Test Drive Lynk & Co 01: Μια διαφορετική προσέγγιση
Η Lynk & Co είναι μια σχετικά νέα αυτοκινητοβιομηχανία που ιδρύθηκε το 2016 και ανήκει στον όμιλο Geely. Η μάρκα ξεκίνησε με μια διαφορετική προσέγγιση της αυτοκίνησης κατά την είσοδό της στην Ευρώπη, η οποία δεν περιελάμβανε την... ιδιοκτησία. Αντίθετα, προέβαλλε ως το εμπορικό της μέλλον τη μίσθωση και την κοινή χρήση.
Στη χώρα μας το παραπάνω επιχειρηματικό σχέδιο δεν κρίθηκε εμπορικά εφικτό, οπότε η Lynk & Co ήρθε με φυσικά καταστήματα και δημιουργώντας ένα δίκτυο επίσημων εμπόρων για να δώσει σταδιακά σε ένα μεγάλο μέρος των Ελλήνων οδηγών τη δυνατότητα να βλέπει τα (το προς το παρόν) αυτοκίνητά της στις εκθέσεις, να πραγματοποιεί Test Drive και να μπορεί να τα αγοράσει ή να τα μισθώσει. Ήρθε επίσης την κατάλληλη στιγμή, καθώς σύντομα θα έχει δύο ακόμα μοντέλα στη φαρέτρα της, με πρώτο το 02, ένα αμιγώς ηλεκτρικό SUV της κατηγορίας C, με μήκος 4,46 μέτρα και αυτονομία που θα ξεπερνά τα 450 χιλιόμετρα.
Το 01 της δοκιμής μας ήταν το πρώτο μοντέλο της εταιρείας και έχει σχεδιαστεί με γνώμονα να απευθυνθεί σε ένα εντελώς νέο κοινό. Με μια μόλις έκδοση εξοπλισμού, πληρέστατη ωστόσο, δύο μόλις χρώματα και με βάση μια εγνωσμένη μηχανολογική βάση από την Volvo -και το XC40 ειδικότερα- προτάσει την ευκολία, την αξιοπιστία και την αμεσότητα στη χρήση, έναντι της εξατομίκευσης.
Από μέσα Volvo, από έξω Lynk & Co
Εδώ και χρόνια η Geely, η μαμά εταιρεία τόσο των Volvo όσο και της Lynk & Co, έχει δημιουργήσει στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας το «στρατηγείο» των ευρωπαϊκών της εργασιών. Εμπιστεύεται μάλιστα στους σχεδιαστές και τους μηχανικούς της Volvo και της Polestar να σχεδιάζουν και να κατασκευάζουν τα μοντέλα, που αυτοί θεωρούν πρέποντα για τις ώριμες αγορές όπως η ευρωπαϊκή και η αμερικανική.
Έχοντας λοιπόν μια βάση όπως αυτή του XC40 η οποία σημείωσε μεγάλη παγκόσμια επιτυχία, την χρησιμοποίησαν copy paste, αλλά μόλις έφθασαν στο αμάξωμα γνώριζαν ότι έπρεπε να προσφέρουν κάτι που να μην δημιουργεί εσωτερικό ανταγωνισμό. Σε αυτό λοιπόν η Lynk & Co προσφέρει μια εντελώς διαφορετική, πιο παιχνιδιάρικη και νεανική προσέγγιση, η οποία μάλιστα δεν είχε μέχρι πρότινος και το «πρόβλημα» της αισθητικής συνάφειας με άλλα μοντέλα της γκάμας, καθώς άλλα μοντέλα στη γκάμα δεν υπήρχαν. Αυτό έχει αλλάξει πλέον, αλλά δεν είναι το θέμα της δοκιμής μας.
Για να μην πλατειάζουμε, το αποτέλεσμα είναι σύγχρονο και διακριτό, ενώ ως άγνωστο στο ευρύ κοινό γίνεται και αντικείμενο προσοχής. Χαρακτηριστικά είναι τα πομπέ φώτα ημέρας Led στο εμπρός μέρος, το «χαμόγελο» της ελλειπτικής γραμμής στο καπό και η πολύ στενή μάσκα, η οποία αποτελεί τη φυσική σύνδεση των κατά τα άλλα αδιάφορων, αλλά όμορφων ως σύνολο με τη μάσκα, παραλληλόγραμμων προβολέων.
