Test drive Honda Jazz Crosstar: Η περιπέτεια στην υβριδική εποχή
- Ανανεωμένο εξωτερικά, πιο πολυτελές εσωτερικά
- Νέο υβριδικό σύστημα e:HEV
- Συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφαλείας
- Οικονομικό και ευέλικτο στο δρόμο
Τις πρώτες του εβδομάδες στους ελληνικούς δρόμους συμπληρώνει το ανανεωμένο Honda Jazz. Πέρα από το κλασσικό hatchback αμάξωμα, συνεχίζει να διατίθεται και στην έκδοση Crosstar, για όσους αναζητούν λίγη περιπέτεια στην καθημερινότητά τους. Η ιαπωνική εταιρεία αναβάθμισε το Jazz στους τομείς που αποτελούν τα δυνατά σημεία όλων των σύγχρονων μοντέλων της.
Αναφερόμαστε στην πρακτικότητα, με την άριστη εκμετάλλευση των εσωτερικών χώρων, στην οικονομία καυσίμου χάρη στην αποδοτική λειτουργία του υβριδικού συστήματος και στον εξοπλισμό ασφάλειας, που έγινε ακόμα πιο πλούσιος.
Λίγες ημέρες συνύπαρξης με το νέο Jazz Crosstar είναι αρκετές για να αντιληφθείς τις αρετές του αυτοκινήτου και να του... συγχωρέσεις την υψηλή τιμή αγοράς. Άλλωστε το Jazz είναι ένα «μεγαλύτερο» αυτοκίνητο από αυτό που μαρτυρούν οι εξωτερικές του διαστάσεις (το μήκος φθάνει τα 4,1 μέτρα). Μπαίνει άνετα στο... ρόλο του οικογενειακού αυτοκινήτου, καθώς είναι οικονομικό σε κατανάλωση, ευρύχωρο, πλούσια εξοπλισμένο και αξιόπιστο. Με μία μπαγκαζιέρα στην οροφή, καλύπτει τις ανάγκες μία τετραμελούς οικογένειας ακόμα και σε πολυήμερες διακοπές. Το ανανεωμένο Jazz διατίθεται κατόπιν παραγγελίας και με κοτσαδόρο με ικανότητα έλξης έως και 500 κιλά, επεκτείνοντας τα ήδη εξαιρετικά επίπεδα χρηστικότητας του μοντέλου.
Ανανεωμένο εξωτερικά, πιο πολυτελές εσωτερικά
Η Honda προχώρησε και σε ένα περιορισμένο σχεδιαστικό φρεσκάρισμα στο Jazz και το Jazz Crosstar. Οι αλλαγές εντοπίζονται τόσο εξωτερικά με στόχο να δώσουν στο μοντέλο πιο δυναμική εμφάνιση, όσο και στην καμπίνα των επιβατών για πιο premium αίσθηση. Παράλληλα λανσάρεται η νέα έκδοση Advance Sport (για το hatch μοντέλο), με δυναμικές επιδόσεις και ειδικά στοιχεία σπορ σχεδίασης στο εσωτερικό και το εξωτερικό. Έκδοση που θα μας απασχολήσει αναλυτικά όταν έρθει η σειρά της για δοκιμή από το gMotion by Gazzetta.
Οι σχεδιαστικές επεμβάσεις στο εσωτερικό της τέταρτης γενιάς Jazz ενισχύουν τη μινιμαλιστική αισθητική, τη χρηστικότητα, την πρακτικότητα και τη λειτουργικότητα. Το οδηγοκεντρικό ταμπλό περιλαμβάνει ένα λεπτό πίνακα οργάνων που εκτείνεται σε οριζόντια διάταξη χωρίς να περιορίζει την ορατότητα, ενισχύοντας περαιτέρω την αίσθηση της ευρυχωρίας. Η κεντρική οθόνη αφής HMI 9 ιντσών και η TFT 7 ιντσών του πίνακα οργάνων περιλαμβάνονται στον βασικό εξοπλισμό του νέου Jazz.
