Πώς θα γίνουν τα αυτοκίνητα πιο ασφαλή για τις γυναίκες

Gazzetta team
Πώς θα γίνουν τα αυτοκίνητα πιο ασφαλή για τις γυναίκες
Ο στάνταρ τύπος ντάμι για τα crash tests είναι άνδρας και δεν καλύπτει 100% τις προδιαγραφές ασφαλείας μίας γυναίκας. Γι αυτό εξελίσσονται ντάμις γένους…θηλυκού!

Τα ντάμις που χρησιμοποιούντα στις ευρωπαϊκές δοκιμές πρόσκρουσης έχουν 1,77 μ. ύψος και ζυγίζουν 75 κιλά, δηλαδή διαθέτουν τις διαστάσεις ενός μέσου άνδρα. Αυτό έχει ωστόσο εξαιρετικά αρνητικές παρενέργειες για τις γυναίκες, που εμφανίζουν 1,5 έως 3 φορές μεγαλύτερο κίνδυνο τραυματισμού από τους άνδρες στις οπισθομετωπικές συγκρούσεις.

Το ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα Virtual φιλοδοξεί να βάλει ένα τέλος σε αυτή τη διάκριση των δύο φύλων και εξελίσσει το πρώτο γυναικείο μοντέλο ντάμι για εικονικά τεστ οδικής ασφαλείας. Το 2013 είχε εξελιχθεί ένα αντίστοιχο ντάμι «θηλυκού γένους» στο πλαίσιο ενός άλλο ερευνητικού προγράμματος, ωστόσο δεν έφτασε ποτέ σε φάση μαζικής παραγωγής ούτε και χρησιμοποιήθηκε από την αυτοκινητοβιομηχανία. Ετσι, εξακολουθούν και χρησιμοποιούνται ως υποκατάστατα των γυναικών στα crash tests τα στάντα ντάμις, απλά σε μικρότερες διαστάσεις.

Αυτό είναι προβληματικό, καθώς σύμφωνα με την Άστριντ Λίντερ του σουηδικού ινστιτούτου έρευνας συγκοινωνιών VTI, «το μικρότερο ντάμι δεν ανταποκρίνεται στο γυναικείο μέρος του πληθυσμού, αλλά σε ένα δωδεκάχρονο παιδί». Εδώ να διευκρινίσουμε, ότι δεν πρόκειται για τα κανονικά ντάμις, αλλά για μαθηματικού τύπου ανθρώπινα μοντέλα για εικονικές δοκιμές, τα οποία ωστόσο είναι πολύ πιο λεπτομερή από τις κούκλες από πλαστικό και μέταλλο των δοκιμών πρόσκρουσης.

 

Οι εικονικές δοκιμές θα κάνουν πολλά χρόνια μέχρι να καθιερωθούν υποχρεωτικά από τον νομοθέτη, ωστόσο σε λίγα χρόνια θα χρησιμοποιούνται από ιδιωτικά κέντρα δοκιμών και ερευνών, ενώ τα ανθρώπινα μοντέλα τους έχουν φτάσει πλέον σε ένα προχωρημένο στάδιο εξέλιξης. Τα μοντέλα του προγράμματος «Virtual» δεν θα προσομειώνουν ωστόσο μόνον το γυναικείο σώμα, αλλά και άλλες κατηγορίες ανθρώπων, που δεν λαμβάνονται μέχρι στιγμή υπόψη από τα σημερινά ντάμις των crash tests. Το πρόβλημα δεν είναι μόνον, ότι δεν αντιμετωπίζονται οι ιδιαιτερότητες του γυναικείου σώματος, αλλά ότι οι σύγχρονες κούκλες των δοκιμών πρόσκρουσης ανταποκοκρίνονται στα στάνταρ ενός αθλητικού άνδρα. Ωστόσο υπάρχουν εκατοντάδες διαφορετικοί σωματικοί τύποι, όπως για παράδειγμα οι υπέρβαροι ή οι ηλικιωμένοι, για τους οποίους δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη στα crash tests.

Προϋπόθεση για τη χρήση ντάμις διαφορετικών προδιαγραφών αποτελεί η αλλαγή της νομοθεσίας, η οποία προβλέπει σήμερα τη χρήση κουκλών με ανδρικά στάνταρ, οπότε γίνονται με αυτές οι δοκιμές πρόσκρουσης των νέων μοντέλων αυτοκινήτων. Πάντως τα πράγματα φαίνεται ότι θα αλλάξουν και ότι το αργότερο έως το 2030 θα δούμε τα πρώτα crash tests με ντάμις γυναικείων διαστάσεων και προδιαγραφών.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!