H Ford μπαίνει σε νέα εποχή στους αγώνες ταχύτητας (vid)
Μετά από μισό αιώνα στις πίστες, με το θρυλικό θεσμό της Formula Ford, η μάρκα με το οβάλ σήμα γυρίζει σελίδα και μπαίνει σε νέα αγωνιστική εποχή, με την προσοχή στραμμένη στο WRC και τη νέα γενιά υβριδικών World Rally Cars. Όμως, ας συνδέσουμε το χθες με το αύριο, ξεφυλλίζοντας τις σελίδες της αγωνιστικής ιστορίας της Ford.
To 2021 ήταν η τελευταία χρονιά που το πρωτάθλημα Formula 4 του Ηνωμένου Βασιλείου χρησιμοποίησε κινητήρες της Ford. Ο θεσμός ξεκίνησε πίσω στο 1967 με την ονομασία Formula Ford, με την ονομασία να διαρκεί μέχρι το 2015 όπου μετονομάστηκε σε MSA Formula και το 2016 σε F4. Ο τελευταίος αγώνας της F4 με αγωνιστικά αυτοκίνητα με κινητήρα EcoBoost 1,6 λίτρων της Ford έλαβε χώρα στην πίστα Brands Hatch, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στις 23-24 Οκτωβρίου, την ίδια πίστα στην οποία ξεκίνησε η σειρά αγώνων Formula Ford πριν από 54 χρόνια.
Από το πρωτάθλημα Formula Ford έχουν περάσει ορισμένα από τα μεγαλύτερα ταλέντα στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, όπως οι Άιρτον Σένα, Μίχαελ Σουμάχερ, Έμερσον Φιτιπάλντι, Τζέιμς Χαντ, Ντέιμον Χιλ, Ντέιβιντ Κούλθαρντ, Τζένσον Μπάτον, Ρούμπενς Μπαρικέλο, Ντάνιελ Ρικάρντο, Λάντο Νόρις και άλλοι πολλοί.
Η ιστορία της Formula Ford
Ξεκινώντας ως ένας θεσμός αγώνων χαμηλού κόστους που θα βοηθούσε τους νέους οδηγούς να «αλλάξουν πίστα» περνώντας από τα καρτ στις μεγαλύτερες κατηγορίες αγώνων με μονοθέσια, τα πρώτα αυτοκίνητα της Formula Ford χρησιμοποιούσαν τον 1.600άρη κινητήρα Kent των 105 PS της Ford που προέρχονταν από το οικογενειακό μοντέλο Cortina. Η συγκεκριμένη σειρά αγώνων αποδείχθηκε ιδιαίτερα δημοφιλής τόσο στους αγωνιζόμενους όσο και τους θεατές, με τον πρώτο αγώνα εκτός Μ. Βρετανίας να φιλοξενείται στο Βέλγιο το 1967.
O πρώτος απόφοιτος του θεσμού που κατάφερε να κερδίσει το Πρωτάθλημα της Formula 1 ήταν ο Έμερσον Φιτιπάλντι το 1972. Ο Τζέιμς Χαντ ήταν από τους πρώτους που σημείωσαν πολλά ρεκόρ γύρων και έγινε ο επόμενος οδηγός που πήρε Τίτλο στην F1 ερχόμενος από τη Formula Ford.
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ‘80 η σειρά άκμασε μέσα από αγώνες με πολύ έντονο ανταγωνισμό. Η απουσία αεροδυναμικών στοιχείων που θα αύξαναν την κάθετα παραγόμενη δύναμη χάρισε στα μονοθέσια της Formula Ford μια ξεχωριστή εμφάνιση δίνοντας συγχρόνως τη δυνατότητα στους οδηγούς να πραγματοποιούν εντυπωσιακά προσπεράσματα καθώς τα μονοθέσια επηρεάζονταν λιγότερο από τις αναταράξεις του αέρα από άλλα αυτοκίνητα.
Ο Άιρτον Σένα κέρδισε πρωταθλήματα στη σειρά αγώνων Formula Ford το 1981 και το 1982, πριν κατακτήσει τρεις τίτλους στην F1. Στην ευρωπαϊκή και γερμανική εκδοχή της σειράς αγώνων του θεσμού το 1988, ένας άλλος σπουδαίος οδηγός, ο Μίχαελ Σουμάχερ, ολοκλήρωσε τη σεζόν αποσπώντας τη δεύτερη και έκτη θέση αντίστοιχα, πριν μεταβεί στην κορωνίδα των μηχανοκίνητων σπορ στην οποία κατέκτησε επτά στο σύνολο τίτλους.
Η δεκαετία του '90 σηματοδότησε μια νέα εποχή για τη Formula Ford. Το 1993 τα μονοθέσια άρχισαν να χρησιμοποιούν τον 1.800άρη Zetec κινητήρα των 145 PS της Ford που τροφοδοτούσε δημοφιλή μοντέλα της εταιρείας όπως το Escort και το Orion. Έντεκα χρόνια πριν γίνει πρωταθλητής της F1, ο Τζένσον Μπάτον κέρδισε τόσο το Βρετανικό Πρωτάθλημα Formula Ford όσο και το Formula Ford Festival το 1998. Το 2006 η Formula Ford υιοθέτησε μια έκδοση με 155 PS του κινητήρα Duratec 1,6L που θα τροφοδοτούσε επίσης το καινοτόμο για την εποχή του Ford Focus. Το 2012 ο θεσμός πραγματοποίησε ένα ακόμα βήμα προ τα εμπρός υιοθετώντας την υπερτροφοδοτούμενη έκδοση του κινητήρα EcoBoost των 1,6 λίτρων της Ford.
Το 2015 πραγματοποιήθηκε μια από τις πιο ριζοσπαστικές αλλαγές, καθώς τα μονοθέσια άρχισαν να χρησιμοποιούν για πρώτη φορά εμπρός και πίσω φτερά. Οι ταχύτεροι χρόνοι και η εμφάνισή τους που θύμιζε «mini-F1» προσέλκυσαν ταλαντούχους νεαρούς οδηγούς, συμπεριλαμβανομένου του ανερχόμενου αστέρα της F1, Λάντο Νόρις, ο οποίος κέρδισε το πρωτάθλημα MSA Formula το 2015.
H επόμενη ημέρα
Καθώς η Ford αποχωρεί από τους αγώνες μονοθεσίων, οι σκέψεις και ο ενθουσιασμός στρέφονται τώρα στην επερχόμενη υβριδική εποχή στο FIA World Rally Championship (WRC), κατά τη διάρκεια του οποίου η Ford θα συνεργαστεί για μία ακόμα φορά με την M‑Sport με «όπλο» το υβριδικό M-Sport Ford Puma Rally1.
Διαθέτοντας ένα plug-in υβριδικό σύστημα κίνησης επόμενης γενιάς, το οποίο συνδυάζει ιδανικά τις επιδόσεις ενός βενζινοκινητήρα Ford EcoBoost χωρητικότητας 1,6 λίτρων με έναν εξελιγμένο ηλεκτροκινητήρα 100 kW και μπαταρία 3,9 kWh, το νέο M-Sport Ford Puma Rally1 είναι προγραμματισμένο να κάνει το ντεμπούτο του στο Ράλι Μόντε Κάρλο τον Ιανουάριο 2022.
Δείτε περισσότερα στο video που ακολουθεί...
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!