Αφιέρωμα WRC: Όσα πρέπει να ξέρεις για τη νέα σεζόν (vid)
Ήρθε η ώρα της σεζόν #50 για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ, μία σεζόν που φέρνει θεμελιώδεις αλλαγές στο σπορ. Έχει νέα υβριδικά θηρία, που «πίνουν» 100% βιώσιμα καύσιμα, πολλούς επίδοξους πρωταθλητές την ώρα που κάτοχος του τίτλου, Σεμπαστιέν Οζιέ, δεν ακολουθεί πλήρες πρόγραμμα. Ακόμα, επιστροφές προσώπων και αγώνων και φυσικά, μιλάμε για μία σεζόν στην οποία συμπεριλαμβάνεται ξανά το Ράλλυ Ακρόπολις!
Ακολουθούν όλα όσα πρέπει να ξέρεις για το φετινό Παγκόσμιο Πρωτάθλημα...
Η τεχνολογία
Τα αγωνιστικά αυτοκίνητα που έτρεχαν μέχρι το 2021 «πήραν σύνταξη» και στη θέση τους έχουμε τα νέα «θηρία». Η κορυφαία κατηγορία των ράλλυ ονομάζεται Rally1 και η ονομασία αυτή ακολουθεί τα νέα αυτοκίνητα, καθώς μαζί με τα παλιά αγωνιστικά «στο ράφι» μπαίνει και ο όρος World Rally Cars. Οι εκκλήσεις για νέα αυτοκίνητα έγιναν από τους υπάρχοντες κατασκευαστές που συμμετέχουν στο WRC, ώστε να αντικατοπτρίζουν τόσο τις αλλαγές στις προτιμήσεις των καταναλωτών, όπως οι εξελίξεις στην τεχνολογία, όσο και την ανάγκη μείωσης του κόστους για να καταστεί βιώσιμος ο ανταγωνισμός.
Έτσι, προέκυψαν τα Rally1 αυτοκίνητα με τα οποία οι Toyota, Hyundai και M-Sport Ford συμμετέχουν στο φετινό πρωτάθλημα. Η μεγαλύτερη αλλαγή αφορά φυσικά τους κινητήρες, που πλέον είναι υβριδικοί. Η βάση έχει μείνει η ίδια, δηλαδή ένας τετρακύλινδρος, τούρμπο, 1.600 κ.εκ. με ιποδύναμη περιορισμένη στους 380 ίππους, αλλά πλέον έχει προστεθεί και ένα ηλεκτρικό σύστημα. Το υβριδικό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας θα παρέχεται σε όλες τις ομάδες από τον ίδιο κατασκευαστή, την Compact Dynamics, με ενσωματωμένη μπαταρία που παρέχεται από την Kreisel Electric.
Τα αυτοκίνητα κινούνται μόνο με ηλεκτρική ενέργεια στις 100% ηλεκτρικές ζώνες σε απλές διαδρομές, όπως ορίζεται στο roadbook κάθε αγώνα από τον διοργανωτή του. Στην πλήρη ηλεκτρική λειτουργία, το αυτοκίνητο έχει αυτονομία 20 χλμ, ενώ η μπαταρία των 3,9 kWh, που λειτουργεί στα 750 volt, μπορεί να επαναφορτιστεί στο service park μέσα σε 30 λεπτά. Η υβριδική μονάδα μπορεί να αντέξει σε κρούση 70G.
- O Τιερί Νεβίλ μιλάει αποκλειστικά στο Gazzetta
- Αυτά είναι τα υβριδικά θηρία της νέας εποχής του WRC (vid)
Στις ειδικές διαδρομές το σύστημα θα συνεισφέρει περίπου 100 KW ή 136 ίππους παράλληλα με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Θα μπορεί επίσης να ανακτά κινητική ενέργεια. Ο οδηγός θα έχει τρεις επιλογές για να ενεργοποιήσει την έξτρα ώθηση, με άλλες τρεις επιλογές για τον τρόπο ανάκτησης ενέργειας από τον κινητήρα. Ο οδηγός όμως θα πρέπει να ορίσει αυτές τις επιλογές πριν από την εκκίνηση της ειδικής διαδρομής και δεν θα μπορεί να επιλέξει πότε θα ενεργοποιήσει την ηλεκτρική ώθηση εντός της Ειδικής.
