Το πρώτο αεροπορικό δυστύχημα της Ολυμπιακής: Βλάβη στον κινητήρα, όμως ο πιλότος έλεγε «έχει καλώς»
- Από το «έχει καλώς»...
- … στη σιωπή και τον συναγερμό
- Καμένα και διαμελισμένα σώματα
- Οι αντιφάσεις και το πόρισμα
Το πρώτο αεροπορικό δυστύχημα της Ολυμπιακής Εταιρείας, του Αριστοτέλη Ωνάση συνέβη σαν σήμερα το 1959, με τραγικό απολογισμό 18 νεκρούς - 15 επιβάτες (2 Αυστριακοί) και 3 του πληρώματος- πλήττοντας παράλληλα το κύρος και την αξιοπιστία της εταιρείας και σκορπώντας «σκιές», αναφορικά με την συντήρηση των αεροσκαφών και την υπεραπασχόληση του προσωπικού.
Από το «έχει καλώς»...
Το ελικοφόρο DC-3 τύπου Ντακότα, με πιλότο τον απόστρατο σμήναρχο της Πολεμικής Αεροπορίας Αναστάσιο Καλοβυρνά, έφυγε από το αεροδρόμιο του Ελληνικού με δεκάλεπτη καθυστέρηση (17:10). Δύο λεπτά την απογείωση, ο Κυβερνήτης ανέφερε «έχει καλώς» στον Πύργο Ελέγχου, ενώ είχε την υποχρέωση - σύμφωνα με τους τότε κανονισμούς- να έρθει σε επαφή με το αεροδρόμιο της Τανάγρας για να ενημερώσει για την πορεία του, μέχρι και τις 17:25.
… στη σιωπή και τον συναγερμό
Κάτι τέτοιο δεν συνέβη, ωστόσο στην Τανάγρα δεν ανησύχησε ο αρμόδιος αξιωματικός, καθώς είχε υπάρξει καθυστέρηση στην απογείωση. Όταν όμως παρήλθε η 18:00 η ώρα και το DC-3 δεν είχε δώσει κανένα σημείο ζωής, τότε σήμανε συναγερμός.
Καμένα και διαμελισμένα σώματα
Αυτό που ακολούθησε ήταν φρικτό… Ένας βοσκός είδε το Ντακότα να πέφτει φλεγόμενο μεταξύ της Αυλώνας και της Μαλακάσας και ειδοποίησε τις αρχές. Αυτό που αντίκρισαν ήταν αποτρόπαιο. Τα πτώματα των επιβαινόντων ήταν καμμένα και διαμελισμένα, πολλά αδύνατον να αναγνωριστούν. Οι εμπειρογνώμονες, διαπίστωσαν ότι ένα από τα φτερά του αεροπλάνου είχε αποκοπεί και είχε «πετάξει» 4 χιλιόμετρα μακριά από την άτρακτο του αεροπλάνου.
Οι αντιφάσεις και το πόρισμα
Κατά την έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος, υπήρξαν αντιφατικές απόψεις. Η Κυβέρνηση Καραμανλή επικαλέστηκε «τις άσχημες καιρικές συνθήκες», ενώ η Ένωση Ιπταμένων Πολιτικής Αεροπορίας θεώρησε «υπεύθυνη την ιδιοκτησία της Ολυμπιακής Αεροπορίας», δηλαδή τον Αριστοτέλη Ωνάση, για «ελλιπή συντήρηση των αεροσκαφών» και «υπεραπασχόληση του προσωπικού» των αεροσκαφών.
Το επίσημο πόρισμα, που εκδόθηκε μήνες αργότερα, υπέδειξε ως βασικό αίτιο του δυστυχήματος, τη βλάβη του κινητήρα κατά τη διάρκεια της απογείωσης.