Test drive Citroen e-Berlingo: Πάμε για δουλειά
Το Citroen e-Berlingo είναι ένα συμπαγές ηλεκτρικό βαν που προσφέρει ένα ευρύχωρο και πρακτικό εσωτερικό μαζί με ένα αποδοτικό και φιλικό προς το περιβάλλον σύστημα μετάδοσης κίνησης. Αντικείμενο της δοκιμής αυτής είναι το μοντέλο με κοντό μεταξόνιο και συνολικό μήκος 4.4 μέτρα (4,7 ή έκδοση XL).
Το τερπνόν
Αισθητικά το e-Berlingo βασίζεται στο Berlingo το οποίο το 2019 ανακηρύχθηκε Van of the Year και έχει μια χαρακτηριστική και μοντέρνα εμφάνιση που είναι ταυτόχρονα κομψή και λειτουργική. Η μπροστινή μάσκα είναι καθαρή και απλή και οι προβολείς LED προσθέτουν μια πινελιά τεχνολογίας στη συνολική σχεδίαση. Το όχημα διαθέτει επίσης συρόμενες πόρτες και στις δύο πλευρές, οι οποίες διευκολύνουν τη φόρτωση και εκφόρτωση φορτίου.
Προχωρώντας στο εσωτερικό, το e-Berlingo είναι εντυπωσιακά ευρύχωρο και άνετο. Τα μπροστινά καθίσματα είναι μαλακά και παρέχουν άφθονο χώρο για τα πόδια και το κεφάλι. Οι θέσεις για έγγραφα και μικροαντικείμενα είναι πολλές, με highlight το μεγάλο ράφι στο εμπρός μέρος της οροφής. Το ταμπλό είναι καλοσχεδιασμένο, με καλή εργονομία, συνδυασμό ψηφιακών και αναλογικών οργάνων εύκολων στην ανάγνωση και χειριστηρίων απλών στο χειρισμό.
Το σύστημα ψυχαγωγίας με οθόνη αφής περιλαμβάνει χαρακτηριστικά όπως συνδεσιμότητα Bluetooth και κάμερα οπισθοπορείας. Τόσο τα τηλέφωνα με Android λειτουργικό όσο και αυτά με iOs, συνδέονται εύκολα και άμεσα ενσύρματα. Το αυτοκίνητα της δοκιμής ήταν μάλιστα πληρέστατα εξοπλισμένο, καθώς διέθετε ακόμα και head up display. Το οποίο δεν μπορεί να θεωρηθεί πολυτέλεια, ειδικά όταν ο οδηγός καλείται να τηρεί απαρέγκλιτα τα όρια ταχύτητας σε αστικό περιβάλλον.
Ταυτόχρονα, το αυτοκίνητο διαθέτει μια πλειάδα συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης, με σημαντικότερο το σύστημα αυτόματης πέδησης σε περίπτωση κινδύνου πρόσκρουσης, τα οποία δίνουν ένα τεράστιο πλεονέκτημα ασφάλειας στον οδηγό και στους επιβάτες, ενώ μηδενίζουν και το σημαντικό κόστος των υλικών ζημιών που προκύπτουν από ένα ατύχημα.
Όπως σε όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ένα από τα πιο εντυπωσιακά στοιχεία του e-Berlingo είναι το σύστημα μετάδοσης της κίνησης. Το όχημα τροφοδοτείται από μια μπαταρία 50 kWh που παρέχει αυτονομία έως και 275 χιλιόμετρα στην πόλη, με μία μόνο πλήρη φόρτιση, βάσει το ευρωπαϊκού προτύπου WLTP. Ο ηλεκτροκινητήρας παράγει 136 ίππους και 260 Nm ροπής. Έτσι, υπάρχει πάντα άφθονη ισχύ για επιτάχυνση ακόμα και στις πιο μεγάλες ανωφέρειες στην πόλη υπό πλήρες φορτίο, ή προσπέραση στον αυτοκινητόδρομο.
