ΥΑΜΑΗΑ R1 RACE & R1 GYTR: Το μέλλον είναι εδώ (vid)
Την τελευταία δεκαετία η ευρωπαϊκή αγορά μοτοσυκλετών έχει δεχτεί σημαντικές αλλαγές, καθώς οι ανάγκες των αναβατών έχουν εξελιχθεί και οι περιορισμοί των ρύπων έχουν γίνει πιο αυστηροί, οδηγώντας την κατηγορία Supersport σε νέα κατεύθυνση. Στο πλαίσιο αυτό, το μέλλον και η ανάπτυξη των μοντέλων Yamaha R1 θα επικεντρωθούν πλήρως στους αγώνες και ευρύτερα στη χρήση στις πίστες ανά τον πλανήτη.
R1 Race
To μοντέλο του 2025 είναι η ενσάρκωση της παραπάνω δέσμευσης. Κάνοντας ένα βήμα ακόμα πιο κοντά στο εργοστασιακό M1, το νέο R1 Race έχει εξοπλιστεί με αεροδυναμικά φτερά που αντλούν έμπνευση από το MotoGP, καθώς και με αναβαθμισμένη ανάρτηση και ένα ολοκαίνουριο σύστημα πέδησης Brembo, έτσι ώστε να προσφέρει την απόλυτη εμπειρία οδήγησης σε πίστα.
Winglets α λα MotoGP
To Race διαθέτει αεροδυναμικά ακροπτερυγίων τύπου MotoGP τοποθετημένα στο επάνω μέρος του κύριου φέρινγκ. Σχεδιασμένα και εξελιγμένα με την τεχνική υποστήριξη της Yamaha Factory Racing MotoGP team, αυτά τα νέα αεροδυναμικά φτερά μεγιστοποιούν την αποτελεσματικότητα των anti-wheelie ηλεκτρονικών του R1 και βελτιώνουν την αίσθηση από το μπροστινό σύστημα, ειδικά σε φρενάρισμα και στροφές. Κατασκευασμένα από ανθρακονήματα για όσο το δυνατόν χαμηλότερο βάρος, χωρίς να περιορίζονται η δύναμη και η ακαμψία, τα φτεράκια όχι μόνο δημιουργούν κάθετη δύναμη αλλά προσφέρουν και αυξημένη αίσθηση σταθερότητας, φέρνοντας την οδική συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας ένα βήμα πιο κοντά σε αυτή του Μ1.
Νέας γενιάς πιρούνι
Το νέο ανεστραμμένο πιρούνι KYB 43mm του R1 Race έχει επανασχεδιαστεί πλήρως και πλέον διαθέτει ξεχωριστούς ρυθμιστές στο αριστερό και το δεξί στέλεχος για την απόσβεση επαναφοράς και τη συμπίεση ελατηρίου. Η κάθε ρύθμιση μπορεί να γίνει ξεχωριστά, από το δεξί στέλεχος για την απόσβεση επαναφοράς και από το αριστερό για τη συμπίεση ελατηρίου, τόσο σε υψηλή όσο και σε χαμηλή ταχύτητα. Κάθε στέλεχος του πιρουνιού διαθέτει πλέον μια βαλβίδα βάσης, η οποία έχει σχεδιαστεί για να βελτιστοποιεί την πίεση στον κύλινδρο, περιορίζοντας ή αποτρέποντας πλήρως τη ροή λαδιού στο κάτω μέρος του πιρουνιού. Το αποτέλεσμα της νέας διάταξης είναι βελτιωμένη απόκριση κατά την απόσβεση, καλύτερη αίσθηση κατά την επαφή και μεγαλύτερη σταθερότητα. Η νέα επίστρωση Kashima δίνει μια πιο σκούρα απόχρωση του χρυσαφί/μπρονζέ χρώματος και s;igoyra προσφέρει μια υψηλών επιδόσεων αισθητική.
