Fiat 500e Cabrio VS Honda e Advance: City Icons
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ηλεκτροκίνηση επιτυγχάνει την απόλυτη δικαίωσή της στην πόλη. Σε αυτή όπου τα χιλιόμετρα είναι σχετικά λίγα ώστε να μην προκύπτει το άγχος της εμβέλειας κίνησης στον οδηγό και η δυνατότητα οικιακής φόρτισης συνεχής, ώστε να μην καταφεύγει κανείς στην ακριβή -προς το παρόν- δημόσια φόρτιση.
Πολύ σοφά, τόσο η Fiat όσο και η Honda αποφάσισαν να κάνουν το πρώτο βήμα στον κόσμο των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας με δύο λιλιπούτεια μοντέλα: Τα Fiat 500e και Honda e. Αμφότερα φέρουν εντελώς νέα πλαίσια για την ολοκληρωμένη και ιδανική φιλοξενία της ηλεκτροκίνησης και ρετρό στοιχεία στην εμφάνισή τους. Το ιταλικό μοντελάκι μιμείται τον παππού 500 (Cinquecento), που γεννήθηκε το 1957, ενώ το ιαπωνικό αποδίδει φόρο τιμής στο πρώτο Civic, που είδε το φως το 1972.
Τα παραπάνω, αποτελούν κοινά στοιχεία. Προσέξτε όμως την αντίστιξη: Το πάλαι ποτέ Fiat 500 ήταν πισωκίνητο, ενώ το Civic προσθιοκίνητο. Αντίθετα, τα Fiat 500 e και Honda e είναι προσθιοκίνητο και πισωκίνητο αντίστοιχα. Στη μετάδοση της κίνησης και τα δύο απαρνήθηκαν την παράδοση.
Προσεγμένη αισθητική
Από τα κοινά στοιχεία των δύο αυτοκινήτων μπορεί κανείς να διακρίνει άμεσα την εξαιρετικά προσεγμένη αισθητική προσέγγιση. Παρότι και τα δύο δεν έχουν τίποτα κοινό, είναι προφανές ότι προσπαθούν να κεντρίσουν τις αισθήσεις και να δημιουργήσουν συναισθήματα στους υποψήφιους οδηγούς τους.
Το Fiat 500 e Cabrio αποτελεί σαφώς πιο γνωστή ποσότητα σχεδιαστικά καθώς, παρότι μηχανολογικά δεν έχει καμία σχέση με το γνωστό μας 500, σχεδιαστικά συνεχίζει να ακολουθεί τη γνωστή φόρμα, που το έκανε εξαιρετικά αγαπητό και δημοφιλές. Το Honda e χρησιμοποιεί τα πατροπαράδοτα στοιχεία, όπως το boxy περίγραμμα του πρώτου Civic και την αφαιρετική εικόνα του εσωτερικού με εξαιρετική προσοχή στη λεπτομέρεια, ξυπνώντας μνήμες. Ταυτόχρονα όμως διανθίζει το νέο ρετρό αποτέλεσμα με τόση ψηφιακή τεχνολογία, που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί έως και υπερβολική.
Με μήκος 3,894 μέτρα και πεντάθυρο αμάξωμα, το Honda e θα μπορούσε «από τα χαρτιά» να αναδειχθεί νικητής σε επίπεδο χώρων. Καθότι το 500 e Cabrio αρκείται σε μόλις 3,632 μέτρα μήκους και 2 πόρτες. Ωστόσο, έχει την κυριαρχία στο χώρο αποσκευών, με 185 διαθέσιμα λίτρα έναντι 171 του Honda e. Για να είμαστε πάντως δίκαιοι, το Fiat 500e διατίθεται και ως 3+1, με κλειστό δηλαδή αμάξωμα και μια επιπλέον πόρτα δεξιά, που ανοίγει μάλιστα αντίστροφα από την εμπρός, για πιο εύκολη πρόσβαση των επιβατών.