Ο σχετικά μικρός χώρος αποσκεύων (304 λίτρα) είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμος και σε συνδυασμό με την πλήρη ανάκλιση των Magic Seats δημιουργείται μία μεγάλη επίπεδη επιφάνεια για την μεταφορά μεγάλων αντικειμένων (στα 1.205 λίτρα). Επιπλέον υπάρχει κρυφός χώρος τύπου box κάτω από το πάτωμα του πορτμπαγκάζ.
Ένα στοιχείο που έπαιξε σημαντικό ρόλο στη μεγιστοποίηση του χώρου της καμπίνας ήταν η τοποθέτηση του ρεζερβουάρ καυσίμου στο κέντρο του πλαισίου κάτω από τα εμπρός καθίσματα. Με τον τρόπο αυτό διατηρούνται τα ευέλικτα πίσω καθίσματα Magic Seats που παρέχουν δυνατότητα αναδίπλωσης και αναστροφής, ανάλογα με τα μεταφερόμενα φορτία. Επιπλέον, διατηρείται το φαρδύ άνοιγμα της πίσω πόρτας και το επίπεδο πάτωμα χωρίς σκαλοπάτια, για ευκολότερη φόρτωση μεγαλύτερων αντικειμένων.
Νέο υβριδικό σύστημα e:HEV
Το Jazz δανείζεται το αναβαθμισμένο υβριδικό σύστημα κίνησης e:HEV, που γνωρίσαμε στο HR-V, το οποίο παράγει περισσότερη ισχύ και διατηρεί τον αποδοτικό και οικονομικό χαρακτήρα. Η συνολική ισχύς του συστήματος κίνησης αυξάνεται στους 122 ίππους (από 109), με τη ροπή να φτάνει τα 253 Nm. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της αύξησης της ισχύος του ηλεκτροκινητήρα κατά 10 kW, ενώ και η ισχύς του κινητήρα έχει επίσης αυξηθεί στους 107 ίππους (από 97).
Το σύστημα e:HEV αποτελείται από δύο ηλεκτροκινητήρες, συνδεδεμένους με ένα βενζινοκινητήρα 1.5L DOHC i-VTEC, μία μπαταρία ιόντων λιθίου και ένα πρωτοποριακό κιβώτιο με σταθερή σχέση μετάδοσης.
Η υβριδική διάταξη e:HEV επιλέγει απρόσκοπτα από τρία συνεχώς προγράμματα οδήγησης (drive modes) που εναλλάσσονται διαρκώς:
EV Drive: η μπαταρία ιόντων λιθίου παρέχει απευθείας ισχύ στον ηλεκτροκινητήρα
Hybrid Drive: ο κινητήρας παρέχει ισχύ στο μοτέρ-γεννήτρια που με τη σειρά του τροφοδοτεί τον ηλεκτροκινητήρα
Engine Drive: ο βενζινοκινητήρας συνδέεται απευθείας με τους τροχούς μέσω ενός συμπλέκτη
Συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφαλείας
Η ανανεωμένη γκάμα Jazz βασίζεται στην πιο ολοκληρωμένη σουίτα προηγμένων συστημάτων ασφαλείας και υποβοήθησης οδήγησης στην κατηγορία της. Οι επιβάτες προστατεύονται από 10 αερόσακους, συμπεριλαμβανομένου του αερόσακου προστασίας γονάτων και του κεντρικού.
Οι μηχανικοί της Honda έχουν αναβαθμίσει τη λειτουργία Traffic Jam Assist, η οποία διαθέτει πλέον υποστήριξη διεύθυνσης από 0 χλμ/ώρα για τη μείωση του φόρτου του οδηγού σε συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας με αλλεπάλληλα ‘στάματα-ξεκίνα’.
