10 μύθοι και 10 αλήθειες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Gazzetta team
10 μύθοι και 10 αλήθειες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Βαρετά στο δρόμο, με μικρή αυτονομία, πανάκριβες τιμές και επικίνδυνες μπαταρίες είναι μερικά από τα κλισέ, που ανατρέπει ο συγκεκριμένος δεκάλογος γύρω από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Εκατοντάδες νέα ηλεκτροκίνητα μοντέλα θα λανσάρουν οι εταιρείες αυτοκινήτων την επόμενη διετία, ενώ πάνω από 20 τέτοιες πρεμιέρες θα έχουμε το 2020 στην Ελλάδα. Ωστόσο, γύρω από τη συγκεκριμένη τεχνολογία κυκλοφορούν πολλές ‘’πληροφορίες’’, που προκαλούν δισταγμό στους υποψήφιους αγοραστές, αν και δεν ανταποκρίνονται πάντα στην αλήθεια. Αυτά επιδιώκει να ξεδιαλύνει η Kosmocar, που αποτελεί τον αποκλειστικό εισαγωγέα των γνωστών αυτοκινητοβιομηχανιών Volkswagen, Audi και Skoda στη χώρα μας, αναλύοντας 10 τέτοιους «αστικούς μύθους» για τα σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και χρησιμοποιώντας παραδείγματα με δικά της αντίστοιχα μοντέλα. Ας δούμε λοιπόν, ποια είναι τα 10 πιο διαδεδομένα κλισέ και πόσο ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα με βάση τα πιο πρόσφατα δεδομένα και τις ραγδαίες εξελίξεις στον τομέα της αυτοκίνησης.

1. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν αρκετή αυτονομία

ΑΛΗΘΕΙΑ: Οι αποστάσεις που καλύπτει καθημερινά ο μέσος Ευρωπαίος οδηγός με το αυτοκίνητό του, είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία αρκετά μικρότερες των 100 χλμ., την ίδια στιγμή που τα σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν αυτονομία άνω των 200 χλμ. Χαρακτηριστικά, με βάση την αυστηρή μέτρηση σύμφωνα με τον κύκλο WLTP το Audi e-tron έχει αυτονομία που υπερβαίνει τα 400 χλμ., το Volkswagen e-Golf περίπου 300 χλμ., το ID.3 που παρουσίασε η Volkswagen στη Φρανκφούρτη φτάνει τα 550 χλμ. ενώ τα Volkswagen e-up! και SKODA CITIGOe iV περίπου 260 χλμ.. Παράλληλα, όλα μπορούν να φορτίζονται σε οποιουδήποτε τύπου οικιακό δίκτυο ηλεκτρισμού.

2. Πολύ ακριβά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

 

ΑΛΗΘΕΙΑ: Σήμερα υπάρχουν διαθέσιμα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με τιμή παραπλήσια αυτής των αντίστοιχων σε διαστάσεις συμβατικών. Το Audi e-tron, με πλούσιο εξοπλισμό, έχει τιμή παραπλήσια των αντίστοιχου μεγέθους Q7 και Q8 ενώ το ολοκαίνουργιο Volkswagen ID.3 στη Γερμανία, όπου ήδη έχουν ανακοινωθεί τιμές, θα έχει -λόγω και της σχετικής επιδότησης- παραπλήσια τιμή πώλησης με το επίσης ολοκαίνουργιο Golf. Στο κοντινό μέλλον θα έχουμε ακόμη μεγαλύτερη σύγκλιση τιμών μεταξύ των ηλεκτρικών και των συμβατικών μοντέλων, που θα κάνουν τα πρώτα απολύτως ανταγωνιστικά και στην τιμή αγοράς τους. Μέχρι να συμβεί αυτό, θα εξακολουθήσουν να παίζουν καθοριστικό ρόλο οι επιδοτήσεις, που προβλέπονται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες και συζητούνται και για την Ελλάδα.

3. Μεγάλος ο χρόνος φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων

ΑΛΗΘΕΙΑ: Υπάρχουν σήμερα ευρέως διαθέσιμα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα οποία φορτίζονται με ειδικές συσκευές ταχυφόρτισης στο 80% της χωρητικότητας των συσσωρευτών τους (αντιστοιχεί σε αυτονομία αρκετά μεγαλύτερη των 250 χιλιομέτρων) σε περίπου 30΄. Η φόρτισή τους σε απλό οικιακό τριφασικό δίκτυο στη διάρκεια της νύχτας είναι αρκετή για να έχουν αυτονομία 70-80 χιλιόμετρα και σε πολλές περιπτώσεις άνω των 100 χλμ. Σε φόρτιση με ένα προσιτό Wallbox ισχύος 11KW, στο σπίτι ή στην εργασία, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο φορτίζεται πλήρως σε χρόνο 5-8 ωρών, με ανάλογο όφελος στην αυτονομία του.

