Test drive Nissan Qashqai e-POWER & Nissan X-Trail e-4ORCE: Υβρίδια της νέας εποχής

Test drive Nissan Qashqai e-POWER & Nissan X-Trail e-4ORCE: Υβρίδια της νέας εποχής

Νίκος Γιαννούλας
Test drive Nissan Qashqai e-POWER & Nissan X-Trail e-4ORCE: Υβρίδια της νέας εποχής
Η Nissan ακολουθεί ένα δικό της ξεχωριστό δρόμο στην εποχή του εξηλεκτρισμού, που αποδεικνύεται ότι έχει ενδιαφέρον.

Η Nissan ήταν από τις πρώτες που ασπάστηκε την ηλεκτροκίνηση. Τόλμησε μάλιστα, εδώ και 22 χρόνια, να έχει στη γκάμα της ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο μπαταρίας, το Leaf, το οποίο στη δεύτερη γενιά του γνωρίσαμε και στη χώρα μας.

Από την άλλη πλευρά η ιαπωνική εταιρεία, τουλάχιστον στην Ευρώπη, άργησε σημαντικά να μπει στο «παιχνίδι» του εξηλεκτρισμού του συνόλου της γκάμας της, με ήπια υβριδικές, full υβριδικές ή plug-in υβριδικές εκδοχές των δημοφιλών της μοντέλων.

Το πλήρωμα του χρόνου έφτασε ωστόσο και σταδιακά όλα τα μοντέλα της ιαπωνικής εταιρείας αποκτούν και ηλεκτρικά υποβοηθούμενες εκδόσεις, ενώ αναμένονται και εντελώς νέα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα όπως το Ariya.

Ένα μοντέλο-ορόσημο

Το μοντέλο που άλλαξε την εικόνα της Nissan στην Ευρώπη και αποτέλεσε για πολλά χρόνια τον προπομπό της τάσης των SUV που εξελίχθηκε σε καθεστώς, το Qashqai, διατίθεται πλέον και ως υβριδικό. Με την επωνυμία e-POWER που συνοδεύει την έκδοση, χαρακτηρίζεται μια εντελώς νέα τεχνολογική προσέγγιση στη δημιουργία υβριδικών αυτοκινήτων, με στόχο πάντα τη μέγιστη αποδοτικότητα. Ακριβώς αυτή την τεχνολογία χρησιμοποιεί και το νέο X-Trail, με την προσθήκη μάλιστα τετρακίνησης και την επωνυμία e-4ORCE. Ας δούμε όμως αν οι μεγάλες προσδοκίες που δημιουργεί αυτή η νέα προσέγγιση, έχουν αντίκρυσμα.

 

Nissan Qashqai

Πρέπει να είναι η πρώτη φορά στην υπέρ εκατονταετή ιστορία του αυτοκινήτου, όπου τόσοι διαφορετικοί τύποι συστημάτων ισχύος διαγκωνίζονται για μια θέση στον ήλιο της εμπορικής επιτυχίας. Στους συμβατικούς κινητήρες των γνωστών μας καυσίμων -βενζίνης, diesel, lpg και cng- προσθέστε την ήπια υβριδική υποβοήθηση και στα υβριδικά συστήματα (full και plug-in), το σύστημα e-POWER και αυτό της Honda, πάντα με διαφορετική φιλοσοφία από αυτό της Toyota, που πρωτοστατεί από το 1999.

Ένα διαφορετικό υβριδικό σύστημα

Για να μην σας μπερδέψουμε με πολύ μηχανολογία, η Nissan προτίμησε την εξής διάταξη: ένας κινητήρας βενζίνης 1.5 λίτρων με 3 κυλίνδρους, τροφοδοτεί με ρεύμα μια συστοιχία μπαταριών και στη συνέχεια αυτή έναν ηλεκτρικό κινητήρα (ή δύο στην περίπτωση της τετρακίνητης μετάδοσης), που αποδίδουν 190 και 213 ίππους αντίστοιχα, στα Qashqai και X-Trail της δοκιμής.

Πρακτικά δηλαδή ο κινητήρας βενζίνης λειτουργεί ως γεννήτρια, χωρίς να μεταφέρει ισχύ στους τροχούς. Αυτή παρέχεται μόνο από τον, ή τους ηλεκτρικούς κινητήρες. Δυνατότητα εξωτερικής φόρτισης από πρίζα δεν υπάρχει, όπως για παράδειγμα στα plug-in υβριδικά.

