Έρτουγκ: «Η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου πρέπει να γίνει τόσο απλή όσο ο ανεφοδιασμός σε καύσιμα»

Κώστας Μπιτσικώκος
Έρτουγκ: «Η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου πρέπει να γίνει τόσο απλή όσο ο ανεφοδιασμός σε καύσιμα»
Ο ευρωβουλευτής Ισμαήλ Έρτουγκ, του οποίου η πρόταση για την ανάπτυξη επαρκούς δικτύου φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων υπερψηφίστηκε από το Ευρωκοινοβούλιο, μίλησε αποκλειστικά στο Gazzetta.

Η εισήγηση του ευρωβουλευτή Ισμαήλ Έρτουγκ για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων στο έδαφος της ΕΕ έγινε δεκτή με μεγάλη πλειοψηφία και χειροκροτήματα από τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Η πρόταση έλαβε 485 ψήφους υπέρ, έναντι μόλις 65 κατά και 80 απουσιών. Έγινε έτσι το πρώτο βήμα για να καλυφθεί το χαμένο έδαφος, καθώς την τελευταία πενταετία οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν στην Ευρώπη κατά 10 φορές, ενώ τα σημεία φόρτισης κατά μόλις 2,5 φορές.

Η πρόταση που υιοθετήθηκε προβλέπει ότι έως το 2026 θα πρέπει να υπάρχει ένας σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανά 60 χλμ. στους κυριότερους οδικούς άξονες. Το ίδιο ισχύει και για τα φορτηγά-λεωφορεία, αλλά για τους αυτοκινητόδρομους (Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών ΤΕΝ-Τ). Επίσης, προβλέπεται δύο χρόνια αργότερα (από το 2028) να υπάρχει ένας σταθμός ανεφοδιασμού σε υδρογόνο ανά 100 χλμ. Η πρόταση περιλαμβάνει εξαιρέσεις για τις ακριτικές περιοχές, τα νησιά και για δρόμους με πολύ χαμηλή κίνηση οχημάτων.

Οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν επίσης να τεθούν μίνιμουμ εθνικοί στόχοι για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, με τα κράτη-μέλη να έχουν διορία έως το 2024 για να παρουσιάσουν το σχετικό τους πλάνο. Πλέον το Κοινοβούλιο παραπέμπει το θέμα στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, για τις απαραίτητες διαπραγματεύσεις.

«Η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου πρέπει να γίνει τόσο απλή όσο ο ανεφοδιασμός σε βενζίνη», δηλώνει στην αποκλειστική του συνέντευξη στο gMotion ο κ. Έρτουγκ. Όπως τονίζει ο Γερμανός ευρωβουλευτής, πρέπει να δράσουμε άμεσα. «Έχουμε ήδη χάσει τόσο πολύτιμο χρόνο. Ενώ με βάση παλαιότερη οδηγία θα έπρεπε να υπάρχουν περίπου 677.000 σταθμοί φόρτισης στην ΕΕ έως το 2020, το 2021 ανήλθαν σε μόλις 377.000».

 

Σύμφωνα με τον κ. Έρτουγκ, τα κράτη-μέλη της ΕΕ καλούνται να εκπονήσουν ένα συγκεκριμένο σχέδιο για το πώς θα εφαρμόσουν την νομοθεσία για ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. «Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων και οι καταναλωτές θα πρέπει να νιώθουν ασφάλεια, όσον αφορά αντίστοιχα την επένδυση για την παραγωγή και την αγορά αυτών των οχημάτων», τονίζει.

Τι σας κάνει αισιόδοξο ότι τα κράτη-μέλη της ΕΕ θα εφαρμόσουν έγκαιρα το σχέδιο ανάπτυξης σταθμών εναλλακτικών καυσίμων;

Για αυτό ακριβώς το λόγο θέλαμε ανέκαθεν να τεθούν ελάχιστοι δεσμευτικοί στόχοι για τα κράτη-μέλη. Ζητάμε επίσης μία ελάχιστη κάλυψη σταθμών φόρτισης έως το 2027, ανεξάρτητα από τον αριθμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους δρόμους. Επιπλέον έχουμε θέσει σαφείς στόχους για τα πλαίσια εθνικής πολιτικής, όπου τα κράτη-μέλη πρέπει να εκπονήσουν ένα συγκεκριμένο σχέδιο για το πώς θα εφαρμόσουν αυτήν τη νομοθεσία στο προσεχές μέλλον. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα μπορεί στη συνέχεια να ελέγξει αυτά τα πλάνα και να προσθέσει περαιτέρω συστάσεις.

