Ηλεκτροσόκ για τη BMW η κακή εμπορική πορεία της i3

Gazzetta team
Ηλεκτροσόκ για τη BMW η κακή εμπορική πορεία της i3
Σημαντικές ζημιές κατέγραψε η BMW από την ηλεκτροκίνητη i3, που φαίνεται ότι ήταν τελικά μπροστά από την εποχή της, ενώ δεν προβλέπεται να αποκτήσει διάδοχο μοντέλο.

Πριν λίγες μόλις ημέρες αποκάλυψε ο διευθυντής μάρκετινγκ της BMW, Πίτερ Νότα, στους ‘’Financial Times’’, ότι δεν υπάρχουν σχέδια για έναν διάδοχο της i3, αν και θα συνεχιστεί η παραγωγή της για μερικά χρόνια ακόμη. Αντίθετα, το αδελφό μοντέλο της i3, δηλαδή το σπορ υβριδικό supercar i8, θα βγει πολύ νωρίτερα από την πρίζα και πιο συγκεκριμένα τον Απρίλιο του 2020. Ετσι θα έχει άδοξο τέλος ένα από τα πιο τολμηρά εγχειρήματα στη σύγχρονη ιστορία της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, το οποίο ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς, αλλά δεν στέφθηκε με την αναμενόμενη εμπορική επιτυχία. Όλα τα μελλοντικά ηλεκτροκίνητα μοντέλα της βαυαρικής μάρκας θα χρησιμοποιούν πλέον νέες και ενιαίες πλατφόρμες, ώστε να συμπιεστεί το κόστος παραγωγής τους και να λειτουργήσουν ανταγωνιστικά σε τεράστιες αγορές, όπως της Κίνας και των ΗΠΑ.

Και όμως, η BMW i3 βασιζόταν σε μία ρεαλιστική ιδέα, υλοποιήθηκε σωστά, όμως δεν απέφερε τα αναμενόμενα στη μητρική εταιρεία της. Οι Βαυαροί την παρουσίασαν σε μία εποχή, κατά την οποία οι ανταγωνιστές τους έβλεπαν ακόμη με μισό μάτι την ηλεκτροκίνηση, ενώ επένδυσαν τεράστιους πόρους σε ένα project με εξαιρετικά αβέβαιο μέλλον. Ενδεικτικό είναι το γεγονός, ότι το αμάξωμα κατασκευάστηκε από ανθρακόνημα για μειωμένο βάρος και αυξημένη αυτονομία, μάλιστα η BMW δημιούργησε στις ΗΠΑ μία δική της μονάδα παραγωγής ανθρακονήματος, ειδικά για την i3. Αυτός ο σύγχρονος «μαύρος χρυσός» μεταφερόταν στη Γερμανία, για να αναμειχθεί με ειδικές ρητίνες και να ψηθεί σε φούρνους στα σχήματα των μερών του αμαξώματος. Μιλάμε δηλαδή για μία γιγαντιαία και εξαιρετικά δαπανηρή διαδικασία, η οποία μάλιστα αφορούσε αποκλειστικά δύο μοντέλα της BMW, την i3 και την i8.

H i3 ακολούθησε ωστόσο και άλλα καινοτόμα μονοπάτια, που την οδήγησαν δυστυχώς σε αδιέξοδο. Ένα από αυτά αφορούσε τα ελαστικά της με διάμετρο μίας οικογενειακής πίτσας και με ελάχιστο πλάτος για χαμηλότερη αντίσταση κύλισης. Ωστόσο, το αισθητικό αποτέλεσμα ήταν για πολλούς ενδιαφερόμενους πελάτες αλλόκοτο και λειτούργησε απωθητικά, καθώς η πλειοψηφία των αγοραστών προτιμά φαρδιά ελαστικά για το αυτοκίνητό του.

