F1: Η αντοχή της σκληρής γόμας έκρινε το βάθρο στο Μπακού
Μπορεί οι Red Bull RB19 να είχαν το πάνω χέρι στο Grand Prix του Αζερμπαϊτζάν, όμως για το χαμηλότερο σκαλί του βάθρου στο πλαίσιο του τέταρτου γύρου του φετινού παγκοσμίου πρωταθλήματος της Formula 1, είχαμε μάχη. Μία μάχη που εν πολλοίς, κρίθηκε από τα ελαστικά.
Ο Σέρχιο Πέρεζ ηγήθηκε του 1-2 των «ταύρων», με τον Μαξ Φερστάπεν να τον πλασιώνει, ενώ ο Σαρλ Λεκλέρ που για τρίτη συνεχόμενη χρονιά εκκίνησε στην pole position στη συγκεκριμένη αγωνιστική διαδρομή, τερμάτισε τρίτος. Αυτό ήταν και το πρώτο φετινό βάθρο για τη Scuderia Ferrari.
Οι στρατηγικές
Οι στρατηγικές επηρεάστηκαν από την εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας στο πρώτο μέρος του αγώνα. Η πλειοψηφία των οδηγών, συμπεριλαμβανομένων όσων ανέβηκαν βάθρο, άλλαξε από μέση σε σκληρή γόμα από τον ένατο ως τον ενδέκατο γύρο. Σχεδόν όλοι οι οδηγοί ολοκλήρωσαν τον αγώνα με τη σκληρή γόμα, σημειώνοντας τους ταχύτερους χρόνους τους, στο τέλος, παρότι τα ελαστικά τους είχαν διανύσει μεγάλη απόσταση.
Η σταθερότητα της σκληρής γόμας στο Μπακού φάνηκε από την τακτική των Νίκο Χούλκενμπεργκ (Haas) και Εστεμπάν Οκόν (Alpine). Αμφότεροι εκκίνησαν από το pit lane με νέο σετ σκληρής γόμας και τελείωσαν τον αγώνα με μαλακή γόμα, αλλάζοντας λάστιχα στον προτελευταίο και τον τελευταίο γύρο αντίστοιχα. Ο Γάλλος συμπλήρωσε 50 γύρους -πρακτικά όλο τον αγώνα– με το ίδιο σετ σκληρής γόμας.
Ο Φερστάπεν πέτυχε τον ταχύτερο γύρο με τη σκληρή γόμα (1m44.232s) ενώ ο ταχύτερος γύρος με τη μέση γόμα ήρθε από τον οδηγό της Αlfa Romeo, Βάλτερι Μπότας (1m46.304s). Ο Φινλανδός έκανε και τους περισσότερους γύρους μ’ αυτή τη γόμα (16). Ο ταχύτερος γύρος αγώνα σημειώθηκε στο τελευταίο πέρασμα από τον οδηγό της Mercedes, Τζορτζ Ράσελ, ο οποίος έβαλε την μαλακή γόμα για να πάρει τον ένα επιπλέον βαθμό.
Οι διαφορές στον αγώνα μηδενίστηκαν μόνο μια φορά, στον ενδέκατο γύρο, όταν ο Νικ Ντε Βρις ακούμπησε τον τοίχο και βγήκε το αυτοκίνητο ασφαλείας. Κάποιοι οδηγοί είχαν ήδη μπει στα πιτ επιχειρώντας το overcut. Ανάμεσά τους και ο Φερστάπεν που άλλαξε ελαστικά δευτερόλεπτα πριν την απόφαση για αυτοκίνητο ασφαλείας. Οι περισσότερες ομάδες έκαναν αλλαγή ελαστικών και στους δυο οδηγούς τους, υπό το αυτοκίνητο ασφαλείας.
Μόνο τρεις οδηγοί εκκίνησαν με τη σκληρή γόμα: ο Ντε Βρις (τελευταίος) αλλά και Οκόν, Χούλκενμπεργκ. Ο Γάλλος, ο Γερμανός και ο Ράσελ ήταν οι μοναδικοί οδηγοί που έβαλαν τη μαλακή γόμα στον αγώνα.
