Tα οφέλη από τα ηλεκτρικά Ι.Χ. πηγαίνουν χαμένα εξαιτίας των SUV
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας ΙΕΑ έχει ως κύρια αποστολή από την ίδρυσή του το 1974, να βρίσκει λύσεις και απαντήσεις στο ερώτημα, πώς μπορεί να συνδυαστεί η ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας με τη μειωμένη προσφορά ενέργειας από ορυκτά καύσιμα. Οι προσπάθειες που γίνονται τις τελευταίες δεκαετίες κινδυνεύουν ωστόσο να ναυαγήσουν εξαιτίας της αλματώδους ζήτησης για βαριά και ενεργοβόρα οχήματα SUV σε παγκόσμιο επίπεδο. Μάλιστα, η ετήσια έκθεση του ΙΕΑ, ‘’World Energy Outlook’’, θα περιλαμβάνει ως κεντρικό θέμα αυτό το «υποτιμημένο πεδίο της ενεργειακής συζήτησης, όπως ανακοίνωσαν η υπεύθυνη της έρευνας Λάουρα Κόζι και ο Έλληνας συνεργάτης της, Απόστολος Πετρόπουλος.
Οι δύο επιστήμονες προδημοσίευσαν ορισμένα ενδιαφέροντα στοιχεία, ώστε να αποκτήσουμε μία εικόνα του προβλήματος. Σύμφωνα με αυτά, το 2010 κυκλοφορούσαν σε όλον τον πλανήτη 35 εκατομμύρια οχήματα ελεύθερου χρόνου (SUV), ενώ το 2018 ξεπέρασε ο αριθμός τους τα 200 εκατομμύρια. Τον προηγούμενο χρόνο ήταν το ένα στα δύο καινούρια αυτοκίνητα, που πωλήθηκαν στις ΗΠΑ, ένα μοντέλο της συγκεκριμένης κατηγορίας, όμως και οι υπόλοιπες μεγάλες αγορές ακολουθούν αυτή την τάση με μία χρονική υστέρηση μερικών ετών. Αρα, εκτιμά η IEA, ότι η αύξηση θα συνεχιστεί και στο μέλλον.
Το ίδιο διάστημα ευθύνονται τα SUV από μόνα τους για την αύξηση της ζήτησης για πετρέλαιο από τα επιβατηγά οχήματα κατά 3,3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα! Λόγω της αυξημένης καύσης πετρελαϊκών προϊόντων τετραπλασιάστηκαν μεταξύ 2010 και 2018 οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τον παγκόσμιο στόλο των SUV και ανέρχονται αυτή τη στιγμή σε περίπου 700 Μεγατόνους. Ετσι καταλαμβάνουν τα οχήματα ελεύθερου χρόνου τη δεύτερη θέση παγκοσμίως μεταξύ των βιομηχανικών κλάδων με τη μεγαλύτερη αύξηση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από το 2010 έως σήμερα. Συγκεκριμένα βρίσκονται πίσω από τον κλάδο των εργοστασίων παραγωγής ενέργειας, που πολλαπλασιάστηκαν σε όλον τον κόσμο και χρησιμοποιούν άνθρακα, αλλά μπροστά από τη βαριά βιομηχανία, τα βαρέα φορτηγά οχήματα, την αεροπλοϊα και την ναυτιλία.
Στις υπόλοιπες κατηγορίες επιβατηγών οχημάτων έχουμε μείωση των εκπομπών ρύπων, η οποία πήγε ωστόσο χαμένη εξαιτίας των SUV. Όπως αναφέρει ο ΙΕΑ, ένα όχημα ελεύθερου χρόνου καταναλώνει περίπου 25% περισσότερη ενέργεια σε σχέση με ένα μεγαλομεσαίο Ι.Χ. άλλου τύπου. Αν συνεχιστεί μάλιστα η συγκεκριμένη τάση, τότε θα αυξηθεί έως το 2040 η ζήτηση για πετρέλαιο γύρω στα δύο εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα και ταυτόχρονα θα εκμηδενίσει όλο το περιβαλλοντικό όφελος από την ένταξη περίπου 150 εκατ. νέων ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην κυκλοφορία.
Το ενεργειακό ισοζύγιο μπορεί μάλιστα να γίνει ακόμη αρνητικότερο. O Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας εκτιμά, ότι τα εκατοντάδες νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα μπουν στην αγορά τα επόμενα χρόνια, θα είναι στη συντριπτική πλειοψηφία τους μικρά και μεσαία μοντέλα. Αν περάσει όμως η τάση για SUV και στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, τότε θα αυξήσουν τα βαρύτερα οχήματα τη ζήτηση για ενέργεια, η οποία θα είναι απλά ηλεκτρική.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!