Αυτοκινητόδρομοι: Ποιος θα παραδοθεί το 2025, ποιοι τα επόμενα χρόνια
Το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της ελληνικής επικράτειας θα μεγαλώσει σημαντικά τα επόμενα χρόνια, με προσθήκη νέων, όπως στην περίπτωση του ΒΟΑΚ, ή ολοκλήρωση ήδη υπαρχόντων αξόνων, όπως στον Ε65.
Ας δούμε σε τι κατάσταση βρίσκονται τα σημαντικότερα έργα οδικών υποδομών που είναι σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή και πότε θα δοθούν προς χρήση.
2025
Αυτοκινητόδρομος Πάτρας – Πύργου
Πρόκειται ουσιαστικά για την επέκταση της εθνικής οδού Αθηνών – Πατρών μέχρι τον Πύργο. Ο αυτοκινητόδρομος έχει μήκος 74,5 χιλιόμετρα και η πρόοδος των εργασιών φθάνει το 70%. Το μεγαλύτερο τμήμα αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία το προσεχές καλοκαίρι, με το υπόλοιπο να είναι έτοιμο τέλη 2025 – αρχές 2026.
Θα υπάρχουν δύο μετωπικοί σταθμοί διοδίων (Κάτω Αχαΐα με ζώνη χρέωσης διοδίων Μιντιλόγλι - Κυλλήνη και Χανάκια με ζώνη χρέωσης διοδίων Κυλλήνη - Πύργος) και δύο πλευρικοί σταθμοί διοδίων (στην Κάτω Αχαΐα και την Αμαλιάδα).
2026
Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (Ε65)
Ο Ε65 είναι ο... διαγώνιος οδικός άξονας μήκους 182 χλμ. που συνδέει την εθνική οδό στο ύψος της Λαμίας με την Εγνατία Οδό. Το τμήμα 136 χλμ. από την Λαμία έως τον κόμβο Καλαμπάκας έχει δοθεί στην κυκλοφορία από τον Απρίλιο του 2024.
Τα 46 χιλιόμετρα που απομένουν αφορούν τη σύνδεση με την Εγνατία Οδό, κοντά στην πόλη των Γρεβενών. Ο αρχικός προγραμματισμός Αν και η κατασκευάστρια εταιρεία ήθελε το βόρειο τμήμα του Ε65 να ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2025, πλέον η ημερομηνία παράδοσης έχει μετατεθεί την άνοιξη του 2026.
2027
Flyover
Τα εργοτάξια στην Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης (γνωστή ως Flyover) δουλεύουν εντατικά τους τελευταίους μήνες, αφότου το ΣτΕ δεν έκανε δεκτή την αίτηση αναστολής των εργασιών που είχαν καταθέσει σύνδεσμοι κατοίκων και σύλλογοι της περιοχές.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, ο αυτοκινητόδρομος των 14 χιλιομέτρων (περιλαμβάνει και την Υπερυψωμένη Ταχεία Λεωφόρο, μήκους 7,6 χλμ.) θα δοθεί στην κυκλοφορία τον Μάιο του 2027.
Άξονας Μπράλος – Άμφισσα
Το έργο, συνολικού μήκους 31 χλμ., έχει συμβατική ημερομηνία περαίωσης την 15η Αυγούστου 2027. Το κυρίως τμήμα του έργου, 24 χλμ., διακρίνεται στα υποτμήματα: «Μπράλος – Αρχή παράκαμψης Γραβιάς» και «Ισόπεδος Κόμβος Μεταλλεία Βωξίτη – Άμφισσα».
Στο αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνεται η κατασκευή δύο σηράγγων συνολικού μήκους περίπου 4,7 χλμ. (μήκους περίπου 2.150 μέτρων και 2.460 μέτρων αντίστοιχα), επτά γεφυρών και έξι ισόπεδων κόμβων.
2029
Οδικός άξονας Ιωάννινα - Κακαβιά
Το έργο, συνολικού μήκους 69,5 χιλιομέτρων, αφορά στην κατασκευή του οδικού άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά από την συμβολή της Ιόνιας Οδού με την Εγνατία (Α/Κ Εγνατίας) μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Ο χρόνος ολοκλήρωσης και παράδοσης του έργου είναι 54 μήνες από την υπογραφή της Σύμβασης, δηλαδή προγραμματίζεται για τα μέσα του 2029.
Και ο... ΒΟΑΚ
Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης
Ο ΒΟΑΚ είναι ένα έργο που ταλαιπωρείται από προσφυγές, απαλλοτριώσεις, μετατοπίσεις δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας και αρχαιολογικές έρευνες. Ως αποτέλεσμα, ο ακριβής χρόνος ολοκλήρωσης του αυτοκινητόδρομου των 294 χλμ. είναι άγνωστος.
Αυτή την περίοδο εκτελούνται εργασίες στα τμήματα Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, ενώ η συμβασιοποίηση του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο προγραμματίζεται για Μάρτιο με Απρίλιο του 2025. Η παράδοση όλου του ΒΟΑΚ στην κυκλοφορία δεν αναμένεται να γίνει πριν το 2030.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!