Ο Μπότας μπήκε πολλές φορές στα πιτ. Εκκίνησε με τη μέση γόμα, έβαλε τη σκληρή στον 6ο γύρο ενώ έβαλε άλλο σετ σκληρής υπό το αυτοκίνητο ασφαλείας. Δεκάξι γύρους πριν το τέλος έβαλε πάλι τη μέση γόμα και ήταν ο μοναδικός μ' αυτή τη γόμα στο πέσιμο της καρό σημαίας.
Όσο για τις θερμοκρασίες, ήταν από 25 ως 28 βαθμούς Κελσίου στον αέρα και άγγιξαν τους 44 στο οδόστρωμα.
Τι λέει η Pirelli
Για όσα έγιναν στο Μπακού, μίλησε ο διευθυντής μηχανοκίνητου αθλητισμού της Pirelli, Μάριο Ίζολα. Ο Ιταλός είπε: «Από την αρχή μέχρι το τέλος, ήταν ένας πολύ έντονος αγώνας. Όπως το περιμέναμε, σχεδόν όλοι οι οδηγοί επέλεξαν να εκκινήσουν με την P Zero κίτρινη μέση γόμα, προτού αλλάξουν σε P Zero λευκή σκληρή γόμα: μόνο οι οδηγοί που εκκινούσαν από τα πιτ – ο Εστεμπάν Οκόν με Alpine και ο Νίκο Χούλκενμπεργκ με Haas – αλλά και κάποιοι από τις τελευταίες θέσεις όπως ο Νικ ντε Βρις με AlphaTauri, επέλεξαν να πραγματοποιήσουν ένα μεγάλο πρώτο μέρος, με τη σκληρή γόμα. Ήλπιζαν ότι θα μπορέσουν να εκμεταλλευτούν την ταχύτητα της μαλακής γόμας αν εμφανίζονταν αυτοκίνητο ασφαλείας προς το τέλος του αγώνα. Καθώς οι ομάδες είχαν ελάχιστα δεδομένα που μάζεψαν κυρίως κατά τη διάρκεια του αγώνα Sprint υπήρχαν πριν την εκκίνηση του grand prix, περισσότερες άγνωστες παράμετροι από συνήθως».
«Είμαστε ικανοποιημένοι που η σκληρή γόμα αποδείχτηκε αξιόπιστη καθώς στα χέρια κάποιων συμπλήρωσε 300 χιλιόμετρα και ταυτόχρονα επέτρεπε στους οδηγούς να πιέζουν όσο θέλουν. Απόδειξη σ’ αυτό είναι οι εναλλαγές του ταχύτερου γύρου ανάμεσα στους τέσσερις πρώτους, από διαφορετικές ομάδες, πράγμα που επιπρόσθετα δεικνύει την προσαρμοστικότητα αυτής της γόμας. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι ο καλύτερος χρόνος μ’ αυτή τη γόμα (1m44.232 από τον Φερστάπεν) ήταν 1.8 δευτερόλεπτα ταχύτερος από τον περσινό ταχύτερο γύρο. Η μέση γόμα για την οποία όλοι είχαν περισσότερα στοιχεία, συμπεριφέρθηκε όπως αναμένονταν, παρουσίασε όμως λιγότερη παραμόρφωση, πιθανόν λόγω της επιπλέον πρόσφυσης που παρείχε η νέα άσφαλτος».
Τι ακολουθεί
Το ερχόμενο Σαββατοκύριακο από 5-7 Μαΐου, η Formula 1 θα τρέχει στο Μαϊάμι. Πρόκειται για τον πρώτο συνεχόμενο αγώνα του πρωταθλήματος και μάλιστα, με μία απαιτητική προσαρμογή σε χρονική ζώνη με διαφορά 8 ώρες - τόση είναι η απόσταση μεταξύ Αζερμπαϊτζάν και Φλόριντα.
Το Μαϊάμι είναι ο πρώτος από τους τρεις αγώνες επί αμερικανικού εδάφους το 2023, καθώς η Formula 1 θα επισκεφτεί επίσης το Όστιν τον Οκτώβριο και το Λας Βέγκας το Νοέμβριο.
Φωτογραφίες: Pirelli
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!