Γιατί η F1 αποφάσισε ένα μέλλον χωρίς V10

- Γιατί έγινε αυτή η συνάντηση
- Τι πραγματικά συζητήθηκε
- Τι σημαίνουν οι αποφάσεις που πάρθηκαν
- Τι μένει ανοιχτό για το προσεχές μέλλον
- Η απόφαση να προχωρήσεις, ακόμα κι όταν όλοι κοιτάζουν πίσω
Πριν από λίγες ημέρες, είχα την ατυχία να υπερασπιστώ την άποψη ότι οι V10 κινητήρες, όσο μελωδικοί κι αν ήταν, δεν αποτελούν απαραίτητα το ιδανικό μέλλον της Formula 1. Οι περισσότεροι διαφώνησαν. Σήμερα, η FIA και οι κατασκευαστές κινητήρων της F1 φαίνεται να συμμερίζονται -έστω και σιωπηρά- την ίδια θέση: η επιστροφή σε παλαιότερες τεχνολογίες δεν αποτελεί ρεαλιστικό ή επιθυμητό σενάριο για το κοντινό μέλλον του σπορ.
Η συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο Μπαχρέιν μεταξύ της FIA και των εμπλεκόμενων κατασκευαστών κινητήρων κατέληξε σε ένα σαφές μήνυμα: το μέλλον του σπορ συνεχίζει να πορεύεται με τους υβριδικούς V6 κινητήρες και τη χρήση βιώσιμων καυσίμων, τουλάχιστον για τα επόμενα χρόνια.
Δεν πρόκειται για άρνηση του παρελθόντος. Πρόκειται για αναγνώριση του πού βρίσκεται ο κόσμος, το άθλημα και η αυτοκινητοβιομηχανία σήμερα. Και όσο κι αν ακούγεται δύσκολο για κάποιους, αυτό είναι το σωστό βήμα.
Γιατί έγινε αυτή η συνάντηση
Η συνάντηση της FIA με τους κατασκευαστές κινητήρων στο Μπαχρέιν οργανώθηκε με στόχο να εξεταστούν οι προβληματισμοί που έχουν ήδη αρχίσει να εκφράζονται σχετικά με τους τεχνικούς κανονισμούς του 2026. Παρότι οι νέοι κανονισμοί έχουν ήδη συμφωνηθεί και υπογραφεί, υπάρχει αυξανόμενη ανησυχία εντός paddock ότι το πλαίσιο που προβλέπει σημαντικά αυξημένη εξάρτηση από την ηλεκτρική ισχύ, μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα οδηγικής εμπειρίας, θεάματος και διαφοροποίησης.
Ο λόγος που αυτή η συνάντηση πήρε τόσο μεγάλη δημοσιότητα δεν ήταν κάποια ανοιχτή πρόταση για επιστροφή στους V10, αλλά επειδή αρκετοί –κυρίως εκτός FIA– πίεσαν για «επανεξέταση» του συναισθηματικού πυρήνα της F1: ήχος, απόκριση, χαρακτήρας. Ήταν περισσότερο μια πολιτική πρωτοβουλία ώστε να ακουστούν όλες οι πλευρές, παρά μια διαδικασία αλλαγής πορείας.
Τι πραγματικά συζητήθηκε
Το βασικό δίλημμα δεν ήταν «V10 ή όχι». Ήταν αν οι κανονισμοί του 2026 μπορούν και πρέπει να παραμείνουν ως έχουν. Και εκεί φάνηκε ότι υπάρχει ήδη εσωτερική διαίρεση:
Ορισμένοι κατασκευαστές, όπως η Audi και η Red Bull Powertrains, τάχθηκαν υπέρ της διατήρησης των κανονισμών του 2026 όπως έχουν υπογραφεί, διότι έχουν ήδη επενδύσει πολλά και θεωρούν ότι οποιαδήποτε αλλαγή τώρα θα τους ζημιώσει σημαντικά.
Άλλοι κατασκευαστές -κυρίως η Ferrari και η Mercedes- ζήτησαν πιο ανοιχτή συζήτηση για το αν πρέπει να υπάρξει «convergence», δηλαδή τεχνικές τροποποιήσεις ώστε να διασφαλιστεί ότι κανείς δεν θα αποκτήσει καθοριστικό πλεονέκτημα από την αρχή, όπως συνέβη το 2014 με τη Mercedes.
