Οδηγήσαμε το νέο Honda HR-V e:HEV στη Γερμανία (vid)
Δεν είναι λίγες οι στιγμές στην ιστορική διαδρομή της Honda, που έχει επηρεάσει βαθιά την εξέλιξη της αυτοκίνησης. Τόσο με τις ευφυείς δίκυκλες, όσο και με τις τετράτροχες υλοποιήσεις της.
Μια από τις τελευταίες υπήρξε και το HR-V. Στο τέλος της προηγούμενης χιλιετίας, συγκεκριμένα το 1999, ο κόσμος γνώρισε ένα τρίθυρο, υπερυψωμένο αυτοκίνητο αρχικά χωρίς τετρακίνηση και στη συνέχεια με ένα πολύ απλό σύστημα μετάδοσης σε όλους τους τροχούς με συνεκτικό συμπλέκτη.
Στη συνέχεια, αυτή η πρώτη γενιά απέκτησε και πεντάθυρη εκδοχή, διατηρώντας όμως τις πολύ συμπαγείς διαστάσεις -αλλά με μεγάλους χώρους- καθώς το μήκος των δύο εκδόσεων αμαξώματος δεν ξεπερνούσε τα 4,0 και 4,11 μέτρα. Κατατασσόταν έτσι ξεκάθαρα, στο άνω άκρο της κατηγορίας B.
Παρότι πολλοί ερίζουν για την πατρότητα ή την μητρότητα αν προτιμάτε της κατηγορίας των B SUV, το HR-V είχε πριν 22 χρόνια όλα τα συστατικά που σήμερα αναγνωρίζουμε στην ταχύτατα αναπτυσσόμενη αυτή υπό ενότητα αυτοκινήτων: Αυτοφερόμενο υπερυψωμένο αμάξωμα, δυνατότητα κίνησης και εκτός ασφάλτου, κίνηση στους δύο κατά βάση τροχούς ή light τετρακίνηση, συμπαγείς διαστάσεις, μεγάλη πρακτικότητα και κορυφαία αναλογία μεγέθους – χώρων.
Για κάποιο περίεργο λόγο που μόνο η Honda γνωρίζει και παρά την εμπορική επιτυχία του μοντέλου, η ιαπωνική μάρκα διέκοψε την παραγωγή του HR-V το 2006 και χρειάστηκε να περάσουν 7 περίπου χρόνια, για επανέλθει στην αγορά μια δεύτερη γενιά του μοντέλου, το 2014.
Αυτή η γενιά, που γνωρίζουμε μέχρι σήμερα, ήταν φυσικά πολύ διαφορετική τόσο σχεδιαστικά, όσο και χωροταξικά. Πλέον μόνο πεντάθυρη, με μήκος 4,33 μέτρα, πέρασε τη λεπτή κόκκινη γραμμή της κατηγορίας C SUV και έπαιζε με τα «μεγάλα παιδιά».
Το υβριδικό παρόν
Η τρίτη γενιά του Honda HR-V ονομάζεται πλέον e:HEV και διαθέτει, επαυξημένο και ενισχυμένο, το υβριδικό σύστημα κίνησης που γνωρίσαμε στο νέο Jazz.
Αισθητικά επίσης το αυτοκίνητο κάνει μια ακόμα μεγάλη στροφή, μειώνοντας τις έντονες καμπύλες και υιοθετώντας ένα αμάξωμα με πολύ καθαρή σχεδίαση, χαμηλή πλευρική γραμμή αλλά έντονη προσωπικότητα.
Το νέο Honda HR-V e:HEV ξεχωρίζει, όχι μάλιστα για τους λάθος λόγους. Αρμονικό και ισορροπημένο, το συμπαγές αμάξωμα των μόλις 4,34 μέτρων είναι ως σύνολο ιδιαίτερα διακριτό.