Nissan X-Trail

Θεωρητικά, αυτή η τεχνολογία παρέχει αυξημένη δυνατότητα αμιγώς ηλεκτρικής λειτουργίας, χωρίς την ταυτόχρονη εξάρτηση που έχουν τα plug-in hybrid, αλλά και τα αμιγώς ηλεκτρικά, από τη φόρτιση. Εδώ απαιτείται μόνο βενζίνη και στη συνέχεια όλα γίνονται ερήμην του οδηγού. Πάντα σε θεωρητικό επίπεδο, η άμεση παροχή της ροπής και της ισχύος του ηλεκτρικού κινητήρα εξασφαλίζει κορυφαία ποιότητα κύλισης αντίστοιχη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ η λειτουργία του θερμικού κινητήρα ως γεννήτριας, σε ένα σχετικά χαμηλό και μικρό εύρος στροφών, μειώνει τους κραδασμούς, το θόρυβο και διατηρεί την κατανάλωση σε πολύ χαμηλό επίπεδο.

Καθώς στο παρελθόν έχουμε γνωρίσει το Qashqai, θα επικεντρώσουμε εδώ στη λειτουργία του υβριδικού συστήματος, το οποίο είναι εντελώς νέο. Να θυμηθούμε, ωστόσο, ότι η τρίτη γενιά του εξαιρετικά δημοφιλούς μοντέλου έφτασε στη χώρα μας το καλοκαίρι του 2021, αρχικά με τις εκδόσεις mild hybrid του κινητήρα βενζίνης των 1,3 λίτρων, με ισχύ 138 και 156 ίππων, με κίνηση στους εμπρός ή σε όλους τους τροχούς και χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, ή αυτόματο CVT.

Nissan Qashqai

Tο νέο Nissan Qashqai βασίζεται στο εντελώς νέο πλαίσιο CMF-C, ωστόσο διατηρεί το συμπαγές του μέγεθος με μήκος 4,425 μέτρα. Χάρη στην αύξηση του μεταξονίου, οι μεγάλοι χώροι στο εσωτερικό έχουν αυξηθεί, ενώ αυτός για τις αποσκευές έχει φτάσει στα 504 λίτρα όγκου, από τα 430 της προηγούμενης γενιάς (475 για την έκδοση e-POWER). Το εσωτερικό έχει βελτιωθεί σημαντικά, τόσο ποιοτικά όσο και οπτικά, ενώ ο πίνακας οργάνων είναι πλήρως ψηφιακός, το σύστημα multimedia διαθέτει ψηφιακή οθόνη αφής με διαγώνιο 9'' και υπάρχει επιπλέον η δυνατότητα εξοπλισμού με head up display για τον οδηγό, διαγωνίου 10,8''.

Το νέο X-Trail

Το νέο Nissan X-Trail, αυτό στην 4η γενιά του πλέον, βασίζεται στο ίδιο πλαίσιο με το Qashqai ωστόσο έχει σημαντικά επιμηκυμένο μεταξόνιο στα 2,705 μέτρα (2,665 το Qashqai) και μήκος που φτάνει στα 4,68 μέτρα. Έτσι έχει τη δυνατότητα φιλοξενίας έως και 7 ατόμων, ωστόσο στη δοκιμή μας είχαμε την πενταθέσια τετρακίνητη εκδοχή του. Το μοντέλο διαφοροποιείται σημαντικά σε επίπεδο αισθητικής από το Qashqai τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά, καθώς τοποθετείται στην κατηγορία των D-SUV.

Nissan X-Trail

Η αίσθηση ποιότητας στο εσωτερικό είναι κοινή -και ιδιαίτερα υψηλή- στα δύο αυτοκίνητα, εδώ όμως έχουμε μια μεγαλύτερη οθόνη για το σύστημα multimedia με διαγώνιο 12,3'', ίδια με αυτή του επίσης ψηφιακού πίνακα οργάνων. Τα χρώματα και η σχεδίαση του ταμπλό διαφοροποιούν την εικόνα σημαντικά, ενώ η αίσθηση ευρυχωρίας είναι σημαντικά αυξημένη, όπως και ο χώρος αποσκευών στα 575 λίτρα.

