των αυτοκινήτων, τα συστήματα κίνησης. Κάτω από το καπό του Suzuki Vitara Strong Hybrid συναντάμε έναν 4κύλινδρο ατμοσφαιρικό κινητήρα Dualjet 1,5 lt, ο οποίος αποδίδει 102 ίππους και 138 Nm ροπής. Το μοτέρ διαθέτει υψηλότερη συμπίεση (13:1) και νέο χρονισμό των βαλβίδων εισαγωγής και εξαγωγής από το σύστημα VVT. Σε αυτόν προστέθηκε ένας κόμπακτ ηλεκτροκινητήρας που αποδίδει 33 ίππους με 60 Nm ροπής. Τα παραπάνω συνδυάζονται με ένα 6άρι αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων με αυτοματοποιημένο συμπλέκτη και μια μπαταρία ιόντων λιθίου 840 Wh με τάση 140V. Η συνδυαστική ισχύς του συστήματος φθάνει στους 116 ίππους, με τη δύναμη να περνά στους τέσσερις τροχούς μέσω του συστήματος AllGrip.

Στο Dacia Sandero Stepway το βασικό χαρακτηριστικό είναι φυσικά η δυνατότητα του κινητήρα του να λειτουργεί με δύο τύπους καυσίμου: βενζίνη και υγραέριο κίνησης (LPG). Η επιλογή καυσίμου ελέγχεται από ένα διακόπτη αριστερά και χαμηλά σχετικά στο ταμπλό, ενώ όταν το LPG τελειώσει, με το οποίο κινείται το αυτοκίνητο βάσει της εργοστασιακής του ρύθμισης, περνά αυτόματα στη βενζίνη χωρίς κάποια περαιτέρω επέμβαση του οδηγού. Ο μικρός κινητήρας turbo TCe των 999 κ.εκ. αποδίδει με την καύση LPG 100 ίππους ισχύος και 170 Nm ροπή στις 2.000 σ.α.λ. Τα αντίστοιχα νούμερα με βενζίνη είναι 91 ίπποι και 160 Nm ροπή στις 2.100 σ.α.λ. Προφανώς, λοιπόν, το αυτοκίνητο λειτουργεί πιο αποδοτικά με το LPG.

Πρακτικές λύσεις οικονομίας

Πώς λειτουργούν όλα αυτά στην πράξη, όμως; Το Suzuki Vitara μπορεί να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά με ταχύτητα έως και 60 χλμ/ώρα και για απόσταση που δεν ξεπερνά τα 4,5 χιλιόμετρα. Ίσως δεν φαίνεται μεγάλη, στην πράξη όμως έχει αντίκρισμα, ιδιαίτερα μέσα στον αστικό ιστό. Το υβριδικό σύστημα του Suzuki Vitara μπορεί επιπλέον να σβήνει το θερμικό μοτέρ σε ταχύτητα έως και 80 χλμ/ώρα που σημαίνει έξτρα οικονομία, ενώ κρατάει ανενεργό τον κινητήρα εσωτερικής καύσης και κατά το φρενάρισμα -που γίνεται ταυτόχρονα ανάκτηση ενέργειας- σε ταχύτητες μέχρι 135 χλμ/ώρα.

Dacia Sandero vs Suzuki Vitara

Η Suzuki ανακοινώνει μέση τιμή κατανάλωσης 5,8 λίτρα βενζίνης ανά 100 χιλιόμετρα διαδρομής αλλά στη διάρκεια της δοκιμής μας δεν καταφέραμε να πλησιάσουμε αυτήν την τιμή. Ένα νούμερο κοντά στα 7 λίτρα/100 χλμ μοιάζει πιο ρεαλιστικό, που μπορεί όμως να πέσει ακόμα περισσότερο μέσα στην πόλη και αν ο οδηγός είναι προσεκτικός και χρησιμοποιήσει ιδανικά το υβριδικό σύστημα.

Στο Dacia Sandero Stepway τα πράγματα είναι σαφώς πιο συμβατικά. Ιδιαίτερα στην κίνηση με LPG, η ροπή αποδίδεται σχετικά ψηλά και ο οδηγός νιώθει ένα μικρό δισταγμό του μοτέρ στις εκκινήσεις, που χρειάζεται να ξεπεράσει τις 1.500 σ.α.λ. για να αποδώσει ικανοποιητικά. Ο κινητήρας είναι πολύ ζωντανός και πρόθυμος σε όλες τις περιπτώσεις και ο οδηγός δεν θα νιώσει ότι του λείπει η δύναμη. Εν κινήσει, το λειτουργικά πολύ καλό χειροκίνητο κιβώτιο των έξι σχέσεων έχει καλή κλιμάκωση, με αποτέλεσμα οι στροφές να διατηρούνται πάντα στο εύρος της ιδανικής απόδοσης. Ομοίως καλή είναι και η αίσθηση του επιλογέα, ο οποίος μάλιστα βρίσκεται και σε σωστή θέση.

