Test drive: Honda HR-V vs Nissan Qashqai e-Power

Κώστας Μπιτσικώκος
Test drive: Honda HR-V vs Nissan Qashqai e-Power
Ένα νόμισμα έχει πάντα δύο πλευρές και στα υβριδικά SUV η Honda και η Nissan προσφέρουν δύο διαφορετικές εκδοχές της τεχνολογίας. Ποια είναι πιο αποτελεσματική και ενδιαφέρουσα;

Τα πλήρως υβριδικά αυτοκίνητα (full hybrid) ηγούνται της μετάβασης προς την ηλεκτροκίνηση στη χώρα μας. Το περιορισμένο – και συχνά αναξιόπιστο – δίκτυο ταχυφορτιστών στην ελληνική επικράτεια δυσκολεύει τη διείσδυση των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, παρά τη σημαντική επιδότηση που παρέχεται για την αγορά τους. Έτσι όσοι αγοράζουν νέα αυτοκίνητα στην Ελλάδα στρέφονται κυρίως στην υβριδική τεχνολογία για να περιορίσουν τα πάγια κόστη τους: τέλη κυκλοφορίας και καύσιμα.

Στο gMotion συγκρίνουμε δύο υβριδικά compact SUV, με μικρή... απόσταση στις εξωτερικές διαστάσεις και στην τιμή. Βέβαια όσον αφορά τις πωλήσεις τους στην Ελλάδα, εκεί η διαφορά είναι χαοτική. Από τη μία το Honda HR-V e:HEV (τα τρία τελευταία γράμμα παραπέμπουν στο Hybrid Electric Vehicle) και από την άλλη το Nissan Qashqai e-Power. Οι δύο μάρκες έχουν διαφορετική φιλοσοφία σχετικά με την υβριδική τεχνολογία, με μόνο κοινό σημείο ότι η μπαταρία και των δύο αυτοκινήτων φορτίζεται κατά την κίνηση του οχήματος και όχι από εξωτερική πηγή. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά.

SUV με οικογενειακό προσανατολισμό

Ξεκινάμε καλά, καθώς τόσο το HR-V όσο και το Qashqai ικανοποιούν με τους διαθέσιμους χώρους για μία οικογένεια. Μπορεί το μοντέλο της Honda να υπολείπεται περίπου 8 εκατοστά σε μήκος (4,34 μ. Έναντι 4,425 μ. του Qashqai), όμως σε αυτή την κατηγορία παίρνει σχεδόν «άριστα». Όπως άλλωστε κάθε σύγχρονο μοντέλο της μάρκας. Λύσεις όπως η τοποθέτηση του ρεζερβουάρ κάτω από τα εμπρός καθίσματα και της υβριδικής μονάδας (IPU) στο χώρο του κινητήρα, έχουν λειτουργήσει υπέρ της παρεχόμενης άνεσης στην καμπίνα.

Honda Nissan
Πλούσιοι χώροι για τους πίσω επιβάτες στο Honda HR-V

Δύο πίσω επιβάτες ακόμη και με ύψος στο 1,80 μ. έχουν στη διάθεσή τους τεράστιους χώρους για τα πόδια (απουσιάζει μάλιστα το συνηθισμένο τούνελ). Μοναδική ένσταση η θέση για τον μεσαίο πίσω επιβάτη, καθώς κάθεται ψηλά. Επιπλέον, τα Magic Seats της Honda διαμορφώνουν το εσωτερικό του HR-V ανάλογα με τις ανάγκες. Ως αριθμός τα 335 λίτρα του χώρου αποσκευών δεν εντυπωσιάζουν, όμως χάρη στο εκμεταλλεύσιμο σχήμα του, το πορτμπαγκάζ είναι ικανό να φιλοξενήσει αρκετές αποσκευές (όταν αναδιπλωθούν τα πίσω καθίσματα ο όγκος φθάνει τα 1.305 λίτρα).

 
Honda Nissan
Σύγχρονο το κόκπιτ του Honda HR-V, το σύστημα πολυμέσων όμως δεν είναι το πιο αποτελεσματικό

Η μοντέρνα εικόνα στο εσωτερικό του HR-Ve:HEV τονίζεται επίσης από τα υλικά που έχουν επιλεγεί, την ικανοποιητική συναρμογή τους και την υψηλής ευκρίνειας οθόνη αφής 9 ιντσών του συστήματος πολυμέσων.

Το Qashqai e-Power βασίζεται στην πλατφόρμα CMF-C, που του προσφέρει μία ευρύχωρη καμπίνα επιβατών. Χάρη στο μεγάλο μεταξόνιο, δύο πίσω επιβάτες θα βολευτούν, ενώ ο χώρος για τις αποσκευές ξεπερνά τα 500 λίτρα όγκου στις απλές εκδόσεις. Στην e-Power περιορίζεται στα 475 λίτρα, όμως και πάλι είναι άκρως ικανοποιητικός. Οι επενδύσεις, τα υλικά και η συναρμογή τους στην καμπίνα των επιβατών είναι υπεράνω κριτικής. Ο πίνακας οργάνων είναι πλήρως ψηφιακός, το σύστημα πολυμέσων διαθέτει μεγάλη οθόνη αφής , ενώ παρέχεται η δυνατότητα εξοπλισμού με head up display για τον οδηγό.