Χάρη στο αυτόματο κιβώτιο, η οδήγηση και των δύο αυτοκινήτων είναι πανεύκολη, ενώ το πλαίσιο CMF-C εξασφαλίζει μια ευπρόσδεκτα στιβαρή αίσθηση. Η λειτουργία των αναρτήσεων αγγίζει το ιδανικό για το ελληνικό οδόστρωμα, όντας αρκούντως ενδοτική χωρίς ταυτόχρονα να δίνει την αίσθηση των ελαστικοτήτων ή των περιττών κινήσεων του αμαξώματος. Το τιμόνι έχει καλή αίσθηση, όπως και τα φρένα, με μόνη ένσταση ότι το e-pedal -δηλαδή η δυνατότητα επιτάχυνσης και επιβράδυνσης μόνο με το γκάζι- διαφοροποιεί την αίσθηση του πεντάλ του φρένου και θα πρέπει να αποφεύγεται στη σβέλτη οδήγηση με συνεχόμενες επιβραδύνσεις και επιταχύνσεις όταν έχει επιλεγεί η λειτουργία e-pedal. Στον αστικό ιστό ωστόσο, προσφέρει ακόμα μεγαλύτερο επίπεδο άνεσης και ευκολίας στον οδηγό.

Nissan X-Trail

Το γεγονός ότι τόσο το Qahqai όσο και το X-Trail στις εκδόσεις e-POWER είναι βασικά ηλεκτροκίνητα, τους εξασφαλίζει ένα επιπλέον πλεονέκτημα σε σχέση με άλλα υβριδικά, καθώς η αίσθηση επιτάχυνσης είναι πάντα η ίδια, χωρίς κενά και χωρίς έντονη αύξηση στο θόρυβο του κινητήρα εσωτερικής καύσης όταν αυτός εμπλέκεται. Ωστόσο, όταν κληθεί το σύστημα να δώσει το σύνολο της ισχύος του, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης ανεβάζει στροφές και ακούγεται στο εσωτερικό, όχι όμως ενοχλητικά και συνεχόμενα.

Ηλεκτρικά χωρίς ανάγκη φόρτισης

Σε επίπεδο επιδόσεων και τα δύο μοντέλα έχουν το χαρακτηριστικό των αμιγώς ηλεκτρικών, δηλαδή πολύ άμεση και δυναμική επιτάχυνση τόσο από στάση όσο και στις ρεπρίζ, με σχετικά μειωμένη μέγιστη ταχύτητα. Πιο συγκεκριμένα, το Qashqai e-POWER επιταχύνει από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 7,2 δλ., ενώ το τετρακίνητο X-Trail e-4ORCE σε μόλις 7 δλ. Η μέγιστη ταχύτητα των δύο αυτοκινήτων είναι αντίστοιχα 170 και 180 χλμ./ώρα.

Το X-Trail e-4ORCE βασίζεται σε ένα επιπλέον ηλεκτρικό κινητήρα για τη μετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς, ο οποίος έχει 10.000 φορές ταχύτερη απόκριση σε σχέση με ένα μηχανικό σύστημα, ενώ η συνεχής ανακατανομή της ροπής βελτιώνει την πρόσφυση σε κάθε έδαφος. Μάλιστα, με 23 πόντους απόσταση από το έδαφος, το μοντέλο μπορεί να αντεπεξέλθει ακόμα και σε δύσκολες εκτός δρόμου καταστάσεις, πέραν της ασφαλούς διεκπεραιώσεως μιας χιονισμένης ή παγωμένης διαδρομής. Τέλος, τα διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης λύνουν τα χέρια του οδηγού, προσφέροντας τον ιδανικό συνδυασμό απόκρισης κινητήρα, τιμονιού, κιβωτίου και συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης για κάθε πιθανό σενάριο κίνησης σε χώμα και άσφαλτο.