Το αναβαθμισμένο πακέτο τεχνολογιών ενεργητικής ασφάλειας Honda SENSING προσφέρει μία ευρεία γκάμα λειτουργιών βοηθημάτων υποσττήριξης του οδηγού, στάνταρ, χάρη σε μια εμπρός ευρυγώνια κάμερα που βελτιώνει το πεδίο ορατότητας και τη λειτουργία τις νυχτερινές ώρες, αυξάνοντας την ασφάλεια στις περισσότερες περιπτώσεις.
Η κάμερα αναγνωρίζει μια ολοκληρωμένη γκάμα χαρακτηριστικών που σχετίζονται με το οδόστρωμα και τις συνθήκες κυκλοφορίας, ενώ παράλληλα περιορίζει το θάμπωμα πετυχαίνοντας μία μόνιμα καθαρή ορατότητα.
Οι βελτιωμένες τεχνολογίες Honda SENSING περιλαμβάνουν:
Collision Mitigation Braking System (Σύστημα Αυτόματου Φρεναρίσματος): Εφαρμόζει πίεση πέδησης όταν το Jazz διασχίζει το δρόμο ή κατευθύνεται προς την πορεία ενός επερχόμενου οχήματος. Μπορεί επίσης να ανιχνεύει πεζούς και ποδηλάτες όταν δεν υπάρχει φωτισμός στους δρόμους τη νύχτα.
Adaptive Cruise Control: Διαχειρίζεται αυτόματα την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα και επιτρέπει στο αυτοκίνητο να ακολουθεί τους αργούς ρυθμούς της κυκλοφοριακής συμφόρησης (Low Speed Follow).
Lane Keep Assist ((Σύστημα Υποβοήθησης Διατήρησης Λωρίδας): Βοηθά στη διατήρηση του Jazz στο κέντρο της εντοπισμένης λωρίδας, εφαρμόζοντας ροπή διεύθυνσης εάν το όχημα παρεκκλίνει και λειτουργεί από 72km/h σε αστικούς και αγροτικούς δρόμους - καθώς και σε αυτοκινητόδρομους πολλαπλών λωρίδων.
Road Departure Mitigation System (Σύστημα Αποφυγής Παρέκκλισης Λωρίδας Κυκλοφορίας): Βοηθά τον οδηγό να παραμένει στο δρόμο, προειδοποιώντας τον εάν το όχημα πλησιάσει στο εξωτερικό άκρο του πεζοδρομίου (κράσπεδο, χορτάρι ή πέτρες), ένα επερχόμενο όχημα, ή παρατηρηθεί τυχαία παρέκκλιση από τη λωρίδα χωρίς φλας.
Blind Spot Information ((Σύστημα Προειδοποίησης Τυφλού Σημείου): Στάνταρ στις εκδόσεις Advance και Advance Sport συνοδεύεται από το Cross Traffic Monitor
Traffic Sign Recognition System (Σύστημα Αναγνώρισης Οδοσήμανσης): χρησιμοποιεί την εμπρός, ευρυγώνια κάμερα για την ανίχνευση πινακίδων με όρια ταχύτητας και απαγορευτικά προσπέρασης όποτε το όχημα κινείται με κατεύθυνση προς τα εμπρός και τα προβάλλει στην οθόνη LCD 7”. Δύο πινακίδες μπορούν να εμφανίζονται κάθε φορά – στη δεξιά πλευρά της οθόνης προβάλλονται μόνο πινακίδες με όρια ταχύτητας, ενώ στην αριστερή προβάλλονται απαγορευτικά προσπέρασης και όρια ταχύτητας με πρόσθετες πληροφορίες, όπως καιρικές συνθήκες
Intelligent Speed Limiter (Ευφυής Περιοριστής Ταχύτητας): Αναγνωρίζει πινακίδες οδικής κυκλοφορίας και ορίζει ανάλογα το όριο ταχύτητας. Εάν η πινακίδα ορίου ταχύτητας δείχνει μικρότερη ταχύτητα από την πραγματική, μία ένδειξη στο ταμπλό αναβοσβήνει σε συνδυασμό με ένα προειδοποιητικό ήχο και το σύστημα, σταδιακά, θα μειώσει την ταχύτητα του οχήματος
Auto High-Beam (Αυτόματη Λειτουργία Μεγάλης Σκάλας): Λειτουργεί σε ταχύτητες πάνω από 40km/h για αυτόματη ενεργοποίηση/απενεργοποίηση της μεγάλης σκάλας φώτων ανάλογα με τα επερχόμενα και προπορευόμενα οχήματα (αυτοκίνητα, φορτηγά και μοτοσυκλέτες), τα ποδήλατα και το φως του περιβάλλοντος.