Brembo από τους αγώνες
Για να ενισχύσει τις δυνατότητές του στην πίστα, το R1 Race έχει εξοπλιστεί με ένα εντελώς νέο σύστημα πέδησης στο μπροστινό τροχό, το οποίο αποτελείται από μια αντλία Brembo και μονομπλόκ δαγκάνες Brembo Stylema. Με άμεση απόκριση και υψηλή απόδοση, αυτά τα νέα φρένα ανεβάζουν την ισχύ πέδησης τoυ R1 στο επόμενο επίπεδο. Ο ακτινικός κύριος κύλινδρος διαθέτει έμβολο το οποίο κινείται προς μια κατεύθυνση παράλληλη με την διαδρομή του μοχλού φρένου, ασκεί πίεση γραμμικά καθώς ο αναβάτης τραβά τη λαβή και προσφέρει τελειοποιησμένη αίσθηση ελέγχου. Οι ελαφριές δαγκάνες Stylema παράγουν την ισχύ πέδησης σε τέσσερα έμβολα των 30mm και έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να επιτρέπουν τη βελτιστοποιημένη ροή αέρα για αποδοτική ψύξη, μειώνοντας το βαθμό εξασθένησης του φρένου στη σκληρή χρήση.
Μελετημένη σέλα
Οι αγώνες έχουν να κάνουν με την εύρεση αυτών των επιπλέον δεκάτων του δευτερολέπτου στην πίστα, επομένως οι μηχανικοί αναζητούν βελτίωση της απόδοσης σε όλους τους τομείς. Για το λόγο αυτό, το R1 Race διαθέτει ένα νέο κάλυμμα καθίσματος με νέα υφή, η οποία προσφέρει καλύτερο κράτημα ενώ εξακολουθεί να επιτρέπει στον αναβάτη να μετατοπίζει εύκολα το σώμα του.
CP4 και δεν θέλει συστάσεις
Ο διεθνώς αναγνωρισμένος κινητήρας 998 κ.εκ. CP4 με την ανομοιόμορφη ακολουθία 270o-180o-90o-180o παρέχει ισχυρή αλλά και γραμμική ροπή. Με υψηλής απόδοσης σύστημα εισαγωγής σε συνδυασμό με τα ειδικής σχεδίασης κοκοράκια, ο αγωνιστικών προδιαγραφών κινητήρας προσφέρει τέλεια απόδοση στην πίστα. Ο κινητήρας, που προέρχεται από την YZR-M1 MotoGP της Yamaha, παράγει 200 PS με ισχυρή σύνδεση μεταξύ του γκαζιού και του πίσω τροχού, γεγονός που καθιστά την R1, πλήρως ελεγχόμενη και διαισθητική στην οδήγηση.
Ηλεκτρονικό γκάζι με σύστημα APSG
Το R1 Race είναι εξοπλισμένo με το δοκιμασμένο σύστημα ηλεκτρονικού γκαζιού YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle), το οποίο συνεχίζει να χρησιμοποιεί τη μονάδα ride-by-wire (APSG) με αισθητήρα θέσης γκαζιού, η οποία είναι ταυτόχρονα ελαφριά και παρέχει στον αναβάτη εξαιρετική αίσθηση γκαζιού. Το APSG αποτελείται από ελατήριο, γλίστρα και γρανάζι για την παραγωγή διαφόρων βαθμών αντίστασης, αναπαράγοντας τη φυσική και προοδευτική αίσθηση του γκαζιού που προσφέρει μια συμβατική ντίζα.
