10 πολύτιμες συμβουλές για την οδήγηση σε χιόνι και πάγο (pics)
Οι περισσότεροι Ελληνες απεχθάνονται την οδήγηση στο χιόνι, όπου νιώθουν απολύτως ανασφαλείς και απροστάτευτοι. Όλοι παρακολουθούμε εξάλλου τα επικά δελτία ειδήσεων με τα πρώτα χιόνια και τους πάγους στον δρόμο, όπου τα σχόλια και η μουσική υπόκρουση μοιάζουν βγαλμένα από πολεμικές ταινίες προκαλώντας ρίγη –όχι απαραίτητα συγκίνησης- στους οδηγούς. Και μην ξεχνάμε και την καθιερωμένη πλέον «νταλίκα που έχει διπλώσει στην εθνική οδό και έχει μπλοκάρει την κυκλοφορία». Υπάρχει τρόπος να κάνουμε τις δουλειές μας ακόμη και με χιόνι; Ασφαλώς, αν και ως μεσογειακή χώρα δεν θα τα καταφέρουμε ποτέ να προσαρμοστούμε απόλυτα σε αυτές τις συνθήκες όπως ένας Σκανδιναβός που τις έχει για…ψωμοτύρι. Ας δούμε λοιπόν τα σημαντικότερα στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ασφαλούς οδήγησης σε πάγο και χιόνια.
1. Προετοιμασία αυτοκινήτου
Δεν πας ποτέ στον πόλεμο χωρίς όπλο ούτε και στο χιόνι χωρίς αλυσίδες και κατάλληλα γάντια. Αρκεί βεβαίως να γνωρίζεις, ότι περνιούνται στους κινητήριους τροχούς (στα 4Χ4 ακολουθείτε τις οδηγίες του κατασκευαστή) και γνωρίζεις πώς μοντάρονται. Και βέβαια, μετά από κάθε χρήση ξεπλένουμε και ξεμπλέκουμε τις αλυσίδες και τις τοποθετούμε σε σημείο άμεσης πρόσβασης στον χώρο αποσκευών.
2. Να βλέπουμε και να μας βλέπουν
Πριν ξεκινήσουμε καθαρίζουμε καλά το αυτοκίνητο και αφαιρούμε το χιόνι, που ενδέχεται να έχει μαζευτεί στην οροφή και στα καπό. Επίσης οδηγούμε πάντα με τα μεσαία φώτα (ούτε τα μικρά στάσης ούτε και τους προβολείς) και μόνον σε περιπτώσεις πολύ περιορισμένης ορατότητας χρησιμοποιούμε τα φώτα ομίχλης.
3. Όχι γκάζια και απότομα φρένα
Το ολισθηρό οδόστρωμα απαιτεί ομαλές επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις, άρα αποφεύγουμε δια ροπάλου το απότομο γκάζι ή φρένο. Ειδικά στις εκκινήσεις, προσπαθούμε να ξεκινήσουμε με πολύ απαλό γκάζι και με δευτέρα αντί πρώτης, για να μην σπινάρουν οι τροχοί του αυτοκινήτου. Οι παλιοί λέγανε, ότι πατάς τα πεντάλ του γκαζιού και των φρένων προσεκτικά, σαν να βρίσκεται κάτω από αυτά ένα αβγό και δεν θέλεις να το σπάσεις.
4. Προσπαθούμε να προβλέψουμε
Σε χιόνι και πάγο πολλαπλασιάζονται οι απαιτούμενες αποστάσεις ακινητοποίησης του οχήματος. Αυτό σημαίνει ότι οφείλουμε να βλέπουμε πιο μακριά από τη μύτη μας, δηλαδή πολύ πιο μπροστά από ό,τι συνήθως και να διατηρούμε τρεις έως τέσσερις φορές μεγαλύτερες αποστάσεις από ό,τι με στεγνή άσφαλτο.