Τα πολύ στενά φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω καθώς και η προτεταμένη απόληξη του εμπρός μέρους φέρνουν στο νου τα νέα μοντέλα της Mazda, ωστόσο συνολικά το αυτοκίνητο έχει τη δική του προσωπικότητα. Αντίθετα μάλιστα με τους υπόλοιπους κατασκευαστές, η Honda δεν πλειοδοτεί σε διάμετρο τροχών, κρατώντας τις ίντσες των διαθέσιμων ζαντών στις 18 και στις τρεις εκδόσεις εξοπλισμού του μοντέλου.
Εσωτερικά, η εικόνα είναι εξίσου προσεγμένη και χαλαρωτική. Το ταμπλό έχει το ελάχιστο δυνατόν μέγεθος, πολύ όμορφη σχεδίαση και πραγματικά άμεμπτη εργονομία. Δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο και την υφή του σκληρού πλαστικού στο άνω μέρος του, ωστόσο τα σημεία τα οποία αγγίζουν συνήθως οδηγός και επιβάτες, διαθέτουν σατινέ όψη και είναι μαλακά στην αφή.
Ο οδηγός απολαμβάνει εξαιρετική ορατότητα, κάτι όχι σύνηθες σε αυτή την κατηγορία αυτοκινήτων, ενώ κάθε τι βρίσκεται στη σωστή θέση. Η αναφορά της Honda στην καλύτερη απόκριση και στη βελτίωση της χρηστικότητας του μενού στο σύστημα πολυμέσων αποδείχτηκε απόλυτα αληθινή, ενώ η αίσθηση όλων των χειριστηρίων είναι εξαιρετική. Όπως και η λειτουργία του συστήματος GPS.
Στον πίνακα οργάνων εκτιμήσαμε την απλότητα του αναλογικού ταχύμετρου, ενώ στα αριστερά βρίσκονται μια σειρά ψηφιακών ενδείξεων σε συνδυασμό που επιλέγει ο οδηγός. Το αποτέλεσμα είναι και αγχολυτικό και -στο τέλος της ημέρας- απόλυτα αποδεκτό.
Μαζί με τα Magic Seats, το εσωτερικό του νέου HR-V e:HEV θα μπορούσε να χαρακτηριστεί πρότυπο άνεσης, ευρυχωρίας και πρακτικότητας. Ωστόσο, η διαμόρφωση του πίσω καθίσματος σχεδόν αναιρεί τη δυνατότητα φιλοξενίας τρίτου επιβάτη στο κέντρο του, ενώ ο χώρος αποσκευών με όγκο 335 λίτρων είναι από τους μικρότερους στην κατηγορία. Από την άλλη πλευρά, έχει πολύ καλή διάταξη και απόλυτα κανονικό σχήμα.
Κλείνοντας με το εσωτερικό αξίζει να αναφερθεί μια πολύ έξυπνη εφαρμογή της Honda, που ονομάζεται Air Diffusion System και αφορά τη διάχυση του αέρα από το σύστημα κλιματισμού. Στην ουσία πρόκειται για δύο επιπρόσθετους πλευρικούς αεραγωγούς, οι οποίοι κατευθύνουν το πλείστο του αέρα προς τα παράθυρα, ώστε να δημιουργείται μια «κουρτίνα» ψυχρού ή θερμού κύματος.
Αυτό οι επιβάτες το αντιλαμβάνονται όπως ένα απαλό αεράκι και αποσοβείται έτσι η απευθείας και συνήθως ενοχλητική για τους εμπρός επιβάτες ροή του αέρα. Οδηγός και συνοδηγός, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν τη λειτουργία ή όχι του Air Diffusion System, μέσω ενός περιστροφικού διακόπτη στα δύο άκρα του ταμπλό.
Παραμένει Joy Machine;
Οι παλαιότεροι εξ υμών ίσως να θυμάστε το motto με το οποίο είχε λανσαριστεί 22 χρόνια πριν το HR-V πρώτης γενιάς: Joy Machine. Τότε, με 105 μόλις ίππους αλλά και 200 κιλά χαμηλότερο βάρος, το μικρό Honda ήταν πράγματι τόσο ευέλικτο και ευχάριστο στο δρόμο, που κανένα 4X4 δεν μπορούσε να συγκριθεί μαζί του. Στη συνέχεια δε, με 125 ίππους από τον 16V κινητήρα των 1,6 λίτρων, κυριολεκτικά «πετούσε».
