Μπορεί στο παγκόσμιο motorsport να γίνονται τα τελευταία μόνο χρόνια, σταθερά και σοβαρά βήματα για να έχουν και οι γυναίκες οδηγοί τις ίδιες ευκαιρίες να αναρριχηθούν στα σκαλοπάτια στο δρόμο προς τη Formula 1, υπάρχουν όμως τομείς στους οποίους είναι ήδη εκεί. Και μάλιστα, έχοντας το… πάνω χέρι!
Ένας από αυτούς τους τομείς, είναι αυτός της στρατηγικής. Κομμάτι κομβικό στην επιτυχία μίας ομάδας αφού το τι κάνει ο οδηγός στην πίστα είναι μόνο ένα μέρος της δουλειάς. Πίσω του έχει εκατοντάδες ανθρώπων που εργάζονται αδιάκοπα για να του παρέχουν τον καλύτερο δυνατό εξοπλισμό (από πλευράς αεροδυναμικής, μηχανολογίας, αξιοπιστίας) αλλά και τις καλύτερες πιθανότητες στο δρόμο προς την επιτυχία (με τα άριστα ενορχηστρωμένα pit stop ή τις σωστές στρατηγικές).
Στη στρατηγική λοιπόν, υπάρχουν περιπτώσεις που επιβεβαιώνουν πως το πανούργο γυναικείο μυαλό λειτουργεί σε άλλο, ανώτερο επίπεδο. Και δεν υπάρχει τομέας που να απαιτεί μεγαλύτερη ευστροφία, από αυτόν της στρατηγικής. Αφορά στο τι κάνει ο οδηγός, βελτιστοποιώντας τις πιθανότητές του βάσει των δικών του δυνατοτήτων αλλά και του μονοθεσίου του, αξιολογώντας όμως παράλληλα το τι κάνουν και οι 19 αντίπαλοί του, τι σκέφτονται οι άλλες 9 ομάδες, τι ετοιμάζεται να τους ρίξει ως επιπλέον πρόκληση ο καιρός.
Εκεί λοιπόν, στο μάτι του κυκλώνα, βρίσκεται η Ρουθ Μπάσκομπ. Στο κέντρο του χάους, το ένα σημείο της πίστας που επικρατεί νηνεμία ενώ παντού τριγύρω εκτυλίσσεται ένας διαρκής και αδυσώπητος «πόλεμος», η 33χρονη καταστρώνει σχέδια, με το βλέμμα της να χάνεται σε συστοιχίες αριθμών και εξισώσεων.
Αποφοίτησε με έπαινο από το Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ και το τμήμα μηχανολογίας και ξεκίνησε την εμπλοκή της στη Formula 1 από τη Scuderia Ferrari το 2012, όπου ανέπτυσσε και εφάρμοζε αλγόριθμους για τις προσομοιώσεις. Πολύ γρήγορα αναγνωρίστηκε το ταλέντο της και την επόμενη κιόλας χρονιά, ήταν στο τμήμα στρατηγικής, δουλεύοντας στην ομάδα υποστήριξης που βρίσκεται στο εργοστάσιο του Μαρανέλο, την ώρα που η αγωνιστική ομάδα μάχεται στις πίστες του κόσμου.
Τον Νοέμβριο του 2015 πήγε στη νεοσύστατη ομάδα της Haas, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στις εντυπωσιακές έκτες θέσεις του Ρομέν Γκροζάν στην Αυστραλία και το Μπαχρέιν! Αποχώρησε αιφνιδίως από την Αμερικανική ομάδα το καλοκαίρι του 2016, με φήμες να κάνουν λόγο για εντάσεις εντός των τειχών της.
Μόλις τρεις μήνες μετά, είχε ντυθεί στα χρώματα της Sauber και εξ αρχής, προκάλεσε αίσθηση με τη συνεισφορά της στα θετικά αποτελέσματα και κυρίως την ένατη θέση του Φελίπε Νασρ στη Βραζιλία, που επέτρεψε στην ελβετική ομάδα να κερδίσει μία θέση στη βαθμολογία κατασκευαστών. Αυτό στη Formula 1 συνεπάγεται επταψήφιο αριθμό σε επιπλέον έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Δεν το λες και μικρό επίτευγμα!
Η Βρετανίδα αποτελούσε έκτοτε αναπόσπαστο στέλεχος της ομάδας του Χίνβιλ, ακόμα και στην περίοδο που αυτή αγωνιζόταν στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού ως Alfa Romeo F1 Team, ως υπεύθυνη στρατηγικής, με τη δική της θέση στο pit wall.
Ενόψει 2024 η Alfa Romeo αποτελεί παρελθόν από το όνομα, όμως το ίδιο και η Μπάσκομπ. Η ίδια αποχαιρέτησε την ελβετική ομάδα με ένα συγκινητικό video και το μήνυμα: «Αυτή τη στιγμή κάθομαι για τελευταία φορά στο pit wall της Alfa Romeo και θα είμαι εδώ ως την τελευταία καρό σημαία ως μέλος της ομάδας που αποκαλούσα “σπίτι” μου τις τελευταίες 8 σεζόν. Εντάχθηκα στη Sauber στα 26 μου, μόλις στην πρώτη μου σεζόν στις πίστες. Μετά από μία περίοδο που νιώθω λες και ήταν ολόκληρη ζωή, ευχαριστώ για όλα άπαντες στο Χίνβιλ, που δουλέψαμε ή δουλεύουμε μαζί. Για αυτό το ταξίδι με αυξομειώσεις συναισθημάτων που κάναμε μαζί από το 2016. Για την ευκαιρία να εξελιχθώ ως Υπεύθυνη Στρατηγικής και να ζω μία ζωή στην οποία η F1 και τα paddock αποτελούν το σπίτι μου. Σας ευχαριστώ (σ.σ. σε τρεις γλώσσες), για όλες τις όμορφες αναμνήσεις (ειδικά την 6η θέση στους κατασκευαστές το 2022) που θα κρατήσουν για πάντα. Ήρθε η ώρα για το επόμενο κεφάλαιο».
Και άφησε να πλανάται το ερώτημα που περιμένουμε με ενδιαφέρον να απαντηθεί: ποιο θα είναι το νέο «σπίτι» της εξαιρετικής Ρουθ Μπάσκομπ;