Oι 7 πληγές των παλαιών αυτοκινήτων (pics & vid)
- 1. Δίψα για καύσιμα
- 2. Αργά σα χελώνες
- 3. Άγριο στρίμωγμα
- 4. Εργασία και χαρά
- 5. Απώλεια ευστάθειας
- 6. Ρωτώντας πας στην Πόλη
- 7. Γύμνια στα συστήματα ασφαλείας
Ο άνθρωπος έχει την τάση να αναπολεί με νοσταλγία τα προηγούμενα χρόνια και τη νεότητά του, ξεχνώντας ό,τι δυσκολίες είχε περάσει τότε. Όσον αφορά στα αυτοκίνητα, υπάρχουν σίγουρα λόγοι να θυμόμαστε με τρυφερότητα τα μοντέλα προηγούμενων δεκαετιών, όπως είχαμε εξηγήσει και σε προηγούμενο άρθρο μας. Ωστόσο, τα σύγχρονα αυτοκίνητα υπερέχουν συντριπτικά απέναντι στους προγόνους τους, τόσο από άποψη ασφάλειας, όσο και άνεσης, παρόλο ότι στερούνται συχνά προσωπικότητας. Ας δούμε λοιπόν επτά σημεία, στα οποία υστερούσαν σαφέστατα τα παλαιότερα μοντέλα σε σύγκριση με τα σημερινά.
1. Δίψα για καύσιμα
Τα σύγχρονα μοντέλα διαθέτουν πολύ οικονομικότερα σε κατανάλωση μοτέρ σε σχέση με το παρελθόν. Όποιος οδηγούσε για παράδειγμα πριν πέντε δεκαετίες τη μεσαία μπερλίνα Peugeot 404, κατανάλωνε κατά μέσο όρο 10,4 λίτρα βενζίνης ανά 100 χλμ. με ένα αυτοκίνητο του οποίου ο κινητήρας απέδιδε μόλις 73 άλογα. Ο σύγχρονος απόγονος του 404, δηλαδή το Peugeot 508, αρκείται με βάση τις εργοστασιακές μετρήσεις σε 6,7 λίτρα αμόλυβδης ανά 100 χλμ. στην έκδοση των 130 ίππων. Εννοείται, ότι εξαιρετικά χαμηλότερες είναι και οι εκπομπές ρύπων των μοντέρνων αυτοκινήτων σε σύγκριση με τους προγόνους τους που δεν διέθεταν ούτε καταλύτες και έκαιγαν βενζίνη με μόλυβδο.
2. Αργά σα χελώνες
Το 1971 λανσάρισε η BMW το μοντέλο 1800 ΤΙ, μία σπορ μπερλίνα της premium κατηγορίας η οποία θεωρείται πρόγονος της εκρηκτικής Μ5. Ακόμη όμως και ένα τόσο ξεχωριστό και σβέλτο μοντέλο με 110 ίππους χρειαζόταν για την επιτάχυνση 0 – 100 χλμ./ώρα 11,5’’. Σήμερα απαιτεί ακόμη και το υβριδικό Toyota Prius για την ίδια διαδικασία επτά δέκατα του δευτερολέπτου λιγότερα.
3. Άγριο στρίμωγμα
Τα παλαιότερα μοντέλα ήταν μικρότερων διαστάσεων από τα σύγχρονα, στα οποία μάλιστα γίνεται πλέον ιδανική αξιοποίηση κάθε εκατοστού. Αυτό ισχύει ακόμη και για την πολυτελέστατη Mercedes S-class του 1972, όπου οι διαθέσιμοι χώροι για τα πόδια και τους αγκώνες δεν ήταν τόσο πλούσιοι όσο θα ανέμενε κάποιος. Ας μην ξεχνάμε ότι η γερμανική λιμουζίνα είχε 1,81 μ. πλάτος, όσο δηλαδή και η σημερινή A-class με πλάτος 1,80 μ., που αποτελεί το μικρότερο μοντέλο της γκάμας της Mercedes!
4. Εργασία και χαρά
Ποιος δεν θυμάται τους χειροκίνητους μηχανισμούς με τις μανιβέλες για το άνοιγμα και το κλείσιμο των παραθύρων, οι οποίοι μάλιστα ήταν σε ορισμένες περιπτώσεις και αρκετά ευπαθείς. Σήμερα μπορείς να κάνεις όλη αυτή τη δουλειά πατώντας απλά έναν διακόπτη, ενώ δεν έχεις κανένα πρόβλημα να ανοίξεις το παράθυρο του συνοδηγού ή κάποιο άλλο από τα πίσω, ακόμη και αν βρίσκεσαι μόνος σου μέσα στο αυτοκίνητο.
5. Απώλεια ευστάθειας
Ο θρυλικός Σκαραβαίος της VW κατασκευαζόταν επί δεκαετίες μεταξύ 1938 και 2003 και βέβαια έχει γράψει ιστορία. Ακόμη όμως και σε ένα τόσο εμβληματικό μοντέλο απαγορευόταν δια ροπάλου να πάρεις με υπερβολική ταχύτητα μία στροφή και να προσπαθήσεις να το φρενάρεις αφήνοντας το γκάζι, γιατί το αυτοκίνητο αντιδρούσε νευρικά και «ψάρευε» με την ουρά του. Σήμερα δεν μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο τόσο εύκολα, καθώς ο απόγονός του –δηλαδή το VW Golf όγδοης γενιάς- δεν έχει τον κινητήρα πίσω αλλά εμπρός, ενώ εφοδιάζεται και στάνταρ με σύστημα ευστάθειας ESP.
6. Ρωτώντας πας στην Πόλη
Οι χάρτες ανήκαν στο παρελθόν στον εξοπλισμό κάθε αυτοκινήτου, όταν έβγαινε εκτός πόλης. Μέσα στις πόλεις, ρωτούσες απλά τους περαστικούς ή άλλους οδηγούς –και κατά προτίμηση ταξιτζήδες- για να μάθεις πώς θα φτάσεις στον προορισμό σου. Από το 1981 και μετά άρχισαν να αλλάζουν τα πράγματα με την παρουσίαση του πρώτου συστήματος πλοήγησης και σήμερα μπορείς να χρησιμοποιήσεις την αντίστοιχη συσκευή του αυτοκινήτου σου ή να συνδέσεις με αυτήν το κινητό σου.
7. Γύμνια στα συστήματα ασφαλείας
Οι ζώνες ασφαλείας, οι αερόσακοι, οι ενισχυμένοι θάλαμοι επιβατών, οι ζώνες απορρόφησης ενέργειας του αμαξώματος και πολλά άλλα αυτονόητα συστήματα ασφαλείας ενός σύγχρονου οχήματος αποτελούσαν άγνωστες έννοιες στο παρελθόν. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα ενός crash test που πραγματοποίησε το αμερικανικό ινστιτούτο οδικής ασφάλειας IIHS μεταξύ μίας Chevrolet Bell Air του 1959 και μία Chevrolet Malibu του 2009, δηλαδή ενός μοντέλου ήδη δώδεκα ετών άρα όχι απολύτως σύγχρονου με τα σημερινά δεδομένα. Ακόμη όμως και έτσι, τα αποτελέσματα σοκάρουν, αφού οι επιβάτες θα έβγαιναν από τη νεότερη Chevrolet με ελαφρούς τραυματισμούς, στην παλαιότερη όμως θα τραυματίζονταν πιθανότατα θανάσιμα.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!