Με LPG το Dacia Sandero Stepway χρειάζεται κατά μέσο όρο περίπου 9 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, ενώ με βενζίνη η τιμή είναι λίγο πάνω από 7 λίτρα. Καθώς λοιπόν το κόστος του LPG είναι περίπου το μισό της βενζίνης και υπάρχει σχεδόν παντού, είναι προφανές ότι η δεξαμενή των 40 λίτρων -50 αυτή της βενζίνης- δεν πρέπει να μένει ποτέ άδεια.

Dacia Sandero vs Suzuki Vitara

Βγαίνοντας στο δρόμο με το Suzuki Vitara διαπιστώνεις ότι το υβριδικό σύστημα λειτουργεί αρκετά καλά. Ίσως δεν έχει το απόλυτο ραφινάρισμα, και κάποιες φορές το σύστημα δείχνει κάπως «αναποφάσιστο» αλλά σε γενικές γραμμές κάνει τη δουλειά για την οποία σχεδιάστηκε. Η αλήθεια είναι ότι το αυτοματοποιημένο κιβώτιο δεν βοηθάει ιδιαίτερα με τις αργές αντιδράσεις του, αλλά δεν είναι ο χαρακτήρας του αυτοκινήτου τέτοιος που να απαιτεί κάτι τέτοιο. Σε κάθε περίπτωση ο οδηγός έχει τη δυνατότητα χειροκίνητων αλλαγών αν θέλει να εμπλακεί περισσότερο.

Το Suzuki Vitara είναι γενικά άνετο αυτοκίνητο και με αρκετά καλή ποιότητα κύλισης, με μόνο το θόρυβο από τον κινητήρα να κάνει αισθητή την παρουσία του μέσα στην καμπίνα. Ωστόσο, οι επιβάτες δεν θα έχουν πρόβλημα να καλύψουν μεγάλες αποστάσεις με αυτό. Στο ίδιο κλίμα είναι και η συμπεριφορά του όταν πιεστεί. Δεν παρουσιάζει έντονες και απότομες αντιδράσεις, αλλά κάνει ξεκάθαρο ότι δεν του αρέσει να οδηγείται με αυτόν τον τρόπο. Η ύπαρξη της τετρακίνησης ωστόσο δίνει στο Vitara ένα μεγάλο πλεονέκτημα όταν τελειώνει η άσφαλτος. Προφανώς δεν πρόκειται για το «off road animal» που ήταν το παλιό Vitara, ωστόσο οι δυνατότητές του είναι πολύ παραπάνω από του δικίνητου ανταγωνισμού.

Dacia Sandero vs Suzuki Vitara

Στο Dacia Sandero Stepway, η άνεση βρίσκεται επίσης στο προσκήνιο. Η ανάρτηση με τις μεγάλες διαδρομές κρατά ξεκούραστους τους επιβάτες, επιτρέπει όμως σχετικά μεγάλες κλίσεις στο αμάξωμα, με το αυτοκίνητο ωστόσο να έχει υψηλό περιθώριο πρόσφυσης. Ο οδηγός πάντως το πιθανότερο είναι να επιλέξει ένα γραμμικό και συγκρατημένο στιλ οδήγησης, που ταιριάζει επίσης στο όχι ιδιαίτερα πρόθυμο να μεταφέρει ακριβείς πληροφορίες από τους τροχούς τιμόνι.

Η χρηστικότητα στο προσκήνιο

Πέρα από τα δυναμικά χαρακτηριστικά, πρόκειται για δύο αυτοκίνητα στα οποία η χρηστικότητα έχει το πρώτο λόγο. Στο Suzuki Vitara ο σχεδιασμός είναι σαφώς πιο συντηρητικός. Το αμάξωμα της Strong Hybrid έκδοσης δεν διαφοροποιείται από των υπόλοιπων εκδόσεων και διατηρεί τον χαμηλών τόνων χαρακτήρα του. Μοιάζει -και είναι- πιο τετραγωνισμένο.

Στο εσωτερικό του Vitara επίσης υπάρχουν σκληρά πλαστικά, που δείχνουν όμως πολύ στιβαρά. Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η οθόνη αφής των 7 ιντσών με ενσωματωμένο σύστημα πλοήγησης που προσφέρει συνδεσιμότητα Android Auto και Apple CarPlay. Υπάρχει και μια μικρότερη έγχρωμη οθόνη 4,2’’ στον πίνακα οργάνων και παρέχει τις πληροφορίες που χρειάζεται ο οδηγός, συμπεριλαμβανομένης της απεικόνιση της λειτουργίας του υβριδικού συστήματος.

Dacia Sandero vs Suzuki Vitara

Η ενσωμάτωση του υβριδικού συστήματος σημαίνει ότι ο χώρος αποσκευών του Suzuki Vitara έχασε 86 λίτρα. Οι μπαταρίες μπορεί να είναι μικρές σε μέγεθος αλλά κάπου έπρεπε να τοποθετηθούν κι αυτό έγινε κάτω από το πάτωμα του πορτ-μπαγκάζ. Αυτό σημαίνει ότι το Suzuki Vitara Strong Hybrid έχει χώρο 289 λίτρα έναντι των 375 λίτρων των ήπια υβριδικών εκδόσεων. Οι διαθέσιμοι χώροι πάντως για τους επιβάτες δεν έχουν επηρεαστεί, κάτι που σημαίνει ότι εύκολα θα φιλοξενηθούν τέσσερις ενήλικοι.

