Οδηγούμε το οκταθέσιο Ford Tourneo Custom PHEV (pics & vid)
Οι γοργοί ρυθμοί με τους οποίους η Ford φέρνει την ηλεκτρική εποχή τόσο στα επιβατικά, όσο και -πολύ περισσότερο- στα επαγγελματικά της μοντέλα, δείχνει ότι βρισκόμαστε σε μια μεταβατική περίοδο. Η οποία όμως δεν πρόκειται να κρατήσει πολύ, καθώς η μάρκα δεσμεύτηκε πολύ πρόσφατα ότι από το 2030 όλη η γκάμα των μοντέλων της, ανεξαρτήτως χρήσης, θα διαθέτει αμιγώς ηλεκτρικά συστήματα πρόωσης.
Το πέρασμα από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στους αμιγώς ηλεκτρικούς δεν θα μπορούσε παρά να χαρακτηρίζεται από μια χρονολογική περίοδο συνύπαρξής τους -ακόμα και κάτω από το ίδιο αμάξωμα. Απολύτως λογικό, καθώς η μια τεχνολογία έχει ιστορία πολύ μεγαλύτερη των 100 χρόνων και τεράστιες υποδομές να την υποστηρίζουν, ενώ η δεύτερη βρίσκεται στα σπάργανα.
Το μέγα πρόβλημα στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι η εμβέλεια κίνησης με μια πλήρη φόρτιση των μπαταριών τους. Έτσι, σε περιπτώσεις οχημάτων όπου η χρήση τους δεν μπορεί να είναι ξεκάθαρα αστική, η συνύπαρξη του ηλεκτρικού κινητήρα με έναν εσωτερικής καύσης δίνει τη λύση.
Λύση ανάγκης, για να είμαστε ειλικρινείς, καθώς η συνύπαρξη δύο κινητήρων, μπαταριών και δοχείου καυσίμου, αυξάνει τόσο το βάρος, όσο και την πολυπλοκότητα. Από την άλλη πλευρά, ο οδηγός έχει τη δυνατότητα όποτε το επιθυμεί ή του επιβάλλεται να κινείται μόνο ηλεκτρικά και χωρίς την εκπομπή ρύπων και θορύβου, ενώ όταν χρειάζεται να χρησιμοποιεί τον κινητήρα εσωτερικής καύσης συνεχίζοντας το ταξίδι του.
Στο κόσμο των υβριδικών αυτοκινήτων υπάρχουν περιπτώσεις ήπιων, αμιγώς ή επαναφορτιζόμενων υβριδικών (plug-in) με τα τελευταία επίσης να χωρίζονται σε κατηγορίες. Πιο συγκεκριμένα, τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα μπορεί να έχουν τον μηχανικό σύνολο εσωτερικής καύσης τόσο σε ρόλο κινητήριας μονάδας και γεννήτριας για τις μπαταρίες του ηλεκτρικού κινητήρα, όσο και σε ρόλο μόνο γεννήτριας.
Τα νέα στοιχεία
Το Ford Tourneo Custom PHEV ανήκει στη δεύτερη υποκατηγορία της τρίτης κατηγορίας των υβριδικών αυτοκινήτων. Και επειδή μπερδευτήκαμε ήδη εμείς και πόσο μάλλον εσείς, εξηγούμαστε. Το μοντέλο διαθέτει έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης με καύσιμο τη βενζίνη, 999 κ.εκ. Ecoboost, ο οποίος λειτουργεί μόνο ως γεννήτρια για την πλήρωση των μπαταριών χωρητικότητας 13.6 kW. Επομένως δεν μεταδίδει κίνηση στους τροχούς. Αυτό το κάνει μόνο ο ηλεκτρικός κινητήρας, ισχύος 126 ίππων, που αποδίδει επίσης πολύ μεγάλη ροπή 355 Nm από την πρώτη στροφή λειτουργίας του.
Ως plug-in υβριδικό, δηλαδή με τη δυνατότητα να φορτίζει και από το δίκτυο μέσω ειδικής παροχής στο εμπρός αριστερό μέρος, το Ford Tourneo Custom PHEV χρειάζεται περίπου 6 ώρες για να φορτίσει τις μπαταρίες του μέσω μιας απλής οικιακής παροχής ρεύματος και λιγότερες από τις μισές αν υπάρχει wallbox ή δημόσιος φορτιστής εναλλασσόμενου ρεύματος έως 22 kW.