Το e-Berlingo διαθέτει επίσης μια σειρά από λειτουργίες οδήγησης που επιτρέπουν την προσαρμογή στην απόδοση σύμφωνα με τις ανάγκες του οδηγού και της διαδρομής. Η λειτουργία Eco, για παράδειγμα, μειώνει την ισχύ για να μεγιστοποιήσει την εμβέλεια, ενώ η λειτουργία Power αυξάνει την απόδοση ισχύος και της ροπής στο μέγιστο, για πιο ζωηρή οδήγηση. Το όχημα διαθέτει επίσης ένα αναγεννητικό σύστημα πέδησης που ανακτά ενέργεια κατά το φρενάρισμα και την επιβράδυνση, το οποίο συμβάλλει στην επέκταση της εμβέλειας της μπαταρίας. Με την επιλογή B, από διακόπτη δίπλα στον επιλογέα του αυτόματου κιβωτίου, ο οδηγός έχει το μέγιστο της ανάκτησης.
Στην οδήγηση όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την αυτόματη μετάδοση, μεταφράζονται στην πιο χαλαρωτική εμπειρία που μπορεί να έχει κανείς. Καθώς τα επαγγελματικά αυτοκίνητα περνούν μεγάλο μέρος της ημέρας τους εν κινήσει, η ευκολία με την οποία το e-Berlingo επιταχύνει, επιβραδύνει, στρίβει και σταθμεύει, εξασφαλίζει στον οδηγό τεράστιο πλεονέκτημα αποδοτικότητας.
Το ωφέλιμο
Όσον αφορά την πρακτικότητα, το e-Berlingo επίσης ξεχωρίζει. Το όχημα έχει ωφέλιμο φορτίο έως και 800 κιλά, όγκο φόρτωσης στην έκδοση με το μικρό μεταξόνιο που αγγίζει τα 3,3 κυβικά μέτρα, δύο συρόμενες πόρτες εκατέρωθεν του χώρου φόρτωσης και πίσω πόρτες με άνοιγμα στις 90 ή στις 180 μοίρες, γεγονός που καθιστά εύκολη τη φόρτωση και ξεφόρτωση ογκωδών αντικειμένων. Οι θόλοι των τροχών στο πίσω μέρος είναι έτσι σχεδιασμένοι, ώστε μεταξύ τους να χωρά το πλάτος μιας ευρωπαλέτας.
Στην έκδοση της δοκιμής, το αυτοκίνητο διέθετε και μια πανέξυπνη σχεδιαστική ιδιαιτερότητα, την οποία η Citroen ονομάζει Extenso® Cabin. Ένα άνοιγμα στο μεταλλικό διαχωριστικό και η δυνατότητα καθίζησης του δεύτερου καθίσματος συνοδηγού στο πάτωμα σε συνδυασμό με το δίπλωμα της πλάτης του, προφέρουν έξτρα 1 περίπου μέτρο χώρου για τη φόρτωση πολύ μακριών αντικειμένων. Συγκεκριμένα, μήκους έως 3,09 μέτρα.
Η πρακτικότητα του e-Berlingo δεν σταματά στη μεταφορά φορτίων, αλλά και ατόμων. Το μοντέλο προσφέρει τη δυνατότητα τοποθέτησης δύο (οδηγού – επιβάτη) ή τριών καθισμάτων εμπρός, στοιχείο πολύ πρακτικό ειδικά για τους ελεύθερους επαγγελματίες τεχνικών επαγγελμάτων, που εκτός από τον εξοπλισμών τους συνήθως έχουν μαζί τους έναν ή δύο βοηθούς.
Μια πολύ πρακτική επίσης λεπτομέρεια, αφορά την ύπαρξη κανονικής σούκο πρίζας στο κάτω μέρος του ταμπλό από την πλευρά του συνοδηγού, στην οποία μπορούν να συνδεθούν πολλές συσκευές ή εργαλεία. Έτσι, ακόμα και αν στο πεδίο άσκησης του επαγγέλματος του ιδιοκτήτη δεν υπάρχει δίκτυο ηλεκτροδότησης, αυτός μπορεί εκμεταλλευόμενος την μπαταρία του αυτοκινήτου να συνεχίσει τη δουλειά του.
