Ποιοι είναι οι πιο επικίνδυνοι ρύποι για την υγεία μας;

Πέτρος Πιτσίνης
Ποιοι είναι οι πιο επικίνδυνοι ρύποι για την υγεία μας;
Μπορεί το CO2 να μονοπωλεί το ενδιαφέρον των εκπομπών ρύπων από τα οχήματα, άλλες όμως ενώσεις είναι υπεύθυνες για θανάτους από εγκεφαλικά, καρδιοπάθειες και καρκίνο.

Το διοξείδιο του άνθρακα είναι το παράγωγο της καύσης ορυκτών καυσίμων που έχει δαιμονοποιηθεί περισσότερο. Αποτελεί δε το «μέτρο» της φορολογικής επιβάρυνσης των οχημάτων στις περισσότερες χώρες και καύχημα των κατασκευαστών αυτοκινήτων, όταν οι εκπομπές του στα μοντέλα τους είναι πολύ χαμηλές.

Καθώς έχει συνδεθεί με τη δημιουργία του «φαινομένου του θερμοκηπίου» και την αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη, πολύ σωστά αντιμετωπίζεται ως ένα πολύ βλαβερό αέριο, παράγωγο της καύσης. Ωστόσο δεν είναι το μόνο.

Τα αιωρούμενα σωματίδια (PM’s) και τα οξείδια του αζώτου (ΝΟx), αποτελούν πολύ πιο βλαπτικούς -και μάλιστα άμεσα- παράγοντες για τον ανθρώπινο οργανισμό. Αμφότεροι οι ρύποι αυτοί προέρχονται σε μεγάλο ποσοστό από την καύση πετρελαίου στους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Τα αιωρούμενα σωματίδια διαχωρίζονται σε κατηγορίες διαμέτρου PM2.5 και PM10. Όσο πιο μικρή η διάμετρος, τόσο πιο επιβλαβή για τον ανθρώπινο οργανισμό, καθώς εισέρχονται μέσω της αναπνευστικής οδού και προσβάλλουν τους πνεύμονες. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ένα ετήσιο ποσοστό 3% θανάτων από κάρδιο-αναπνευστικά προβλήματα συνδέονται άμεσα με τα αιωρούμενα σωματίδια, ενώ το 5% αγγίζουν οι θάνατοι από καρκίνο του πνεύμονα.

 

Πολύ βλαπτικά επίσης είναι τα αιωρούμενα σωματίδια και για τα παιδιά που ζουν σε μεγαλουπόλεις, όπου υπάρχει η μεγαλύτερη συγκέντρωσή τους, καθώς δημιουργούν αναπνευστικές λοιμώξεις. Τα περιστατικά άσθματος σε πληθυσμούς πόλεων όπως είναι η Αθήνα έχουν αυξηθεί και σύμφωνα με μελέτες πιο ευπαθείς ομάδες για αναπνευστικά νοσήματα είναι ο γυναικείος πληθυσμός και οι νέοι κάτω των 18, ενώ ο αντρικός πληθυσμός έχει περισσότερα περιστατικά καρδιακών παθήσεων.

Τα οξείδια του αζώτου εκπέμπονται από κινητήρες πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που αναπτύσσουν κατά την λειτουργία τους. Ο ανθρώπινος οργανισμός επηρεάζεται άμεσα από τις μεγάλες συγκεντρώσεις των οξειδίων του αζώτου με επιπτώσεις όπως: αναπνευστικών προβλημάτων, πονοκεφάλων και ενοχλήσεων στην όραση.

Είναι αξιοσημείωτο πως μεταξύ των προδιαγραφών εκπομπής ρύπων της Ε.Ε. Euro 5 και Euro 6 οι διαφορές επικεντρώνονται κυρίως στα οξείδια του αζώτου (ΝΟx), ενώ η επερχόμενη οδηγία Euro 7 θα σημάνει την μεγάλη μείωση και των αιωρούμενων σωματιδίων.

Όπως ανακοίνωσε ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, την 31η Δεκεμβρίου 2016 τέθηκε σε εφαρμογή η οδηγία 2016/2284/EΕ που έχει σαν σκοπό τη θέσπιση νέων ορίων εκπομπών ρύπων που είναι επιβλαβή για την ανθρώπινη υγεία. Η οδηγία αφορά τους εξής ρύπους: Διοξείδιο του θείου (SO2), οξείδια του αζώτου (ΝΟΧ), πτητικές οργανικές ενώσεις (VOC), αμμωνία (ΝΗ3) και αιωρούμενα σωματίδια (PM’s).

Όλες οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει να υιοθετήσουν τα όρια αυτά από το 2020 με σκοπό τη μείωση στα ποσοστά εκπομπών μέχρι το 2030. Τον Απρίλιο του 2019 όλες οι χώρες μέλη θα πρέπει να παρουσιάσουν το πρόγραμμα μείωσης εκπομπών της χώρας τους. Οι ρύποι αυτοί επηρεάζονται άμεσα από του κινητήρες εσωτερικής καύσης των αυτοκινήτων και σχεδόν αποκλειστικά από τα παλαιότερης τεχνολογίας.

Είναι λοιπόν προφανής η ανάγκη σταδιακά να αποσυρθούν από την κυκλοφορία τα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα και να αντικατασταθούν από σύγχρονα. Ταυτόχρονα, οι νέες τεχνολογίες, όπως αυτή των πλήρως ηλεκτρικών ή υβριδικών οχημάτων, θα δώσουν μεγάλη ώθηση στη μείωση των επικίνδυνων για τον άνθρωπο ρύπων και η προώθησή τους πρέπει να αποτελέσει μέλημα κάθε σύγχρονης κοινωνίας.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!