Ο οδηγός μπορεί να αποφασίζει τον αριθμό πληροφοριών από τα συστήματα υποβοήθησης που θα εμφανίζονται στην TFT οθόνη υγρών κρυστάλλων (LCD) 7” στον πίνακα οργάνων.
Οικονομικό και ευέλικτο στο δρόμο
Η αύξηση στην ισχύ κρίθηκε απαραίτητη, προκειμένου τα Jazz και Jazz Crosstar να γίνουν πιο ολοκληρωμένα και αποτελεσματικά στο ταξίδι. Το υβριδικό σύστημα παραμένει αποδοτικό, διατηρώντας χαμηλά την κατανάλωση καυσίμου και μηδενικά τα τέλη κυκλοφορίας. Η Honda ανακοινώνει 102 γρ/χλμ (στον κύκλο WLTP) με κατανάλωση καυσίμου 4,5 λ/100 χλμ. (WLTP) στο Jazz και 108 γρ/χλμ. (WLTP) και 4,8 λ/100 χλμ. (WLTP) στο Jazz Crosstar.
Σε πραγματικές συνθήκες, το Jazz Crosstar δεν θα «ζητήσει» περισσότερα από 5 λίτρα βενζίνης ανά 100 χιλιόμετρα μέσα στο αστικό περιβάλλον. Και αυτό χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια από πλευράς του οδηγού. Όπως και στο μεγαλύτερο HR-V, το υβριδικό σύστημα λειτουργεί εξαιρετικά μέσα στην πόλη. Στον αυτοκινητόδρομο θα ήταν καλοδεχούμενη επιπλέον δύναμη, όμως το μικρό crossover παραμένει ασφαλές. Σε μεικτές συνθήκες, η μέση κατανάλωση διατηρείται κάτω από τα 6 λ/100 χλμ.
Σαφώς και το Jazz Crosstar δεν είναι ούτε σπορ (το αντιλαμβάνεσαι και από το μέτριο σε αίσθηση τιμόνι), ούτε off road μοντέλο (η απόσταση από το έδαφος είναι 14,6 εκατοστά, +1 εκατ. σε σχέση με το απλό Jazz). Όμως προσφέρει άνετη κύλιση, εξαιρετική περιμετρική ορατότητα, καλή ηχομόνωση και ευελιξία. Το Crosstar εφοδιάζεται με τροχούς 16 ιντσών, οι οποίοι πατούν σε ελαστικά διαστάσεων 185/60.
Η τιμή του Jazz Crosstar ορίζεται στα 31.700 ευρώ, ενώ για το Jazz οι τιμές αρχίζουν από τα 27.500 ευρώ. Το κόστος αγοράς είναι αναντίρρητα υψηλό, αντίστοιχο με αυτό ενός C-SUV πριν από την ενεργειακή κρίση που εκτόξευσε τις τιμές. Όσοι το επιλέξουν θα... ανταμειφθούν με την ποιότητα κατασκευής, την αξιοπιστία και την ασφάλεια που το συνοδεύουν. Υπενθυμίζεται ότι όλες οι εκδόσεις του Jazz καλύπτονται από 5 χρόνια εργοστασική εγγύηση (ή 100.000 χλμ), 5 χρόνια δωρεάν οδική βοήθεια, ενώ το μεταλλικό χρώμα διατίθεται χωρίς επιπλέον χρεώση.
Φωτογραφίες: Honda/Γ. Καραγιωργάκης
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!