Honda Nissan
Eυρύχωρη και η καμπίνα του Qashqai

Η καμπίνα του Qashqai αποπνέει μια πιο ποιοτική εικόνα, ενώ το μοντέλο της Nissan κυριαρχεί τόσο στην λειτουργικότητα του infotainment όσο και στο μέγεθος του πορτμπαγκάζ. Από την άλλη, το HR-V επιτρέπει πιο αποτελεσματική διαμόρφωση του εσωτερικού χάρη στο άριστο packaging και τα magic seats.

Honda Nissan
Πολυτελή αίσθηση για τους επιβάτες του Qashqai 

Hybrid ναι, αλλά τι hybrid;

Η τεχνολογία e:HEV του HR-V είναι η λεγόμενη full hybrid. Έχουμε να κάνουμε δηλαδή με ένα αυτοκίνητο του οποίου η μπαταρία δεν φορτίζεται από εξωτερική πηγή. Αυτό το ρόλο αναλαμβάνει ένα από τα δύο ηλεκτρικά μοτέρ του SUV. Η φόρτιση βέβαια επιτυγχάνεται και κατά το φρενάρισμα, με την επιβράδυνση να είναι πιο έντονη στο πρόγραμμα Β από τον επιλογέα του κιβωτίου.

Tο υβριδικό σύστημα του HR-V περιλαμβάνει τον 1.5 i-VTEC (107 ίππων), δύο ηλεκτρικά μοτέρ και ένα κιβώτιο e-CVT. Η μέγιστη ισχύς και ροπή (131 ίπποι και 253 Nm) είναι όσα αποδίδει ο ηλεκτροκινητήρας. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει μέσω του διακόπτη στη βάση της κεντρικής κονσόλας ένα από τα ακόλουθα προγράμματα: Econ για μέγιστη εξοικονόμηση ενέργειας, Normal για ισορροπία ανάμεσα σε επιδόσεις και οικονομία και Sport για πιο άμεση απόκριση του υβριδικού συστήματος στις εντολές και πιο… γεμάτη πληροφόρηση από το τιμόνι.

Honda Nissan

Σε ηλεκτρική λειτουργία εντός της πόλης (EV Mode), το ηλεκτρικό μοτέρ του HR-V χρησιμοποιεί την αποθηκευμένη ενέργεια στην μπαταρία για να κινεί τους τροχούς. Σύμφωνα με τη Honda, έτσι γίνεται η πλειοψηφία των μετακινήσεων σε ταχύτητες έως 40 χλμ/ώρα. Στην υβριδική λειτουργία (Hybrid Mode), ο βενζινοκινητήρας προσφέρει ισχύ στο δεύτερο ηλεκτρικό μοτέρ, το οποίο φορτίζει την μπαταρία. Τέλος, στη συμβατική λειτουργία (Engine Drive), όταν ο οδηγός ζητήσει φουλ επιτάχυνση, ο 1.5 i-VTEC κινεί αποκλειστικά το HR-V.

Ο προσανατολισμός της Honda με το HR-V e:HEV είναι ξεκάθαρος: να προσφέρει άνετες, ασφαλείς και με μειωμένο αποτύπωμα μετακινήσεις. Μάλιστα οι κόμπακτ διαστάσεις, του επιτρέπουν να κυκλοφορεί στην πόλη χωρίς να αγχώνει τον οδηγό του για μανούβρες ή αναζήτηση θέσης στάθμευσης. Μέσα στην πόλη και σε μικρές ταχύτητες, σπάνια γίνεται αντιληπτή η παρουσία του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το HR-V e:HEV κινείται αθόρυβα, περιορίζοντας το άγχος μέσα στο ασφυκτικό αστικό περιβάλλον. Χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια, η μέση κατανάλωση στην πόλη διατηρείται κάτω από τα 5 λίτρα ανά 100 χλμ. Στον αυτοκινητόδρομο βέβαια ο σχετικός δείκτης θα ανέβει, όμως και πάλι σε μεικτό κύκλο δεν θα ξεπεράσει τα 6 λίτρα ανά 100 χλμ. Για μία ακόμα φορά, το υβριδικό σύστημα της Honda αποδεικνύεται άκρως αποτελεσματικό.

