Τίποτα δεν έχει κριθεί για την επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Νίκος Γιαννούλας
Τίποτα δεν έχει κριθεί για την επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Πολλές είναι οι δεύτερες σκέψεις από σημαντικά κράτη μέλη της Ε.Ε. σχετικά με την επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Οι προσωρινοί δασμοί έως και 37,6% στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα και έχουν υποβληθεί από την Κομισιόν δεν απαιτούν την υποστήριξη των κρατών μελών, αλλά οι τελικοί δασμοί -ισχύος 5 ετών- θα μπορούσαν να μπλοκαριστούν εάν αντιταχθεί η απαιτούμενη πλειοψηφία των 27 μελών της Ε.Ε. Αυτή η πλειοψηφία ορίζεται στα 15 κράτη, τα οποία πρέπει να αντιπροσωπεύουν το 65% του πληθυσμού της Ε.Ε.

Σήμερα, έχουν επιβληθεί διαφορετικοί ποσοστιαίοι δασμοί σε τρεις μεγάλους κατασκευαστικούς Ομίλους, οι οποίοι αποφασίστηκαν με βάση το βαθμό συνεργασίας τους, κατά τη διάρκεια της έρευνας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Συγκεκριμένα:

  • BYD: 17,4%
  • Geely: 19,9%
  • SAIC: 37,6%

Διχασμένα τα κράτη μέλη με πρώτη την Γερμανία

Η Γερμανία πρόκειται να απέχει από την ψηφοφορία της Δευτέρας 15 Ιουλίου 2024, στην οποία θα συμμετέχουν τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την επιβολή προσωρινών δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα, δήλωσαν πηγές στο Reuters.

Η μεγαλύτερη οικονομία της ΕΕ θα απέχει επειδή η έρευνα κατά των επιδοτήσεων συνεχίζεται και οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της Kομισιόν και της κινεζικής κυβέρνησης βρίσκονται σε εξέλιξη, ανέφεραν οι πηγές. Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες που πραγματοποίησαν το ένα τρίτο των πωλήσεών τους πέρυσι στην Κίνα, αντιτίθενται στους δασμούς. Ανησυχούν για τα πιθανά αντίποινα και φοβούνται μια εμπορική σύγκρουση με τον δεύτερο σημαντικότερο εμπορικό εταίρο της χώρας.

 

Η Γαλλία είναι από τους πιο σταθερούς υποστηρικτές της επιβολής δασμών, ενώ η Ουγγαρία τους καταδίκασε. Άλλα μέλη αμφιταλαντεύονται σχετικά με τον τρόπο ψηφοφορίας, που αποτελεί άλλωστε το πρώτο επίσημο τεστ υποστήριξης των δασμών. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε την έρευνα χωρίς καταγγελία του κλάδου της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Σε ερώτηση σχετικά με τη σχεδιαζόμενη αποχή, ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς είπε ότι η Γερμανία αναμένει πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα καταλήξει σε συμφωνία με την Κίνα για τους δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ότι μια συμφωνία θα ήταν καλή για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Ταυτόχρονα όμως αρνήθηκε να επιβεβαιώσει πώς θα ψηφίσει η χώρα.

Αυτή η πρώτη ψηφοφορία της Δευτέρας 15 Ιουλίου 2024, που γίνεται γραπτώς και εμπιστευτικά, δεν είναι δεσμευτική. Στο προσωρινό στάδιο, η Κομισιόν έχει πλήρη αρμοδιότητα να επιβάλλει δασμούς, αν και συμβουλεύεται τα μέλη της Ένωσης και υποτίθεται ότι λαμβάνει υπόψη τις θέσεις τους. Θα ακολουθήσει η τελική ψηφοφορία στο τέλος της έρευνας, όταν η Επιτροπή θα έχει πάρει τις αποφάσεις της για τους οριστικούς δασμούς, που ισχύουν συνήθως για πέντε έτη.

Η Κομισιόν υποστηρίζει ότι απαιτούνται δασμοί για να είναι ίσοι οι όροι του ανταγωνισμού μεταξύ της Ένωσης και της Κίνας και όχι για να αποκλειστούν τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την αγορά.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!