Δοκιμάζουμε το υβριδικό Jeep Compass 4xe στην Ελλάδα (pics)
- Ψηλά οι επιδόσεις, χαμηλά η κατανάλωση
- Προσαρμόζεται στο περιβάλλον που κινείται
- Ναι, αλλά... πόσο Jeep είναι;
- Πολυτελές και άνετο «από μέσα»
Οι επτά μέρες πίσω από το τιμόνι του νέου Jeep Compass 4xe πέρασαν πάρα πολύ γρήγορα. Το ολοκαίνουργιο μοντέλο της φίρμας το πήραμε στα χέρια μας «άβγαλτο» με μόλις 3 χιλιόμετρα στο οδόμετρο και όταν το επιστρέψαμε, έγραφε κάτι περισσότερο από 800, στη διάρκεια των οποίων το ταλαιπωρήσαμε σε κάθε πιθανό τερέν. Το πρώτο Plug-In Hybrid αυτοκίνητο της Jeep στην Ευρώπη λοιπόν, είναι ένα «πείραμα» που αρκετούς θα τους βάλει σε σκέψη. Βλέπετε, η Jeep δεν είναι μια οποιαδήποτε μάρκα που πουλάει SUV, αλλά μια φίρμα που έχει αφιερώσει όλη της την παράδοση και τη φιλοσοφία της στην τετρακίνηση και τις εκτός δρόμου περιπέτειες.
Μπήκαμε όμως στο 2021 και ο κόσμος της αυτοκίνησης σήμερα δεν συγχωρεί λάθη και «κολλήματα». Αν μια μάρκα θέλει να πουλήσει τότε θα πρέπει να πάει με το ρεύμα της αγοράς. Και όταν λέμε ρεύμα, εννοούμε εμμέσως πλην σαφώς, την ηλεκτροκίνηση. Άρα το εγχείρημα ήταν νομοτελειακό και υλοποιήθηκε στο Compass 4xe. Ένα Plug-In Hybrid αυτοκίνητο, ολοκληρωμένο, ιδανικό για μια οικογένεια, που εξυπηρετεί στην καθημερινότητα καταναλώνοντας ηλεκτρική ενέργεια και όταν χρειαστεί, γεμίζει βενζίνη και πάει όπου του ζητήσεις.
Εξωτερικά είναι δύσκολο να διακρίνει κάποιος τη συγκεκριμένη έκδοση από τις υπόλοιπες. Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να δει προσεκτικά το πίσω μέρος, όπου δεσπόζει το σήμα "4xe" κάτω αριστερά ή να παρατηρήσει το ελαφρώς διαφορετικό λογότυπο της Jeep με το μπλε περίγραμμα στα γράμματα. Η ίδια λεπτομέρεια υιοθετείται και στο λογότυπο "Compass" στις πόρτες του οδηγού και του συνοδηγού. Φυσικά στο εμπρός τμήμα συναντάμε τη χαρακτηριστική μάσκα με τις επτά κάθετες γρίλιες που κάνει αμέσως αναγνωρίσιμο ένα μοντέλο της Jeep, όπως βεβαίως και το Compass 4xe.
Ψηλά οι επιδόσεις, χαμηλά η κατανάλωση
Το σύστημα που αναλαμβάνει την κίνηση στο Plug-In Hybrid Compass αποτελείται από έναν τετρακύλινδρο τούρμπο MultiAir 3 βενζινοκινητήρα των 1.3 λίτρων και έναν ηλεκτροκινητήρα. Ο πρώτος απέδιδε (στη δική μας περίπτωση) 130 ίππους και 270 Nm ροπής (υπάρχει και ισχυρότερος με 180 άλογα) ενώ το ηλεκτρικό μοτέρ 60 ίππους. Συνολικά έχουμε 190 άλογα που κινούν αξιοπρεπέστατα το αυτοκίνητο, με την πολύτιμη βοήθεια από το αυτόματο σασμάν των έξι σχέσεων. Σύμφωνα με τη Jeep τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται σε 7,9 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 193 χλμ./ώρα.