Ηλεκτρονικά από τις πίστες
Το R1 είναι μία από τις πρώτες μοτοσυκλέτες που διαθέτουν νοημοσύνη προερχόμενη από το MotoGP με τη μορφή μιας IMU (αδρανειακή μονάδα μέτρησης) 6 αξόνων. Αυτή είναι εξοπλισμένη με γυροσκόπιο και αισθητήρες G-force που παρακολουθούν τη γωνιακή ταχύτητα περιστροφής γύρω από τον εγκάρσιο, τον διαμήκη και τον κατακόρυφο άξονα της μοτοσυκλέτας, καθώς και με ένα επιταχυνσιόμετρο για τη μέτρηση της επιτάχυνσης εμπρός-πίσω, πάνω-κάτω και αριστερά-δεξιά. Η μονάδα IMU μεταδίδει δεδομένα για την κατάσταση της μοτοσυκλέτας στην ECU 125 φορές ανά δευτερόλεπτο, η οποία με τη σειρά της ελέγχει τα εξελιγμένα ηλεκτρονικά βοηθήματα αναβάτη, όπως τον έλεγχο πρόσφυσης (TCS), ολίσθησης (SCS), πέδησης (BC), ανύψωσης του μπροστινού τροχού (LIF), εκκίνησης (LCS) και των τριών λειτουργιών διαχείρισης φρεναρίσματος κινητήρα (EBM). Επιπλέον, το R1 Race διαθέτει σύστημα γρήγορης αλλαγής ταχυτήτων χωρίς τη χρήση του συμπλέκτη (QSS) και λειτουργίες επιλογής ισχύος μέσα από οδηγικά προγράμματα (PWR).
Τεχνικές προδιαγραφές R1 Race
- Νέα φτερά κάθετης δύναμης, εμπνευσμένα από το MotoGP
- Μπροστινό πιρούνι KYB νέας γενιάς
- Νέος μπροστινός κύριος κύλινδρος Brembo και δαγκάνες Stylema
- Νέο κάλυμμα σέλας με υψηλή πρόσφυση
- Πλήρης εστίαση στην πίστα, αφαίρεση όλων των εξαρτημάτων για οδήγηση στο δρόμο
- 4κύλινδρος κινητήρας 998cc - 200Hp τύπου crossplane
- Εξελιγμένο πακέτο ηλεκτρονικών
- Μονάδα IMU 6 αξόνων με αισθητήρες Gyro/G για 3D motion δεδομένα
- Ευαίσθητος ως προς τις κλίσεις έλεγχος πρόσφυσης (TCS) και έλεγχος ολίσθησης (SCS)
- Προγράμματα απόδοσης της ισχύος (PWR)
- Έλεγχος ανύψωσης του μπροστινού τροχού (LIF) και έλεγχος εκκίνησης (LCS)
- Σύστημα γρήγορης αλλαγής ταχυτήτων (QSS)
- Διαχείριση φρεναρίσματος κινητήρα (EBM) και έλεγχος πέδησης (BC)
- Αλουμινένιο πλαίσιο Deltabox, κοντό μεταξόνιο
- Ψαλίδι αλουμινίου με τριγωνικό σχήμα και κλίση προς τα πάνω / υποπλαίσιο μαγνησίου
- Πίσω τροχός από μαγνήσιο και αλουμινένιο ρεζερβουάρ 17 λίτρων καυσίμου
- Πίνακας οργάνων TFT 4,2" με λειτουργία πίστας
R1 GYTR
Για μια ακόμα καλύτερη και αγωνιστικού επιπέδου εμπειρία οδήγησης στην πίστα, το R1 GYTR διαθέτει τα νέα χαρακτηριστικά της έκδοσης Race, καθώς και μια επιλογή από εξαρτήματα Genuine Yamaha Technology Racing (GTYR), τα οποία έχουν αναπτυχθεί για αγώνες και εξαντλούν κάθε περιθώριο για την επίτευξη της τέλειας αγωνιστικής απόδοσης. Εδώ και πάνω από μια δεκαετία, τα αξεσουάρ GYTR αναπτύσσονται στρατηγικά με στόχο την ταχύτητα, από τους ίδιους μηχανικούς που είναι υπεύθυνοι για τη φήμη της Yamaha για τις επιτυχίες της στους αγώνες. Περιλαμβάνει την ομάδα που φροντίζει ώστε να πρωταγωνιστεί η εταιρεία τόσο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Superbike όσο και στο EWC.