Ως ηλεκτρικό, το Citroen e-Berlingo είναι λογικό να δημιουργεί αρκετές απορίες στους επαγγελματίες σχετικά με την εμβέλειά του, το χρόνο φόρτισης και φυσικά τις επιδόσεις του. Ξεκινάμε από τις τελευταίες, οι οποίες σε επίπεδο επιτάχυνσης τόσο από στάση όσο και εν κινήσει, ανήκουν στην σφαίρα του φανταστικού συγκριτικά με τα αντίστοιχα οχήματα που διαθέτουν κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ο χρόνος φόρτισης σε ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος 100 kW είναι μόλις μισή ώρα για την πλήρωση του 80% της μπαταρίας. Σε φορτιστή εναλλασσόμενου ρεύματος των 22 kW ο χρόνος φόρτισης δεν ξεπερνά τις 5 ώρες για το 100% πλήρωσης της μπαταρίας. Σε οικιακή πρίζα, ο χρόνος εκτινάσσεται στις 30 και πλέον ώρες για μια πλήρη φόρτιση, ή 15 ώρες για εμβέλεια 100 χιλιομέτρων.
Πόσα χιλιόμετρα μπορεί όμως να καλύψει το Citroen e-Berlingo με μια πλήρως φορτισμένη μπαταρία; Σε πραγματικές συνθήκες πόλης, με το πρόγραμμα ECO, χωρίς χρήση κλιματισμού και την επιλογή B για μέγιστη ανάκτηση ενέργειας, μπορεί να ξεπεράσει οριακά τα 250 χιλιόμετρα. Με χρήση κλιματισμού, 220 – 230. Στον ανοιχτό δρόμο με 100 χλμ./ώρα, έχει μια ωφέλιμη εμβέλεια της τάξης των 180 περίπου χιλιομέτρων. Επομένως, το αυτοκίνητο μπορεί άνετα να παίξει το ρόλο ενός αστικού και περιαστικού μεταφορικού μέσου, ειδικά όταν σε αστικά περιβάλλοντα οι διαθέσιμοι φορτιστές είναι πλέον υπέρ αρκετοί.
Το συμπέρασμα
Ας βάλουμε όμως και το κόστος στην εξίσωση, που φτάνει στα 39.800 ευρώ (χωρίς την επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2»). Συγκριτικά με τις εκδόσεις που διαθέτουν κινητήρα diesel και αν συνυπολογιστεί η επιδότηση, σε βάθος χρόνου το e-Berlingo θα αποδειχθεί σίγουρα πολύ πιο οικονομικό -ειδικά με τις τιμές των καυσίμων ως έχουν σήμερα. Ενώ και σε προγραμματισμένη συντήρηση, απαιτεί κλάσμα του κόστους ενός συμβατικού αυτοκινήτου.
Ταυτόχρονα το e-Berlingo είναι πολύ πιο εύκολο και άνετο, γεγονός που κάθε επαγγελματίας οδηγός θα εκτιμήσει ιδιαίτερα στην εντατική καθημερινή χρήση. Κατά την άποψή μας αξίζει να κάνει κανείς την υπέρβαση, ειδικά να έχει να διαχειριστεί ένα στόλο οχημάτων. Ειδικότερα δε αν αυτός ο στόλος οχημάτων έχει ως πεδίο δράσης κατά βάση την πόλη ή σύντομα ταξίδια. Με το e-Berlingo η Citroen δημιούργησε ένα ελαφρύ, ηλεκτρικό επαγγελματικό αυτοκίνητο, που μπορεί να κερδίσει τον αγώνα των καθημερινών μεταφορών από τα αποδυτήρια.
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!