Μύθοι και αλήθειες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Η καθημερινή συμβίωση με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο ξεκαθαρίζει την κατάσταση γύρω από την αγορά και τη χρήση του. Ακόμα και στην υποδομή φόρτισης, τα πράγματα αλλάζουν γρήγορα.
Δεκάδες είναι τα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων που είναι ήδη διαθέσιμα στην ελληνική αγορά, με τα περισσότερα από αυτά να δικαιούνται επιδότηση έως 8.000 ευρώ από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Ωστόσο, γύρω από τη συγκεκριμένη τεχνολογία κυκλοφορούν πολλές παρανοήσεις, που προκαλούν δισταγμό στους υποψήφιους αγοραστές και δεν ανταποκρίνονται στην αλήθεια.
Ποιοι είναι όμως οι «αστικοί μύθοι» γύρω από τα σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τι ισχύει στα αλήθεια;
Ακριβό κόστος αγοράς
Όντως, έως και σήμερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κοστίζουν περισσότερο από τα αντίστοιχα συμβατικά. Πλέον όμως, η επιδότηση των έως 8.000 ευρώ με απόσυρση, δίνει τη δυνατότητα αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων πόλης με κόστος κάτω των 20.000 ευρώ και οικογενειακών με κόστος κάτω των 30.000 ευρώ. Στην πολυτελή μάλιστα κατηγορία, λόγω της μη επιβολής τέλους ταξινόμησης στα ηλεκτρικά μοντέλα, είναι φθηνότερα από τα αντίστοιχου μεγέθους, ισχύος και εξοπλισμού συμβατικά.
Στο κοντινό μέλλον θα έχουμε να κλείνει και άλλο η «ψαλίδα» μεταξύ των ηλεκτρικών και αυτών με κινητήρα εσωτερικής καύσης, που θα καταστήσει πρώτα απολύτως ανταγωνιστικά, ακόμη και χωρίς επιδότηση.
Μικρή αυτονομία
Οι αποστάσεις που καλύπτει καθημερινά ο μέσος Ευρωπαίος οδηγός με το αυτοκίνητό του, είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία αρκετά στα επίπεδα των 60 χλμ. Άρα, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης, με αυτονομία άνω των 200 χλμ., καλύπτει τις ανάγκες για 3-4 μέρες, χωρίς φόρτιση.
Όσον αφορά τα ταξίδια για αποστάσεις άνω των 300 χλμ., εκεί θα χρειαστεί όντως φόρτιση, η οποία σε ταχυφορτιστή θα διαρκέσει 30-60 λεπτά.
Η φόρτιση αργεί πολύ
Εδώ υπάρχει μία δόση αλήθειας, αν αναφερόμαστε σε φορτιστές έως 22 kW. Ωστόσο, το 90% του χρόνου ζωής τους τόσο τα συμβατικά όσο και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τον περνούν... ακίνητα.
Υπάρχουν σήμερα ευρέως διαθέσιμα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα οποία φορτίζονται με ειδικές συσκευές ταχυφόρτισης στο 80% της χωρητικότητας των συσσωρευτών τους (αντιστοιχεί σε αυτονομία αρκετά μεγαλύτερη των 250 χιλιομέτρων) σε περίπου μισή ώρα. Η φόρτισή τους σε απλό οικιακό τριφασικό δίκτυο στη διάρκεια της νύχτας είναι αρκετή για να έχουν αυτονομία 70-80 χιλιόμετρα και σε πολλές περιπτώσεις άνω των 100 χλμ.
Ανεπαρκές δίκτυο δημόσιας φόρτισης
Αυτό ισχύει όσον αφορά στη δημόσια φόρτιση, το δίκτυο όμως αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς. Λειτουργούν αρκετοί ταχυφορτιστές 50 kW κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων, ενώ τοποθετούνται πλέον και ισχυρότεροι των 100 kW, που μειώνουν το χρόνο φόρτισης στο μισό.