Το υβριδικό ηλεκτρικό σύστημα θα προσθέσει επιπλέον 84 κιλά στο μεικτό βάρος των αυτοκινήτων και λόγω των 750 βολτ της τάσης του, τα αυτοκίνητα θα πρέπει να φέρουν τη σήμανση «HY», με λευκά γράμματα σε κόκκινο φόντο, στις πόρτες. Τα πληρώματα θα πρέπει επίσης να έχουν μαζί τους γάντια υψηλής τάσης.
Άλλες σημαντικές αλλαγές σε σχέση με πέρυσι είναι οι παρακάτω:
- Συνθετικά καύσιμα
- Λιγότερο περίπλοκη ανάρτηση με μειωμένες διαδρομές
- Οι σχέσεις στα κιβώτια ταχυτήτων μειώνονται από 6 σε 5, όπως συμβαίνει στα αυτοκίνητα Rally2, και καταργούνται τα paddles στο τιμόνι
- Καταργείται το ενεργό κεντρικό διαφορικό
- Καταργούνται τα υγρόψυκτα φρένα
- Απλοποιείται το τούρμπο
- Αφαιρέθηκαν ορισμένα αεροδυναμικά στοιχεία από τα αμαξώματα
Οι μονομάχοι
To 2022 περιλαμβάνει ξανά τρεις ομάδες στη μεγάλη κατηγορία, με τις Toyota Gazoo Racing και Hyundai Motorsport να παραμένουν εργοστασιακές συμμετοχές και τη Ford, να ενισχύει την εμπλοκή της στο project της M-Sport. Ας δούμε αναλυτικά τα όπλα και τα πληρώματα κάθε ομάδας…
Toyota Gazoo Racing
Αυτοκίνητο: Yaris Rally1
Θέση στη βαθμολογία το 2021: #1
Πληρώματα:
Σεμπαστιέν Οζιέ/Μπενζαμίν Βειλά
Έλφιν Έβανς/Σκοτ Μάρτιν
Κάλε Ροβάνπερα/Γιόνε Χάλτουνεν
Τακαμότο Κατσούτα/Άαρον Τζόνστον
Οι πρωταθλητές καλούνται να υπερασπιστούν τα κεκτημένα, σε μία χρονιά όπου όλα αλλάζουν. Δεν είναι μόνο η τεχνολογία στα σωθικά του Yaris. Δεν θα έχουν πλέον τον ηγέτη τους, Σεμπαστιέν Οζιέ. Τουλάχιστον στους περισσότερους αγώνες αφού ο Γάλλος οκτώ φορές παγκόσμιος πρωταθλητής θα ακολουθήσει περιορισμένο πρόγραμμα και θα εναλλάσσεται στο τρίτο ιαπωνικό αγωνιστικό με τον Εσάπεκα Λάπι. Ακόμα δεν έχει γνωστοποιήσει πόσοι θα είναι αυτοί – θα το μάθουμε τον Φεβρουάριο. Μάλιστα σε όσα ράλλυ τρέξει, δεν θα έχει την καθοδήγηση του Ζουλιέν Ιγκρασιά που αποσύρθηκε από την ενεργό δράση. Μετά από δύο χρονιές που έφτασε στην πηγή και δεν ήπιε νερό, ο Έλφιν Έβανς στοχεύει επιτέλους στον τίτλο αν και θα έχει έντονο ανταγωνισμό – ακόμα και εντός της ομάδας του, στο πρόσωπο του νικητή του Ράλλυ Ακρόπολις, Κάλε Ροβάνπερα. Το καρέ των Yaris θα το συμπληρώνει ο Ιάπωνας Τακαμότο Κατσούτα ως συμμετοχή της TGR WRT NG.
