Ο Δαλιανίδης είχε περάσει από στρατόπεδο συγκέντρωσης: Ο λόγος που αποφάσισε να κόψει το «Ρετιρέ» (vids)
- Υιοθετημένος και «παιδί του πολέμου»
- Σε στρατόπεδο συγκέντρωσης
- Το λευκό πανί που τον χάραξε
- Η συνεργασία με τον Φίνο
- Ανακάλυψε και «βάφτισε» τη Λάσκαρη
- «Όταν έβγαζα ρούχο ηθοποιού πάθαινα τρακ»
- Το τέχνασμα στο φιλί των Ηλιόπουλου-Καρέζη
- Γιατί έκοψε το «Ρετιρέ»;
- Αυστηρός και σκληρός
Ο «πατέρας» των μιούζικαλ, ο εθνικός μας σκηνοθέτης, αυτός που ανέδειξε μια πλοιάδα Ελλήνων σταρ, υποψήφιος για δύο Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας, που γούσταρε αυτό που έκανε και δεν κοίταξε τη διεθνή καριέρα, αν και μπορούσε… Ο Γιάννης Δαλιανίδης κυρίες και κύριοι, ο οποίος έβαλε φαρδιά πλατιά, όχι μόνο την υπογραφή του, αλλά τη σφραγίδα του, στην ελληνική τηλεόραση και σαν σήμερα, το 2010 «έφυγε» από τη ζωή.
Υιοθετημένος και «παιδί του πολέμου»
Παιδί Ρωσοπόντιων προσφύγων, γεννήθηκε στις 31 Δεκεμβρίου το 1923, ωστόσο υιοθετήθηκε από την οικογένεια του Ναούμ και της Ολυμπίας Δαλιανίδη, στην οποία είχε απεριόριστη αδυναμία και ήταν ένας από τους λόγους που μετέπειτα δεν έφυγε για το εξωτερικό: «Μου φαινόταν αδιανόητο να αφήσω μια γριούλα μετά από όσα είχε προσφέρει σε μένα».
Παιδί του πολέμου «και του μεγάλου και του άλλου, του εμφυλίου», όπως είχε πει, η μητέρα του τον φυγάδευσε στο Βελιγράδι για να τον γλιτώσει από τις κακουχίες και την πείνα.
Σε στρατόπεδο συγκέντρωσης
Οι περιπέτειες και οι κακουχίες για τον Δαλιανίδη δεν είχαν τελειωμό, καθώς σε ηλικία 17-18 ετών πήρε το τρένο και διέσχισε την σπαρασσόμενη Ευρώπη για να πάει στη Βιέννη των μεγάλων στούντιο. Για πολιτικούς λόγους όμως βρέθηκε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Κατά μία άποψη ο Δαλιανίδης υπήρξε δηλωμένος άθεος και βαθιά αριστερός, κατά μία άλλη, είχε κατηγορηθεί, εμμέσως πλην σαφώς, για συνεργασία με την τελευταία δοσιλογική κυβέρνηση Τσιρονίκου (την επονομαζόμενη «κυβέρνηση της Βιέννης» του 1944-45), ως εκπρόσωπος της νεολαίας.
Το λευκό πανί που τον χάραξε
Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, τα Χριστούγεννα του 1942, σπούδασε στη δραματική σχολή στη Θεσσαλονίκη και στον χορό και το θέατρο στην σχολή Μούσλιγκερ της Βιέννης. Το «μικρόβιο» το είχε κολλήσει σε έναν από τους χώρους της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Εκεί υπήρχε ένα άσπρο πανί, που προβάλλονταν διαφημίσεις: «Ήταν μαγευτικό αυτό. Με χάραξε, και από εκεί ξεκίνησαν όλα».
Η συνεργασία με τον Φίνο
Το 1958 μπήκε στη σκηνοθεσία με τον Ντίμη Δαδήρα, να του εμπιστεύεται να σκηνοθετήσει το μουσικό μέρος του «Χαρούμενοι Αλήτες», ενώ την ίδια χρονιά έγραψε το πρώτο του σενάριο για την ταινία «Το Τρελοκόριτσο» με πρωταγωνίστρια την νεαρή Τζένη Καρέζη. Το 1961 ξεκίνησε η συνεργασία του με τον Φίνο (Φίνος Φιλμς) που τους εκτόξευσε και μαζί με αυτούς την ελληνική τηλεόραση.