Nissan Qashqai

Η υβριδική έκδοση του Qashqai προσφέρεται με τα επίπεδα εξοπλισμού Premium, N-Connecta, N-Connecta Feel, Techna και Techna Plus και είναι εξοπλισμένη με συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης κορυφαίας τεχνολογίας, υπό την ομπρέλα του ProPilot. Ακόμα και στη βασική Premium, ο εξοπλισμός είναι απόλυτα επαρκής, ενώ στην κορυφαία μπορεί να φτάσει σε επίπεδα αυτοκινήτων πολυτελείας, με στοιχεία όπως πλήρως δερμάτινα καθίσματα με λειτουργία μασάζ για οδηγό και συνοδηγό, αυτόματο ηλεκτρικό άνοιγμα της πόρτας του χώρου αποσκευών, ηχοσύστημα BOSE με 10 ηχεία, γυάλινη οροφή, τροχούς διαμέτρου 20'' και φώτα LED με αυτόματη προσαρμογή δέσμης ανάλογα τις συνθήκες.

Το X-Trail διατίθεται και αυτό σε αρκετές εκδόσεις εξοπλισμού και συγκεκριμένα στις Energy, Acenta N-Connecta, N-Connecta Plus, Techna και Techna Plus, ως δικίνητο ή τετρακίνητο, πενταθέσιο ή εφταθέσιο. Οπότε, οι συνδυασμοί είναι σχεδόν ανεξάντλητοι. Αναφορικά με τον εξοπλισμό ισχύει ότι και στην περίπτωση του Qashqai, με επιπρόσθετα όμως στοιχεία όπως τα καλυμμένα με δέρμα Nappa καθίσματα στην κορυφαία έκδοση, τον κλιματισμό 3 ζωνών κ.ά.

Μια νέα εποχή

Συνολικά τα δύο αυτοκίνητα είναι από τα πλέον πολιτισμένα κατά τη λειτουργία τους, στο 80% των συνήθων μετακινήσεων. Υπάρχει όμως ένα ζήτημα σε επίπεδο κατανάλωσης, καθώς στα δικά μας χέρια και σε συνθήκες βασικά αστικής μετακίνησης, όπου τα υβριδικά μοντέλα έχουν μεγάλο πλεονέκτημα, δεν μπόρεσαν να επιτύχουν κάτι καλύτερο από 6,5 και 7,0 λίτρα/100 χλμ. μέσης κατανάλωσης, για το Qashqai και το X-Trail αντίστοιχα. Εδώ να σημειώσουμε ότι το περιορισμένο διάστημα που είχαμε μαζί τα δύο αυτοκίνητα δεν μας επέτρεψε να πραγματοποιήσουμε πλέον των 200 χλμ. με το καθένα, οπότε σίγουρα θα πρέπει να ανανεώσουμε τα στοιχεία σε αυτό το επίπεδο, όταν θα έχουμε τη δυνατότητα να τα υποβάλλουμε σε πολύ μεγαλύτερη χρονικά και χιλιομετρικά δοκιμή.

Nissan X-Trail

Πάντως ακόμα και με τα εργοστασιακά στοιχεία κατανάλωσης, με μέση τα 5,3 λίτρα/100 χλμ. για το Qashqai, εγείρεται ένα σημαντικό ερώτημα για τον αγοραστή, που έχει και επιλογές από τη γκάμα των συμβατικών κινητήριων συνόλων. Με κόστος από 41.690 ευρώ στην έκδοση Premium, το e-Power είναι 5.700 ακριβότερο από το 1.3 των 158 ίππων με αυτόματο κιβώτιο και 8.700 ευρώ ακριβότερο από το επίσης 1.3 των 138 ίππων, με χειροκίνητο κιβώτιο.

Με δεδομένη τη διαφορά κατανάλωσης υπέρ του υβριδικού στο 1 λίτρο/100 χλμ., σε διάστημα ενός έτους ο ιδιοκτήτης του e-Power και για κάλυψη απόστασης 15.000 χιλιομέτρων θα έχει όφελος περίπου 300 ευρώ. Έτσι να κάνει την απόσβεση στο μεγαλύτερο κόστος αγοράς, θα χρειαστεί 19 και 29 χρόνια αντίστοιχα, σε σύγκριση με τις δύο συμβατικές εκδόσεις.

Η περίπτωση του X-Trail δεν υπόκειται σε εσωτερικό ανταγωνισμό και σίγουρα είναι πιο εύκολη, καθώς το μοντέλο διατίθεται μόνο με το υβριδικό σύνολο πρόωσης σε εκδόσεις δικίνητες ή, όπως αυτή της δοκιμής, τετρακίνητες και κόστος από 50.590 ευρώ.

Φωτογραφίες: Λάμπρος Στοιχειός

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!