Επιστροφή στις ρίζες με το πεντάθυρο Fiat Tipo
H Fiat επαναδραστηριοποιείται στην κατηγορία των μικρομεσαίων διαστάσεων hatchbacks αναδεικνύοντας με την ταπεινότητα των προδιαγραφών του πολλά υποσχόμενου Tipo την υψηλή σχέση αξίας τιμής που διακρίνει το σύνολο των προτάσεών της.
Ένας κατεξοχήν “mainstream” κατασκευαστής, όπως η Fiat, δεν νοείται να λείπει από τη δημοφιλέστερη κατηγορία της ευρωπαϊκής αγοράς. Μπορεί οι προσπάθειες των Ιταλών (βλέπε Stilo και Bravo) να «σπάσουν» το γερμανικό κατεστημένο, αμφισβητώντας ευθέως την απόλυτη κυριαρχία του VW Golf να μην στέφθηκαν με επιτυχία, ωστόσο, η επιστροφή τους στην κατηγορία των μικρομεσαίων διαστάσεων hatchbacks εξακολουθεί να θεωρείται επιβεβλημένη και άρρηκτα συνδεδεμένη με τη διατήρησή τους στην… αφρόκρεμα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Το νέο στοίχημα της Fiat στο περίφημο C-segment ακούει στο όνομα Tipo, διατίθεται σε τρεις τύπους αμαξωμάτων (sedan, hatchback και station wagon), φροντίζοντας ανεξαρτήτως έκδοσης, ισχύος ή κυβισμού να προσφέρει περισσότερα από όσα ήλπιζες να πάρεις από ένα αδιαμφισβήτητα προσιτό τετράτροχο.
Λευκό, με πέντε πόρτες και τις αναλογίες ενός τυπικού μικρομεσαίου hatchback, το Fiat Tipo της δοκιμής μας δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση στον παραπάνω κανόνα. Το σύγχρονο και ιδιαίτερα ελκυστικό σχεδιαστικό προφίλ σε προδιαθέτει θετικά. Για μια ακόμα φορά οι Ιταλοί σχεδιαστές ξεπέρασαν τον εαυτόν τους, αποφεύγοντας τα στερεότυπα και προσπερνώντας το γεγονός ότι αντικείμενο εργασίας τους δεν ήταν μια high-end πρόταση.
Οι ζάντες των 17 ιντσών «γεμίζουν» με εντυπωσιακό τρόπο τους θόλους των τροχών, τα ενσωματωμένα στους μπροστινούς προβολείς φώτα ημέρας τεχνολογίας LED αφήνουν το στίγμα τους, την ίδια στιγμή που οι πλευρικές επιφάνειες του αμαξώματος προσδίδουν με την απλότητα των γραμμών του μια ρευστή σιλουέτα.
Αν και το μήκος σταματά στα 4,37 μέτρα και αντιστοίχως το πλάτος στα 1,79 μέτρα, το Tipo προσφέρει την απαραίτητη άνεση και ευχρηστία στο εσωτερικό του. Τα 440 λίτρα του διαμερίσματος αποσκευών φανερώνουν τις μεταφορικές δυνατότητές του, ενώ εξίσου γενναιόδωροι είναι και οι χώροι που συναντάς στην πίσω σειρά καθισμάτων.
Από εκεί και πέρα, γίνεται άμεσα αντιληπτό πως προτεραιότητα στην περίπτωση του ιταλικού hatchback αποτέλεσε η δημιουργία μιας ανθεκτικής στο πέρασμα του χρόνου κατασκευής, αλλά και ενός συνόλου που θα διατηρεί το τίτλο του προσιτού ακόμα και στις κορυφαίες εξοπλιστικές εκδόσεις του.
Η εικόνα των πλαστικών που καλύπτουν το ταμπλό όπως και τις υπόλοιπες επιφάνειες του θαλάμου επιβατών δεν πείθει, παρά το γεγονός ότι η συναρμογή κινείται σε αρκετά καλά επίπεδα, χωρίς να παρουσιάζει ατέλειες.
Τα περισσότερα από τα χειριστήρια προέρχονται από προγενέστερες προτάσεις της Fiat και αν έλειπε το τριάκτινο τιμόνι με το ευμέγεθες έμβλημα της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας στο κέντρο του, ο διάκοσμος θα παρέπεμπε σε αυτοκίνητο… δεκαετίας.
Ανάμεσα στα λιγοστά στοιχεία εντυπωσιασμού διακρίνεται η οθόνη αφής μεγέθους επτά ιντσών που φιλοξενεί τις ενδείξεις του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας U-Connect, αποτελώντας μέρος της κορυφαίας εξοπλιστικής έκδοσης του αυτοκινήτου (Lounge).
