7 πράγματα που αξίζει να θυμόμαστε από το Fiat Punto (pics)

Πέτρος Σηφαλάκης
7 πράγματα που αξίζει να θυμόμαστε από το Fiat Punto (pics)
Η Fiat ανακοίνωσε τη διακοπή παραγωγής ενός εκ των δημοφιλέστερων μοντέλων της, του Punto και εμείς τονίζουμε μερικά πράγματα που πρέπει να θυμόμαστε από το ιταλικό supermini, μέσα από τα 25 χρόνια ιστορίας του.

Το Punto, δεν ήταν ένα απλό μοντέλο για τη Fiat. Δεν παρουσιάστηκε μόνο για να καλύψει ένα κενό στην γκάμα ούτε ήταν «ακόμη ένα αυτοκίνητο» για τη φίρμα. Για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, «κουβαλούσε» ολόκληρη τη Fiat στην πλάτη του, ήταν εξαιρετικά επιτυχημένο εμπορικά και έδωσε μια «ανάσα» στη μάρκα, σε μια περίοδο που τα οικονομικά της δεν ήταν και... τέλεια.

Παρουσιάστηκε ως αντικαταστάτης του Uno το 1993 και μέχρι σήμερα, είχε στην ουσία τρεις γενιές, αν δεν μετρήσουμε τα facelift που κατά καιρούς δεχόταν. Πάμε να δούμε επτά πράγματα που πρέπει να θυμόμαστε για ένα από τα πιο ιστορικά μοντέλα της Fiat και έναν από τους πιο δυνατούς «παίκτες» της supermini κατηγορίας για εικοσιπέντε χρόνια!

1) Η πρώτη του γενιά, παρουσιάστηκε το 1993. Έφερε «επανάσταση» με τα ψηλά, κάθετα τοποθετημένα πίσω φωτιστικά σώματα και έμεινε στην παραγωγή έως και το 1999, πουλώντας περίπου 3,4 εκατομμύρια μονάδες. Το δεύτερο Punto το είδαμε το 1999, ανανεώθηκε το 2003 και συνέχισε να πωλείται έως και το 2010 ως φθηνότερη εναλλακτική, αν και το 2005 παρουσιάστηκε η τρίτη γενιά του Punto. Το Grande Punto, όπως λανσαρίστηκε, είναι ουσιαστικά το αυτοκίνητο που πωλείται έως και σήμερα. Το 2009 μετονομάστηκε σε Punto Evo και το 2012 σε Punto.

 

2) Το Punto είχε αγαπηθεί ιδιαίτερα στις γρήγορες εκδόσεις του. Το Punto GT είχε κινητήρα 1.4 λίτρων με τούρμπο και 136, 133 και 130 ίππους για το GT1, GT2 και GT3 αντίστοιχα και λατρεύτηκε από το νεανικό κοινό, αλλά και από τον κόσμο της βελτίωσης. Στην Ελλάδα κυκλοφορούν πολλά ακόμη και σήμερα και πρόκειται για ένα εξαιρετικά επιτυχημένο σπορ μοντέλο. Η δεύτερη γενιά του Punto είχε κι εκείνη γρήγορη έκδοση, με το όνομα HGT. Ο κινητήρας ήταν ατμοσφαιρικός αυτή τη φορά, με κυβισμό 1.8 λίτρων και 131 ίππους και έκανε τα 0-100 χλμ./ώρα σε 8 δευτερόλεπτα. Το Grande Punto ήταν διαθέσιμο ως 1.4 τούρμπο (T-Jet) με 120 ίππους, όμως αυτό δεν έφτανε για να θεωρηθεί σπορ. Για αυτό έβαλε το «χεράκι» της η Abarth και παρουσίασε τον 1.4 T-Jet με 155 ίππους και δυνατότητα τοποθέτησης του κιτ ESSEESSE που ανέβαζε την ισχύ στα 180 άλογα. Τέλος, το Abarth Punto Evo με τον 1.4 MultiAir κινητήρα, είχε 165 ίππους και ήταν το τελευταίο γρήγορο Punto.

3) Στα χρόνια που υπήρχε το Fiat Punto στην αγορά, είχε παρουσιαστεί σε διάφορες εκδόσεις. Για παράδειγμα, ήταν διαθέσιμο ως χάτσμπακ με τρεις ή πέντε πόρτες και επίσης, στην πρώτη του γενιά, υπήρχε η δυνατότητα αγοράς ενός Punto Cabrio! Είχε μαλακή αναδιπλούμενη οροφή και τέσσερις θέσεις, ενώ πουλήθηκαν περίπου 55.000 μονάδες. Η Fiat έδινε την επιλογή ενός ηλεκτρικού μηχανισμού για την αναδίπλωση της οροφής, όμως αν ο πελάτης δεν ήθελε να την προσθέσει από τον έξτρα εξοπλισμό του αυτοκινήτου, μπορούσε να τη λειτουργεί χειροκίνητα. Το Punto Cabrio ήταν ένα από τα πιο φθηνά κάμπριο μοντέλα που έχουν παρουσιαστεί μέχρι σήμερα.

