Οδηγούμε στην Αττική το υβριδικό Mitsubishi Outlander PHEV
Τα τελευταία χρόνια και με μόνη εξαίρεση το νέο Eclipse Cross, η Mitsubishi βρίσκεται σε μια σχετική αδράνεια. Η φάση αλλαγών την έφερε δίπλα στην συμμαχία Renault-Nissan και άρχισαν να γίνονται τα πρώτα βήματα, ενώ η εξέλιξη του ήδη γνωστού για την ευρωπαϊκή αγορά, Outlander PHEV, φέρνει σημαντικά νέα για την εταιρεία. Στην Ελλάδα δεν είχαμε τη δυνατότητα επαφής μαζί του, μέχρι και τώρα, που η εισαγωγική εταιρεία της φίρμας αποφάσισε να μας δώσει μια γεύση από το πρώτο σε πωλήσεις Plug-In Hybrid SUV της Γηραιάς Ηπείρου με πάνω από 200.000 μονάδες από το 2013 που πρωτοπαρουσιάστηκε. Το οδηγήσαμε στην Αττική, στη γνωστή παραλιακή διαδρομή έως και το Τεχνολογικό Πάρκο Λαυρίου, με σημείο εκκίνησης και επιστροφής τα κεντρικά της Mitsubishi στη Λεωφόρο Αθηνών. Στην παρουσίαση του αυτοκινήτου σταθήκαμε ιδιαίτερα στο τεχνολογικό υπόβαθρό του, που επισκιάζει τη συγκρατημένη σχεδιαστική ταυτότητα στο εξωτερικό αλλά και το εσωτερικό του.
Κάτω από το καπό του κρύβεται ένας τετρακύλινδρος ατμοσφαιρικός κινητήρας των 2.4 λίτρων που αποδίδει 135 ίππους και 211 Nm ροπής, ενώ μαζί με δύο ηλεκτροκινητήρες φτάνει συνολικά στους 224 ίππους και 338 Nm ροπής. Το υβριδικό σύστημα βασίζεται γύρω από μια μπαταρία ιόντων λιθίου. Παρέχει αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία 57 χιλιομέτρων (45 βάσει WLTP) και συνολική αυτονομία, μαζί με το ρεζερβουάρ βενζίνης των 45 λίτρων, 600 χιλιομέτρων. Το μοτέρ έχει τη δυνατότητα να φορτίζει την μπαταρία σε ταχύτητες έως και 135 χλμ./ώρα και τα έξυπνα συστήματα διαχείρισης βοηθούν ώστε να μην εξαντλείται εντελώς.
Φυσικά, τα συστήματα ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση και το φρενάρισμα βοηθούν σε μεγάλο βαθμό την κατάσταση και ένα ακόμη θετικό γεγονός βρίσκεται στη δυνατότητα οδήγησης με ένα πεντάλ. Αν ο οδηγός επιλέξει το μέγιστο επίπεδο ανάκτησης στο κιβώτιο μπορεί να επιβραδύνει χωρίς τη χρήση του φρένου και το σύστημα πέδησης βρίσκεται εκεί μόνον για φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης! Επιστρέφοντας στις μπαταρίες, να τονίσουμε ότι φορτίζουν σε 5,5 ώρες σε οικιακό ρεύμα ή σε μόλις 25 λεπτά, έως το 80%, αν υπάρχει ταχυφορτιστής. Οι άνθρωποι της ελληνικής εισαγωγικής της Mitsubishi μας είπαν ότι με τις τιμές ρεύματος που ισχύουν, κάθε 100 χλμ μεταφράζονται σε περίπου 3€. Αν δεν υπάρχει η δυνατότητα φόρτισης από εξωτερική πηγή η γεννήτρια του αυτοκινήτου μπορεί να φορτίσει τις μπαταρίες σε 40 λεπτά, όπως έγινε και στο διάλειμμα της παρουσίασης του Outlander PHEV στο Λαύριο.
Σημαντικό πλεονέκτημα του μοντέλου της Mitsubishi έναντι του ανταγωνισμού είναι τα οκτώ χρόνια (ή 160.000 χλμ) εγγύησης της μπαταρίας και της ανακατασκευής της σε περίπτωση που η αποδοτικότητά της πέσει κάτω του 70%. Εκμεταλλευόμενη την απλή δομή των ηλεκτρικών οχημάτων (χωρίς κιβώτιο, όλα τα συστήματα με drive-by-wire) και υποστηριζόμενη από ένα πολύ προηγμένο Λειτουργικό Σύστημα PHEV που εξελίχθηκε εσωτερικά, αυτή η πρωτοποριακή αρχιτεκτονική αποφέρει αξιοσημείωτα οφέλη, σε επίπεδο διαστάσεων (ελάχιστες διαφορές από την έκδοση με μοτέρ εσωτερικής καύσης), εξοικονόμησης βάρους (έως 275 κιλά λιγότερα από τον ανταγωνισμό) και απόδοσης (χαμηλότερες εκπομπές CO2, μεγαλύτερη ηλεκτρική αυτονομία στην κατηγορία, συμπεριλαμβανομένου του νέου πρωτοκόλλου WLTP).