Παράλληλα, συζητήθηκε η δυνατότητα «εξορθολογισμού» του υβριδικού συστήματος MGU-K, ώστε να μην περιορίζει το οδηγικό στιλ. Κάποιοι εκφράζουν ανησυχίες ότι με την υπερβολική ανάκτηση ενέργειας και διαχείριση, η οδήγηση θα γίνει μονότονη ή προβλέψιμη.
Τέθηκε επίσης (κυρίως από εξωτερικούς συμβούλους) το ερώτημα αν η F1 θα έπρεπε να «ξανασκεφτεί» την τεχνική της κατεύθυνση, φέρνοντας το παράδειγμα των ατμοσφαιρικών κινητήρων. Όμως κανένας κατασκευαστής δεν ζήτησε επίσημα επιστροφή σε V10 ή V12.
Το γενικότερο πνεύμα της συνάντησης ήταν ότι οι κανονισμοί του 2026 είναι «κλειδωμένοι», αλλά το άθλημα δεν θα σταματήσει να αναζητά τρόπους βελτίωσης για την περίοδο μετά το 2029.
Τι σημαίνουν οι αποφάσεις που πάρθηκαν
Το άμεσο αποτέλεσμα της συνάντησης στο Μπαχρέιν είναι ότι οι κανονισμοί του 2026 παραμένουν ως έχουν. Δεν θα υπάρξει αλλαγή φιλοσοφίας, ούτε στροφή σε πιο «αναλογικά» μονοπάτια. Αυτή η σταθερότητα στέλνει δύο πολύ σαφή μηνύματα:
Πρώτον, ότι η FIA θέλει να τιμήσει τις δεσμεύσεις της απέναντι στους κατασκευαστές. Οι Audi και Red Bull Powertrains -που μπήκαν ή αναδιοργανώθηκαν επενδύοντας με βάση τους νέους κανονισμούς- δεν θα μπορούσαν να απορροφήσουν μια αλλαγή στρατηγικής χωρίς σημαντικό κόστος. Και η Formula 1, όσο κι αν είναι θέαμα, είναι πρώτα από όλα ένα τεράστιο επιχειρηματικό οικοσύστημα.
Δεύτερον, η FIA φαίνεται αποφασισμένη να δώσει χρόνο στο νέο πλαίσιο να αποδώσει. Δεν έχει ξεκινήσει ακόμη, κι ήδη αμφισβητείται - όχι από τους τεχνικούς εμπλεκόμενους, αλλά κυρίως από τους σχολιαστές και το κοινό που νοσταλγεί τις εποχές του «ήχου». Όμως η F1 δεν μπορεί να καθορίζει τις τεχνικές της αποφάσεις με βάση τη νοσταλγία. Πρέπει να αποδείξει ότι ο καινούργιος δρόμος είναι βιώσιμος, αγωνιστικός και τεχνολογικά ηγετικός.
Η απόφαση να μη γίνουν αλλαγές δεν σημαίνει στασιμότητα. Σημαίνει ότι, για πρώτη φορά μετά από χρόνια συνεχών τεχνικών ανατροπών, θα υπάρξει μια περίοδος σταθερότητας, όπου οι ομάδες θα έχουν κοινό πλαίσιο και ο ανταγωνισμός θα μπορέσει να εξελιχθεί εντός αυτού - όχι κόντρα σε αυτό.
Παράλληλα, η FIA άφησε ορθάνοιχτο το ενδεχόμενο για πιο ριζικές αλλαγές μετά το 2029, όταν θα είναι πιο καθαρό το τοπίο σε ό,τι αφορά τα συνθετικά καύσιμα, τις εξελίξεις στην ηλεκτροκίνηση και -κυρίως- το τι ζητάει και απολαμβάνει το κοινό.
Τι μένει ανοιχτό για το προσεχές μέλλον
Η συζήτηση που ξεκίνησε στο Μπαχρέιν μπορεί να κατέληξε σε επιβεβαίωση της υπάρχουσας πορείας, αλλά δεν έκλεισε τον διάλογο για το μέλλον της Formula 1. Αντιθέτως, φαίνεται πως εγκαινιάστηκε μια νέα περίοδος τεχνικής και φιλοσοφικής αναζήτησης, με ορίζοντα το 2029 και πέρα.
Το πρώτο και πιο σημαντικό στοιχείο είναι ότι η FIA προτίθεται να ξεκινήσει από νωρίς τις συζητήσεις για τη μεθεπόμενη γενιά κινητήρων. Αυτό σημαίνει ότι το «τι θα έρθει μετά» δεν θα είναι προϊόν ανάγκης ή πανικού, αλλά αποτέλεσμα στρατηγικού σχεδιασμού. Και σε αυτή τη διαδικασία, η φωνή όλων των εμπλεκομένων –κατασκευαστών, ομάδων, οδηγών, κοινού– θα έχει ρόλο.