Ανακάλυψε και «βάφτισε» τη Λάσκαρη
Ο Γιάννης Δαλιανίδης ήταν αυτός που ανακάλυψε και εμπιστεύτηκε τη Ζωή Λάσκαρη και την έκανε πρωταγωνίστρια στον «Κατήφορο». Την «βάφτισε» μάλιστα από Ζωή Κουρούκλη, σε, Ζωή Λάσκαρη, για να μη συνδέεται με την συνονόματη και συνεπώνυμή της ξαδέρφη, που εκείνη την εποχή έκανε επιτυχημένη καριέρα ως τραγουδίστρια.
«Όταν έβγαζα ρούχο ηθοποιού πάθαινα τρακ»
Τον είπαν «σκηνοθέτη των τολμηρών σκηνών» και ο ίδιος είχε απαντήσει: «Εξαιτίας μιας ελάχιστα γυμνής σκηνής της Λάσκαρη στον «Κατήφορο». Στην πραγματικότητα, όταν επρόκειτο να βγάλω ρούχο ηθοποιού, πάθαινα τρομερό τρακ, βρισκόμουν σε φοβερή αμηχανία. Δεν ήξερα πού να στήσω την κάμερα. Με αποτέλεσμα να μη μου βγαίνουν καθόλου χυδαίες. Γιατί ακριβώς δεν κοιτούσα να ερεθίσω τον θεατή με το γυμνό».
Το τέχνασμα στο φιλί των Ηλιόπουλου-Καρέζη
Τα τεχνάσματα του Γιάννη Δαλιανίδη είχαν δημιουργήσει έναν «μύθο» γύρω από τον ίδιο. Ένα από αυτά συνέβη στο «Κοροϊδάκι της Δεσποινίδος» με τον Ντίνο Ηλιόπουλο, τη Τζένη Καρέζη και τον Διονύση Παπαγιαννόπουλο. Κατα τη διάρκεια των γυρισμάτων ο Δαλιανίδης ηθελε το φιλί που θα δώσουν ο Ντίνος Ηλιόπουλος και η Τζένη Καρέζη, να είναι αυθόρμητο, γι αυτό όταν έκαναν τη τελευταία πρόβα και ήταν πιο χαλαροί, οι τεχνικοί με εντολές του Δαλιανίδη «έγραφαν» κανονικά για να είναι αληθινή η στιγμή».
Γιατί έκοψε το «Ρετιρέ»;
Μια άγνωστη ιστορία που «συνοδεύει» τον Γιάννη Δαλιανίδη έχει να κάνει με το θρυλικό «Ρετιρέ» και το απότομο κόψιμό του. Ο Μάκης Δελαπόρτας είχε αποκόψει ότι κόπηκε απότομα, γιατί δύο από τις πρωταγωνίστριες ζήτησαν τα διπλάσια λεφτά την επόμενη χρονιά και ο Δαλιανίδης είπε «δεν γίνεται αυτό, δεν πειράζει, το σταματάω και ξεκινάω ένα καινούργιο παρεμφερές του «Ρετιρέ”». Αυτό φυσικά ήταν οι “Μικρομεσαίοι”!
Αυστηρός και σκληρός
«Ο Δαλιανίδης ήταν πάρα πολύ αυστηρός. Δεν φαντάζεσαι πόσο. Μπορεί να έτρεμες. Έπρεπε να είσαι άψογος. Όλοι, ακόμα και τα πρώτα ονόματα είχαν ένα άγχος απίστευτο αν θα πουν καλά τα λόγια. Κάποιος που δεν είχε διαβάσει καλά το ρόλο του θα είχε πρόβλημα. Ο Δαλιανίδης ούρλιαζε, φώναζε και ήταν σκληρός. Ήταν όμως και πάρα πολύ γλυκός σαν άνθρωπος μετά τα γυρίσματα», είχε πει ο Μάκης Δελαπόρτας.
Το «παράπονο» του Δαλιανίδη ήταν ένα: «Πρώτα το τηλέφωνο του σπιτιού κτυπούσε ασταμάτητα. Τώρα είναι ζήτημα αν κτυπήσει 2-3 φορές την ημέρα και μόνο από φίλους». Το τίμημα της «εξουσίας»!