Πρόσφατη μελέτη του WIS (Women In Sports) ανακάλυψε ότι το 43% των κοριτσιών στο Ηνωμένο Βασίλειο -που αντιστοιχεί σε περίπου 1,3 εκατομμύρια- χάνουν το ενδιαφέρον τους για τον αθλητισμό και τον εγκαταλείπουν στην εφηβεία. Κάτι που συμβαίνει σε ποσοστό 24% για τα αγόρια. Επιπλέον, μέχρι την ενηλικίωση (17-18), το 55% των κοριτσιών έχουν κόψει κάθε επαφή με τον αθλητισμό.
Οι λόγοι;
Η εικόνα του σώματος και η εφηβεία είναι οι βασικές αιτίες για τους οποίες τα κορίτσια εγκαταλείπουν τον αθλητισμό και την άσκηση - το 78% λέει ότι αποφεύγει τον αθλητισμό όταν έχει περίοδο και στο 73% δεν αρέσει να τις παρακολουθούν οι άλλοι να συμμετέχουν σε δραστηριότητες. Περαιτέρω εμπόδια περιλαμβάνουν: τον φόβο της κριτικής από τους άλλους (68%), την έλλειψη αυτοπεποίθησης (61%), την πίεση των σχολικών εργασιών (47%) και τη μη ασφάλεια έξω (43%).
Το WIS σημειώνει ότι η απώλεια του ενδιαφέροντος για τον αθλητισμό και την άσκηση στην εφηβική ηλικία είναι πιθανό να αποτελεί σημαντικό ψυχολογικό εμπόδιο στη σωματική δραστηριότητα καθ 'όλη τη διάρκεια της ζωής, με τις έφηβες που σταματούν την άσκηση, να γίνονται μέρος μιας αδρανούς γενιάς γυναικών.
Ωστόσο, η διευθύνουσα σύμβουλος του WIS, Στέφανι Χίλμπορν, επισημαίνει ότι η ανάγκη να εμπλακούν τα κορίτσια σε πιο δραστήριο τρόπο ζωής δεν ήταν ποτέ πιο επιτακτική, καθώς η τρέχουσα γενιά των έφηβων κοριτσιών αντιμετωπίζει ανησυχητικά προβλήματα ψυχικής υγείας και αναφέρει ότι είναι λιγότερο χαρούμενη, πιο ανήσυχη και ολοένα και πιο δυσαρεστημένη με την εμφάνισή της.
Το WIS τονίζει ότι όταν τα έφηβα κορίτσια είναι δραστήρια, είναι πιο υγιή και ευτυχισμένα κι έχουν μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση, αυτοπεποίθηση και ευεξία.
«Τα κορίτσια χάνουν την αγάπη τους για τον αθλητισμό κατά τη διάρκεια της εφηβείας με ανησυχητικό ρυθμό», λέει ο Χίλμπορν. «Είναι ζωτικής σημασίας τα σχολεία, ο τομέας του αθλητισμού ευρύτερα και οι γονείς να ακούν και να κατανοούν τις ανάγκες των έφηβων κοριτσιών. Πρέπει να εργαστούμε πολύ πιο σκληρά για να αποτρέψουμε τα κορίτσια από το να απομακρυνθούν σταδιακά από τον αθλητισμό, ειδικά κατά τη μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο και κατά την εφηβεία».
Η Χίλμπορν επισημαίνει επίσης πως το 78% των έφηβων κοριτσιών θέλουν να συμμετάσχουν πιο ενεργά στον αθλητισμό, με σχεδόν 7 στα 10 να παραδέχονται ότι η τακτική σωματική δραστηριότητα τα κάνει πιο ευτυχισμένα. Προτείνει μάλιστα τους παρακάτω τρόπους για να επασυνδεθούν τα κορίτσια με τον αθλητισμό και την άσκηση.
1. Καμία κριτική κατά την εφηβεία
Η Χίλμπορν σημειώνει ότι τα κορίτσια συχνά παλεύουν με το μεταβαλλόμενο σχήμα του σώματός τους κατά την εφηβεία και η συμμετοχή σε αθλήματα και άσκηση μπορεί να τα κάνει ανασφαλή. «Αυτό μπορεί να επηρεάσει την αυτοπεποίθηση, κάνοντάς τους να ελέγχουν εξονυχιστικά τόσο για την εμφάνιση όσο και για τις ικανότητές τους».
