Euro 7: Προς οριστικό «θάνατο» η νέα αντιρρυπαντική τεχνολογία για τα αυτοκίνητα
Οι έντονες πιέσεις που άσκησε τους τελευταίους μήνες το λόμπι των αυτοκινητοβιομηχανιών κατά της εφαρμογής του κανονισμού Euro 7 φαίνεται πως είχαν αποτέλεσμα. Η Επιτροπή Περιβάλλοντος, Δημοσίας Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων (ENVI) υιοθέτησε πρόταση για χαλάρωση της διαδικασίας εφαρμοφής της νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, την οποία είχε προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Υπέρ ψήφισαν 52 μέλη της επιτροπής, κατά 32, ενώ υπήρξε και μία αποχή.
Η πρόταση προβλέπει το Euro 7 να τεθεί σε ισχύ την 1η Ιουλίου 2030 για τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα βαν, και την 1η Ιουλίου 2031 για τα λεωφορεία και τα φορτηγά (αντί του 2025 και του 2027 που είχε προτείνει η Κομισιόν. «Φθάσαμε με επιτυχία σε ισορροπία ανάμεσα στους περιβαλλοντικούς στόχους και τα ζωτικά συμφέροντα των κατασκευαστών. Θα ήταν αντιπαραγωγικό να εφαρμοστούν περιβαλλοντικές πολιτικές που θα έβλαπταν τόσο την ευρωπαϊκή βιομηχανία όσο και τους πολίτες. Μέσω του συμβιβασμού μας, υπηρετούμε τα συμφέροντα όλων των εμπλεκομένων μερών και απέχουμε από ακραίες θέσεις», δήλωσε ο συντάκτης της πρότασης, Αλεξάντρ Βόντρα.
Προκειμένου να ισχύσει η πρόταση της Επιτροπής ENVI, θα πρέπει να υπερψηφιστεί τον Νοέμβριο από την ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου πριν αποτελέσει τη θέση διαπραγμάτευσης με τις κυβερνήσεις της ΕΕ.
Η μετάθεση της εφαρμογής του Euro 7 για το 2030 ουσιαστικά σημαίνει το «θάνατο» του συγκεκριμένου κανονισμού, καθώς από εκείνο το έτος και μετά οι περισσότεροι κατασκευαστές θα λανσάρουν μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην αγορά της Ευρώπης. Η αυτοκινητοβιομηχανία δεν πρόκειται να επενδύσει τεράστια ποσά R&D για κινητήρες εσωτερικής καύσης βενζίνης και πετρελαίου που θα τεθούν εκτός κυκλοφορίας τα επόμενα χρόνια.
Τι περιλαμβάνει ο κανονισμός Euro 7
Σύμφωνα με την πρόταση της Κομισιόν, η αντιρρυπαντική τεχνολογία Euro 7 θα βελτιώσει την ποιότητα του αέρα (κυρίως στις πόλεις) και ταυτόχρονα θα διατηρήσει προσιτά για το κοινό τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Η πρόταση της Κομισιόν αναφέρεται τόσο στις εκπομπές ρύπων από τις εξατμίσεις των οχημάτων όσο και στα μικροσωματίδια που προκαλούνται από την τριβή των φρένων και τη φθορά των ελαστικών. Το δεύτερο πακέτο μέτρων αφορά και τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα.
Μπορεί από το 2035 να πωλούνται στις χώρες της Ευρώπης μόνο αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και βαν, όμως θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν οχήματα που ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα. Εκτιμάται ότι το 2050, πάνω από το 20% των κυκλοφορούντων επιβατικών αυτοκινήτων και βαν (και άνω του 50% των βαρύτερων οχημάτων) θα διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης. Επίσης τα ηλεκτρικά οχήματα θα εκμπέμπουν μικροσωματίδια από τα φρένα και τα ελαστικά τους.
Οι κανονισμοί Euro 7 θέτουν όρια εκπομπών ρύπων ανεξάρτητα από το είδος του οχήματος αλλά και το καύσιμό του: βενζίνη, πετρέλαιο ή εναλλακτικά καύσιμα. Η Κομισιόν εκτιμά ότι το πρότυπο Euro 7 θα συμβάλλει έως το 2035 (συγκριτικά με το Euro 6) στην μείωση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου (Nox) κατά 35% από τα αυτοκίνητα και βαν και κατά 56% από φορτηγά και λεωφορεία.
Η μείωση μικροσωματιδίων από τις εξατμίσεις θα είναι 13% σε αυτοκίνητα και βαν (39% σε φορτηγά-λεωφορεία) και από τα φρένα 27% σε αυτοκίνητα και βαν.
Θα ακριβύνουν τα αυτοκίνητα λόγω του Euro 7 ή όχι;
Η Κομισιόν εκτιμά ότι η εφαρμογή του Euro 7 θα έχει μικρό οικονομικό αντίκτυπο στους καταναλωτές. Θεωρεί ότι η μείωση των εκπομπών ρύπων μπορεί να επιτευχθεί με τις υπάρχουσες τεχνολογίες, με μικρή αύξηση στην τιμή των οχημάτων: 90-150 ευρώ για τα αυτοκίνητα και περίπου 2.600 ευρώ για φορτηγά/λεωφορεία.
Από την πλευρά της, η ACEA (Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων) θεωρεί ότι η εφαρμογή των στάνταρ του Euro 7 αφενός θα αυξήσει σημαντικά τις τιμές των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και αφετέρου θα έχει ελάχιστη συνεισφορά στην προστασία του περιβάλλοντος. Τα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας εκτιμούν ότι ο στόχος αυτός θα επιτευχθεί με την ανανέωση του ευρωπαϊκού στόλου με οχήματα τεχνολογίας Euro 6d και Euro 6e αλλά και το διαρκώς αυξανόμενο μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η ACEA επικαλείται πρόσφατες έρευνες, σύμφωνα με τις οποίες ότι η ανανέωση του στόλου κυκλοφορούντων οχημάτων με μοντέλα Euro 6 αλλά και ηλεκτρικά θα επιτύχει μείωση 80% στις εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx) στις οδικές μεταφορές έως το 2035 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2020).
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!