Περνώντας στα μηχανικά μέρη του πεντάθυρου Tipo, η πληθωρική απόδοση του πετρελαιοκινητήρα των 1,6 λίτρων είναι εκείνη που επί της ουσίας ορίζει την τύχη.
Δεν είναι μόνο η ισχύς των 120 ίππων που αφήνει υποσχέσεις αλλά και τα 320 Nm ροπής τα οποία καταλήγουν στους μπροστινούς τροχούς μέσω ενός ισορροπημένου μηχανικού κιβωτίου έξι σχέσεων.
Οι συγκρίσεις με τη μικρότερη σε κυβισμό και ισχύ πετρελαιοκίνητη έκδοση του αυτοκινήτου είναι ενδεικτικές της απόστασης που χωρίζει δύο παρεμφερείς κατά τ’ άλλα προτάσεις. Το Tipo των 1,6 λίτρων είναι ισχυρότερο, ταχύτερο και ταυτόχρονα αποδοτικότερο, φαντάζοντας ως η ιδανική επιλογή.
Σε πραγματικές συνθήκες, η μέση τιμή της κατανάλωσης καυσίμου δεν πρόκειται να υπερβεί τα 6,0 λίτρα/100 χλμ. Το σύστημα start&stop παίζει τον ρόλο του, εμφανίζοντας σαφή σημάδια βελτίωσης σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν.
Κατά τα λοιπά, οι τροχοί των 17 ιντσών σε συνδυασμό με το χαμηλό προφίλ των ελαστικών κάνουν πιο δύσκολο το έργο της ανάρτησης (γόνατα McPherson εμπρός – ημιάκαμπτος άξονας πίσω). Ένας μέρος των κραδασμών περνά κατά τη διαδικασία απόσβεσης των κακοτεχνιών του οδοστρώματος στο πλαίσιο πριν καταλήξει στο εσωτερικό.
Περιθώρια βελτίωσης διαθέτει η ηχομόνωση, όπως άλλωστε και η αίσθηση που αποκομίζεις τόσο από το σύστημα διεύθυνσης όσο και από το πεντάλ του φρένου. Στην πρώτη περίπτωση προσφέρεται το πρόγραμμα λειτουργίας City, το οποίο ενισχύει την υποβοήθηση και μειώνει το ομολογουμένως υπερβολικό σε κάποιες περιπτώσεις «βάρος» του τιμονιού.
Στη δεύτερη, τα δισκόφρενα των τεσσάρων τροχών δείχνουν σημάδια ζωής από τη στιγμή που το μεσαίο πεντάλ διανύσει μια σεβαστή απόσταση, προκαλώντας ερωτηματικά για την αποτελεσματικότητά τους
Το μόνο σίγουρο είναι πως οι αντιδράσεις του πλαισίου υπό πίεση δεν πρόκειται να φέρουν τον οδηγό σε δύσκολη θέση, ούτε και να διαφοροποιηθούν παρόλα αυτά από το μετριοπαθές δείγμα γραφής των υπόλοιπων χαρακτηριστικών του αυτοκινήτου.
Είναι προφανές ότι το πεντάθυρο Tipo δεν δημιουργήθηκε με σκοπό να διεκδικήσει το τίτλο του πλέον οδηγοκεντρικού μικρομεσαίου hatchback. Οι προτεραιότητές του είναι διαφορετικές όπως… διαφορετικό είναι και το κοινό στο οποίο απευθύνεται.
Ο κινητήρας diesel των 1,6 λίτρων διαμορφώνει την ικανότερη έκδοση της γκάμας του και μια ιδιαίτερα ανταγωνιστική πρόταση, δεδομένης της τιμής των 17.550 ευρώ και του μακροσκελή εξοπλιστικού καταλόγου.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Τετρακύλινδρος πετρελαιοκινητήρας, 1.598κ.εκ., μεγίστη ισχύς 120 ίπποι στις 3.750 σ.α.λ., μεγίστη ροπή στρέψης 320 Νm στις 1.750 σ.α.λ., κιβώτιο έξι σχέσεων, μετάδοση κίνησης εμπρός, όγκος χώρου αποσκευών 440 λίτρα, μήκος/πλάτος/ύψος4.368/1.792/1.495 χιλιοστά
Επιδόσεις (εργοστασιακές μετρήσεις)
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 9,8’’, τελική ταχύτητα 200 χλμ./ώρα, μέση κατανάλωση 3,4 λίτρα πετρέλαιο κίνησης ανά 100 χλμ., εκπομπές διοξειδίουτου άνθρακα 89 γραμ. ανά χιλιόμετρο.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!