«Είναι αναγκαίο λοιπόν να υπάρχει μεγάλη υποστήριξη και εκπαίδευση, ιδιαίτερα σε σχέση με τη διαχείριση της εφηβείας και των περιόδων κατά τη συμμετοχή σε αθλήματα και άσκηση. Είναι ζωτικής σημασίας να βοηθήσουμε τα κορίτσια να αισθανθούν άνετα και να θεωρούν τον αθλητισμό και την άσκηση ωφέλιμα»
2. Κάντε την άσκηση πιο συναρπαστική
Τα μισά από τα έφηβα κορίτσια που κάποτε αγαπούσαν τον αθλητισμό λένε ότι θα ήταν πρόθυμα να ασχοληθούν περισσότερο αν ήταν πιο διασκεδαστικός, συναρπαστικός και περιπετειώδες. «Πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε τον αθλητισμό και την σωματική δραστηριότητα ως κάτι που τα κορίτσια πραγματικά εκτιμούν και αντιλαμβάνονται προς όφελος της ζωή τους - κάτι που θα τα βοηθήσει στο ταξίδι τους για αυτοπεποίθηση».
3. Ενθαρρύνετε τον ανταγωνιστικό αθλητισμό στο σωστό επίπεδο
Η έρευνα WIS έδειξε ότι το 59% των κοριτσιών απολαμβάνει τον ανταγωνιστικό αθλητισμό σε σύγκριση με το 74% των αγοριών και η Χίλμπορν επισημαίνει ότι τα κορίτσια δεν έχουν τις ευκαιρίες να παίξουν κάποιο ομαδικό άθλημα, εκτός αν είναι πραγματικά καλά σε αυτό, με αποτέλεσμα να αισθάνονται μια αίσθηση αποτυχίας σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον. «Χάνει τον παράγοντα διασκέδαση», σημειώνει.
4. Δώστε στα κορίτσια φωνή και επιλογές
Ένας άλλος τρόπος για να βοηθήσετε τα κορίτσια να ασχοληθούν με τον αθλητισμό και την άσκηση είναι να τους δώσετε περισσότερες επιλογές και έλεγχο σε αυτό που κάνουν. «Υπάρχει μια σημαντική ευκαιρία να παραδώσουν τα ηνία, δίνοντας στα κορίτσια περισσότερες πρωτοβουλίες για τις εμπειρίες τους στον αθλητισμό και τη σωματική δραστηριότητα, βοηθώντας τα να αισθάνονται πιο άνετα, κι ότι έχουν τον έλεγχο».
«Είναι σημαντικό να ανοίξουν τα μάτια τους στις πιθανότητες, διαφορετικά η επιλογή θα φαίνεται στενή και χωρίς κίνητρα».
5. Γονείς πρότυπα
Η έρευνα του WIS διαπίστωσε ότι τα κορίτσια και τα αγόρια αισθάνονται εξίσου ότι υποστηρίζονται από τη μαμά τους για να δραστηριοποιηθούν (48%), αλλά μόνο το 31% των κοριτσιών αισθάνεται ενθάρρυνση και υποστήριξη από τους μπαμπάδες τους, σε σύγκριση με το 50% των αγοριών.
«Πολλοί μπαμπάδες, συχνά ασυνείδητα, δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στις αθλητικές δραστηριότητες του γιου τους. Είναι ενδιαφέρον στοιχείο ότι τα αθλητικά κορίτσια τις περισσότερες φορές έχουν υποστηρικτικό μπαμπά. Ωστόσο, το να έχουν την σωστή υποστήριξη και τα σωστά πρότυπα είναι σημαντική επιρροή. Ιδιαίτερα όταν δυσκολεύονται να παρακινήσουν τον εαυτό τους».
6. Δεν έχει σημασία μόνο η νίκη
Η Χίλμπορν σημειώνει πως η ιδέα ότι «η συμμετοχή είναι αυτή που έχει σημασία» πρέπει να γίνει ο νούμερο 1 «κανόνας». Για να καταλάβουν τα κορίτσια ότι μπορούν να πετύχουν και πέρα από τη νίκη (δηλαδή απόλαυση, προσωπική ανάπτυξη, οικοδόμηση σχέσεων). «Θα πρέπει να επικροτούμε κάθε συμπεριφορά για την οποία τα κορίτσια είναι περήφανα, όλα όσα κάνει που ξεπερνάνε τη νίκη, αλλά φροντίστε να μην γίνει τετριμμένο ή συγκαταβατικό», εξηγεί. «Μετατοπίζοντας την ουσία της επιτυχίας μακριά από τη νίκη και την ήττα, αφήνει ελεύθερο το πεδίο σε όλα τα κορίτσια να πετύχουν και να αισθάνονται περήφανα για τον εαυτό τους».
Στην κεντρική φωτογραφία η ακαδημία ποδοσφαίρου γυναικών του Εργοτέλη