Hyundai Motorsport
Αυτοκίνητο: i20 N Rally1
Θέση στη βαθμολογία το 2021: #2
Πληρώματα:
Όιτ Τάνακ/Μάρτιν Γιαρβεόγια
Τιερί Νεβίλ/Μάρτιν Βίνταγκε
Ντάνι Σόρντο/Καντίντο Καρέρα
Όλιβερ Σόλμπεργκ/Έλιοτ Έντμοντσον
Κρίσιμη καμπή για την Κορεάτικη ομάδα που άλλαξε διοίκηση αλλά δεν άλλαξε τις ηγετικές της παρουσίες πίσω από το τιμόνι. Εν τη απουσία του Οζιέ, Τιερί Νεβίλ και Όιτ Τάνακ καλούνται να διεκδικήσουν το θρόνο – έχουν άλλωστε τόσο το ταλέντο όσο και την εμπειρία για να το κάνουν. Ειδικά ο Εσθονός καλείται να βρει τον καλό του εαυτό, που τον είχε οδηγήσει στον τίτλο του 2019. Το τρίτο i20 N Rally 1 θα το μοιράζονται ο πολύπειρος Ισπανός Ντάνι Σόρντο και ο ανερχόμενος Σουηδός, Όλιβερ Σόλμπεργκ, γιος του πρώην παγκόσμιου πρωταθλητή Πέτερ.
M-Sport Ford
Αυτοκίνητο: Puma Rally1
Θέση στη βαθμολογία το 2021: #3
Πληρώματα:
Κρεγκ Μπριν/Πολ Ναγκλ
Αντριέν Φορμό/Αλεξάντρ Κοριά
Γκας Γκρίνσμιθ/Γιόνας Άντερσον
Σεμπαστιέν Λεμπ/Ισαμπέλ Γκαλμίς
Νέα εποχή για την M-Sport που πλέον χρησιμοποιεί άλλο μοντέλο της Ford ως πλατφόρμα. Το Puma κέρδισε τις εντυπώσεις στην πρώτη παρουσίαση του WRC 2022 που έγινε στο Hangar-7 του Σάλτσμπουργκ και φιλοδοξεί να αρχίσει να κερδίζει και στις ειδικές διαδρομές. Για πρώτη φορά στην καριέρα του ο Κρεγκ Μπριν έχει ηγετικό ρόλο, με τους Αντριέν Φορμό και Γκας Γκρίνσμιθ να καλούνται φέτος να ανεβάσουν ρυθμό μετά την περυσινή σεζόν… εκμάθησης. Βέβαια στο Μόντε όλα τα βλέμματα θα είναι στραμμένα στον παλιό της παρέας: τον Σεμπαστιέν Λεμπ. Ο Αλσατός επιστρέφει αλλά παρότι θέλει να τρέξει και σε άλλα ράλλυ, προς το παρόν έχει επιβεβαιωθεί μόνο η συμμετοχή του στην πρεμιέρα της σεζόν.
Το πρόγραμμα του 2022
Το καλεντάρι περιλαμβάνει 13 στάσεις ανά τον κόσμο, με το δικό μας Ράλλυ Ακρόπολις να αποτελεί ξανά μία από αυτές (και θα αποτελεί και το 2023). Επιστρέφουν στο πρόγραμμα τα Ράλλυ Νέας Ζηλανδίας και Ιαπωνίας ενώ υπάρχει ένα ερωτηματικό, που αφορά στην ένατη στάση της σεζόν, που θα αφορά ασφάλτινο αγώνα. Αναλυτικά:
#1, Μόντε Κάρλο, 20-23/1 (πάγος, άσφαλτος, χιόνι)
#2, Σουηδία, 24-27/2 (χιόνι)
#3, Κροατία, 21-24/4 (άσφαλτος)
#4, Πορτογαλία, 19-22/5 (χώμα)
#5, Ιταλία, 2-5/6 (χώμα)
#6, Κένυα, 23-26/6 (χώμα)
#7, Εσθονία, 14-17/7 (χώμα)
#8, Φινλανδία, 4-7/8 (χώμα)
#9, ?, 19-21/8 (άσφαλτος)
#10, Ελλάδα, 8-11/9 (χώμα)
#11, Νέα Ζηλανδία, 30/9-2/10 (χώμα)
#12, Ισπανία, 20-23/10 (άσφαλτος)
#13, Ιαπωνία, 10-13/11 (άσφαλτος)
Ώρα για δράση
Αυτά με τη θεωρία, περνάμε στην πράξη. Η ώρα του 90ου Ράλλυ Μόντε Κάρλο έφτασε και μπορείτε να παρακολουθείτε όλα όσα συμβαίνουν στις ειδικές διαδρομές του κόσμου, μέσα από τις σελίδες του gMotion by Gazzeta που θα καλύψει όλα τα φετινά ράλλυ.
Φωτογραφίες: Red Bull Content Pool, Hyundai Motorsport
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!