Στο πίσω μέρος, ευτυχώς, η Lynk & Co δεν υπέπεσε στη συνήθη αισθητική μανιέρα με τα πολύ στενά φωτιστικά σώματα και τη γεφύρωσή τους με μια led φωτεινή λωρίδα, η οποία έχει ως αποτέλεσμα όλα τα νέα ευρωπαϊκά και κινεζικά SUV να μοιάζουν σαν δύο σταγόνες νερό.
Συνολικά το αυτοκίνητο, με βάση και τις αναλογίες του μήκους των 4,451 μέτρων, του πλάτους των 1,871 μέτρων και του ύψους των 1,694 μέτρων, αποπνέει μια σύγχρονη και στιβαρή εικόνα, διαθέτοντας διακριτό χαρακτήρα στην πολυπληθή κατηγορία των SUV της κατηγορίας. Οι παραπάνω διαστάσεις εξασφαλίζουν μια σχετικά ευρύχωρη καμπίνα, άνετο χώρο αποσκευών 466 λίτρων, αλλά και ευκολία στάθμευσης και οδήγησης στις στενάχωρες κατά κύριο λόγο αστικές συνθήκες, ειδικά στη χώρα μας.
Ούτε μέσα ΤΟ θυμίζει
Το εσωτερικό του Lynk & Co 01 είναι σχεδιασμένο με γνώμονα τη λειτουργικότητα και την άνεση, ένας όμως υποψιασμένος παρατηρητής ή πρώην κάτοχος σύγχρονου Volvo θα διαπιστώσει κάποιες συνάφειες σε διακόπτες, στον πίνακα οργάνων και σε μερικά χειριστήρια.
Συνολικά η εικόνα είναι εντελώς διαφορετική, ενώ και τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι προσεγμένης ποιότητας, με πολύ καλά φινιρίσματα. Και την απαραίτητη σφραγίδα βιωσιμότητας καθώς οι επενδύσεις των καθισμάτων είναι από ECONYL®, ένα αναγεννημένο νάιλον που παράγεται από ανακυκλωμένες πετονιές ψαρέματος και άλλα πλαστικά απόβλητα. Επίσης οι επενδύσεις στο δάπεδο και στην οροφή, κατασκευάζονται από ανακυκλωμένα πλαστικά.
Η καμπίνα δεν διαθέτει τη μινιμαλιστική σχεδίαση ενός Volvo, ούτε όμως είναι ιδιαίτερα φλύαρη. Αυτός που είναι «φλύαρος» είναι ο εξοπλισμός, καθώς είναι περισσότερο και από πλήρης, με στοιχεία όπως ηλεκτρικά ρυθμιζόμενo κάθισμα οδηγού, πανοραμική ηλιοροφή, διζωνικό σύστημα κλιματισμού, premium ηχοσύστημα Infinity by Harman, ηλεκτρικά ανοιγόμενη πόρτα χώρου αποσκευών, δύο dash cameras (καταγραφής πορείας) και δεκάδες ακόμα να είναι στάνταρ.
Στο κέντρο του ταμπλό βρίσκεται η μεγάλη ψηφιακή οθόνη αφής 12,7 ιντσών, η οποία χρησιμεύει ως κέντρο ελέγχου για όλες σχεδόν τις λειτουργίες του αυτοκινήτου. Το σύστημα infotainment υποστηρίζει Apple CarPlay και Android Auto, συνδεσιμότητα 4G ενώ έχει στάνταρ και gps. Θετικό είναι επίσης το γεγονός ότι για τη ρύθμιση του κλιματισμού υπάρχουν και φυσικοί διακόπτες.
Η ομπρέλα των συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης περιλαμβάνει μεταξύ πολλών άλλων Αυτόματη Πέδηση Έκτακτης Ανάγκης, Σύστημα Ελέγχου Λωρίδας, Αναγνώριση Σημάτων Κυκλοφορίας, Έλεγχο πίσω Διασταυρούμενης Κυκλοφορίας, Adaptive Cruise Control και περιμετρική εικόνα αυτοκινήτου και περιβάλλοντος 360 μοιρών. Να σημειώσουμε επίσης ότι πίσω στο 2021 το μοντέλο κατέκτησε την κορυφαία διάκριση των πέντε αστέρων, στις δοκιμές του Euro NCAP.
Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,3'' με δυνατότητα παραμετροποίησης και τρία προγράμματα λειτουργίας του υβριδικού συστήματος κίνησης, τα Hybrid, Pure και Power. Το πρώτο αποφασίζει αυτόματα πότε θα λειτουργήσει το κάθε μοτέρ, το δεύτερο διατηρεί αποκλειστικά την ηλεκτρική πρόωση όσο υπάρχει ενεργειακό απόθεμα στη μπαταρία και το γκάζι δεν φτάνει στο πάτωμα, ενώ το τρίτο δίνει έμφαση στις επιδόσεις, με την ταυτόχρονη λειτουργία θερμικού και ηλεκτρικού μοτέρ.
Επίσης ο οδηγός έχει τη δυνατότητα της θέσης B στον επιλογέα του κιβωτίου, με την οποία πραγματοποιείται η μέγιστη ανάκτηση ενέργειας κατά το άφημα του γκαζιού, για μεγιστοποίηση της εμβέλειας σε αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία. Επιπρόσθετα μπορεί να πραγματοποιεί και αλλαγές σχέσεων χειροκίνητα, μέσω της κίνησης του επιλογέα δεξιά και αριστερά. Κάτι όμως όχι ιδιαίτερα εύχρηστο, ούτε απαραίτητο.
Η ώρα του Test Drive
Ένα τρικύλινδρο turbo θερμικό μοτέρ 1.477 κ.εκ., ένα αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων και ένα ηλεκτρικό μοτέρ, συνεργάζονται για την απόδοση ισχύος 261 ίππων και ροπής 425 Nm στους εμπρός τροχούς του 01. Επιπρόσθετα, μια μπαταρία ωφέλιμης χωρητικότητας 14,1 kWh, εξασφαλίζει την απαραίτητη ενέργεια στον ηλεκτρικό κινητήρα και μπορεί να φορτίζει είτε από εξωτερική πηγή, είτε κατά την πέδηση και το ρολάρισμα, είτε από τον κινητήρα.
Έχουμε λοιπόν ένα σύγχρονο plug-in hybrid SUV, το οποίο με πλήρως φορτισμένη την μπαταρία του θα καλύψει κάτι περισσότερα από 60 χιλιόμετρα εντός του αστικού ιστού (81 υποστηρίζει η Lynk & Co) και λίγο πάνω από 50 σε μικτή χρήση, με ηλεκτρική πρόωση μόνο. Οι καθημερινές μετακινήσεις μπορούν να γίνουν πολύ οικονομικές, αν υπάρχουν οι σχετικοί φορτιστές στην εργασία ή στο σπίτι. Οι χρόνοι φόρτισης, με δεδομένο τον on board μετασχηματιστή των 6,6 kW, είναι κατά προσέγγιση 3 ώρες σε φορτιστή AC, ή 7 με 8 ώρες σε απλή πριζούλα σούκο.
Παρά τα 1.879 κιλά που ζυγίζει το αμάξωμα, οι επιδόσεις του 01 είναι κάτι παραπάνω από επαρκείς, με μέγιστη ταχύτητα 210 χλμ./ώρα (εδώ δεν ισχύει ο εθελοντικός περιορισμός της Volvo στα 180 χλμ./ώρα) και επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 8,0 δλ. Αν κανείς προσπαθήσει να απομυζήσει όλη την ικμάδα του συστήματος, θα δει μέση κατανάλωση που ξεπερνά τα 9 λίτρα/100 χλμ. Σε αντίθετη περίπτωση, ακόμα και με την μπαταρία άνευ ενέργειας, τα 7,5 λίτρα/100 χλμ. είναι εφικτά. Με την μπαταρία πλήρως φορτισμένη έχουμε μηδενική κατανάλωση στην πόλη, ενώ στον ανοιχτό δρόμο και ανάλογα τις συνθήκες αυτή μπορεί να πέσει κοντά τα 5 λίτρα/100 χλμ.