Κίνδυνος ανάφλεξης των μπαταριών στις συγκρούσεις
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν εξελιχθεί και πιστοποιηθεί ώστε να πληρούν τις ίδιες προδιαγραφές ασφάλειας με τα συμβατικά. Επίσης, περνούν αντίστοιχες δοκιμές πρόσκρουσης από τον EuroNCAP ενώ εξασφαλίζουν άδεια κυκλοφορίας από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές υπηρεσίες μόνον μετά από εξονυχιστικούς ελέγχους και πιστοποιήσεις ασφαλείας όλων των μερών τους, συμπεριλαμβανομένων των μπαταριών τους.
Η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ρυπαίνει
Η λεγόμενη Well-to-Wheel (από την πηγή στον τροχό) πορεία, καταγράφει την περιβαλλοντική διαδρομή του οποιουδήποτε καυσίμου ή μορφής ενέργειας από την εξόρυξη ή παραγωγή μέχρι τη χρήση. Σε όλες τις περιπτώσεις το ενεργειακό αποτύπωμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πιο «πράσινο» από αυτό των συμβατικών, με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Ειδικά δε σε αυτές που η ενέργειά τους παράγεται από ανανεώσιμες πηγές. Τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία που χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια παραγόμενη με τον τρόπο που ισχύει σήμερα στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, έχουν πολύ πιο χαμηλό αποτύπωμα CO2 για όλη τη διάρκεια ζωής τους.
Οι μπαταρίες διαρκούν λίγο και κοστίζουν πολύ
Ο Καναδός φυσικός, καθηγητής στο πανεπιστήμιο Νταλουσί, Τζεφ Νταν, σε πρόσφατη έρευνα σχετικά με την διάρκεια των σύγχρονων μπαταριών ιόντων λιθίου των αυτοκινήτων, ξεπέρασε τους 15.000 κύκλους φόρτισης, που αντιστοιχούν σε... 3.000.000 χιλιόμετρα!!!
Εξάλλου οι κατασκευαστές παρέχουν συνήθως εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χλμ. για την μπαταρία. Μετά από αυτό το διάστημα δεν σημαίνει ότι η μπαταρία θα είναι πλέον άχρηστη, απλά θα έχει πέσει η απόδοσή της και η ταχύτητα με την οποία φορτίζεται.
Όσον αφορά στο κόστος των μπαταριών, αυτό είναι διαρκώς μειούμενο, ενώ αναμένεται να προσφερθεί στην αγορά η δυνατότητα leasing μπαταριών.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι βαρετά στην οδήγηση
Το αντίθετο. Τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του ηλεκτρικού κινητήρα, όπως η μεγάλη και άμεσα αποδιδόμενη ροπή, εξασφαλίζουν άμεση εκκίνηση και εντυπωσιακή επιτάχυνση χωρίς κενά. Η οδήγηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι ακόμα πιο εύκολη, αφού δεν υπάρχει κιβώτιο ταχυτήτων και η ισχύς είναι διαθέσιμη συνεχώς, από στάση και γραμμικά. Επίσης, παρά το μεγαλύτερο βάρος τους λόγω της μπαταρίας, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν τη μάζα τους συγκεντρωμένη στο κέντρο και χαμηλά, με αποτέλεσμα να έχουν μεγάλη ευελιξία και εξαιρετικό κράτημα.
Η ηλεκτρική ενέργεια κοστίζει ακριβά
Με τις τιμές της ενέργειας να έχουν πάρει την… ανηφόρα, τόσο για τα ορυκτά καύσιμα όσο και για την ηλεκτρική ενέργεια, η διαφορά στο κόστος χρήσης ενός συμβατικού και ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου παραμένει.
Τα ηλεκτρικά οχήματα «ξοδεύουν» για την κίνησή τους περίπου το μισό ποσό σε σχέση με αυτά που έχουν κινητήρα εσωτερικής καύσης (ιδίως όσον αφορά τα βενζινοκίνητα μοντέλα). Μέσα στην πόλη όπου γίνεται συχνά επανάκτηση ενέργειας από το φρενάρισμα, η εξοικονόμηση με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι εντυπωσιακά χαμηλότερη.