Δεύτερον, η ίδια η FIA παραδέχεται ότι ο ήχος, η οδηγική τεχνική και η συναισθηματική εμπλοκή παραμένουν σημαντικές πτυχές της F1 - όχι απλώς για λόγους θεάματος, αλλά γιατί είναι μέρος της ταυτότητάς της. Το ότι δεν επιστρέφουμε σε V10 ή V8 δεν σημαίνει ότι θα παραμείνουμε με κινητήρες που δεν εμπνέουν. Η τεχνολογία επιτρέπει πια διαφορετικά μονοπάτια: βιώσιμα καύσιμα με υψηλότερο ακουστικό αποτύπωμα, διαφορετικές υβριδικές διατάξεις, ακόμη και εναλλακτικά concepts που δεν έχουν ακόμη εξερευνηθεί.
Τέλος, υπάρχει και ο παράγοντας της ευρύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας. Η F1 οφείλει να εξελίσσεται σε συντονισμό –όχι σε αντίθεση– με ό,τι συμβαίνει εκτός πίστας. Αν ο κόσμος των αγώνων επιμείνει να προτείνει κάτι που δεν έχει καμία σύνδεση με την πραγματική και βιώσιμη τεχνολογία, κινδυνεύει να αποκοπεί από το ίδιο του το περιβάλλον.
Η κατεύθυνση λοιπόν έχει δοθεί. Αλλά το πού ακριβώς θα καταλήξει το άθλημα μετά το 2029 εξαρτάται από πολλά - και η κουβέντα μόλις ξεκίνησε.
Η απόφαση να προχωρήσεις, ακόμα κι όταν όλοι κοιτάζουν πίσω
Η Formula 1 πάντα πορεύτηκε με μια εσωτερική ένταση: τεχνολογική πρωτοπορία από τη μία, θεατρικότητα και πάθος από την άλλη. Ο ήχος, οι στροφές, οι μυρωδιές, όλα όσα δεν μετρώνται με data, αλλά με μνήμη. Και τώρα, στην εποχή των βιώσιμων καυσίμων και της ηλεκτρικής ισχύος, αυτή η ισορροπία δοκιμάζεται περισσότερο από ποτέ.
Η απόφαση να μην αλλάξει η πορεία για το 2026 δεν είναι ρομαντική, ούτε επαναστατική. Είναι ψύχραιμη, μετρημένη και, κυρίως, συνεπής. Δεν ήταν η πιο εύκολη απόφαση, ούτε ίσως- η πιο «εμπορική». Αλλά ίσως είναι ακριβώς αυτό που χρειάζεται το σπορ: μια περίοδος σταθερότητας, για να φανεί στην πράξη αν αυτή η νέα γενιά κινητήρων μπορεί να προσφέρει όσα υπόσχεται.
Και μετά; Ίσως κάποτε να επιστρέψει η F1 σε πιο μηχανικές λύσεις. Ίσως να βρεθεί τεχνολογία που συνδυάζει απόδοση, ήχο και βιωσιμότητα.
Αλλά αυτό δεν θα γίνει επειδή το ζήτησαν τα σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Θα γίνει μόνο αν και όταν αυτό υπηρετεί το σπορ.
Φωτογραφίες: Red Bull Content Pool/Visacashapprb/X
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!
rainmaster
Να πω την αποψη μου οσο πιο κοσμια μπορω, αν ηθελα να βλεπω ιδια μονοθεσια με ιδιους οδηγους θα παρακολουθουσα καποιο ενιαιο πρωταθλημα ...
Bayern for ever
Τι εννοείς φίλε;
alkoulis_antifuckscista
Είναι λίγο ατυχές που οι υπεύθυνοι για το άθλημα επιλέγουν συνειδητά να το κάνουν χειρότερο αλλά οι κανονισμοί δε πρόκειται να αλλάξουν ένα χρόνο πριν .
