Τα 7 χειμερινά αμαρτήματα

Γιώργος Βαρίνος
Τα 7 χειμερινά αμαρτήματα
Γλυκιά η αμαρτία. Όχι όμως όταν έχει να κάνει με την οδήγηση και ειδικά σε αντίξοες συνθήκες.

Όπως και στη ζωή, έτσι και στην οδήγηση υπάρχουν «αμαρτήματα» στα οποία αν κανείς υποπέσει επανειλημμένα, κινδυνεύει ακόμα και με τη ίδια του τη ζωή. Στην καλύτερη περίπτωση, ταλαιπωρείται αφάνταστα. Ιδού λοιπόν τι δεν πρέπει να κάνουμε όταν οδηγούμε με κακοκαιρία.

1. Απροετοίμαστοι

Σοβαρό και γι’ αυτό νούμερο ένα «αμάρτημα». Καλύτερο το προλαμβάνειν του θεραπεύειν και αυτό ισχύει και στην οδήγηση. Τις ημέρες με χαμηλές θερμοκρασίες ελέγχουμε την κατάσταση της μπαταρίας, το υγρό στους υαλοκαθαριστήρες, την πίεση και το βάθος πέλματος των ελαστικών. Ελέγχουμε και αλλάζουμε αν χρειάζεται τα μάκτρα των υαλοκαθαριστήρων. Αν κινούμαστε σε απομονωμένους ή επαρχιακούς δρόμους έχουμε πάντα καύσιμο πάνω από το μισό του ρεζερβουάρ, μια κουβέρτα για ώρα ανάγκης και πόσιμο νερό στο αυτοκίνητο.

2. Χωρίς φώτα τη μέρα

 

Αλλιώς, «που πάς ρε Καραμήτρο»; Σε περιοχές με χιόνι ή σε πολύ μουντό καιρό, η ορατότητά μας είναι πολύ μικρή γι’ αυτό πρέπει να έχουμε τη μεσαία σκάλα των φώτων μας ανοιχτή και την ημέρα, ώστε να γινόμαστε ορατοί από τους υπόλοιπους εποχούμενους. Προσοχή όμως… Τα φώτα ομίχλης τα χρησιμοποιούμε ΜΟΝΟ σε συνθήκες πολύ χαμηλής ορατότητας, λόγω πολύ έντονης βροχόπτωσης –το πίσω- ή ομίχλης (και τα δύο). Τα σβήνουμε αμέσως μόλις εκλείψουν οι συνθήκες χρήσης τους, γιατί αλλιώς τυφλώνουν κάθε άλλο χρήστη του δρόμου.

3. Μικρές αποστάσεις

Στο φλερτ η μικρή απόσταση είναι ένα συν –αν δεν μυρίζει η αναπνοή σου. Στην οδήγηση, υπό συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης ή ελλιπούς ορατότητας, η μικρή απόσταση είναι το πρώτο βήμα πριν το ατύχημα. Αν είστε τόσο χαμηλού IQ ώστε να χρειάζεται να εξηγήσουμε το γιατί, αφήστε το αυτοκίνητο παρκαρισμένο. Γι’ αυτό υπάρχουν άλλωστε τρένα, καράβια, αεροπλάνα, λεωφορεία, ποδήλατα.

4. Χωρίς αλυσίδες ή χειμερινά ελαστικά

Οι αλυσίδες μπορεί να κάνουν μια χαρά δουλειά ως μέσα περιορισμού των σκύλων ή ως αντικλεπτικά, αλλά τα χειμερινά ελαστικά είναι η κατάλληλη λύση για τα αυτοκίνητα. Αν δεν έχετε την οικονομική δυνατότητα να έχετε κάβα τέσσερα χειμερινά ελαστικά, τότε δεν μένει κάτι άλλο από τις αλυσίδες, τις οποίες όμως θα έχετε μαζί σας πάντα, θα είναι οι σωστές για τη διάσταση των ελαστικών σας και τέλος θα έχετε κάνει και μια δοκιμή πριν τις χρησιμοποιήσετε για πρώτη φορά. Μαζί τους, έχετε και ένα σετ γάντια εργασίας.

5. Βρωμιά

Εντάξει, αυτό δεν είναι αμάρτημα μόνο για το αυτοκίνητο… Κυρίως, όταν αναφερόμαστε σε βρωμιά, εστιάζουμε σε αυτή των υαλοπινάκων, κοινώς των τζαμιών. Ειδικότερα δεν στην εσωτερική –αυτή που επικάθεται σαν πάχνη στο παρμπρίζ και όταν αντανακλώνται τα φώτα επάνω της, χάνουμε το δικό μας φως. Φροντίστε λοιπόν για την άψογη διαφάνεια όλων των γυάλινων επιφανειών, ακόμα και των πλευρικών. Σε δύσκολες συνθήκες η καλή ορατότητα σώζει ζωές.

6. Επίθεση

Αυτό το αμάρτημα ίσως έπρεπε να είναι πολύ ψηλότερα στη λίστα, γιατί δεν είναι μια απλή αβλεψία ή έλλειψη γνώσης αλλά ηλιθιότητα. Απότομες επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις απαγορεύονται δια ροπάλου σε παγωμένους, χιονισμένους και βρεγμένους δρόμους. Αν, φυσικά, θες να φτάσεις στην πόρτα του σπιτιού σου και όχι σε αυτή του παραδείσου –στην καλή περίπτωση. Το μυστικό είναι να διατηρούμε όσο το δυνατόν πιο ατάραχη την κινητική κατάσταση του αυτοκινήτου, χρησιμοποιώντας σε μεγάλο βαθμό τον κινητήρα ως μέσο επιβράδυνσης και στη συνέχεια τα φρένα. Ακολούθως, οι επιταχύνσεις πρέπει να είναι ομαλές, με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη σχέση στο κιβώτιο. Δεν αφήνουμε και δεν πατάμε το γκάζι μέσα στη στροφή, επιβραδύνουμε πριν και επιταχύνουμε μετά από αυτή.

7. Πολλές και μικρές διαδρομές

Ως γνήσιος Έλληνας μπορεί να μην το έχεις πάρει χαμπάρι. Ωστόσο, για μικρές διαδρομές μερικών εκατοντάδων μέτρων είναι καλύτερο να χρησιμοποιήσεις τους μύες των ποδιών σου, ακόμα και όταν βρέχει ή κάνει κρύο. Το περπάτημα κάνει καλό στην καρδιά και στους πνεύμονες, τονώνει τους μύες και το ανοσοποιητικό σύστημα. Επίσης συμβάλλει στη μείωση της ρύπανσης, της κίνησης και των ατυχημάτων. Αν παράλληλα χρονομετρήσεις πόσο χρειάζεσαι να μπεις στο αυτοκίνητο, να το ζεστάνεις, να παρκάρεις (αν βρεις) κ.λ.π. κ.λ.π., με τα πόδια έφτασες. Οι πολλές και σύντομες διαδρομές με όλα τα ηλεκτρικά συστήματα σε λειτουργία εξασθενούν την μπαταρία του αυτοκινήτου, ενώ οι πολλές «κρύες» εκκινήσεις συμβάλλουν στην αύξηση της φθοράς του κινητήρα.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!