Στη σημερινή του εκδοχή, με 1.400 κιλά βάρους, 131 ίππους ισχύος και 253 Nm ροπής, προφανώς δεν ενθουσιάζει με τις επιδόσεις του, αλλά παραμένει αξιοπρεπές. Η νέα υβριδική τεχνολογία της Honda υλοποιείται με έναν ατμοσφαιρικό κινητήρα βενζίνης που λειτουργεί βάσει του κύκλου Άτκινσον, έναν μικρό ηλεκτρικό κινητήρα/γεννήτρια και ένα μεγάλο επίσης ηλεκτρικό κινητήρα 131 ίππων, που δίνει κίνηση στους εμπρός τροχούς.
Ο κινητήρας βενζίνης είναι υπεύθυνος για τη φόρτιση των μπαταριών ιόντων λιθίου που τροφοδοτούν τον μεγάλο ηλεκτρικό κινητήρα και μπορεί να κινεί τους τροχούς τόσο αυτόνομα, όσο και σε συνδυασμό με τον ηλεκτρικό κινητήρα. Ο τελευταίος, μπορεί επίσης να κινεί αυτόνομα τους τροχούς.
Έτσι, τα σενάρια λειτουργίας περιλαμβάνουν τη χρήση μόνο του θερμικού κινητήρα, μόνο του ηλεκτρικού ή και των δύο μαζί, μέσω ηλεκτρονικού ελέγχου που δεν αντιλαμβάνεται ο οδηγός και επεμβαίνει με βάση τον τρόπο οδήγησης και το επιλεγμένο προφίλ -από τρία διαθέσιμα με τις ονομασίες Econ, Normal και Sport.
Στόχος είναι η μέγιστη οικονομία, η μέγιστη απόδοση ή ο συνδυασμός των δύο. Η ισχύς φτάνει στους τροχούς μέσω ενός κιβωτίου eCVT (ηλεκτρονικά ελεγχόμενου συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων). Το κιβώτιο δεν έχει τη δυνατότητα χειροκίνητης λειτουργίας, παρά τα paddles που μπορεί να παρατηρήσουν οι πιο προσεκτικοί πίσω από το τιμόνι. Στη θέση B του επιλογέα, τα paddles είναι αυτά που ρυθμίζουν το επίπεδο ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση.
Λειτουργικά το σύστημα πρόωσης έχει ένα μόνο μειονέκτημα: όταν απαιτείται η μέγιστη επιτάχυνση, ο κινητήρας βενζίνης ανεβάζει απότομα τις στροφές του και ο θόρυβος στο εσωτερικό είναι απρόσμενα υψηλός. Σε όλες τις άλλες συνθήκες, το HR-V e:HEV είναι εξαιρετικά αθόρυβο, ενώ μέσα στην πόλη μπορεί να λειτουργεί ως αμιγώς ηλεκτρικό έως και το 90% του χρόνου οδήγησης.
Η μέγιστη ισχύς των 131 ίππων και η ροπή των 253 Nm εξασφαλίζουν καλές επιδόσεις επιτάχυνσης με 10,6 δλ. για τα 0-100 χλμ./ώρα και μέτρια μέγιστη ταχύτητα 170 χλμ./ώρα. Η μέση κατανάλωση σύμφωνα με την Honda και βάσει του προτύπου WLTP είναι κατά μέσο όρο 5,4 λίτρα/100 χλμ., ενώ οι εκπομπή CO2 στα 122 γρ./χλμ. Κατά τη διάρκεια της οδήγησης στη Γερμανία, η μέση κατανάλωση, με αρκετά δυναμική χρήση, δεν ξεπέρασε τα 6,4 λίτρα/100 χλμ.