Η κατανάλωση καυσίμου από την άλλη, περιορίζεται σε μόλις 1,9 λίτρα βενζίνης ανά 100 χιλιόμετρα, κατά μέσο όρο. Πριν βιαστούμε να κρίνουμε την επίσημη τιμή κατανάλωσης που ανακοινώνει το εργοστάσιο, να διευκρινίσουμε ότι όντως, είναι εφικτό κάτι τέτοιο στο πρόγραμμα οδήγησης Hybrid. Παρακάτω θα αναλύσουμε περισσότερο τι σημαίνει το κάθε πρόγραμμα (υπάρχουν τρία), ωστόσο κρατήστε στην άκρη του μυαλού σας, ότι αν φορτίζετε τη μπαταρία του Compass σε καθημερινή βάση, τότε όντως, σε αστικές συνθήκες δεν θα χρειάζεστε πάνω από 2 λίτρα βενζίνης ανά 100 χιλιόμετρα.
Στην Εθνική Οδό όμως που ο ηλεκτροκινητήρας είναι σβηστός για την περισσότερη ώρα, είδαμε 7,3 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα με μέση ταχύτητα τα 130 χλμ./ώρα. Να πούμε επίσης ότι επειδή το αυτοκίνητο ήταν ολοκαίνουργιο όταν «βγήκε» εθνική με περίπου 30 χιλιόμετρα στο οδόμετρο, ίσως να έχει περιθώρια βελτίωσης στην κατανάλωση. Στην επιστροφή όπου πλέον είχε πάνω από 700, είδαμε χαμηλότερη τιμή στα 6,8 λίτρα, με παρόμοιες ταχύτητες.
Προσαρμόζεται στο περιβάλλον που κινείται
Στην κονσόλα του Compass 4xe συναντάμε τρία κουμπιά που πάνω τους γράφουν "Hybrid", "Electric" και "E-Save". Το τι κάνουν είναι πάνω-κάτω ξεκάθαρο. Στο πρώτο, το σύστημα διαχειρίζεται μόνο του τους δύο κινητήρες ανάλογα με τις συνθήκες. Δίνει προτεραιότητα στην ηλεκτροκίνηση και αν ο οδηγός ζητήσει περισσότερη δύναμη τότε ενεργοποιείται το μοτέρ εσωτερικής καύσης. Όταν το επίπεδο της μπαταρίας πέσει, τότε ακολουθεί έναν διαφορετικό αλγόριθμο που την κρατά «ζωντανή» αλλά την εκμεταλλεύεται για την εκκίνηση του αυτοκινήτου από στάση, όπου και καταναλώνεται η περισσότερη ενέργεια στις εντός πόλης μετακινήσεις.
Παράλληλα, με χάρη στα συστήματα ανάκτησης της ενέργειας κατά την επιβράδυνση (ελεύθερη κύλιση, φρενάρισμα), γεμίζει ξανά ένα ποσοστό της μπαταρίας οπότε δεν αδειάζει εύκολα και αυξάνεται η ηλεκτρική αυτονομία του οχήματος. Το πρόγραμμα "Electric" λέει ξεκάθαρα τι κάνει. Κινεί το Compass αμιγώς ηλεκτρικά. Η αυτονομία που ανακοινώνει η Jeep είναι στα 50 χιλιόμετρα ανά φόρτιση, η οποία ολοκληρώνεται σε κάτι περισσότερο από 4 ώρες σε απλή οικιακή πρίζα. Όποτε πατάει ο οδηγός δυνατότερα το γκάζι, τότε το σύστημα «καταλαβαίνει» ότι χρειάζεται αυξημένη ισχύς και ενεργοποιεί και τον βενζινοκινητήρα.