5. Απαλές κινήσεις στο τιμόνι
Οι κινήσεις του τιμονιού πρέπει να είναι απαλές και με τη σωστή δοσολογία και πάντα προς το σημείο που θέλουμε να κατευθυνθούμε. Αν δούμε, ότι το όχημα δεν υπακούει, αποσυμπλέκουμε ώστε να το κάνουμε καλύτερα ελεγχόμενο σε αυτές τις συνθήκες. Αν αρχίσει και γλιστρά το αυτοκίνητο, π.χ. με το πίσω μέρος του προς τα δεξιά, τότε στρίβουμε με μικρές γωνίες τιμονιού προς την πλευρά της ολίσθησης, δηλαδή στη συγκεκριμένη περίπτωση προς τα δεξιά. Κρατάμε πάντα το τιμόνι και με τα δύο χέρια και φρενάρουμε πολύ μαλακά, αν χρειαστεί.
6. Όχι βιασύνες
Σε αντίξοες καιρικές συνθήκες χρειάζεται περισσότερος χρόνος από το συνηθισμένο, για να φτάσετε στον προορισμό σας. Αυτό σημαίνει, ότι ξεκινούμε κι εμείς νωρίτερα, ενώ δεν εκνευριζόμαστε με τα εμπόδια που θα βρούμε μπροστά μας. Αποφεύγουμε επίσης να κόβουμε δρόμο από γνωστές «καβάτζες», αν πρόκειται για μικρούς δρόμους επειδή παγώνουν ευκολότερα και δεν περνούν από εκεί συνήθως τα εκχιονιστικά μηχανήματα. Αρα προτιμούμε τις κύριες οδικές αρτηρίες.
7. Δεν πατάμε στα χνάρια
Αν δεν έχει καθαριστεί ο δρόμος, επιλέγουμε να οδηγήσουμε πάνω στο φρέσκο χιόνι και όχι στα ίχνη των τροχών άλλων αυτοκινήτων. Το χιόνι που έχει πατηθεί από άλλα οχήματα, συμπιέζεται και γίνεται γρήγορα πάγος οπότε γλιστρά πολύ περισσότερο.
8. Μόνο υαλοκαθαριστήρες
Σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες παγώνει ακαριαία το νερό από τα πιτσιλιστήρια όταν πέφτει στο κρύο παρμπρίζ και δημιουργείται ένα φιλμ πάγου. Δουλεύουμε λοιπόν μόνον με τους υαλοκαθαριστήρες και όχι με το νερό για το παρμπρίζ, ακόμη και αν διαθέτει αρκετό αντιψυκτικό ώστε να μην παγώνει.
9. Φτάνοντας στον προορισμό μας
Στις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες δεν τραβάμε χειρόφρενο, αν πρόκειται να μείνει το όχημα ακινητοποιημένο για ώρες, επειδή κινδυνεύει να κολλήσει. Σε αυτή την περίπτωση ασφαλίζουμε το όχημα βάζοντας όπισθεν ή πρώτη (ανάλογα με την κλίση και τη φορά κύλισης) και χρησιμοποιούμε όπου κρίνουμε τάκους. Επίσης σηκώνουμε και τους υαλοκαθαριστήρες ψηλά, για να μην παγώσουν και κολλήσουν στο παρμπρίζ.
10. Χειμερινή περιποίηση
Το αλάτι κάνει κακό στις λαμαρίνες του αυτοκινήτου, γι αυτό πλένουμε το όχημα στην πρώτη ευκαιρία ώστε να φύγει από πάνω του. Επίσης ελέγχουμε την κατάσταση της μπαταρίας από ειδικό ηλεκτρολόγο, επειδή ταλαιπωρείται πολύ στο κρύο και έχουμε σε συγκεκριμένα σημεία έναν ξύστη πάγου, τις –καθαρές- αλυσίδες, τα γάντια και έναν φακό με γεμάτες μπαταρίες. Στον εξοπλισμό μας πρέπει να περιλαμβάνεται και ένα γιλέκο με φωσφορίζουσες επιφάνειες, ώστε να φαινόμαστε από μακριά.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!