Το σύστημα PHEV είναι πλήρως αυτόματο, χωρίς προβλήματα – και απολύτως αξιόπιστο. Ο οδηγός θα μπορεί:
- Να επιλέξει το EV Mode (κίνηση μόνο με ρεύμα) όπου/όποτε είναι απαραίτητο
- Να ενεργοποιήσει το SAVE mode – η προτιμώμενη λύση για προστασία της φόρτισης της μπαταρίας, προσθέτοντας μία δόση ηλεκτροκίνησης για μείωση της κατανάλωσης και των ρύπων, ενώ διατηρεί φορτισμένες τις μπαταρίες.
- Να πιέσει το διακόπτη CHARGE mode για να ξεκινήσει η φόρτιση όταν καμία πηγή ισχύος δεν είναι διαθέσιμη. Αυτό το σύστημα θα είναι κρίσιμης σημασίας όταν ισχύσουν νέοι κανόνες σε μερικές πόλεις που θα επιτρέπουν μόνο την είσοδο οχημάτων μηδενικών ρύπων σε μερικές περιοχές. Ο οδηγός του Outlander PHEV θα μπορεί να οδηγεί στα προάστια χρησιμοποιώντας τα υβριδικά προγράμματα και στη συνέχεια να αλλάζει σε πλήρη ηλεκτροκίνηση, στο κέντρο της πόλης.
- Να χρησιμοποιεί τους μοχλούς πίσω από το τιμόνι (paddles) για ρύθμιση του φρένου του κινητήρα & και της ανάκτησης ενέργειας – και όλα αυτά χωρίς την παράξενη αίσθηση του πεντάλ που παρέχουν τα περισσότερα αυτοκίνητα με σύστημα αναγεννητικής πέδησης.
Υπενθυμίζουμε ότι το Outlander PHEV προσφέρει τρία Drive Modes, και όλα ενεργοποιούνται αυτόματα από το PHEV Operating System και όλα προσφέρουν μόνιμη ηλεκτρική τετρακίνηση:
Pure EV Mode (μέχρι 135 χλμ./ώρα)
- Το όχημα κινείται από τα Εμπρός & Πίσω Μοτέρ
- Ενέργεια τροφοδοτείται από τη μπαταρία
Series Hybrid Mode
- Το αυτοκίνητο εξακολουθεί να χρησιμοποιεί την ισχύ των Εμπρός & Πίσω Μοτέρ
- Ο κινητήρας ενεργοποιείται ως Γεννήτρια, για φόρτιση της μπαταρίας κατά τη διάρκεια του ταξιδιού
- Το πρόγραμμα ενεργοποιείται αυτόματα - για 3-10 λεπτά το μέγιστο.
- Με ταχύτητα πάνω από 135 χλμ./ώρα
- Ξαφνική απαίτηση ισχύος (πάνω από 60 kW)
- Υπόλοιπη φόρτιση κάτω από 23%
- Στόχος, η επιστροφή στο Pure EV Mode όσο πιο συχνά/σύντομα είναι δυνατόν
- Ο κινητήρας ενεργοποιείται επίσης με ακρίβεια & αυτόματα για τη διατήρηση του καταλύτη σε βέλτιστη κατάσταση + μετά από 89 ημέρες λειτουργίας μόνο με ηλεκτρισμό για προστασίας του συστήματος ψεκασμού καυσίμου.
Parallel Hybrid Mode
- Ο κινητήρας κινεί τους εμπρός τροχούς (μέσω του Multi-Mode εμπρός άξονα)
- Το Εμπρός Μοτέρ υποστηρίζει τον Κινητήρα + το Πίσω Μοτέρ εξακολουθεί να κινεί τους πίσω τροχούς
- Το πρόγραμμα αυτό ενεργοποιείται αυτόματα μετά τα 135 χλμ./ώρα
- Στόχος του συστήματος η επιστροφή στο Series hybrid Mode (ή Pure EV Mode κάτω από τα 135 χλμ./ώρα) όσο πιο συχνά/σύντομα είναι δυνατόν
- Ο κινητήρας επίσης ενεργοποιείται για φόρτιση μέσω της Γεννήτριας, χρησιμοποιώντας την περίσσεια ροπή
Η Mitsubishi «άκουσε» τις παρατηρήσεις των πελατών της στην έκδοση του Outlander PHEV πριν την ανανέωση και για αυτό το νέο, ωρίμασε πολύ και είναι πιο ολοκληρωμένο. Ο νέος βενζινοκινητήρας των 2.4 λίτρων που λειτουργεί σε κύκλο Atkinson έχει πολύ λιγότερο θόρυβο και κραδασμούς, από τον προηγούμενο των 2.0 λίτρων, ειδικά στη φάση που έχει «αναλάβει» να φορτίσει τις μπαταρίες. Με αφορμή την αλλαγή του μοτέρ έγιναν τροποποιήσεις σε καταλύτη, στη σχεδίαση του φίλτρου αέρα και στα παχύτερα τοιχώματα του σιλανσιέ για ακόμη καλύτερο αποτέλεσμα.