Αυτοί είναι οι πραγματικοί χρόνοι, ενώ ανάλογα τη χρήση, οι 100% φορτισμένες μπαταρίες μπορούν να προσφέρουν εμβέλεια από 40 – 50 χιλιόμετρα αμιγούς ηλεκτρικής κίνησης. Με την εκφόρτιση των μπαταριών ο κινητήρας εσωτερικής καύσης αναλαμβάνει δράση, ώστε να κρατά το επίπεδο φόρτισης σε ένα μίνιμουμ επίπεδο για τη λειτουργία του ηλεκτρικού κινητήρα.
Ενέργεια ανακτάται επίσης με την πέδηση, αλλά και μέσω της κίνησης λόγω αδράνειας, όταν δηλαδή το αυτοκίνητο «ρολάρει». Στην πρώτη περίπτωση τα φρένα λειτουργούν ως γεννήτριες μετατρέποντας τη θερμική ενέργεια σε ηλεκτρική, ενώ στη δεύτερη ο ηλεκτρικός κινητήρας μετατρέπεται σε γεννήτρια. Ο οδηγός έχει στη διάθεσή σου τέσσερα προγράμματα λειτουργίας μέσω ενός πιεστικού διακόπτη στο ταμπλό, τα EV Auto, EV Now, EV Later και EV Charge και επίσης δύο επιλογές ανάκτησης ενέργειας κατά το ρολάρισμα μέσω του επιλογέα στο αυτόματο κιβώτιο (D και L).
Με την επιλογή L, το αυτοκίνητο μπαίνει σε κατάσταση μέγιστης ανάκτησης κατά το ρολάρισμα, με αποτέλεσμα πολύ πιο έντονο το φαινόμενο επιβράδυνσης.
Πως είναι στην πράξη
Παρότι όλα τα παραπάνω μπορεί να ακούγονται πολύπλοκα και/ή πρωτόγνωρα, η οδήγηση του Ford Tourneo Custom PHEV είναι παιχνίδι. Μπαίνεις, κάθεσαι σε μια εξαιρετική και πολυρυθμιζόμενη θέση, ανοίγεις το διακόπτη και... δεν ακούς το παραμικρό. Βλέπεις μόνο την ένδειξη ready, επιλέγεις D στο αυτόματο κιβώτιο και έφυγες. Αν θες να επιταχύνεις και να επιβραδύνεις -σχεδόν- ολοκληρωτικά μόνο με το γκάζι, επιλέγεις L.
Με φορτισμένες τις μπαταρίες, περνάς στον αστερισμό της απόλυτης ησυχίας και, λόγω εξαιρετικής ποιότητας κατασκευής, το Ford Tourneo Custom PHEV δεν τρίζει, παρότι στο εσωτερικό του υπάρχει ένα δάσος καθισμάτων, μηχανισμών, πλαστικών επενδύσεων και στο αμάξωμα των πέντε περίπου μέτρων πέντε τεράστιες πόρτες.
Χωρίς το θόρυβο του κινητήρα εσωτερικής καύσης εννοείται ότι η μετακίνηση των οκτώ συνολικά επιβατών -περιλαμβανομένου του οδηγού- αποκτά μια διαφορετική διάσταση απόλυτης ηρεμίας. Επιπρόσθετα, οι έξι πίσω επιβάτες απολαμβάνουν πολλές περσίδες αερισμού, θέσεις για μπουκάλια, ποτήρια, μικροπράγματα και -σπάνιο για την κατηγορία- δύο φιλιστρίνια που ανοίγουν προς τα έξω για επιπρόσθετο αερισμό, στα παράθυρα των συρόμενων θυρών εκατέρωθεν.
Τα καθίσματα των έξι επιβατών μπορούν να ανακλιθούν και να σηκωθούν όρθια, απελευθερώνοντας πολύτιμο χώρο, να αφαιρεθούν εντελώς, να τοποθετηθούν με κατεύθυνση προς τα εμπρός ή αντικριστά. Αυτή η ευελιξία προσφέρει ένα μεγάλο αριθμό πιθανών διατάξεων στο εσωτερικό. Σημαντικό στοιχείο ειδικά για τους επαγγελματίες μεταφορείς προσώπων είναι το γεγονός ότι ακόμα και με τα έξι πίσω καθίσματα στη θέση τους, ο χώρος αποσκευών είναι μεγάλος, κυρίως λόγω του τεράστιου ύψους και πολύ εύκολος στη φόρτωση.