Στο E-Save ουσιαστικά κάνει εξοικονόμηση ενέργειας και κρατάει το ποσοστό φόρτισης της μπαταρίας ψηλά. Από το 100% έως το 80% της φόρτισης λειτουργεί το πρόγραμμα E-Save παρόμοια με πρόγραμμα Hybrid, κάτω όμως από αυτά τα επίπεδα αναλαμβάνει κατά κύριο λόγο υπηρεσία ο βενζινοκινητήρα, για να διατηρηθούν τα αποθέματα διαθέσιμης ηλεκτρικής ενέργειας στη μπαταρία. Το E-Save συμφέρει να το χρησιμοποιείς λοιπόν σε συνθήκες επαρχιακού ή αυτοκινητόδρομου, που ο κινητήρας εσωτερικής καύσης έχει χαμηλή κατανάλωση λόγω σταθερού φορτίου και ανοικτής διαδρομής χωρίς σταμάτα-ξεκίνα, σε αντίθεση με τον ηλεκτροκινητήρα που στις ψηλές ενδείξεις του κοντέρ ξελιγώνει τη μπαταρία ανεξάρτητα με το πόσο πατά το γκάζι ο οδηγός. Έτσι αποθηκεύεις το ρεύμα και το αξιοποιείς όπου είναι χρησιμότερο για την τσέπη σου και το περιβάλλον, δηλαδή κυρίως εντός αστικού περιβάλλοντος.
Ναι, αλλά... πόσο Jeep είναι;
Η μεγάλη μας απορία όταν μπήκαμε μέσα στο Jeep Compass 4xe ήταν, πόσο καλά θα τα καταφέρει εκτός δρόμου. Το όνομα Jeep που βλέπαμε μπροστά μας στο τιμόνι μας ωθούσε συνέχεια προς το…χώμα. Τελικά το «δικό μας» Compass έκανε τις παρθενικές του εκτός δρόμου βόλτες στην Πελοπόννησο, γνωρίζοντας από πολύ κοντά την ελληνική ύπαιθρο. Το νερό έκανε το χώμα λάσπη σε αρκετά σημεία και δεν ήταν λίγες οι φορές που σκεφτήκαμε να κάνουμε πίσω, όχι λόγω του Jeep αλλά λόγω των 235/45 ελαστικών της Goodyear με τον αμιγώς ασφάλτινο χαρακτήρα και των 19άρηδων τροχών. Τελικά δεν χρειάστηκε να υποχωρήσουμε πουθενά.
Το Compass πέρασε από παντού χάρη και στα προγράμματα λειτουργίας της τετρακίνησης που εκτός από Auto και Sport, περιλαμβάνει τα πιο εξειδικευμένα Snow, Sand και Mud για χιόνια, άμμο και λάσπη. Παράλληλα επιλέξαμε και τη λειτουργία του 4WD Lock που κλειδώνει την παροχή κίνησης και στους δύο άξονες έως τα 15 χλμ./ώρα, αλλά και το κοντό 4WD Low που αξιοποιεί στο μέγιστο βαθμό τα αποθέματα ροπής που εξασφαλίζουν οι δύο κινητήρες. Θυμίζουμε ότι στον πίσω άξονα δεν συναντάμε μια από τις γνωστές λύσεις τετρακίνησης αλλά τον ηλεκτροκινητήρα που κινεί μόνο αυτούς τους τροχούς και έχει ενσωματωμένο διαφορικό (e-axle). Με λίγα λόγια όταν το Compass κινείται αμιγώς ηλεκτρικά, είναι πισωκίνητο. Ο βενζινοκινητήρας αναλαμβάνει την κίνηση του εμπρός άξονα και μόνο αυτού.
Όλα τα παραπάνω μας προβλημάτιζαν πριν πατήσουμε εκτός δρόμου αλλά τελικά το υβριδικό μοντέλο μας έπεισε και για τις ικανότητές του εκτός ασφάλτου. Πέρασε μάλιστα με επιτυχία και ένα σύντομο, αλλά απαιτητικό, τεστ που το υποβάλλαμε σε ένα ανηφορικό, ανοικτό πεδίο με βρεγμένο γρασίδι και ποτισμένο χώμα από κάτω. Το μέρος είχε περίεργη μορφολογία εδάφους και σε ορισμένα σημεία σήκωνε στον αέρα τους δύο διαγώνιους τροχούς του Jeep, για μερικά εκατοστά. Αν και τα Goodyear γλίστραγαν πολύ, το Compass κατάφερε να κατανείμει την πρόσφυση στους σωστούς τροχούς και να συνεχίσει την πορεία του. Όλα αυτά, τη στιγμή που το αυτοκίνητο εφοδιάζεται, προφανώς, με ελεύθερα διαφορικά και όχι μπλοκέ. Η σωστή κατανομή έγινε μέσα από τα ηλεκτρονικά του, γεγονός που αποδεικνύει ότι τα σύγχρονα συστήματα μπορούν να αντικαταστήσουν τα «μηχανικά κλειδώματα» ακόμη και σε δύσκολες αποστολές!