4. Αργή η πλήρης φόρτιση των μπαταριών, περιορισμένο δίκτυο φορτιστών

ΑΛΗΘΕΙΑ: Ο χρήστης ενός μοντέλου συμβατικής τεχνολογίας ανεφοδιάζει το αυτοκίνητό του όταν το ρεζερβουάρ βρεθεί με περίπου το 1/4 της χωρητικότητάς του, αφιερώνοντας 5΄ χρόνου. Ο κάτοχος ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου αλλάζει πολύ γρήγορα συμπεριφορά, όσον αφορά στον ανεφοδιασμό στην καθημερινότητά του και αξιοποιεί για τη φόρτιση του οχήματος τη νύχτα και τις εργάσιμες ώρες του στο γραφείο. Όσον αφορά στη δημόσια φόρτιση, το δίκτυο φορτιστών στις πόλεις αναμένεται να αναπτυχθεί ραγδαία με βάση τα προγράμματα, που έχουν εξαγγελθεί από τη σημερινή κυβέρνηση, αλλά και την αξιωματική αντιπολίτευση. Στα πιο μακρινά ταξίδια (πχ. Αθήνα-Θεσσαλονίκη) η ανάγκη για ανεφοδιασμό είναι επιτακτική για όλα σχεδόν τα σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και εδώ όμως οι εξελίξεις είναι ταχύτατες, με ταχυφορτιστή πλέον διαθέσιμο στο ύψος της Αταλάντης επί της Ε.Ο. Αθηνών-Λαμίας ή στην Ιόνια Οδό, όπου η ανάπτυξη υποδομής έχει προχωρήσει με πιο γρήγορο ρυθμό, με 4 ταχυφορτιστές κατανεμημένους από το Αντίρριο έως τα Ιωάννινα. Σε κάθε περίπτωση, είναι υπαρκτή η ανάγκη για δημιουργία περισσοτέρων σταθμών φόρτισης, που θα υλοποιείται, όσο περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα μπαίνουν στην κυκλοφορία.

5. Κίνδυνος από τις μπαταρίες στις συγκρούσεις

ΑΛΗΘΕΙΑ: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν εξελιχθεί με στόχο να πληρούν τις ίδιες προδιαγραφές ασφάλειας με τα συμβατικά. Επίσης, περνούν αντίστοιχες δοκιμές πρόσκρουσης από τον Euro NCAP ενώ εξασφαλίζουν άδεια κυκλοφορίας από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές υπηρεσίες μόνον μετά από εξονυχιστικούς ελέγχους και πιστοποιήσεις ασφαλείας όλων των μερών τους, συμπεριλαμβανομένων των μπαταριών τους.

6. Ακριβότερο το κόστος συντήρησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου

ΑΛΗΘΕΙΑ: Το κόστος συντήρησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι σχετικά πιο οικονομικό, καθώς δεν υπάρχει η πολυπλοκότητα που διακρίνει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης με ανάπτυξη υψηλών θερμοκρασιών και τριβών. Ενδεικτικά να προστεθεί ότι συνήθως τα φρένα καταπονούνται λιγότερο γιατί το αυτοκίνητο φρενάρει (σε μεγάλο βαθμό) από τους ηλεκτροκινητήρες, δεν είναι απαραίτητη η αλλαγή λαδιών και πολλά άλλα.

7. Τα ηλεκτρικά οχήματα μεταφέρουν τη ρύπανση στις πηγές παραγωγής ενέργειας

ΑΛΗΘΕΙΑ: Η λεγόμενη Well-to-Wheel (WTW, από την Πηγή στον Τροχό) πορεία, καταγράφει την περιβαλλοντική διαδρομή του οποιουδήποτε καυσίμου ή μορφής ενέργειας από την εξόρυξη ή παραγωγή μέχρι τη χρήση. Στις περισσότερες περιπτώσεις το ενεργειακό αποτύπωμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πιο «πράσινο» από αυτό των συμβατικών, με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Σε σχετικές μελέτες σύγκρισης της μέσης εκπομπής CO2 γρμ./χλμ. για διάφορους τύπους αυτοκινήτων, σε συσχέτιση με το όριο των 40 γρμ./χλμ. που είναι ο στόχος για την Ευρώπη το 2030, εξετάζοντας όλη την πορεία Well-to-Wheel της χρησιμοποιούμενης ενέργειας, αποδεικνύεται ότι τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία που χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια παραγόμενη με τον τρόπο που ισχύει σήμερα στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες ή ενέργεια παραγόμενη από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, είναι τα μόνα που μπορούν με τη σημερινή τεχνολογία να πετύχουν αυτό το στόχο.

8. Οι μπαταρίες έχουν μικρή διάρκεια ζωής και μεγάλο κόστος αντικατάστασης

ΑΛΗΘΕΙΑ: Η διάρκεια ζωής της μπαταρίας του ηλεκτρικού αυτοκινήτου εξαρτάται από τη συχνότητα της φόρτισης και της αποφόρτισης. Κατά κανόνα όμως, πραγματοποιούνται χιλιάδες φορτίσεις και αποφορτίσεις πριν μειωθεί σημαντικά η ισχύς. Εξάλλου, παρέχεται και σχετική εγγύηση ότι η χωρητικότητα της μπαταρίας δεν θα μειωθεί κάτω από συγκεκριμένο ποσοστό (συχνά το 80% της τιμής της ωφέλιμης χωρητικότητας). Για παράδειγμα στα μοντέλα των Audi, Volkswagen και Skoda δίδεται εγγύηση 8 χρόνων ή 160.000 χλμ. για την μπαταρία. Όσον αφορά στο κόστος, αυτό είναι διαρκώς μειούμενο, ενώ αναμένεται να προσφερθεί στην αγορά η δυνατότητα leasing μπαταριών.

9. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι βαρετά

ΑΛΗΘΕΙΑ: Κάποιοι θεωρούν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λόγω της μεγάλης μπαταρίας τους είναι βαριά και αργοκίνητα. Αλλά ισχύει ακριβώς το αντίθετο. Διότι αφ’ ενός δεν χρειάζονται κινητήρα εσωτερικής καύσης ή μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων (άρα μειωμένο βάρος), αφ’ ετέρου η μπαταρία είναι ενσωματωμένη στο δάπεδο του αυτοκινήτου. Αυτό χαμηλώνει το κέντρο βάρους και εξασφαλίζει καλύτερη κατανομή του. Επίσης, ισχυροί ηλεκτροκινητήρες είναι τοποθετημένοι στους άξονες. Η άμεση εκκίνηση χωρίς να χρειάζεται αλλαγή ταχύτητας συνεπάγεται εντυπωσιακή επιτάχυνση - όπως ακριβώς σε ένα σπορ μοντέλο - και μάλιστα σε συνδυασμό με την αθόρυβη λειτουργία που χαρακτηρίζει την ηλεκτροκίνηση. Χαρακτηριστικά, το σχεδόν 2,5 τόνων Audi e-tron επιταχύνει 0-100 χλμ./ώρα σε 5,7΄΄ ενώ πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι η επιτάχυνση 0-60 χλμ./ώρα του ID.3 θα είναι αντίστοιχη με αυτή του Golf GTI! Ο δε τρόπος οδήγησης δεν διαφέρει, μάλιστα αυτός του ηλεκτρικού αυτοκινήτου ακόμα πιο εύκολος αφού δεν υπάρχει κιβώτιο ταχυτήτων αλλά η ισχύς είναι διαθέσιμη συνεχώς, από στάση και γραμμικά. Πρόκειται για μία νέα, ιδιαίτερα συναρπαστική εμπειρία που μετά από σύντομο διάστημα εξοικείωσης αποδεικνύεται πραγματικά απολαυστική.

ΜΥΘΟΣ: Ακριβό το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας

ΑΛΗΘΕΙΑ: Μία ανάλυση του κόστους χρήσης των Audi e-tron και Volkswagen e-Golf με βάση τον τιμοκατάλογο της ΔΕΗ (Οκτώβριος 2019), αποδεικνύει ότι το κόστος χρήσης για το μεν e-tron, ένα αυτοκίνητο 408 ίππων και βάρους άνω των 2,5 τόνων εύκολα διατηρείται κάτω από τα 4 €/100χλμ. ενώ αντίστοιχα για το e-Golf το κόστος εύκολα διατηρείται κάτω από τα 2,5 €/100χλμ.!

Ως μέτρο σύγκρισης, συμβατικά μοντέλα μεγέθους και επιδόσεων αντίστοιχων του e-tron έχουν μέση κατανάλωση 12 €/100χλμ. ενώ αντίστοιχων του e-Golf μέση κατανάλωση 8 €/100χλμ., με το κόστος κίνησης για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο να καταλήγει λιγότερο του 1/3 αυτού ενός συμβατικού (τιμή αμόλυβδης βενζίνης 1,55 €/λίτρο, μέσες καταναλώσεις παραδειγμάτων 7,5 και 5,2 λίτρα/100 χλμ.)

Μέση κατανάλωση Audi e-tron κατά WLTP (kWh/100 km)

24.65

Τυπικός βαθμός απόδοσης φορτιστή (%)

0.94

Πραγματική κατανάλωση Audi e-tron κατά WLTP (kWh/100 km)

26.22

Κόστος ρεύματος για 100 χιλιόμετρα. Κατανάλωση 0-2000 kWh (€)

4.77

Κόστος ρεύματος για 100 χιλιόμετρα. Κατανάλωση >2000 kWh (€)

5.01

Κόστος ρεύματος για 100 χιλιόμετρα. Νυχτερινό τιμολόγιο (€)

3.91

Μέση κατανάλωση Volkswagen e-Golf κατά WLTP (kWh/100 km)

15.65

Τυπικός βαθμός απόδοσης φορτιστή (%)

0.94

Πραγματική κατανάλωση Volkswagen e-Golf κατά WLTP (kWh/100 km)

16.65

Κόστος ρεύματος για 100 χιλιόμετρα. Κατανάλωση 0-2000 kWh (€)

3.03

Κόστος ρεύματος για 100 χιλιόμετρα. Κατανάλωση >2000 kWh (€)

3.19

Κόστος ρεύματος για 100 χιλιόμετρα. Νυχτερινό τιμολόγιο (€)

2.47

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!