Υπάρχει επαρκής χρόνος ώστε να επιτευχθεί ο στόχος του ενός σταθμού φόρτισης ανά 60 χλμ. κυρίως οδικού δικτύου, έως το 2026;

Έχουμε ήδη χάσει τόσο πολύτιμο χρόνο. Με βάση την παλαιότερη οδηγία AFID 2014 θα έπρεπε να υπάρχουν περίπου 677.000 σταθμοί φόρτισης στην ΕΕ έως το 2020. Δυστυχώς, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Εναλλακτικών Καυσίμων το 2021 ανήλθαν σε μόλις 377.000. Λίγο πάνω από τους μισούς του αρχικού στόχου. Πολύ απλά, δεν μας παίρνει να χάσουμε και άλλο χρόνο. Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων και οι καταναλωτές θα πρέπει να νιώθουν ασφάλεια, όσον αφορά αντίστοιχα την επένδυση για την παραγωγή και την αγορά αυτών των οχημάτων. Και αυτό είναι εφικτό μόνο αν η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου γίνει τόσο απλή όσο ο ανεφοδιασμός σε καύσιμα. Αν έρθουμε σε συμφωνία με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις αρχές του 2023, τα κράτη-μέλη θα έχουν περίπου 3 έτη για να εφαρμόσουν τη νομοθεσία.

Στην Ευρώπη ορισμένα κράτη – όπως η Ολλανδία, η Γερμανία και η Γαλλία – διαθέτουν αρκετούς σταθμούς φόρτισης και άλλα – όπως η Ελλάδα – ούτε έναν ανά 100 χλμ. Δεν υπάρχει μία ανισότητα σε αυτό;

Αυτή τη στιγμή υπάρχει μία τεράστια ανισότητα όσον αφορά την ανάπτυξη σταθμών φόρτισης. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο θέσαμε εξαρχής την ανάγκη για συγκεκριμένους και δεσμευτικούς ελάχιστους εθνικούς στόχους, όπως ανέφερα και νωρίτερα.

φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Εκτιμάτε ότι η τρέχουσα κατάσταση με τον Πόλεμο στην Ουκρανία, την ενεργειακή κρίση και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα μπορεί να προκαλέσει καθυστερήσεις στην ανάπτυξη δικτύου φόρτισης;

Ως πολιτικός, μου είναι πολύ δύσκολο να κάνω εκτίμηση για τις μελλοντικές εξελίξεις στην αγορά. Τον Οκτώβριο του 2021 οι τιμές της ενέργειας αυξήθηκαν δραματικά λόγω πολλών παραγόντων, κυρίως όμως λόγω της αυξημένης ζήτησης σε παγκόσμιο επίπεδο. Ως απάντηση σε αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημιούργησε μία “εργαλειοθήκη” με προτεινόμενα μέτρα που οι χώρες της ΕΕ μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να αντιμετωπίσουν την άνοδο στις τιμές της ενέργειας και να βοηθήσουν τους πολίτες τους ώστε να ανταπεξέλθουν στους λογαριασμούς ενέργειας. Η Κομισιόν υποσχέθηκε επίσης ότι θα επενδύσει περισσότερα στις ανανεώσιμες πηγές και ότι θα εξετάσει τόσο μηχανισμούς αποθήκευσης ενέργειας όσο και το ενδεχόμενο αγοράς έκτακτων αποθεμάτων φυσικού αερίου.

Δεν υπάρχει μία εύκολη απάντηση για την αντιμετώπιση των υψηλών τιμών ηλεκτρικής ενέργειας, με δεδομένη την ποικιλομορφία μεταξύ των χωρών της ΕΕ όσον αφορά το ενεργειακό τους μείγμα, το σχεδιασμό της αγοράς και τα επίπεδα διασύνδεσης με τις υπόλοιπες χώρες. Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορούν να καθορίσουν την τιμή του ενεργειακού εφοδιασμού, τις ανώτατες τιμές καυσίμων και ηλεκτρικής ενέργειας και να αποζημιώσουν τους καταναλωτές μέσω στήριξης εισοδήματος ή μείωσης των φόρων.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων ζητούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω του οργάνου τους ACEA, περισσότερα κίνητρα και ανεπτυγμένο δίκτυο σταθμών φόρτισης ώστε να αυξηθούν οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων. Τι μπορούν όμως να πράξουν από την πλευρά τους για να προωθήσουν την ηλεκτροκίνηση;

Όλοι οι κατασκευαστές και οι προμηθευτές τους διανύουν μία περίοδο τεράστιου μετασχηματισμού. Οι ανακοινώσεις που έχουν κάνει τα τελευταία χρόνια για τη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση και την υδρογονοκίνηση δείχνουν ότι αυτός είναι ο δρόμος για το μέλλον. Ορισμένοι μάλιστα από αυτούς θα καταργήσουν αρκετά νωρίτερα τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αυτή η πορεία είναι εφικτή, όμως πρέπει να διασφαλιστεί νομικά. Για αυτό πρέπει να συνεργαστούμε στενά χέρι-χέρι και να διασφαλίσουμε ότι κανείς δεν θα μείνει πίσω.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!