Honda Nissan

Οδηγικά, το HR-V ξεχωρίζει για την άνεση και την ασφάλεια που προσφέρει. Γίνεται αντιληπτό ότι αυτός είναι ο προσανατολισμός του και όχι η σπορ οδήγηση. Αν δηλαδή ο οδηγός βυθίσει το δεξί του πόδι με δύναμη το πεντάλ του γκαζιού τότε και η κατανάλωση αυξάνεται και ο κινητήρας παράγει θόρυβο, καθώς το κιβώτιο e-CVT διατηρεί ψηλά για αρκετά δευτερόλεπτα τις στροφές.

Το υβριδικό σύστημα που η Nissan ονομάζει e-Power και με το οποίο εφοδιάζεται το Qashqai της δοκιμής μας είναι πιο πολύπλοκο. Η ιαπωνική μάρκα ήθελε τα οφέλη ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου (π.χ. άμεση επιτάχυνση), χωρίς την αναζήτηση φορτιστή για την μπαταρία. Έτσι λοιπόν έχουμε ουσιαστικά έναν ηλεκτροκινητήρα 190 ίππων και 330 Nm ροπής που κινεί τους εμπρός τροχούς και έναν τρικύλινδρο βενζίνης 1.5 – ισχύος 156 ίππων – που λειτουργεί όμως αποκλειστικά ως γεννήτρια ενέργειας για τη φόρτιση της μπαταρίας. Άρα το Qashqai e-Power δεν έχει μηδενικούς ρύπους – όπως ένα 100% ηλεκτρικό – ενώ θα πρέπει να επισκέπτεται το πρατήριο για ανεφοδιασμό σε βενζίνη.

Honda Nissan

Καθώς ο βενζινοκινητήρας δεν αναλαμβάνει να κινήσει το Qashqai, λειτουργεί σχεδόν πάντα στο βέλτιστο εύρος στροφών. Κάτι που αυξάνει την αποτελεσματικότητά του και περιορίζει τις εκπομπές ρύπων του. Όπως συμβαίνει και με τα αμιγώς ηλεκτρικά Nissan, το σύστημα e-Pedal επιτρέπει στον οδηγό να χρησιμοποιεί σχεδόν αποκλειστικά το πεντάλ του γκαζιού και να καταφεύγει σε αυτό του φρένου μόνο σε λίγες περιπτώσεις. Κάποιες παράμετροι του συστήματος βέβαια αλλάζουν, ανάλογα με το επιλεγμένο οδηγικό προφίλ: Eco, Standard και Sport.

Στην πράξη το Qashqai e-Power προσφέρει ήσυχη λειτουργία και γραμμική επιτάχυνση, χαρακτηριστικά που προστίθενται στα γνωστά «συν» του δημοφιλούς SUV. Δηλαδή τη σωστά ρυθμισμένη ανάρτηση, το γεμάτο σε πληροφόρηση τιμόνι, την ενδιαφέρουσα και ασφαλή οδική συμπεριφορά. Είναι ξεκάθαρο πάντως ότι η συγκεκριμένη υβριδική τεχνολογία της Nissan σχεδιάστηκε με γνώμονα το γεγονός ότι ακόμα και ένα SUV οδηγείται κυρίως μέσα στην πόλη. Άρα εκεί υπάρχει το όφελος στην κατανάλωση καυσίμου, καθώς η σχετική ένδειξη διατηρείται κοντά ή και κάτω από τα 6 λίτρα ανά 100 χλμ. Στον αυτοκινητόδρομο όμως θα πλησιάσει τα 8 λίτρα, ανεβάζοντας ανάλογα και την κατανάλωση σε μεικτό κύκλο.

Honda Nissan

Το Qashqai e-Power υπερέχει σε επιδόσεις και οδική συμπεριφορά, ενώ από την άλλη το HR-V παίρνει καλύτερο βαθμό στον τομέα της κατανάλωσης.

Η ώρα του ταμείου

Η υβριδική τεχνολογία και ο πλούσιος εξοπλισμός άνεσης, συνδεσιμότητας και ασφάλειας που διαθέτουν και τα δύο SUV της δοκιμής μας, «παρασέρνουν» τις τιμές κοντά στο όριο των 40.000 ευρώ. Εκεί όπου συναντάμε προτάσεις (συμβατικές βέβαια) από premium brands. Οι τιμές του Honda HR-V αρχίζουν από 36.700 ευρώ και φθάνουν έως 43.000 για την κορυφαία έκδοση Advance Style, ενώ αυτές του Nissan Qashqai e-Power από 38.990 ευρώ έως τα 46.890 ευρώ για την κορυφαία έκδοση Techna Plus.

Όσοι θέλουν χαμηλή κατανάλωση και δεν έχουν πρόβλημα να κάνουν υποχώρηση όσον αφορά τις επιδόσεις θα βάλουν πιο πάνω στη λίστα τους το HR-V. Αντιθέτως, όσοι προτιμούν καλύτερες επιδόσεις, ποιοτικότερο εσωτερικό και ευχάριστη συμπεριφορά στον ανοικτό δρόμο, θα τοποθετήσουν ψηλότερα το Qashqai e-Power.

Honda Nissan

Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!