Κάθε R1 GYTR κατασκευάζεται και παραδίδεται από ένα από τα εξειδικευμένα καταστήματα GYTR PRO της Yamaha, ώστε να προσφέρει βελτιστοποιημένη και ισορροπημένη απόδοση και να πληροί τους κανονισμούς FIM Superstock 1000. Η R1 GYTR έχει σχεδιαστεί για να προσφέρει την απαραίτητη βάση για αγώνες και μπορεί να προσαρμοστεί περαιτέρω για να καλύψει τις προσωπικές ανάγκες κάθε αναβάτη που προσπαθεί να επιτύχει το επόμενο επίπεδο απόδοσης. Με μια μεγάλη γκάμα ρυθμίσεων της ECU, η προσαρμογή στην αίσθηση του αναβάτη και η επίτευξη των προσωπικών του στόχων μπορούν να γίνουν πιο εύκολα. Η ιδανική θέση οδήγησης μπορεί να επιτευχθεί μέσω των ρυθμιζόμενων μαρσπιέ και του τιμονιού GYTR, ενώ η ευελιξία της μοτοσυκλέτας έχει ενισχυθεί μέσω της εξοικονόμησης βάρους που προσφέρει το κάθε εξάρτημα GYTR.
Το ελαφρύ και αεροδυναμικό αγωνιστικό φέρινγκ GYTR είναι κατασκευασμένο από υαλοΐνα και έχει ενισχυθεί με ανθρακονήματα, συμπεριλαμβανομένων των νέων φτερών. Διατίθεται σε μαύρο αστάρι και περιλαμβάνει ένα σετ αυτοκόλλητων GYTR, ενώ η αγωνιστική σέλα ενισχύει ακόμη περισσότερο τη δυνατότητα μετατόπισης του σώματος του οδηγού. Οι νέες δαγκάνες Brembo Stylema σε συνδυασμό με τα αγωνιστικά τακάκια Z04 παρέχουν απόδοση φρένων σε αγωνιστικό επίπεδο. Η σύνδεση έχει βελτιωθεί ακόμη περισσότερο με τα σωληνάκια υψηλής πίεσης R1 GYTR. Εξοπλισμένο με την ECU GYTR Racing και την πλεξούδωση αγωνιστικών καλωδίων, το R1 GYTR αποτελεί ένα εκλεπτυσμένο όπλο που εστιάζει στην πίστα. Σε μια περαιτέρω προσπάθεια βελτίωσης της απόδοσης, το GYTR συνοδεύεται από τελικό Akrapovič (<100DB), γρανάζια 15/42T και μια αγωνιστική αλυσίδα.
Το R1 GYTR λειτουργεί πλήρως χωρίς κλειδί, καθώς διαθέτει διακόπτη GYTR on/off για την πίστα, ενώ η ευκολία στα pit box ενισχύεται με την εφαρμογή γάντζων πίσω σταντ GYTR, με κάθε μοντέλο να διαθέτει πίσω σταντ αγωνιστικής σειράς R.
