Μετρό Θεσσαλονίκης, o απόλυτος οδηγός: Σταθμοί, συχνότητα δρομολογίων, τιμές εισιτηρίων

Κώστας Μπιτσικώκος
Μετρό Θεσσαλονίκης, o απόλυτος οδηγός: Σταθμοί, συχνότητα δρομολογίων, τιμές εισιτηρίων
Οι Θεσσαλονικείς το περίμεναν επί δεκαετίες: Το Μετρό αρχίζει την λειτουργία του το Σάββατο με 13 σταθμούς.

Δύο ημέρες απέμειναν για τα επίσημα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης. Το βασικό τμήμα της Γραμμής 1 - με 13 σταθμούς από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό έως τη Νέα Ελβετία - δίνεται στην κυκλοφορία το Σάββατο 30 Νοεμβρίου. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις οι καθημερινές επιβιβάσεις θα ανέρχονται σε 254.000, μειώνοντας την κίνηση στους δρόμους της πόλης.

Στο αφιέρωμα του gMotion by Gazzetta μπορείτε να βρείτε όλες τις πληροφορίες για το Μετρό Θεσσαλονίκης, με την κίνηση των συρμών να γίνεται πλήρως αυτοματοποιημένα, χωρίς δηλαδή την παρουσία οδηγού.

Οι 13 σταθμοί της Γραμμής 1

Το βασικό τμήμα της Γραμμής 1 του Μετρό Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει 13 σταθμούς. Πρόκειται για τους (από τα δυτικά προς τα ανατολικά): Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός - Δημοκρατίας - Βενιζέλου - Αγία Σοφία - Σιντριβάνι - Πανεπιστήμιο - Παπάφη - Ευκλείδης - Φλέμινγκ - Ανάληψη - 25ης Μαρτίου - Βούλγαρη - Νέα Ελβετία.

Εντός του 2025 θα παραδοθεί προς χρήση η επέκταση προς την Καλαμαριά, με τους εξής σταθμούς: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα.

 

Η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης προβλέπει 44 σταθμούς σε δύο γραμμές με ορίζοντα το 2040. Η ημερήσια επιβατική κίνηση εκτιμάται ότι θα ανέρχεται τότε σε 678.000 επιβάτες.

Μετρό Θεσσαλονίκης
Οι μελλοντικές επεκτάσεις του Μετρό Θεσσαλονίκης / Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

Η τιμή του εισιτηρίου και της κάρτας απεριορίστων διαδρομών

Μετά την ολιγοήμερη περίοδο δωρεάν μετακινήσεων, η επιβίβαση θα γίνεται με εισιτήριο κόστους 0,60 ευρώ, το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα πολλαπλών επιβιβάσεων εντός του χρονικού ορίου των 70 λεπτών.

Η τιμή της δέσμης των 10+1 εισιτηρίων ορίζεται στα 5,80 ευρώ.

Η μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών με το Μετρό θα κοστίζει 16 ευρώ, ενώ αντίστοιχη η τιμή για την κάρτα του ΟΑΣΘ (λεωφορεία).

Μετρό Θεσσαλονίκης
Τα μηχανήματα επικύρωσης εισιτηρίων του Μετρό Θεσσαλονίκης / Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

Υπενθυμίζεται ότι δεν θα υπάρχει ενιαίο εισιτήριο για Μετρό και λεωφορεία, τουλάχιστον όχι κατά το πρώτο εξάμηνο, καθώς δεν εξασφαλίστηκε η διαλειτουργικότητα των συστημάτων έκδοσης και επικύρωσης εισιτηρίων.

Η συχνότητα των δρομολογίων και το ωράριο λειτουργίας

Κάθε ένας από τους 18 συρμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης θα έχει 6 βαγόνια, συνολικής χωρητικότητας 460 επιβατών. Οι συρμοί θα περνούν ανά 3,5 λεπτά από τους σταθμούς, με τη συνολική απόσταση από τον πρώτο έως τον 13ο σταθμό να καλύπτεται εντός 17 λεπτών.

Όταν προστεθούν άλλοι 15 συρμοί, με την παράδοση της επέκτασης προς την Καλαμαριά, η χρονοαπόσταση θα μειωθεί στο 1,5 λεπτό.

Ο αρχικός σχεδιασμός είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης να λειτουργεί καθημερινά από τις 5:30 το πρωί έως τις 00:30 μετά τα μεσάνυχτα. Ανάλογα με την ανταπόκριση του κοινού, είναι πιθανή η επέκταση του ωραρίου την Παρασκευή και το Σάββατο, ώστε να εξυπηρετεί την αυξημένη νυχτερινή κίνηση της πόλης.

Χωρίς οδηγό αλλά με συνοδούς

Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι επιπέδου ασφαλείας 4, το οποίο σημαίνει ότι δεν υπάρχει ηλεκτροδηγός. Θα υπάρχουν συνοδοί μέσα στα τρένα οι οποίοι θα εξυπηρετούν τους πολίτες σε πρώτη φάση, και θα μπορούν να εκτελέσουν μία χειροκίνητη λειτουργία, εάν χρειαστεί, για παράδειγμα σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, προκειμένου να το μετακινήσουν μέχρι τον επόμενο σταθμό.

Μετρό Θεσσαλονίκης
Ο πίνακας ελέγχου του Μετρό Θεσσαλονίκης / Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

Στο Μετρό Θεσσαλονίκης θα υπάρχουν διπλές πόρτες που αυξάνουν τα επίπεδα ασφαλείας και περιορίζουν τον κίνδυνο ατυχήματος. Κάθε σταθμός έχει θύρες που ανοίγουν μόνο όταν σταματήσει ακριβώς από πίσω τους ο συρμός.

H εταιρεία λειτουργίας και τα συστήματα ασφαλείας

Η THEMA (Thessaloniki Metro Automatic) είναι η εταιρεία ειδικού σκοπού που δημιουργήθηκε από την ιταλική ATM και τη γαλλική Egis και έχει ως ευθύνη την λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με τον Κάρλο Μπιάνκο, Διευθύνοντα Σύμβουλο της THEMA, το Αυτόματο Σύστημα Μετρό διατηρεί ένα εντυπωσιακό ιστορικό ασφάλειας, καθώς παρουσιάζει μηδενικά θανατηφόρα περιστατικά σε 40 χρόνια.

Το Σύστημα Σηματοδότησης του Μετρό Θεσσαλονίκης κατατάσσεται στην κατηγορία SIL 4 (Safety Integrity Level), το οποίο έχει πιθανότητα αστοχίας μικρότερη από μία περίπτωση ανά 100.000 χρόνια.

@Photo credits: MOTIONTEAM, Βασίλης Βερβερίδης

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!