Στην περίπτωση του Sandero Stepway, η Dacia φαίνεται να έχει κάνει λίγο μεγαλύτερη προσπάθεια να το κάνει πιο ελκυστικό. Αισθητικά το Sandero Stepway είναι ένα κομψό, με εξαιρετικές αναλογίες και σπορτίφ χαρακτήρα συμπαγές πεντάθυρο crossover, που χωρίς τα σήματα της Dacia θα μπορούσε να πλασαριστεί ως ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό hatchback οποιουδήποτε γνωστού κατασκευαστή.

Εσωτερικά, η καλή εντύπωση συνεχίζεται. Το ταμπλό δεν έχει κάποιο έντονο σχεδιαστικό χαρακτήρα, ωστόσο είναι σύγχρονο, εργονομικό και δείχνει στιβαρό, υπό την έννοια ότι δεν παρουσιάζει τριγμούς ή ταλαντώσεις. Τα πλαστικά είναι όντως σκληρά, αλλά η μονοτονία σπάει ευχάριστα από τα ένθετα υφάσματος που δίνουν έναν πιο νεανικό τόνο. Η οθόνη των 8'' του συστήματος πολυμέσων δεν αποτελεί την αιχμή του δόρατος της τεχνολογίας αναφορικά με την ευκρίνεια ή την απόκριση στις εντολές, είναι όμως εύκολη στη χρήση και με όλες τις απαραίτητες δυνατότητες σύνδεσης με smartphone. Σε σχέση με το παρελθόν του μοντέλου η εικόνα είναι πολύ αναβαθμισμένη, οι διακόπτες δε σε πολύ πιο προσιτές και εργονομικές θέσεις.

Dacia Sandero vs Suzuki Vitara

Η διαρρύθμιση του εσωτερικού είναι τέτοια που αφήνει επαρκή χώρο για 4 ενήλικες, χωρίς να αποκλείεται και ένας 5ος, ενώ για τις αποσκευές ο όγκος ανέρχεται στα 410 λίτρα και μπορεί να επεκταθεί με την αναδίπλωση του πίσω καθίσματος -σε 2 τμήματα- στα 1.455 λίτρα.

Τιμή αγοράς και LPG γέρνουν την πλάστιγγα

Προσπαθώντας να καταλήξουμε σε ένα συμπέρασμα, το ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί δεν είναι μόνο ποιος τεχνολογικός δρόμος προσφέρει καλύτερη πρόσβαση στην πολυπόθητη οικονομία αλλά και ποιο από τα δύο οχήματα κάνει τη διαδρομή αυτήν πιο άνετη. Και σε αυτήν την περίπτωση το Dacia Sandero Stepway έχει ένα σημαντικό πλεονέκτημα, που είναι η τιμή αγοράς. Ακόμα και η κορυφαία έκδοση, που κοστίζει 18.750 ευρώ, είναι πολύ φθηνότερο από τα 25.080 που κοστίζει η δικίνητη έκδοση του Suzuki Vitara Strong Hybrid, πόσο μάλλον από τα 27.780 ευρώ της τετρακίνητης.

Επιπλέον το γεγονός ότι καταναλώνει LPG είναι καταλυτικής σημασίας. Το κόστος για 9 λίτρα υγραερίου για 100 χιλιόμετρα διαδρομής είναι σημαντικά χαμηλότερο από το κόστος 7 λίτρων βενζίνης για την ίδια απόσταση. Επομένως, στη συγκεκριμένη σύγκριση και για τους παραπάνω ειδικούς λόγους, το Dacia Sandero Stepway επικρατεί.

Dacia Sandero vs Suzuki Vitara

Πέρα από τα οικονομοτεχνικά, όμως, το Dacia Sandero Stepway είναι ένα πραγματικά ελκυστικό αυτοκίνητο. Παρότι είναι φθηνότερο στην κατηγορία του, δεν έχουν γίνει φανερές εκπτώσεις στην ποιότητά του και μπορεί να ανταπεξέλθει πλήρως στις απαιτήσεις. Το γεγονός ότι είναι το δεύτερο μοντέλο σε πωλήσεις πανευρωπαϊκά μόνο τυχαίο δεν είναι. Από την άλλη, το Suzuki Vitara έχει ένα «βαρύ» όνομα, ιδιαίτερα στην ελληνική αγορά. Το ιαπωνικό crossover παραμένει ένα ποιοτικό αυτοκίνητο που προσφέρει κάτι ξεχωριστό: την τετρακίνηση, η οποία επεκτείνει κατά πολύ τις δυνατότητές του. Κι αυτό μπορεί να το κάνει ακαταμάχητο.

Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!