Από την άλλη πλευρά, δύο ενήλικες στο πίσω κάθισμα του Fiat 500e Cabrio αποτελούν ανέκδοτο, ενώ αυτό του Honda e είναι απόλυτα χρηστικό για όλα τα μεγέθη. Οπότε, ασχέτως έκδοσης του Fiat 500e, το Honda e κερδίζει σαφώς σε επίπεδο πρακτικότητας. Επιπρόσθετα, για την οδήγηση στην πόλη, η πίσω κίνηση επιτρέπει μεγαλύτερη γωνία των εμπρός τροχών, με αποτέλεσμα η ευελιξία του να είναι ακόμα καλύτερη του Fiat, που υπολείπεται όμως ελάχιστα.
Και ρετρό και σύγχρονα
Μένοντας στο εσωτερικό των δύο αυτοκινήτων, ο οδηγός θα ανακαλύψει επίσης δύο πολύ διαφορετικές προσεγγίσεις. Η εικόνα στο ταμπλό του Fiat 500e είναι σύγχρονη αλλά σαφώς πιο «κλασική». Αυτή του Honda e πλειοδοτεί σε ψηφιακή τεχνολογία, με πέντε οθόνες σε οριζόντια διάταξη να αναπτύσσονται σε όλο το πλάτος του ταμπλό. Οι δύο ακραίες, με διαγώνιο 6,6’’ παίζουν το ρόλο των εξωτερικών καθρεπτών, αποτυπώνοντας την εικόνα από τις δύο κάμερες. Αυτή εμπρός από την οδηγό, με διαγώνιο 8,3’’ παίζει το ρόλο του πίνακα οργάνων, ενώ δύο ακόμα 12,3’’ εκάστη, αναλαμβάνουν το χειρισμό του συστήματος multimedia, τόσο από τον οδηγό όσο και από τον συνοδηγό.
Στο Fiat 500e Cabrio έχουμε και πάλι πλήρη ψηφιοποίηση όλων των ενδείξεων, αλλά σε σαφώς πιο περιορισμένο εύρος δύο οθονών: μία με διαγώνιο 7 ιντσών ως πίνακα οργάνων εμπρός από τον οδηγό και μια 10,25’’ για το χειρισμό του multimedia. Πολύ σωστά και τα δύο αυτοκίνητα έχουν διαχωρισμένα τα χειριστήρια του κλιματισμού, ώστε αυτά να εντοπίζονται άμεσα και όχι σε κάποιο από τα μενού του συστήματος πολυμέσων.
Σε επίπεδο συνδεσιμότητας αλλά και προσφερόμενων συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης, κανένα από τα δύο μοντελάκια δεν μας άφησε απογοητευμένους. Διαθέτουν πλήρεις σουίτες συνδεσιμότητας αλλά και κάθε ψηφιακού βοηθού τόσο για την ασφαλή μετακίνηση, όσο και για τη στάθμευση. Προσωπικά βρήκα τον πληθωρισμό οθονών στο Honda e αχρείαστο, όπως και τους εξωτερικούς καθρέφτες – κάμερες. Θα είχαν λογική σε ένα κορυφαίο από αεροδυναμική άποψη όχημα υψηλών ταχυτήτων. Εδώ νομίζω πως απλά παίζουν το ρόλο του gadget. Ταυτόχρονα, αν συνηθίζεις, όπως εγώ, να οδηγείς με τα χέρια στο τιμόνι στη θέση 10 και 10, τότε δεν βλέπεις την αριστερή οθόνη – καθρέπτη και πρέπει να κατεβάσεις το χέρι σου στη θέση 9.
