image

Πώς θα προστατεύσω την μπαταρία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Η «καρδιά» του ηλεκτρικού αυτοκινήτου χρειάζεται φροντίδα ώστε να έχει μεγάλη διάρκεια ζωής και να είναι αποδοτική για πολλά χρόνια.

Ως το σημαντικότερο στοιχείο ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, η μπαταρία είναι αυτή που δίνει στον ηλεκτροκινητήρα (ή τους ηλεκτροκινητήρες) την απαραίτητη ενέργεια προκειμένου να κινεί τους τροχούς. Ανάλογα με την χωρητικότητά της – η οποία μετριέται σε kWh – εξασφαλίζει την αυτονομία κίνησης μέχρι να χρειαστεί και πάλι φόρτιση.

Οι πιο συνηθισμένες μπαταρίες των σύγχρονων ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι τεχνολογίας ιόντων-λιθίου, των οποίων τα τέσσερα βασικά στοιχεία είναι τα Li, Ni, Mn and Co. Δηλαδή λίθιο, νικέλιο, μαγγάνιο και κοβάλτιο.

Πόση είναι η διάρκεια ζωής της μπαταρίας;

Οι περισσότεροι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνοδεύουν την μπαταρία με εγγύηση για 8 έτη ή 160.000 χλμ. Αυτό είναι το ελάχιστο διάστημα για το οποίο προσφέρουν εγγύηση καλής λειτουργίας της μπαταρίας (στο 70% της απόδοσής της). Ανάλογα με τη χρήση της, μία μπαταρία όμως μπορεί να συνεχίσει να είναι αποδοτική για αρκετά ακόμα χρόνια ή χιλιάδες χιλιόμετρα.

Η πραγματική διάρκεια ζωής μίας μπαταρίας εξαρτάται κυρίως από τον τρόπο χρήσης της, δηλαδή το πόσο συχνά χρησιμοποιείται το ηλεκτρικό όχημα, τις θερμοκρασίες στις οποίες κυκλοφορεί, τον αριθμό και τον τρόπο των φορτίσεων.

Το ιδανικό «παράθυρο» λειτουργίας της μπαταρίας είναι σε θερμοκρασία περιβάλλοντος από 15 έως 25 βαθμούς Κελσίου. Όσο πιο ακραίες είναι οι καιρικές συνθήκες, τόσο περισσότερο επηρεάζεται η απόδοσή της. Έχει αποδειχθεί ότι το υπερβολικό κρύο (π.χ. το χειμώνα στη βόρεια Ευρώπη) ταλαιπωρεί περισσότερο την μπαταρία σε σχέση με την υπερβολική ζέστη (π.χ. το καλοκαίρι στην Ελλάδα). Έτσι, όταν το θερμόμετρο δείχνει αρκετά κάτω από το μηδέν, η αυτονομία υποχωρεί σημαντικά, ενώ επίσης η μπαταρία δυσκολεύεται κατά τη διαδικασία φόρτισης.

Έρευνες έχουν δείξει ότι στους -15 βαθμούς Κελσίου η αυτονομία υποχωρεί κατά περίπου 45%. Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μέγιστη αυτονομία 400 χλμ., υπό αυτές τις συνθήκες εμφανίζει αυτονομία 220 χλμ.

Πώς θα προστατεύσω την μπαταρία;

Για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα με τις χαμηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αναπτύξει συστήματα όπως η προθέρμανση τόσο της μπαταρίας όσο και της καμπίνας του οχήματος. Έτσι αφενός η διαδικασία φόρτισης θα ολοκληρωθεί πιο γρήγορα και αφετέρου η αυτονομία θα είναι υψηλότερη.

φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Για να επεκταθεί η διάρκεια ζωής μιας μπαταρίας καλό είναι να περιορίζονται όσο το δυνατόν οι ταχυφορτίσεις. Και αυτό διότι τότε η θερμοκρασία της μπαταρίας αυξάνεται σημαντικά. Αν δηλαδή δε χρειάζεται να κάνουμε ένα μακρινό ταξίδι, ας μην φορτίσουμε την μπαταρία στο 100%.

Η διάρκεια ζωής της μπαταρίας μεγαλώνει όταν το επίπεδο φόρτισής της κυμαίνεται από 40 έως 80%. Άλλωστε, για τις καθημερινές μας μετακινήσεις, η φόρτιση έως το 80% είναι παραπάνω από επαρκής.

Photo Credits: Renault