Η είσοδος και η έξοδος όλων των επιβατών είναι επίσης πανεύκολη, ενώ η άνεση που απολαμβάνουν εντυπωσιακή. Από τη μια πλευρά τα καθίσματα, που είναι εργονομικά, μεγάλα και με σωστά τοποθετημένες ζώνες ασφαλείας, από την άλλη η εξαιρετική ανάρτηση, προσφέρουν κορυφαίο επίπεδο μετακινήσεων.
Τόσο για τον οδηγό, που νοιώθει ότι χειρίζεται ένα υπερυψωμένο επιβατικό μοντέλο παρά ένα συρρικνωμένο φορτηγό, όσο και για τους επιβάτες, που απολαμβάνουν σχεδόν καθολική απορρόφηση κραδασμών από τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος, το Ford Tourneo Custom PHEV αποτελεί την επιτομή του οκταθέσιου επιβατικού.
Παρότι ο όγκος και το βάρος (2,6 τόνοι χωρίς φορτίο και πάνω από τόνο ωφέλιμο) είναι μεγάλα, η αίσθηση είναι αυτή της ευελιξίας και του απόλυτου ελέγχου. Στην αίσθηση αυτή βοηθά και η αμεσότητα λειτουργίας του ηλεκτρικού κινητήρα με την αυτόματη μετάδοση, που ελαχιστοποιεί την προσπάθεια του οδηγού ειδικά στις αστικές μετακινήσεις.
Το μόνο στοιχείο που θα διαταράξει τη νιρβάνα των επιβαινόντων, προέρχεται από το θόρυβο του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Όσο περισσότερο ο οδηγός πατά το γκάζι με τις μπαταρίες σχεδόν άδειες, τόσο ο κινητήρας Ecoboost ανεβάζει στροφές, για να μπορέσει να παράσχει το απαραίτητο ρεύμα. Έτσι, ειδικά σε μεγάλες ανωφέρειες ή σε απότομες επιταχύνσεις, ο θόρυβος από τον κινητήρα είναι αισθητός -και ενοχλητικός.
Πληρέστατο στη βασική του εκδοχή
Στην έκδοση Titanium, τη μόνη διαθέσιμη για το Ford Tourneo Custom PHEV, ο εξοπλισμός είναι πλούσιος, με πλειάδα συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης, αισθητήρες στάθμευσης, ένα πληρέστατο σύστημα πολυμέσων SYNC3 με μεγάλη οθόνη αφής 8 ιντσών και αυτόματο κλιματισμό μεταξύ πολλών άλλων.
Συνολικά το Ford Tourneo Custom PHEV είναι ένα απολαυστικό οκταθέσιο όχημα. Με λίγη εξάσκηση, μπορεί να κινείται αμιγώς ηλεκτρικά για απόσταση έως και 50 χιλιόμετρα, επομένως σε αστική χρήση θεωρητικά το πρατήριο βενζίνης θα κάνει μαύρα μάτια.
Σε μεγαλύτερες διαδρομές, η μέση κατανάλωση που εμείς επιτύχαμε με ταχύτητες στο αυτοκινητόδρομο μεταξύ 90 και 110 χλμ./ώρα, ήταν της τάξης των 8 λίτρων/100 χλμ.
Το κόστος της οικονομίας
Χωρίς την παράμετρο του κόστους, το Ford Tourneo Custom PHEV θα το αγοράζαμε με κλειστά μάτια, καθώς έχει τεράστια λειτουργικά, πρακτικά και οδηγικά πλεονεκτήματα. Στο ταμείο, οι 62.733 ευρώ που ζητούνται είναι πολλά χρήματα, πολλά περισσότερα από την αμέσως επόμενη «συμβατική» εκδοχή του μοντέλου με το δίλιτρο κινητήρα diesel.
Με αυτό το δεδομένο λοιπόν, ο υποψήφιος αγοραστής, επαγγελματίας ή ιδιώτης, θα πρέπει να σταθμίσει και να υπολογίσει προσεκτικά τα αριθμητικά δεδομένα, ώστε να διαπιστώσει αν και κατά πόσο το αυξημένο κόστος θα αποσβεστεί, είτε μέσω της χαμηλότερης κατανάλωσης είτε μέσω της βελτίωσης του μεταφορικού έργου. Το Ford Tourneo Custom PHEV πάντως θα τον αποζημιώσει, αν όχι οικονομικά, σε όλους τους υπόλοιπους τομείς.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!