Skyactiv-X, ένας «επαναστάτης» από τη Mazda
Η Μazda είναι μία εταιρεία, που χρωστά την αυτονομία της στην τάση της να πηγαίνει κόντρα στο ρεύμα. Η ιαπωνική μάρκα δεν μπήκε ποτέ στο τριπάκι του Downsizing και των turbo κινητήρων, ενώ διατηρεί ένα premium προφίλ σε συνδυασμό με τον απολύτως ξεκάθαρο σχεδιασμό των μοντέλων της. Τον δικό της ασυνήθιστο δρόμο ακολουθεί τώρα, προκειμένου να πετύχει μείωση της κατανάλωσης και των ρύπων στα αυτοκίνητά της, έναν τομέα που θα κρίνει ακόμη και την ύπαρξη πολλών αυτοκινητοκατασκευαστών τα επόμενα χρόνια.
Η πρόταση των Ιαπώνων ακούει στο όνομα ‘’Skyactiv-X’’ και πρόκειται για έναν κινητήρα βενζίνης, ο οποίος σύμφωνα με τα λεγόμενά τους εμφανίζει την αμεσότητα απόκρισης και την οικονομία ενός diesel. Το gazzetta είχε την ευκαιρία να διαπιστώσει, αν ισχύει αυτό, σε ένα test drive του νέου Mazda 3 στην περιοχή γύρω από τη Σόφια της Βουλγαρίας. Εκεί οδηγήσαμε την έκδοση Fastback, όπως ονομάζεται το τετράθυρο σεντάν της σειράς 3, που έχει 4,66 μ. μήκος και είναι 20 εκατοστά μακρύτερο από το αντίστοιχο πεντάθυρο Hatchback. Σχεδιαστικά, δείχνει μάλιστα το σεντάν ακόμη πιο όμορφο και με πιο ισορροπημένες διαστάσεις από το πεντάπορτο μοντέλο, ενώ υπερέχει και στον χώρο αποσκευών με όγκο, που κυμαίνεται μεταξύ 450 και 1.138 λίτρων. Γενικότερα, οι χώροι κρίνονται ικανοποιητικοί, αν και όχι κορυφαίοι, καθώς το Mazda 3 διαθέτει πιο κομψές και coupe γραμμές από τους περισσότερους ανταγωνιστές του. Από την άλλη πλευρά αποζημιώνει στο εσωτερικό του με εξαιρετικής ποιότητας υλικά και κορυφαίο φινίρισμα του αφαιρετικού κόκπιτ με κανονικό –και όχι πλαστικό πλέον- Head Up Display. Πρόκειται για premium χαρακτηριστικά, που δικαιολογούν έως ένα βαθμό και τις σχετικά τσιμπημένες τιμές των αυτοκινήτων της Mazda, αλλά υπογραμμίζουν και την τελειομανία των Ιαπώνων σε όλα τα επίπεδα.
Aυτά είναι λίγο – πολύ γνωστά από εφέτος την άνοιξη, οπότε επέστρεψε η Mazda δριμύτερη στην ελληνική αγορά ως μέλος του ομίλου Συγγελίδη, εισαγωγέα μεταξύ άλλων και των εταιρειών Peugeot, Citroen, DS και Opel. Εντελώς νέος είναι ωστόσο ο κινητήρας Skyactiv-X, για τον οποίο θα άξιζε να κάνουμε ένα μίνι σεμινάριο ονοματοδοσίας by Mazda. Οι Ιάπωνες χαρακτηρίζουν τους βενζινοκινητήρες τους Skyactiv-G (Gasoline), την οικογένεια των πετρελαιοκινητήρων τους Skyactiv-D (Diesel), ενώ το Χ χαρακτηρίζει τη νέα γενιά βενζινοκινητήρων ως Cross, υπονοώντας ότι πρόκειται για μία σύνθεση βενζίνης και πετρελαίου. Βεβαίως, ο Skyactiv-X λειτουργεί με αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων, ωστόσο έχει πολύ υψηλή συμπίεση 16,3 προς 1, όσο δηλαδή και ένας μοντέρνος τουρμποντίζελ, όπου τα αντίστοιχα νούμερα κυμαίνονται μεταξύ 14 προς 1 και 18 προς 1.
Τη διαφορά την κάνει ωστόσο το φτωχό μείγμα καυσίμου – αέρα, που αναφλέγεται με μπουζί, αλλά και για να γίνει πλήρης η καύση εμπλουτίζεται με μία ελάχιστη ποσότητα πρόσθετης βενζίνης. Ετσι, έχουμε στην πράξη ένα μοτέρ με περίπου 20% χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου, την άμεση απόκριση ενός ντιζελοκινητήρα, αλλά και τη σπιρτάδα και την πολιτισμένη λειτουργία ενός μοτέρ βενζίνης (όπως και είναι εξάλλου). Μόνον, όταν βάζεις μπροστά τον κινητήρα ή πατάς πολύ δυνατά το γκάζι, επιστρέφει το μοτέρ σε χαμηλότερη συμπίεση 14,7 προς 1 και βεβαίως έχουμε υψηλότερη κατανάλωση. Να πούμε επίσης, ότι το συγκεκριμένο μοτέρ είναι ήπιας υβριδικής τεχνολογίας, καθώς διαθέτει μία γεννήτρια εκκίνησης 4,8 kW με μία μικρή μπαταρία ιόντων λιθίου για μείωση της κατανάλωσης.