napoleon24
Πρωτον , οι κανονισμοι που ερχονται το 2026, οπως ολοι καταλαβαινουμε δεν υπηρχε καμμια περιπτωση να μην μπουν σε εφαρμογη , λιγoτερο απο ενα χρονο πριν την εναρξη τους. Αυτο που λενε οι κατασκευαστες, και δικαιολογημενα, ειναι οτι 55/45 split ειναι λαθος. Η F1 δεν ειναι ηλεκτροκινουμενη . Δευτερον, κανεις δεν απερριψε δια παντος τους V10 . Το πιο πιθανο ειναι οτι απο το 2029 ή 2030 θα ξαναδουμε V10 ή V8 με συνθετικα καυσιμα, και απλα αυτο που ειπαν Honda kai Audi, ειναι οτι αν παραμεινει καποιο ηλεκτρικο στοιχειο , οπως το συστημα KERS, τοτε δεν εχουν απολυτως κανενα προβλημα με τους V10 ή V8.
tsas
Ε όχι και "ατυχία να υπερασπιστείς την άποψή σου". Είχες την τύχη να συνομιλήσεις με τους αναγνώστες σου, σε κόσμιο επίπεδο, γύρω από ένα θέμα που δεν έχει ξεκάθαρο σωστό και λάθος. Όπως και οι αναγνώστες σου έχουν την ευκαιρία να εκθέτουν τις δικές τους γνώμες ανοιχτά. Αυτό κάνει το site πιο άμεσο και φιλικό στον αναγνώστη. Και εύχομαι να το συνεχίσετε έτσι. Στα του θέματος, η αλλαγή σε V10 από την επόμενη χρονιά κανονισμών θα ήταν παράλογη, από την στιγμή που οι κανονισμοί στο μεγαλύτερό τους βαθμό έχουν καθοριστεί εδώ και 2 χρόνια και οι κατασκευαστές έχουν κάνει πρόοδο στην έρευνά τους. Έχουν δίκιο όσοι διαφώνησαν με την άμεση αλλαγή των κανονισμών, γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν άδικο έναντι των πιο έμπειρων κατασκευαστών. Οι κανόνες πρέπει να ισχύουν ίδιοι για όλους. Ο δικός μου ενδοιασμός ως προς το θέμα είναι αν αξίζει να αλλάζει ο χαρακτήρας ενός σπορ, για χάρη της "ηθικής" του θέματος. Ειδικότερα από την στιγμή που υπάρχουν και οι παρόμοιες εναλλακτικές (πχ Formula E), οι οποίες δεν έχουν καταφέρει να κερδίσουν το κοινό, ούτε τους οδηγούς θεωρώ - δηλαδή αν θέσεις σε έναν οδηγό το ερώτημα που απολαμβάνει να τρέχει, στην Formula 1 η στην Formula E, δεν νομίζω ότι κανένας θα δυστάσει. Άρα η γραμμή είναι λεπτή γύρω από την ισορροπία απόλαυση - θέαμα - βιωσιμότητα. Έτσι κι αλλιώς, το ζήτημα της βιωσιμότητας στην F1 μπορεί να τεθεί προς μεγάλη συζήτηση. Παράδειγμα τα ελαστικά. Πριν 2 χρόνια, ο CEO της Michellin είχε πει πως την εταιρεία του πλέον δεν την ενδιαφέρει να ξαναμπει στο sport, γιατί οι κανονισμοί πλέον θέλουν τους κατασκευαστές να παράγουν λάστιχα που αυτοκαταστρέφονται, και κάτι τέτοιο είναι ενάντια στους στόχους της εταιρείας η οποία θέλει να ερευνά για ελαστικά που διαρκούν και αντέχουν, και όχι που αυτοκαταστρέφονται. Είναι βιώσιμο να παράγεις τέτοια λάστιχα, και να γεμίζεις απόβλητα ελαστικών?
jimblackwear
χρειαζεται να δοθει μια μεγαλυτερη ελευθερια στην ερμηνεια των κανονισμών ωστε οι σχεδιαστες και οι μηχανικοι να εχουν την δυνατοτητα να προτεινουν δοκιμαζουν λυσεις που να αυξανουν τον ανταγωνισμο. Για τον κο Καβαθα , εκδοτη των εμβληματικων 4Τ , θα κανετε κάποιο αφιέρωμα;
DarkWolf
Σωστή απόφαση. Οι Ferrari και Mercedes ποτέ δεν έχουν πάρει μια απόφαση η δεν έχουν ψηφίσει κάτι που να μην είναι εγωιστικό και να εξυπηρετεί μόνο τα συμφέροντα τους. Ότι ζητάνε πρέπει πάντα να ψηφίζεις το αντίθετο για το καλό του αθλήματος.
Bayern for ever
Δεν μπορώ να καταλάβω το σκεπτικό σου φίλε.
badrobot
Ήρθε το τέλος.