4) Το Punto είχε παρουσιαστεί και σε αρκετές, λιγότερο γνωστές εκδόσεις. Η πρώτη γενιά του είχε για παράδειγμα, την Punto 6Speed, ένα Punto με τον κινητήρα βενζίνης των 1.1 λίτρων και χειροκίνητο εξάρι σασμάν, για τους 55 ολόκληρους ίππους που απέδιδε το μοτέρ! Αργότερα είδαμε το Punto Selecta, που είχε ένα αυτόματο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων (CVT) στον βασικό εξοπλισμό και επίσης, υπήρχε το Punto Economical Drive που είχε και πάλι το μοτέρ των 1.1 λίτρων αλλά ένα πεντάρι σασμάν, με κλιμάκωση εστιασμένη αποκλειστικά προς την οικονομία καυσίμου.

5) Η δεύτερη γενιά του Punto είχε «επαναστατήσει» με την υποβοήθηση του τιμονιού. Υιοθετήθηκε για πρώτη φορά το σύστημα DualDrive, ένα ηλεκτρικό μοτέρ που αναλάμβανε την υποβοήθηση και όχι το γνωστό μέχρι τότε υδραυλικό σύστημα που υποστηριζόταν από τον κινητήρα. Έτσι η κατανάλωση καυσίμου βρισκόταν σε πολύ χαμηλά για την εποχή επίπεδα! Το σύστημα DualDrive έδινε και την επιλογή "City", όπου ο οδηγός το πατούσε και το τιμόνι γινόταν ακόμη πιο ελαφρύ, πραγματικό πούπουλο! Τελικά όμως, το μοτέρ ηλεκτρικού τιμονιού φάνηκε κάπως... αναξιόπιστο και ταλαιπώρησε τους περισσότερους ιδιοκτήτες με βλάβη. Είναι ίσως το συχνότερο πρόβλημα των Punto και ελάχιστα δεν το έχουν αντιμετωπίσει!

6) Εκτός από τις πραγματικά γρήγορες εκδόσεις των Punto, υπήρχαν και οι εκδόσεις Sporting και στις τρεις γενιές του. Αυτές απευθύνονταν σε όποιον δεν ήθελε απόλυτες επιδόσεις από το αυτοκίνητό του, αλλά ήθελε μια όμορφη σπορ εμφάνιση και κάποιες αλλαγές στο στήσιμό του με αποτέλεσμα την πιο «εστιασμένη» οδική συμπεριφορά. Οι πρώτες δύο γενιές των Punto Sporting είχαν ατμοσφαιρικούς κινητήρες των 1.2 λίτρων και το Grande Punto Sporting ήταν διαθέσιμο με ατμοσφαιρικό των 1.4 λίτρων.

7) Στην Ελλάδα το αγαπήσαμε πάρα πολύ. Κυκλοφορούν στους δρόμους μας άπειρα «καθημερινά» Punto με κάθε λογής οδηγό πίσω από το τιμόνι τους, από νεαρό άντρα μέχρι ηλικιωμένους, νέες κοπέλες και μαμάδες. Είναι μια από τις πρώτες σκέψεις που κάνουμε όταν ακούμε για «τίμιο προσιτό αυτοκίνητο» και αυτό ακόμη δεν έχει αλλάξει! Εκτός από αυτά όμως, υπάρχουν και πολύ ιδιαίτερα Punto στην Ελλάδα. Από βελτιωμένα GT έως ειδικά διαμορφωμένα για πίστα HGT, «δαιμονισμένα» T-Jet είτε Abarth είτε όχι, με πολλούς περισσότερους ίππους από τις εργοστασιακές τιμές και μερικά από τα πιο «ψαγμένα» στη βελτίωση Multiair, που είναι ένας πολύ δύσκολος κινητήρας για tuning. Υπάρχει μέχρι και Punto πρώτης γενιάς μετατροπή με πεντακύλινδρο τούρμπο κινητήρα από Fiat Coupe! Το μόνο σίγουρο, είναι ότι το Punto θα μας λείψει, έστω και αν δεν υπήρξε ποτέ υπόδειγμα αξιοπιστίας, γιατί είχε τον τρόπο του να σε κατακτά.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!