Με απόσταση από το έδαφος 21,3 εκατοστά, το Lynk & Co 01 έχει μεγάλο «αέρα» στο κάτω μέρος του και μπορεί άνετα να διασχίσει χωματόδρομους. Δεν είναι όμως ATV, καθώς τα ελαστικά ασφάλτου και η μετάδοση μόνο στους εμπρός τροχούς θέτουν το όριο. Επίσης η ανάρτηση, με γόνατα εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, είναι ρυθμισμένη για συνδυασμό επαρκούς άνεσης και καλού ελέγχου του αμαξώματος στις μεγάλες ταχύτητες.
Οι τροχοί των 20 ιντσών εξασφαλίζουν μεγάλο περιθώριο πλευρικής πρόσφυσης, η ελκτική όμως πάσχει ελαφρώς αν ζητήσει κανείς όλη την ισχύ και τη ροπή από στάση. Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό των προσθιοκίνητων αυτοκινήτων και ειδικά των ηλεκτρικών και υβριδικών, καθώς δέχονται μεγάλο κύμα ροπής άμεσα, με αποτέλεσμα τη δυσκολία της διαχείρισής του, ενώ δεν βοηθά και η μεταφορά βάρους κατά την επιτάχυνση από εμπρός προς τα πίσω.
Γενικά το αυτοκίνητο δεν εμπνέει, παρά τις καλές του επιδόσεις, για γρήγορη οδήγηση, είναι όμως εξαιρετικό στο ταξίδι και στην απομόνωση των επιβατών από τους εξωτερικούς θορύβους. Ο οδηγός απολαμβάνει μια άκοπη και χαλαρωτική εμπειρία οδήγησης, με χαμηλό θόρυβο σε όλες τις συνθήκες και καλό έλεγχο. Οι πίσω επιβάτες, θα βρουν επίσης πολύ πρακτικό το χώρο που τους αναλογεί, με το υποβραχιόνιο το οποίο διαθέτει θέσεις για μπουκάλια ή ποτήρια, ενώ υπάρχουν περσίδες αερισμού και δύο θύρες USB τύπου C στη διάθεσή τους.
Τα φρένα είναι ισχυρά και επαρκή αλλά με περίεργη αίσθηση σε ορισμένες συνθήκες. Για παράδειγμα, το φρενάρισμα με το σύστημα ανάκτησης μέγιστης ενέργειας επιλεγμένο, επιφέρει σε μερικές περιπτώσεις απώλεια της λεγόμενης «νεκρής» διαδρομής στο πεντάλ, με αποτέλεσμα αν ο οδηγός ασκήσει την ίδια πίεση ως συνήθως να ακινητοποιήσει πολύ πιο απότομα το αυτοκίνητο.
Η λειτουργικότητα των χειριστηρίων και ο χειρισμός της κεντρικής οθόνης του συστήματος mutlimedia απαιτούν μια περίοδο προσαρμογής. Η τελευταία έχει ένα λογικό και κατανοητό interface, αυτό όμως δεν αναιρεί την ύπαρξη πολλών μενού.
Δύσκολο το έργο
Το Lynk & Co 01 είναι συνολικά ένα πολύ καλό, αποδοτικό και ποιοτικό plug-in hybrid SUV της κατηγορίας C. Από την τεχνολογική του βάση άλλωστε, δεν θα περιμέναμε κάτι λιγότερο. Κατά κύριο λόγο απευθύνεται στην κατηγορία των εταιρικών πελατών που θέλουν να ξεχωρίσουν, αλλά και να νοιώθουν ασφάλεια με μια τεχνολογικά εγνωσμένη επιλογή.
Από την άλλη πλευρά, το κόστος των 49.950 ευρώ φέρνει το 01 πολύ κοντά σε premium και καταξιωμένα ανταγωνιστικά μοντέλα (π.χ. BMW X1 xDrive25e), έχοντας να αντιτάξει ως κύριο πλεονέκτημα τον πολύ πλούσιο εξοπλισμό. Αν μάλιστα βάλουμε στην εξίσωση και τις προτάσεις των MG (EHS) και BYD (Seal U DM-i), οι οποίες επίσης με πολύ πλούσιο εξοπλισμό είναι σημαντικά φθηνότερες, τότε το 01 έχει ένα δύσκολο έργο να επιτελέσει στο εμπορικό πεδίο.
Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!