Εξαιρετική οδική συμπεριφορά
Το αμάξωμα του νέου HR-V e:HEV μπορεί να μην έχει μεταβάλει παρά ελάχιστα τις διαστάσεις του, σε επίπεδο όμως δομικής στιβαρότητας έχει αναβαθμιστεί σημαντικά. Το γεγονός αυτό, μαζί με τη χρήση υδραυλικών βάσεων στήριξης του πίσω ημι-άκαμπτου άξονα, έχει επιτρέψει τη χρήση αμορτισέρ με μεγαλύτερη διαδρομή και ελατηρίων με μειωμένη σκληρότητα. Έτσι, παρότι το αυτοκίνητο διατηρεί τη στιβαρότητα και την ευελιξία του χωρίς κλίσεις και ταλαντώσεις, η ανάρτηση είναι ιδιαίτερα ενδοτική απορροφώντας με υποδειγματικό τρόπο τους κραδασμούς.
Ένα ακριβές και με καλή αίσθηση σύστημα διεύθυνσης συμπληρώνει το σύνολο, ενώ τα paddles πίσω από το τιμόνι και η δυνατότητα χειροκίνητης λειτουργίας του κιβωτίου με 7 προεπιλεγμένες σχέσεις δίνουν έναν ακόμα τόνο σπορτίφ συμπεριφοράς. Άξιον μνείας είναι και το σύστημα Agile Handling Assist (AHA), το οποίο λειτουργεί μέσω του συστήματος ευστάθειας (VSA) και ενεργοποιεί ελαφρά τα φρένα στους εσωτερικούς τροχούς της κάθε στροφής κατά τις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης.
Βοηθάει δηλαδή να μην αποσταθεροποιείται το πίσω μέρος του αυτοκινήτου λόγω απότομης μεταφοράς βάρους (υπερστροφή) διατηρώντας σταθερή την τροχιά του.
Την ίδια στιγμή η απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος στα 18,8 εκατοστά, επιτρέπει στο νέο Honda HR-V e:HEV να φτάνει όσο μακριά εκτός ασφάλτου επιτρέπει η πρόσφυση των εμπρός τροχών.
Έτοιμο για κορυφαία αποτελέσματα ασφάλειας
Το αναβαθμισμένο πλαίσιο σε συνδυασμό με την πληρέστατη σουίτα συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης Honda Sensing, αναμένεται να προσδώσουν στο νέο Honda HR-V e:HEV την κορυφαία διάκριση των πέντε αστέρων στις δοκιμές του Euro NCAP.
Το μοντέλο, ανάλογα με την έκδοση εξοπλισμού, διαθέτει πολλά προηγμένα συστήματα προειδοποίησης αλλά και αποφυγής κινδύνων, ενώ χάρη σε μια νέα, ευρεία και υψηλής ευκρίνειας κάμερα, αναγνωρίζει πολύ καλύτερα πεζούς και δικυκλιστές, ακόμα και τη νύχτα χωρίς φωτισμό.
Επίσης, το adaptive cruise control είναι πολύ πιο άμεσο στη λειτουργία του, ενώ για πρώτη φορά υπάρχει διαθέσιμο και το σύστημα ελέγχου κατάβασης Hill Descent Control.
Πότε φτάνει στην Ελλάδα
Στο τέλος του Γενάρη του 2022 η Honda ευελπιστεί ότι θα παραδώσει τα πρώτα HR-V e:HEV στους κατόχους τους, οι οποίοι θα τα έχουν παραγγείλει από το Νοέμβρη του 2021, όταν θα υπάρχει η σχετική δυνατότητα και θα ανακοινωθούν επίσης οι τιμές των τριών εκδόσεων εξοπλισμού -Elegance, Advance και Advance Style. Η ελληνική αντιπροσωπεία δεν μας έδωσε ούτε κάποια τάξη μεγέθους του κόστους, ωστόσο αυτό αναμένεται αυξημένο σε σχέση με το αντίστοιχο της απερχόμενης έκδοσης, όπως ορίζουν άλλωστε και τα νέα δεδομένα της αγοράς.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!