Φυσικά δεν παρέλειψαν να μας τονίσουν ότι στο νέο Outlander PHEV συναντάμε σύστημα τετρακίνησης S-AWC (Super All Wheel Control) που προέρχεται από το WRC και το Lancer Evolution. Υπάρχει πρόγραμμα Sport για καλύτερο έλεγχο και μέγιστη πρόσφυση σε χαμηλές και μεσαίες ταχύτητες, αλλά και Snow για συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης και βέλτιστη εκκίνηση από στάση. Στην πράξη η πρόσφυση είναι ανεξάντλητη, τουλάχιστον σε «στεγνές» συνθήκες που το δοκιμάσαμε εμείς στο Λαύριο, όμως μη σας... ξεγελάσει η σύνδεση με το Evo καθώς αυτή γίνεται μόνο σε επίπεδο κοινής τεχνολογικής εφαρμογής.
Από εκεί και πέρα το Outlander παραμένει ένα SUV 1.900 κιλών και το οδηγικό προφίλ που του ταιριάζει είναι άνετη και ήσυχη μετακίνηση που αν το επιλέξεις θα ανταποκριθεί και θα σε ανταμείψει πλήρως. Το τιμόνι του αν και ελαφρύ παρέχει πληροφόρηση και άξιο αναφοράς είναι το σύστημα πέδησης που εκτός από αποτελεσματικό, δεν έχει (ευτυχώς) το περίεργο «κενό» των υβριδικών με σύστημα ανάκτησης ενέργειας, όπως λέμε και παραπάνω. Ο αγοραστής του Mitsubishi Outlander εκτός από όσα γράφουμε θα εκτιμήσει δεόντως τους άπλετους χώρους του εσωτερικού, τις πρακτικές θήκες που υπάρχουν πραγματικά παντού και τις δύο παροχές ρεύματος με κανονικό βύσμα και παροχή μέχρι και για υπαίθριο εξοπλισμό έως 1.500W. To Mitsubishi Outlander PHEV διατίθεται σε δύο εκδόσεις εξοπλισμού, αμφότερες πλήρεις σε κάθε επίπεδο. Η πρώτη στοιχίζει 45.900€ και η δεύτερη 54.900€, με βασικές διαφορές το δερμάτινο σαλόνι, τα LED φωτιστικά σώματα, την ηλιοροφή και το κορυφαίο ηχοσύστημα που είναι στάνταρ στην ακριβότερη, μεταξύ άλλων φυσικά.
Τέλος, κάτι που λίγους ενδιαφέρει αλλά είναι πραγματικά εντυπωσιακό για το μοντέλο της μάρκας είναι ότι έχει τη δυνατότητα να κρατήσει τις ανάγκες ενός συνηθισμένου νοικοκυριού για έως και δέκα ημέρες, με την μπαταρία πλήρως φορτισμένη και το ρεζερβουάρ γεμάτο. Ένα πλεονέκτημα του οποίου η αξία έχει αποδειχτεί (με δυσάρεστο τρόπο) από τους κατοίκους που χτυπήθηκαν από τις φυσικές καταστροφές στην Ιαπωνία λόγω του τσουνάμι. Ένα από τα πλεονεκτήματα της τεχνολογίας PHEV του μοντέλου είναι ότι επιτρέπει στους οδηγούς να χρησιμοποιούν τις μπαταρίες για να τροφοδοτούν με ηλεκτρισμό DC τα σπίτια τους, την κοινότητα και το ηλεκτρικό δίκτυο. Αυτό προαναγγέλλει μία νέα εποχή πιο αποδοτικής διαχείρισης της ενέργειας. Μοναδικό στην κατηγορία του, το Outlander PHEV είναι ήδη συμβατό με τα λεγόμενα έξυπνα δίκτυα και η Mitsubishi Motors προβλέπει τη σταδιακή εισαγωγή του σε προγράμματα Vehicle To Home (V2H) τα επόμενα χρόνια και ήδη περιλαμβάνεται σε δοκιμαστικά προγράμματα σε διάφορες χώρες.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!