Τεχνικές προδιαγραφές R1 GYTR
- Νέο μαύρο αγωνιστικό φέρινγκ από υαλοΐνα με MotoGP έμπνευσης φτερά και σετ αυτοκόλλητων
- Μπροστινό πιρούνι KYB νέας γενιάς
- Νέος μπροστινός κύριος κύλινδρος Brembo και δαγόνες Stylema
- Νέα αγωνιστικά μαρσπιέ GYTR
- Νέο τιμόνι GYTR R1
- GYTR αγωνιστική ECU (προδιαγραφών SST)
- Αγωνιστική καλωδίωση GYTR
- Αγωνιστική εξάτμιση Akrapovic με σύστημα mid-damper (<100 dB)
- GYTR σετ βυσμάτων AIS
- Γρανάζια 15/42T 520 και αγωνιστική αλυσίδα 520
- GYTR εξομοιωτής ABS
- Διακόπτης ON/OFF GYTR
- Σωλήνες φρένων GYTR
- Αγωνιστική τάπα ρεζερβουάρ καυσίμου GYTR
- Σετ καλύμματος κινητήρα GYTR
- GYTR προστατευτικό πίσω γραναζιού Shark Fin
- Προστατευτικό μοχλού φρένου GYTR
- Σετ άγκιστρων σταντ και αγωνιστικό σταντ πίσω τροχού
- Στοπ τιμονιού GYTR
- Αγωνιστικός ανεμοθώρακας GYTR
- Αγωνιστικά τακάκια φρένων Brembo Z04
Πότε και που με το καλό;
Αμφότερα τα μοντέλα θα είναι διαθέσιμα από τον ερχόμενο Νοέμβριο, το Race από τους επίσημους συνεργάτες της Yamaha και το GYTR από τα GYTR Pro Shops. Οι τιμές τους δεν έχουν ανακοινωθεί για την ώρα.
H ιστορία λέει
Λίγες εβδομάδες μετά την ίδρυση της εταιρείας το 1955, η Yamaha συμμετείχε στον πρώτο της αγώνα. Με την πρώτη μοτοσυκλέτα της, την Y-A1, αγωνίστηκε στο Mount Fuji Ascent Race και κατέκτησε την νίκη στην πρώτη της συμμετοχή. Από τότε, οι αγώνες είναι βαθιά ριζωμένοι στο DNA της Yamaha.
Σε όλο τον κόσμο, η Yamaha έχει κερδίσει πάρα πολλούς αγώνες και πρωταθλήματα, από μικρά τοπικά πρωταθλήματα μέχρι την ελίτ, τη μεγάλη κατηγορία του πρωταθλήματος MotoGP. Και επειδή η γεύση της νίκης είναι γλυκιά, κάθε βήμα που έκανε η Yamaha στον υπερ-ανταγωνιστικό κόσμο των αγώνων έχει επηρεάσει και εμπνεύσει κάθε μοτοσυκλέτα που έχει κατασκευάσει η εταιρεία από τότε. Από την έμπνευση σχεδίασης βασισμένη στο MotoGP, μέχρι και την τεχνολογία που έχει αναπτυχθεί στο νικηφόρο πρόγραμμα Yamaha WorldSBK, κάθε supersport μοντέλο χαρακτηρίζεται από τις αγωνιστικές ρίζες της Yamaha.
Κανένα άλλο όσο το εμβληματικό R1. Από το 1998 που έκανε την πρώτη του εμφάνιση άλλαξε τους κανόνες και έχει κερδίσει αγώνες και καρδιές, στις σχεδόν τρεις δεκαετίες ύπαρξής του. Η εισαγωγή του κινητήρα crossplane το 2009 και το πακέτο ηλεκτρονικών και το στυλ που ακολούθησαν το 2015, προερχόμενα από το MotoGP, επέτρεψαν στο R1 να δώσει στους πελάτες του μια ιδέα για το πως είναι η ζωή των αγωνιζόμενων στο MotoGP με τη Yamaha.
Από το 2015 το R1 έχει κερδίσει ένα Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Superbike, δύο Παγκόσμια Πρωταθλήματα Αντοχής, οκτώ Πρωταθλήματα All Japan Road Race, οκτώ τίτλους MotoAmerica, τρείς τίτλους στο Βρετανικό Πρωτάθλημα Superbike και δύο Γερμανικά πρωταθλήματα IDM Superbike. Και μέχρι σήμερα συνεχίζει να αγωνίζεται για βάθρα και νίκες στα πρωταθλήματα WorldSBK και EWC, καθώς και για τη δόξα του τίτλου σε διάφορα εθνικά πρωταθλήματα.
Φωτογραφίες: Yamaha
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!