Σε επίπεδο απόδοσης και άνεσης η επικράτηση του Honda e είναι καθολική. Το μικρό Honda έχει εξαιρετικά άμεσο τιμόνι, πολύ ενδοτική ανάρτηση χωρίς όμως μεγάλες κλίσεις του αμαξώματος, στιβαρό αμάξωμα και εξαιρετική θέση οδήγησης. Το μικρό Fiat είναι ένα μόλις κλικ πίσω σε όλους τους παραπάνω τομείς, ωστόσο και πάλι εξαιρετικά ευχάριστο στις αστικές μετακινήσεις. Συγκριτικά δε με συμβατικά αυτοκίνητα πόλης, αποτελεί ένα θαύμα ευκολίας και αμεσότητας.
Ηλεκτρικές καρδιές
Σε επίπεδο κινητήρων, η Honda έχει επιλέξει για τo e μια ηλεκτρική μονάδα ισχύος 154 ίππων και ροπής 315 Nm στην έκδοση Advance της δοκιμής -καθώς υπάρχει και η απλή με ισχύ 136 ίππων. Η Fiat έχει εξοπλίσει το 500e με ηλεκτρικό κινητήρα 118 ίππων, που αποδίδει ροπή 220 Nm. Φυσικά και τα δύο είναι αυτόματα, ενώ λόγω των ιδιαιτεροτήτων της απόδοσης του ηλεκτροκινητήρα, οι επιδόσεις τους από στάση είναι εντυπωσιακές για αυτοκίνητα πόλης.
Πιο συγκεκριμένα, το Honda e χρειάζεται μόλις 8,3 δλ. για την επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα, ενώ το 500e 9 δλ. για την ίδια διαδικασία. Το πρώτο έχει περιορισμένη μέγιστη ταχύτητα στα 145 χλμ./ώρα, ενώ το δεύτερο στα 150 χλμ./ώρα.
Πολύ σβέλτα λοιπόν τόσο από στάση όσο και στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις, με το Honda e να προηγείται σε κάθε διαδικασία, διευκολύνουν αφάνταστα τις αστικές μετακινήσεις, όντας όμως ικανά και για πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις. Εδώ, όμως, έρχεται το ζήτημα της χωρητικότητας της μπαταρίας να ανατρέψει όλα τα δεδομένα.
Το Honda e, με χωρητικότητα μπαταριών 35,5 kWh υπολείπεται σημαντικά αυτής του 500e, με 42 kWh. Επιπρόσθετα, το μικρό ιταλικό ηλεκτρικό έχει τρία προγράμματα οδήγησης, τα Normal, Range και Sherpa, με αποτέλεσμα να δίνει περισσότερες επιλογές διαχείρισης της ενέργειας σε σχέση με τα Normal και Sport του ιαπωνικού.
Σε πραγματικές συνθήκες λοιπόν, το Fiat 500e Cabrio έχει μια αξιοποιήσιμη εμβέλεια που φτάνει στα 240 – 250 χιλιόμετρα, ενώ στο Honda e αυτή μόλις που θα φτάσει στα 160 χιλιόμετρα, με προσεκτική οδήγηση. Σε κάθε περίπτωση υπολογίζουμε εμβέλεια με χρήση κλιματισμού/θέρμανσης. Επιπρόσθετα, τα χιλιόμετρα με τα δύο αυτοκίνητα έγιναν κατά βάση σε αστικές συνθήκες.
Με τα παραπάνω δεδομένα και παρότι το Honda e είναι συνολικά πιο χρηστικό και ευχάριστο στην οδήγηση από το Fiat 500e Cabrio, το δεύτερο έχει περισσότερο νόημα ως αγορά, λόγω της ελάχιστης εμβέλειας του πρώτου. Ειδικά αν στην εξίσωση μπει και το ζήτημα του κόστους, το οποίο ανέρχεται στα 38.990 ευρώ χωρίς επιδότηση για το Honda e Advance της δοκιμής (35.990 για την έκδοση των 136 ίππων), ενώ για το Fiat 500e Cabrio είναι 34.450 ευρώ (31.550 για το hatchback και 33.550 για το 3+1), πάντα στις εκδόσεις με τη μεγάλη μπαταρία του μοντέλου της δοκιμής.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!