Πολυτελές και άνετο «από μέσα»
Πέρα από το υβριδικό του «μεγαλείο» το Compass 4xe δεν διαφέρει στο εσωτερικό του έναντι των λοιπών εκδόσεων. Ένας όμορφος πίνακας οργάνων παντρεύει τα αναλογικά όργανα με τα ψηφιακά πληροφορώντας επαρκέστατα τον οδηγό, ενώ την εντύπωση κλέβει η μεγάλη οθόνη αφής των 8,4 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων UConnect στην κεντρική κονσόλα. Στην τελευταία απεικονίζονται οι ενδείξεις του ραδιοφώνου, των πολυμέσων, του κινητού τηλεφώνου (εφόσον συνδεθεί), των χαρτών και του κλιματισμού. Ευτυχώς, για τον τελευταίο, υπάρχουν και φυσικά χειριστήρια χαμηλότερα για να τον ρυθμίζεις εύκολα και γρήγορα. Οι χώροι παραμένουν πλούσιοι για τέσσερις ενήλικες ακόμη και στην υβριδική έκδοση και το πορτμπαγκάζ μετρά χωρητικότητα 420 λίτρων.
Ένα παράπονο που έχουμε από το εσωτερικό του Compass είναι ότι στην εποχή των τεράστιων smartphones, δεν υπάρχει μια θήκη που θα μπορείς να βάλεις άνετα το κινητό σου χωρίς να ελλοχεύει ο κίνδυνος να ακουμπήσει με κάτι άλλο. Θα πρέπει να το τοποθετήσεις στην «τσέπη» της πόρτας του οδηγού και δεν είναι βολικό. Τουλάχιστον το Apple CarPlay δουλεύει εξαιρετικά στη μεγάλη και γρήγορη οθόνη αφής οπότε το... συγχωρούμε. Κατά τα λοιπά υπάρχουν πρακτικές ποτηροθήκες και μεγάλο υποβραχιόνιο. Επίσης, συναντάμε ένα εξαιρετικό ηχοσύστημα της Alpine που αναβαθμίζει σε μεγάλο βαθμό την εμπειρία ήχου και τα... ταξίδια! Η ποιότητα κατασκευής και υλικών βρίσκονται σε ένα πολύ ικανοποιητικό επίπεδο και ο εξοπλισμός του αυτοκινήτου δοκιμής ήταν πληρέστατος, με δερμάτινες επενδύσεις, φώτα LED, σύστημα εισόδου και εκκίνησης κινητήρα χωρίς κλειδί και κάθε πιθανό σύστημα ενεργητικής ασφάλειας.
Μετά από επτά ημέρες που το οδηγούσαμε συνεχώς, το Jeep Compass 4xe έφυγε από τα χέρια μας και μας άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις. Το αυτοκίνητο κοστίζει 44.500€ στην πληρέστατη έκδοση Limited που δοκιμάσαμε, αν και η κανονική τιμή του φτάνει τις 45.900€ αλλά αυτή την περίοδο «τρέχει» το Eco Bonus που περιλαμβάνει δωρεάν μεταλλικό χρώμα, έκπτωση στην τιμή, δωρεάν παροχή easyWallbox για ταχύτερη φόρτιση του αυτοκινήτου και τετραετή υπηρεσία οδικής βοήθειας. Επίσης, ισχύει εγγύηση 4 ετών ή 160.000 χιλιομέτρων, μαζί με εγγύηση 8 ετών (ή 160.000 χιλιομέτρων) για τις μπαταρίες του υβριδικού συστήματος. Τέλος να τονίσουμε ότι με λιανική τιμή προ φόρων κάτω από τις 40.000€, δεν επιβαρύνεται με φόρο χρήσης εταιρικού αυτοκινήτου, οπότε πρόκειται για μια ανταγωνιστική πρόταση και σε οικονομικό επίπεδο.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!