Νέος ΚΟΚ: Το Σεπτέμβριο η παρουσίασή του
- Ποιες παραβάσεις θα τιμωρούνται αυστηρότερα με τον νέο ΚΟΚ
- Νέα όρια ταχύτητας στον ΚΟΚ
- Point System με άμεση ενημέρωση του οδηγού στο νέο ΚΟΚ
- Αλλαγές στον ΚΟΚ και για τα δίκυκλα των διανομέων (delivery)
- Πού θα διατίθενται τα έσοδα από τα πρόστιμα του ΚΟΚ
Με καθυστέρηση σχεδόν δύο ετών, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ολοκλήρωσε την επεξεργασία του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ). Πηγές του Υπουργείου ανέφεραν στο gMotion by gazzetta ότι ο νέος ΚΟΚ θα παρουσιαστεί στις αρχές του φθινοπώρου και συγκεκριμένα εντός του Σεπτεμβρίου. Αφού τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, στη συνέχεια θα κατατεθεί στη Βουλή προς συζήτηση και ψήφιση.
Όπως έχει αναφέρει επανειλημμένα η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η αναθεώρηση του ΚΟΚ θα είναι εκτεταμένη και θα διέπεται από νέα φιλοσοφία: οι παραβάσεις που θέτουν σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές θα τιμωρούνται αυστηρά, ενώ οι ποινές θα επιβάλλονται κυρίως στον παραβάτη οδηγό και όχι στο όχημα. Ήδη από τον Μάρτιο του 2021 έχουν τεθεί σε ισχύ οι αλλαγές στον ΚΟΚ που αφορούν οχήματα μικροκινητικότητας, όπως πατίνια και τροχοπέδιλα.
Ποιες παραβάσεις θα τιμωρούνται αυστηρότερα με τον νέο ΚΟΚ
Στόχος του Υπουργείου είναι οι παραβάσεις που προκαλούν σοβαρό ατύχημα, με κίνδυνο τραυματισμού ή θανάτου, να τιμωρούνται ανάλογα:
- Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
- Υπερβολική ταχύτητα
- Αντικανονική προσπέραση
- Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ κ.α.
Σύμφωνα με τον Υπουργό, Κώστα Καραμανλή, στο παρελθόν για αυτές τις παραβάσεις γινόταν εξίσωση προς τα κάτω. Δηλαδή τιμωρούνταν σχεδόν αντίστοιχα με λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις, ενώ ταυτόχρονα υπήρχε το φαινόμενο μερικές ποινές να είναι εξοντωτικές, με αποτέλεσμα τα όργανα της τάξης να έχουν δεύτερες σκέψεις να τις επιβάλλουν.
«Στόχος μας δεν είναι οι ποινές να έχουν απλώς έναν τυφλό τιμωρητικό χαρακτήρα. Αντιθέτως, αποβλέπουμε στη συμμόρφωση των οδηγών. Γι’ αυτό και οι ποινές θα είναι δίκαιες και θα αντιστοιχούν στη σοβαρότητα κι επικινδυνότητα της κάθε παράβασης», είχε δηλώσει ο κ. Καραμανλής. «Στο πλαίσιο αυτό μία σημαντική αλλαγή είναι ότι οι ποινές θα αφορούν κυρίως στον οδηγό κι όχι το όχημα. Δηλαδή, θα προβλέπεται χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής και λοιπά, και όχι αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας. Θα τιμωρείται ο οδηγός και όχι το αυτοκίνητο».
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι κυρώσεις π.χ. για την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη ή για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ θα είναι πολύ μεγάλες, με αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Επίσης θα τεθεί σε εφαρμογή νέα διαδικασία Επιβολής και Είσπραξης Προστίμων, ώστε να εισπράττονται άμεσα από τον παραβάτη.
Νέα όρια ταχύτητας στον ΚΟΚ
Εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης προωθείται η οριοθέτηση ζωνών κυκλοφορίας με χαμηλό όριο ταχύτητας εντός των πόλεων, εκεί όπου σημειώνονται τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα. Ο νέος ΚΟΚ θα περιλαμβάνει μείωση του ορίου ταχύτητας σε ορισμένες ζώνες στις πόλεις, από τα 50 στα 30 χλμ/ώρα. Επίσης θα υπάρχει πρόβλεψη για όριο ταχύτητας 20 χλμ/ώρα έξω από τα σχολεία. Αντίθετα, σε ορισμένα σημεία των αυτοκινητοδρόμων, το όριο των 120 χλμ/ώρα θα αυξηθεί στα 130 χλμ/ώρα.
Οι νέοι κανόνες του ΚΟΚ θα συνοδευτούν τα επόμενα χρόνια από τον επανασχεδιασμό του αστικού οδικού δικτύου μέσω σειράς επεμβάσεων: δημιουργία κυκλικών κόμβων (τα γνωστά roundabout που είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στην Ευρώπη), τον επανασχεδιασμό των διασταυρώσεων, τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, την αναβάθμιση οδοστρωμάτων, τη σήμανση, τα στηθαία ασφαλείας, τον ηλεκτροφωτισμό, την αναβάθμιση διαβάσεων πεζών, τη δημιουργία υποδομών για κυκλοφορία ποδηλάτων και πατινιών.
Point System με άμεση ενημέρωση του οδηγού στο νέο ΚΟΚ
Σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, δρομολογείται η αυτοματοποίηση του Συστήματος Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών, του λεγόμενου Point System. Πλέον οι οδηγοί θα γνωρίζουν άμεσα τους πόντους ποινής που θα λαμβάνουν για κάθε παράβαση και όταν ξεπερνούν το όριο θα αφαιρείται αυτόματα το δίπλωμα οδήγησης.
Αλλαγές στον ΚΟΚ και για τα δίκυκλα των διανομέων (delivery)
Με τις υπηρεσίες ταχυμεταφορών σε κλάδους όπως η εστίαση να έχει πολλαπλασιαστεί, παρατηρείται τα τελευταία χρόνια αυξημένη κυκλοφορία των δικύκλων των διανομέων στους δρόμους των πόλεων. Απαντώντας σε σχετική επίκαιρη στη Βουλή, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέλυσε τις σχετικές πρωτοβουλίες που θα αναλάβει η κυβέρνηση.
Όπως δήλωσε πρόσφατα ο Κώστας Καραμανλής, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα επανεξετάσει τις διατάξεις που αφορούν τα δίκυκλα οχήματα των διανομέων στο πλαίσιο του νέου ΚΟΚ, καθώς οι σχετικές υπηρεσίες έχουν πλέον αυξηθεί σημαντικά. Δεν είναι πάντως σίγουρο αν οι αλλαγές θα περιληφθούν άμεσα στον αναθεωρημένο ΚΟΚ ή σε δεύτερο χρόνο.
Πού θα διατίθενται τα έσοδα από τα πρόστιμα του ΚΟΚ
Όπως έχει αναφέρει ο κ. Καραμανλής, «το Εθνικό Ταμείο Οδικής Ασφάλειας θα συλλέγει τα χρηματικά ποσά από τα πρόστιμα του ΚΟΚ και με τη σειρά του θα τα κατανέμει στους Δήμους της χώρας, αποκλειστικά και μόνο για την υλοποίηση δράσεων Οδικής Ασφάλειας. Και αν οι δήμοι δεν μπορούν να τα χρησιμοποιούν δε θα παίρνουν τα χρήματα αυτά».
Photo credits: IN TIME
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!