Προς το παρόν εφοδιάζεται με τον κινητήρα Skyactiv-X των δύο λίτρων και των 180 ίππων το Mazda 3 και το νέο SUV CX-30, που αναμένονται μέσα στον Οκτώβριο στη χώρα μας. Το Mazda 3 Fastback που οδηγήσαμε στη Βουλγαρία, μας εντυπωσίασε με την εξαιρετική εικόνα του στον δρόμο. Ο Skyactiv-X δεν διαθέτει την εκρηκτικότητα ενός κινητήρα τούρμπο, οπότε δεν του φαίνονται οι 180 ίπποι του, ωστόσο μας έκλεψε την καρδιά με την ομαλή λειτουργία του, τη γραμμική απόκριση στο γκάζι, τον εξαιρετικά πολιτισμένο χαρακτήρα του και –κυρίως- τη χαμηλή κατανάλωση, η οποία κυμάνθηκε γύρω στα 6,2 λίτρα ανά 100 χλμ. σε συνθήκες σβέλτου test drive. Είμαστε βέβαιοι, ότι με πιο «φυσιολογικό» στυλ θα πέφταμε κάτω από τα 6 λίτρα στα 100 χλμ., οπότε θα προσεγγίζαμε όντως τα επίπεδα κατανάλωσης ενός ντίζελ! Σε συζητήσεις μας με συναδέλφους άλλων χωρών, που κινήθηκαν επί τούτου πολύ συντηρητικά, μας ενημέρωσαν ότι πέτυχαν μέση κατανάλωση γύρω στα 5,0 λίτρα ανά 100 χλμ. Και μιλάμε για δίλιτρο βενζινοκινητήρα, παρακαλώ!
Ιδανικός συνεργάτης του τετρακύλινδρου μοτέρ αποδείχθηκε το σαφέστατο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων με τις έξι σχέσεις, που σου επιτρέπεις να κινηθείς με «μία πάνω» για χαλάρωση και οικονομία. Παλικάρι αποδείχθηκε το ιαπωνικό μοντέλο στους κακοφτιαγμένους δρόμους του επαρχιακού δίκτυου της Βουλγαρίας, που θυμίζουν παλιές ελληνικές εποχές και είναι διάσπαρτοι από έντονες αυλακώσεις, σαμαράκια, τρύπες, λακκούβες και όλα τα συναφή. Οι αναρτήσεις του Mazda 3 έφεραν αξιοπρεπέστατα σε πέρας την αποστολή τους, παρά τη σχετικά σφιχτή τους ρύθμιση, ενώ το τιμόνι του αυτοκινήτου ψάχνει…αντίπαλο στην κατηγορία του και μας ενθουσίασε με την αμεσότητα και την ακρίβεια του.
Oι τιμές των Mazda 3 και CX-30 με τη νέα γενιά κινητήρων Skyactiv-X θα ανακοινωθούν εντός των επόμενων ημερών. Ενδεικτικά, να αναφέρουμε ότι το Mazda 3 Hatchback Skyactiv-G Plus με βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρων και 120 ίππους ξεκινά από 21.633 ευρώ και με αυτόματο σαζμάν από 25.580 ευρώ. Oι εκδόσεις με τον νέο βενζινοκινητήρα Skyactiv-X θα κοστίζουν προφανώς ακριβότερα, ωστόσο θα προσφέρουν το πλεονέκτημα της χαμηλότερης κατανάλωσης και των λιγότερων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Tεχνικά χαρακτηριστικά
Τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας, 1.998 κ.εκ., μεγίστη ισχύς 180 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ., μεγίστη ροπή στρέψης 224 Nm στις 3.000 σ.α.λ., μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων, μετάδοση κίνησης εμπρός, μήκος/πλάτος/ύψος 4.660/1.795/1.440 χιλιοστά, χώρος αποσκευών 450 έως 1.138 λίτρα, βάρος κενό 1.395 κιλά.
Επιδόσεις
Επιτάχυνση 0 – 100 χλμ./ώρα σε 8,2’’, τελική ταχύτητα 216 χλμ./ώρα, μέση κατανάλωση 5,4 – 5,6 λίτρα αμόλυβδης ανά 100 χλμ., αντιρρυπαντικές προδιαγραφές Euro 6d.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!