 

Επίσης για το εσωτερικό του αυτοκινήτου επέλεξε η BMW υλικά είτε από ανακυκλώσιμα προϊόντα είτε από γρήγορα ανανεώσιμες πρώτες ύλες, όπως για παράδειγμα ίνες κάνναβης για τις επενδύσεις των θυρών. Όλα αυτά φαίνονται φυσιολογικά σήμερα, όμως το 2013 που λανσαρίστηκε η ηλεκτρική i3 ακούγονταν σαν σενάρια επιστημονικής φαντασίας.

Κάπως έτσι κατέληξε σε οικονομικό αδιέξοδο και αποτυχία το φιλόδοξο εγχείρημα της BMW, για την εξέλιξη του οποίου επενδύθηκαν σύμφωνα με έγκυρες εκτιμήσεις γύρω στα τρία δισεκατομμύρια ευρώ. Από το 2013, οπότε λανσαρίστηκε η ηλεκτροκίνητη i3 στην αγορά, πουλήθηκαν περίπου 150.000 τέτοια αυτοκίνητα. Πρόκειται για ένα ικανοποιητικό νούμερο, όσον αφορά στην κατηγορία των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, ωστόσο βρίσκεται πολύ κάτω από τις προσδοκίες της BMW με αποτέλεσμα, να συμβάλλουν η i3 και η i8 στην αναβάθμιση του οικολογικού ίματζ της γερμανικής μάρκας, αλλά και να την επιβαρύνουν ταυτόχρονα με οικονομικές ζημιές. Οι ίδιοι οι μάνατζερ της BMW υποστηρίζουν, ότι προχώρησαν πολύ νωρίς με το λανσάρισμα της i3 σε μία αγορά, που δεν ήταν τότε ακόμη ώριμη να αποδεχθεί ένα καινοτόμο ηλεκτροκίνητο μοντέλο.

Οι απόψεις διίστανται πάντως, αφού κάποιοι άλλοι πιστεύουν ότι το λάθος της BMW ήταν, ότι περιορίστηκε μόνον στην παρουσίαση της i3 και δεν λανσάρισε σχεδόν αμέσως μετά και κάποιο άλλο ηλεκτρικό μοντέλο, όπως π.χ. μία i4 και μία i5. Αντίθετα, αυτό έχει προγραμματιστεί να γίνει το 2021, όταν δηλαδή θα έχουν ξυπνήσει ήδη όλοι οι ανταγωνιστές της και θα έχουν λανσάρει πάνω από εκατό τέτοια νέα μοντέλα στην αγορά. Επίσης, η BMW δεν διαθέτει ακόμη ειδική πλατφόρμα για τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα της, ώστε να μπορεί να αξιοποιήσει ιδανικά τους πρόσθετους χώρους από την απουσία διαφόρων μηχανικών μερών, ενώ η i3 εξελίχθηκε σε μία εποχή, όπου δεν ήταν ξεκάθαρο το τοπίο στην ηλεκτροκίνηση. Αν δηλαδή θα πηγαίναμε προς τα ηλεκτρικά μοντέλα μπαταρίας ή με ενεργειακές κυψέλες υδρογόνου ή σε κάποιες άλλες μορφές συμβατικών κινητήρων με συνθετικά καύσιμα χαμηλών εκπομπών ρύπων.

Τα νέα πλάνα της BMW προβλέπουν οπωσδήποτε ένα ηλεκτροκίνητο μοντέλο μικρομεσαίων προδιαγραφών, χωρίς να υπάρχουν ωστόσο περισσότερες πληροφορίες για τις προδιαγραφές του. Το 2021 θα παρουσιάσει η γερμανική μάρκα το i4 ως βασικό αντίπαλο του Tesla Model 3, ενώ λίγο αργότερα αναμένεται το iNext με την επίσημη ονομασία i5, που θα αποτελεί ένα κράμα από crossover και πολυμορφικό. Σε κάθε περίπτωση θα πρόκειται για «κανονικά» μοντέλα σε σύγκριση με την i3, καθώς η BMW φαίνεται ότι διδάχθηκε από τα λάθη της και θέλει να αποφύγει άλλο ένα τέτοιο οικονομικό φιάσκο.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!